Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty
Chlazení a skříně
Ostatní
Periférie
Procesory
Storage a RAM
Základní desky
O nás  |  Napište nám
Facebook  |  Twitter
Digimanie  |  TV Freak
Svět mobilně  |  Svět audia

Niu začne od příštího roku používat baterie Na-Ion kvůli rostoucím cenám lithia

, , aktualita
Niu začne od příštího roku používat baterie Na-Ion kvůli rostoucím cenám lithia
Rostoucí ceny lithia mohou být problém. Ale i ten může mít řešení. Spousta akumulátorů už dnes částečně nahrazuje lithium křemíkem, společnost Niu pak ve svých motorkách využije baterie sodíkové, typu Na-Ion. 
Niu začne od příštího roku používat baterie Na-Ion kvůli rostoucím cenám lithia
Přicházející elektromobilita přináší spoustu palčivých otázek. Jednou je třeba to, kde vezmeme tolik kontroverzních materiálů, jako je třeba lithium, kobalt nebo nikl. Poslední dva řeší akumulátory LFP, které se rozšiřují stále více (v Číně dokonce tvoří většinu právě tyto bezkobaltové články, ve Standard Range verzích je používá Tesla, v příštím roce je nasadí i Ford), lithium se řeší hned na několika frontách. Dochází k jeho nahrazování jinými prvky, třeba už dnes jsou používány akumulátory s příměsí křemíku, jehož podíly se postupně zvyšují. Dalším řešením je sodík. Sodíkové akumulátory před rokem představila společnost CATL a v příštím roce by si kvůli rostoucím cenám lithia měly nalézt cestu do elektrických motorek společnosti Niu. 
 
Niu
 
Firmě se povedlo navyšovat cenu svých produktů jen o cca 7 %, zatímco konkurence šla nahoru o 9-15 %. Aby nemusela jít ještě výše, chce dát šanci právě levnějším sodíkovým akumulátorům (nicméně přejde také na modernější lithiové LMFP). Nevýhodou Na-Ion proti Li-Ion typu LFP je o trochu nižší energetická hustota 160 Wh/kg (LFP mívají okolo 165-175 Wh/kg, LFMP cca 190-200 Wh/kg a NMC 250-300 Wh/kg), výhodou je možnost rychlejšího nabíjení a lepší chování za nízkých teplot (při -20 °C si zachovají přes 90 % kapacity).
 
Sodíkové akumulátory ale asi v autech příliš často neuvidíme. CATL při jejich uvedení i uvedl, že jsou ideální tam, kde není energetická hustota příliš důležitá a kde je naopak velmi důležitá cena (tedy i tam, kde jsou relativně levné LFP stále docela drahé). To znamená především bateriová úložiště (vyrovnávací akumulátorové buffery k OZE tak nemusí vůbec zvyšovat potřebu lithia, což je častá námitka proti nim) a levné varianty dvoukolových dopravních prostředků s kratším dojezdem. 
 
Zdroj: cnevpost.com


reklama