www.svethardware.cz
>
>
>
>
>

Radeon Image Sharpening: jak funguje doostřování obrazu?

Radeon Image Sharpening: jak funguje doostřování obrazu?
, , aktualita
Server TechCrunch se zaměřil na funkci Radeon Image Sharpening, která je do jisté míry alternativa pro NVIDIA DLSS, i když pracuje zcela jinak. Máme tu tak test, který se zabývá kvalitou obrazu i dopadem na výkon. 
K oblíbeným
reklama
Radeon Image Sharpening byl představen jako nová funkce nastupující s Radeony Navi, které přímo vyžaduje, takže lze soudit, že se zde využívá jejich hardware, jímž starší Radeony nejsou vybaveny. Od AMD jsme se toho jinak moc nedozvěděli, takže se můžeme začíst do testu serveru TechCrunch, který to probírá do hloubky. 
 
 
AMD slibuje, že funkce RIS dokáže doostřit obraz se zanedbatelným dopadem na výkon a to se může teoreticky hodit ve dvou případech. Jednak tehdy, kdy je samotná hra na vkus uživatele nedoostřená, a to i při renderování v nativním rozlišení monitoru, což může být třeba následek použitého způsobu vyhlazování hran, jako je Temporal Anti-Aliasing. 
 
Spíše ale můžeme uvažovat o případě, kdy si budeme chtít sami vylepšit výkon. Dejme tomu, že máme na stole monitor s rozlišením Ultra HD (2160p) a na jeho rozlišení už výkon Radeonu v dané hře nestačí. Pak můžeme zkusit, zda nebude lepší ji nechat renderovat třeba v 1800p a pak to nechat na postprocessingu, čili na RIS, který vylepší obraz vykreslovaný už v nativním rozlišení. To může být výhodné díky udávanému mizivému propadu výkonu i díky tomu, že zde není zapotřebí podpora ze strany her. 
 
Už máme také potvrzeno, že aktuálně RIS funguje pod API DirectX 12, Vulkan a DirectX 9. Pod DirectX 11 ale funguje mnoho a mnoho her, přičemž podpora pro ně bude snad přidána později. AMD se zde totiž zaměřilo primárně na podporu novějších API a v případě DX9 udělalo výjimku, protože to bylo prý velice snadné zařídit. 
 
Pro srovnání kvality obrazu byl v daném testu využit titul Metro Exodus. V něm lze opravdu vidět rozdíl mezi prostým zobrazením v Ultra HD a v Ultra HD + RIS, kde je obraz prostě ostřejší, ale ne přehnaně. Co se ovšem týče doostřování obrazu z nižšího rozlišení, zde se můžeme setkat zvláště na kontrastních hranách s nepěknými artefakty. Například renderovaný 1440p na rozlišení 2160p s RIS vypadá ve výřezu někde i takto: 
 
 
Jasně můžeme vidět jakési dvojité hrany, respektive tečkované ohraničení kontrastních hran v obrazu, což bylo ale asi to nejhorší, co jsem osobně ze snímků vykoukal. To se také může časem zlepšit a celkově, i když lze pozorovat očekávanou ztrátu detailů, funguje RIS celkem dobře zvláště při upscalingu z 1800p a může se skutečně hodit v případě, že na nativní 2160p už chybí výkon.
 
Skutečně je však RIS tak nenáročná funkce? 
 
 
Zde je opravdu vidět, že RIS z výkonu neubere v podstatě nic, takže pokud se někdo spokojí s kvalitou obrazu, může jít o velice zajímavou funkci, díky níž si budeme moci s RX 5700 XT na 4K monitoru zahrát v jeho nativním rozlišení při 60 a více FPS i moderní hry. 
 
Co se týče srovnání kvality výstupu RIS vs. DLSS, to bude už možná otázka vkusu. DLSS tvoří obecně měkčí výsledek, čímž ale dokáží tenké objekty, jako jsou malé větvičky, až nepřirozeně zmohutnět. Je tak třeba, abyste se podívali sami a posoudili výsledek.  


Ceny souvisejících / podobných produktů:


reklama
Nejnovější články
Nový algoritmus rozpozná kyberšikanu na Twitteru s 90% úspěšností Nový algoritmus rozpozná kyberšikanu na Twitteru s 90% úspěšností
Vědci na Binghamton University vyvinuli nový algoritmus umělé inteligence, který je schopen na sociální síti Twitter s vysokou úspěšností rozpoznat uživatele, kteří píší agresivní příspěvky s kyberšikanou.
Včera, aktualita, Milan Šurkala4 komentáře
Austrian Airlines zkouší autonomní drony, budou kontrolovat letadla Austrian Airlines zkouší autonomní drony, budou kontrolovat letadla
Dron v blízkosti letadla byl doposud obvykle průšvih a bylo našlápnuto k velkému maléru. Austrian Airlines je ale k letadlům vyšle záměrně. Budou totiž provádět kontroly stavu letadla místo lidských techniků. 
Včera, aktualita, Milan Šurkala1 komentář
Výrobce světově největšího AI čipu si všimlo americké Ministerstvo energetiky, co plánuje? Výrobce světově největšího AI čipu si všimlo americké Ministerstvo energetiky, co plánuje?
Americké Department of Energy (DOE) je organizace, která nechává stavět nejsilnější světové superpočítače a ta si nyní všimla společnosti Cerebras. Ta nedávno zaujala AI čipem s 1,2 biliony tranzistorů, který zabírá v podstatě celý wafer.
Včera, aktualita, Jan Vítek
QNAP uvádí cenově výhodné NAS TVS-x72N s rychlou sítí QNAP uvádí cenově výhodné NAS TVS-x72N s rychlou sítí
Společnost QNAP přichází s novou řadou NAS označenou jako TVS-x72N, která má být cenově výhodná, nicméně o levných produktech jistě nemůžeme mluvit. Ostatně tu jsou procesory Core i3 a rychlá síť. 
Včera, aktualita, Jan Vítek
Mezihvězdná kometa se stále blíží, co je nového? Mezihvězdná kometa se stále blíží, co je nového?
Na pozorování další mezihvězdní komety je na rozdíl od té první dostatek času, respektive teprve bude, protože jí bude ještě řadu týdnů trvat, než se k nám přiblíží na nejkratší vzdálenost. Astronomové ale na nic nečekají. 
Včera, aktualita, Jan Vítek