reklama
Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně

NIO EC7: SUV s aerodynamickým koeficientem Cd 0,23 a až 940km dojezdem

27.12.2022, Milan Šurkala, aktualita
NIO EC7: SUV s aerodynamickým koeficientem Cd 0,23 a až 940km dojezdem
Čínská elektromobilka NIO představila nové elektrické SUV, model EC7. Ten se může pochlubit excelentní aerodynamikou danou koeficientem odporu 0,23, aktivní aerodynamikou díky polohovatelnému spoileru a až 940km dojezdem.
NIO je jednou z mnoha čínských elektromobilek, které soupeří nejen na čínském, ale už i evropském trhu. Její novinkou je luxusní elektrické SUV EC7, které se může pochlubit mnoha zajímavými vlastnostmi. Patří do řady EC, tedy jakýchsi hybridů mezi SUV a kupé. I z toho plyne extrémně aerodynamický tvar, který se může pochlubit stěží uvěřitelnou hodnotou koeficientu Cd 0,23 (připomeňme však, že např. nové Audi Q8 Sportback e-tron má 0,24). Zajímavostí je i aktivní aerodynamika, vůz tak má např. polohovatelný zadní spoiler, který může zvyšovat přítlak ve sportovním režimu, nebo naopak vylepšovat proudění vzduchu k dosažení nižší spotřeby.
 
NIO EC7
 
NIO EC7 je vybaveno dvojicí elektromotorů (vepředu 180kW motor s permanentním magnetem, vzadu 300kW indukční motor), což dává dohromady 480kW výkon a točivý moment 850 Nm. V režimu Sport to stačí na akceleraci z 0 na 100 km/h za 5,9 sekundy, režim Sport+ pak stlačí akceleraci dokonce na 3,8 sekundy. Máme tu i speciální režimy pro tahání přívěsů, jízdu ve sněhu, písku, na mokru, se zvýšenou světlou výškou a další. Ze 100 km/h na nulu zabrzdí za pouhých 33,9 metru.
 
NIO EC7
 
Nechybí ani částečně autonomní řízení NAD, který využívá senzorový systém Aquila. Ten obsahuje celkem 33 senzorů, mezi kterými najdeme HR lidar, sedm 8MPx kamer, čtyři 3MPx kamery, systém ADMS (Advanced Driver Monitoring System), pět mmWave radarů, 12 ultrazvukových snímačů, záložní polohový snímač (další "GPS" modul) a podporu pro V2X. Zajímavostí jsou světla Smart Matrix LED nebo panoramatická střecha. Vevnitř je 16" digitální přístrojový štít a 12,8" displej AMOLED pro infotainment. Ozvučení má na starosti systém 7.1.4.
 
NIO EC7
 
Vůz je 4968 mm dlouhý, 1974 mm široký a 1714 mm vysoký, jeho rozvor je pak 2960 mm. Pokud jde o dojezd, tak ten záleží na velikosti akumulátoru. Základní 75kWh varianta má mít dojezd 489 km dle čínské normy CTLC, ale ta je známá svým přehnaným optimismem a v reálu můžeme čekat tak 350-400 km za normálních podmínek (za horších pochopitelně méně). 100kWh verze má dle stejné normy nabídnout dokonce 635 km a do budoucna se počítá také se 150kWh verzí se solid-state akumulátorem společnosti WeLion. V tomto případě se máme dočkat dokonce 940km dojezdu, osobně bych ale v běžných situacích počítal spíše se 700-800 km. Dá se čekat, že WLTP hodnoty budou o něco nižší.
 
NIO EC7
 
Základní cena EC7 se 75kWh baterií je 488 tisíc juanů (1,6 mil. Kč v přímém přepočtu, koncová evropská cena bude pravděpodobně mnohem vyšší), verze se 100kWh akumulátorem vyjde na 546 tisíc (1,79 mil. Kč). K dispozici bude i varianta bez akumulátoru za 418 tisíc (1,37 mil. Kč), v takovém případě se baterie pronajímá podle potřeby. 75kWh akumulátor je za 980 juanů měsíčně (3200 Kč), 100kWh verze za 1680 juanů (5500 Kč). Ceny 150kWh verze zatím neznáme.
 


Autor: Milan Šurkala
Vystudoval doktorský program v oboru informatiky a programování se zaměřením na počítačovou grafiku. Nepřehlédněte jeho seriál Fotíme s Koalou o základech fotografování.
reklama