reklama
Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně

CATL uvede na trh sodíkové akumulátory s vyšší odolností vůči chladu

3.8.2021, Milan Šurkala, aktualita
CATL uvede na trh sodíkové akumulátory s vyšší odolností vůči chladu
Společnost CATL dosáhla dalšího významného milníku. Sodíkové akumulátory se jí podařilo vyvinout do takové podoby, že by se už brzy měly dostat na trh. Zajímavé mají být např. vyšší odolností vůči chladu.
Na trhu je spousta typů akumulátorů a nejčastěji se setkáváme s různými formami Li-Ion (např. NCA, NCM, NCMA (tyto typy mají nikl a kobalt), ale už jsou i jiné varianty bez kobaltu. Tyto se používají především v elektromobilech. Dalším typem Li-Ion akumulátorů je LFP (LiFePO), které sice také občas najdeme v některých EV (např. některé čínské Tesly), ale výrazně populárnější jsou u úložišť. Jsou totiž relativně levné, ekologičtější (žádný nikl nebo kobalt), jsou odolnější vůči požáru, ale energetická hustota není nejlepší a odolnost vůči chladu je také velkým problémem. Společnost CATL nicméně hodlá na trh uvést další novou rodinu akumulátorů So-Ion. Sodíkovo-iontové akumulátory ještě před 3 lety vypadaly být jen slibnou alternativou do budoucna, u které byly tehdy odstraněny některé nedostatky, ale stále ještě zbývalo mnoho k řešení, a už tu po překvapivě krátké době máme první společnost, která je chce dovést z laboratoří na trh. Jde o čínskou společnost CATL.
 
CATL So-Ion
 
Zásadním problémem sodíkových akumulátorů, který přetrvává ještě nadále, je nízká energetická hustota. Ta činí jen 160 Wh/kg, přičemž u nejlepších Li-Ion jsme někde okolo 270 Wh/kg (problémem je i větší objem sodíkových iontů). Na druhou stranu podporují rychlé nabíjení (80 % za 15 minut) a proti standardním Li-Ion a zejména proti LFP mají výrazně lepší odolnost vůči chladu. I při -20 °C si zachovávají více než 90 % energie. Výhodou je také absence problematického lithia, takže se nám opět snižuje význam tradičního argumentu proti elektromobilitě v podobě těžby kobaltu, niklu, lithia a dalších materiálů. Opět se tak ukazuje, že to, co je problémem dnes, nemusí být tak výrazným problémem zítra.
 
CATL So-Ion
 
Katoda využívá materiálu na bázi sodíku a železa, anoda pak využívá karbonu a pórovité struktury. To vše má zajistit vyšší životnost. Aby budoucí akumulátory dávaly při dnešním stavu vývoje smysl a bylo možné obejít jejich nevýhody (jak Li-Ion, tak So-Ion), chce CATL přijít s hybridními So-Ion/Li-Ion akumulátory. Ty budou kombinovat oba typy v jednou akumulátoru v poměru ideálním pro cílené použití. Systém řízení akumulátoru pak má co nejlepším způsobem řídit využívání obou částí. Proti Li-Ion by takový hybridní systém měl nabídnout sice o něco nižší energetickou hustotu, ale vyšší odolnost vůči chladu.
 
Ve srovnání s LFP tu máme nadále problém s nižší hustotou, ale jinak mají výkony podobné (bezpečnost a životnost, přičemž v obou těchto vlastnostech jsou LFP nadprůměrné) nebo lepší (např. rychlost nabíjení, odolnost vůči chladu). Na trhu by se měly objevit už docela brzy, počítá se s rokem 2023.
 
Zdroj: catl.com


Autor: Milan Šurkala
Vystudoval doktorský program v oboru informatiky a programování se zaměřením na počítačovou grafiku. Nepřehlédněte jeho seriál Fotíme s Koalou o základech fotografování.
reklama