reklama
Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně

Moore Threads uvedl grafiku MTT S70 s neobvyklými 7 GB VRAM

3.6.2023, Milan Šurkala, aktualita
Moore Threads uvedl grafiku MTT S70 s neobvyklými 7 GB VRAM
Společnost Moore Threads rozšiřuje svou nabídku GPU a mezi modely MTT S60 a S80 zamíří nová verze MTT S70. Ta je zajímavá svou zvláštní šířkou paměťové sběrnice. Má 224 bitů a je zde 7 GB paměti VRAM.
Čínská GPU od Moore Threads už známe, v minulosti jsme hovořili např. o modelech MTT S60 s 2048 MUSA jádry nebo MTT S80 se 4096 MUSA jádry. Někam mezi ně by měl zapadnout nový model MTT S70. Jeho GPU Chunxiao počtem stream procesorů (MUSA jader) míří spíše k výkonnějšímu modelu a má jich 3584. Snížil se však jejich takt z 1,8 GHz na 1,6 GHz, což také snižuje hrubý výkon čipu v FP32 ze 14,4 na 11,2 TFLOPS. Stejně jako výkonnější model, i S70 si zachovává 3 výstupy DisplayPort 1.4 a jeden HDMI 2.1.
 
Moore Threads MTT S70
 
Zatímco v čipu se proti S80 moc neliší, má jen o trochu méně jader a nižší takt, výraznější odlišnosti jsou v případě paměti. Tam S80 hodně potěšila velkorysou kapacitou 16 GB, která navíc běží na 256bitové sběrnici, takže se 14Gbps čipy GDDR6 dosahuje propustnosti 448 GB/s, čímž překonává i nové mainstreamové modely od AMD a Nvidie (ty mají jen 8 GB a 128bitové paměti). Model MTT S70 je v tomto ale trochu ořezán. Jeho paměťová sběrnice byla zúžena na netradičních 224 bitů, takž se snižuje i propustnost pamětí na 392 GB/s. Zvláštní je ale jejich kapacita. Šířka sběrnice napovídá, že tu nebude 8, ale 7 paměťových čipů, takže se dostáváme jen na 7 GB VRAM typu GDDR6. Karta je určena pro sběrnici PCIe Gen4 x16 a její rozměry jsou 285×112×49 mm, přičemž se o chlazení stará trojice ventilátorů (dva velké, jeden menší).
 
Karty od Moore Threads jsou ale stále sužovány několika závažnými dětskými nemocemi. Plně nepodporují ani DX11, natož že by zde byla podpora DX12, OpenGL nebo Vulkanu. Také mají zásadní problém ve velmi vysoké spotřebě bez zátěže. Na těchto problémech se ale postupně pracuje a bude zajímavé sledovat, kdy se z těchto karet stane něco aspoň trochu rozumně použitelného (S80 svým výkonem sotva dosahuje na základní GT 1030, přičemž hrubý výkon přesahuje RTX 3060).
 


Autor: Milan Šurkala
Vystudoval doktorský program v oboru informatiky a programování se zaměřením na počítačovou grafiku. Nepřehlédněte jeho seriál Fotíme s Koalou o základech fotografování.
reklama