reklama
Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně

WeLion zahájil výrobu solid-state článků pro 150kWh NIO ET7

4.12.2022, Milan Šurkala, aktualita
WeLion zahájil výrobu solid-state článků pro 150kWh NIO ET7
Solid-state články by měly přinášet výrazně vyšší bezpečnost lithiových akumulátorů a prozatím je většina z nich stále ve fázi vývoje nebo přípravy pilotních fází výroby. Čínská společnost WeLion nicméně výrobu jednoho z těchto typů spustila před pár dny.
V lednu 2021 představila společnost NIO svůj luxusní elektrický sedan ET7 a objevila se tehdy informace, že vůz bude k dispozici i se 150kWh akumulátorem, který by měl vozu zajistit 1000km dojezd dle normy NEDC. Ta je známá svou nepřesností, takže něco takového v praxi asi čekat nemůžeme, nicméně někam k 850-900 km by se vůz za dobrých podmínek asi mohl dostat. Nejzajímavější ale na celé věci byl ten fakt, že tato verze měla mít solid-state články, se kterými většina výrobců počítá až za několik let. Dnes jde stále o něco výjimečného a ze známého použití baterií s pevným elektrolytem tu máme snad jen Mercedes-Benz v některých verzích svého elektrobusu eCitaro.
 
NIO ET7 WeLion
 
Solid-state články jsou takové, které mají tuhý elektrolyt, což má zvýšit bezpečnost takových akumulátorů. To je v zásadě jediná podmínka, takže nelze říci, že solid-state články mají takové a takové vlastnosti (oblíbená generalizační mýlka je třeba to, že nemají rády zimu nebo rychlé nabíjení, což platí pro některé, ale ne nutně pro všechny), protože mohou mít anody i katody úplně odlišných typů a z toho plynoucí jiné vlastnosti, stejně jako je může ovlivnit i samotný elektrolyt (ani ten není u všech solid-state článků stejný).
 
V případě společnosti NIO budou mít jeho vozy články od společnosti WeLion a nepřekvapivě došlo k mírnému zpoždění v řádu pár měsíců, takže ET7 se 150kWh akumulátorem nebude k dispozici už v tomto čtvrtletí, jak bylo původně plánováno, ale někdy v první polovině příštího roku. První články ale už opouští linku v Chu-čou v provincii Če-ťiang. Továrnu zde přitom začali stavět teprve před rokem a nyní už chrlí první baterie. Pokud jde o hustotu článků, hovořilo se o vysoce nadprůměrné hodnotě 360 Wh/kg. Jaká bude skutečnost, to ukážou teprve až následující měsíce.
 
Připomeňme ještě, že vozy NIO jsou k dispozici už i v Evropě, a to v Norsku, Německu, Holandsku, Dánsku a Švédsku. Proti původním plánům, že auta budou k prodeji pouze v Norsku, zatímco v ostatních evropských zemích jen přes předplatné, ale došlo k obratu, a i v dalších evropských zemích půjdou koupit jednorázově.
 


Autor: Milan Šurkala
Vystudoval doktorský program v oboru informatiky a programování se zaměřením na počítačovou grafiku. Nepřehlédněte jeho seriál Fotíme s Koalou o základech fotografování.
reklama