Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně

Problémový Intel s sebou táhne dolů celý trh s PC

17.9.2018, Jan Vítek, aktualita
Problémový Intel s sebou táhne dolů celý trh s PC
Intel aktuálně řeší, jak by mohl navýšit výrobu 14nm čipů tak, aby dokázal uspokojit poptávku po nich. Už nyní je ale dle JP Morgan jasné, že jeho problémy ovlivní celý trh s PC, což ostatně šlo očekávat. 
Ceny procesorů Intel jdou nahoru, což je pro nás nejlepší ukazatel jejich nedostatku, přičemž to má platit pro řadu 14nm produktů této firmy. A pokud mají výrobci počítačů nedostatečný přístup k procesorům či čipovým sadám, je pak logické, že se to musí odrazit na celém trhu s PC. Ten v posledním letošním čtvrtletí dle JP Morgan klesne o 5 až 7 %. Pokud to nastane, pak bude zcela smeteno menší pozorované oživení tohoto trhu, které nastalo po řadě let poklesu. 
 
 
V posledním čtvrtletí předchozího roku se prodalo 70,6 mil. počítačů, což znamenalo růst o 0,7 %. Pokud se tedy očekává naopak pokles o 5 až 7 %, bude to představovat 3,5 až 5 milionů počítačů, které se na trh nedostanou, a to především kvůli nedostatečné výrobě v Intelu. Závěr roku je také především pro spotřebitele tou nejméně vhodnou dobou pro takové problémy. Ceny hardwaru už tak jdou kvůli zvýšenému zájmu nahoru díky předvánoční nákupní sezóně a nyní se k tomu přidává ještě nedostatek procesorů Intel. 
 
Vypadá to tak, že prodejním hitem bude po zbytek tohoto roku kombinace procesorů AMD Ryzen či Threadripper pro obzvláště náročné a grafické karty NVIDIA s čipy Pascal. 
 
Nicméně dobrá zpráva to není především pro všemožné menší výrobce počítačů, které dlouholetý pokles na trhu s PC poznamenal daleko nejvíc. Jak ukazuje výše uvedený graf, velké firmy až na Acer rostly nebo stagnovaly, a pokles na trhu s PC tak velice výrazně snížil tržby ostatním menším firmám. 
 
Od Intelu se dá očekávat, že se zaměří především na to, aby pokryl poptávku po hi-end produktech, z nichž koukají nejvyšší marže. AMD zase bude mít příležitost zvýšit svůj podíl na trhu a zákazník bude mít o to jednodušší rozhodování, pokud tedy nebude chtít čekat.