www.svethardware.cz
>
>
>
>
>

Radeon Image Sharpening: jak funguje doostřování obrazu?

Radeon Image Sharpening: jak funguje doostřování obrazu?
, , aktualita
Server TechCrunch se zaměřil na funkci Radeon Image Sharpening, která je do jisté míry alternativa pro NVIDIA DLSS, i když pracuje zcela jinak. Máme tu tak test, který se zabývá kvalitou obrazu i dopadem na výkon. 
K oblíbeným
reklama
Radeon Image Sharpening byl představen jako nová funkce nastupující s Radeony Navi, které přímo vyžaduje, takže lze soudit, že se zde využívá jejich hardware, jímž starší Radeony nejsou vybaveny. Od AMD jsme se toho jinak moc nedozvěděli, takže se můžeme začíst do testu serveru TechCrunch, který to probírá do hloubky. 
 
 
AMD slibuje, že funkce RIS dokáže doostřit obraz se zanedbatelným dopadem na výkon a to se může teoreticky hodit ve dvou případech. Jednak tehdy, kdy je samotná hra na vkus uživatele nedoostřená, a to i při renderování v nativním rozlišení monitoru, což může být třeba následek použitého způsobu vyhlazování hran, jako je Temporal Anti-Aliasing. 
 
Spíše ale můžeme uvažovat o případě, kdy si budeme chtít sami vylepšit výkon. Dejme tomu, že máme na stole monitor s rozlišením Ultra HD (2160p) a na jeho rozlišení už výkon Radeonu v dané hře nestačí. Pak můžeme zkusit, zda nebude lepší ji nechat renderovat třeba v 1800p a pak to nechat na postprocessingu, čili na RIS, který vylepší obraz vykreslovaný už v nativním rozlišení. To může být výhodné díky udávanému mizivému propadu výkonu i díky tomu, že zde není zapotřebí podpora ze strany her. 
 
Už máme také potvrzeno, že aktuálně RIS funguje pod API DirectX 12, Vulkan a DirectX 9. Pod DirectX 11 ale funguje mnoho a mnoho her, přičemž podpora pro ně bude snad přidána později. AMD se zde totiž zaměřilo primárně na podporu novějších API a v případě DX9 udělalo výjimku, protože to bylo prý velice snadné zařídit. 
 
Pro srovnání kvality obrazu byl v daném testu využit titul Metro Exodus. V něm lze opravdu vidět rozdíl mezi prostým zobrazením v Ultra HD a v Ultra HD + RIS, kde je obraz prostě ostřejší, ale ne přehnaně. Co se ovšem týče doostřování obrazu z nižšího rozlišení, zde se můžeme setkat zvláště na kontrastních hranách s nepěknými artefakty. Například renderovaný 1440p na rozlišení 2160p s RIS vypadá ve výřezu někde i takto: 
 
 
Jasně můžeme vidět jakési dvojité hrany, respektive tečkované ohraničení kontrastních hran v obrazu, což bylo ale asi to nejhorší, co jsem osobně ze snímků vykoukal. To se také může časem zlepšit a celkově, i když lze pozorovat očekávanou ztrátu detailů, funguje RIS celkem dobře zvláště při upscalingu z 1800p a může se skutečně hodit v případě, že na nativní 2160p už chybí výkon.
 
Skutečně je však RIS tak nenáročná funkce? 
 
 
Zde je opravdu vidět, že RIS z výkonu neubere v podstatě nic, takže pokud se někdo spokojí s kvalitou obrazu, může jít o velice zajímavou funkci, díky níž si budeme moci s RX 5700 XT na 4K monitoru zahrát v jeho nativním rozlišení při 60 a více FPS i moderní hry. 
 
Co se týče srovnání kvality výstupu RIS vs. DLSS, to bude už možná otázka vkusu. DLSS tvoří obecně měkčí výsledek, čímž ale dokáží tenké objekty, jako jsou malé větvičky, až nepřirozeně zmohutnět. Je tak třeba, abyste se podívali sami a posoudili výsledek.  


Ceny souvisejících / podobných produktů:


reklama
Nejnovější články
Už nyní se prodávají celá plata procesorů Comet Lake-S Už nyní se prodávají celá plata procesorů Comet Lake-S
Ve skutečnosti tu máme fotografie více procesorů patřících do generace Intel Comet Lake-S. Máme tu jednak Core i9-10900 s 10 jádry a pak také řadu 6jádrových modelů. Ještě stále ale nejde o finální verze. 
Dnes, aktualita, Jan Vítek
Připravuje NVIDIA zvláštní edici karet pro Cyberpunk 2077? Připravuje NVIDIA zvláštní edici karet pro Cyberpunk 2077?
Během víkendu proběhla zajímavá výměna Tweetů mezi oficiálním účtem hry Cyberpunk 2077 a NVIDIA GeForce. Můžeme z toho vyčíst, že se snad chystá speciální verze herních karet právě pro tuto hru. Anebo také ne.
Dnes, aktualita, Jan Vítek
Zhrzený bývalý řidič autonomních vozů Waymo záměrně způsobil nehodu Zhrzený bývalý řidič autonomních vozů Waymo záměrně způsobil nehodu
Jeden z bývalých řidičů autonomních aut Waymo byl vyhozen za problémy s bezpečností. A očividně právem, protože si svou frustraci vybil pomstou a tím, že později přinutil autonomní vůz společnosti nabourat.
Včera, aktualita, Milan Šurkala2 komentáře
The Boring Company Elona Muska dokončila hloubení tunelu v Las Vegas The Boring Company Elona Muska dokončila hloubení tunelu v Las Vegas
V Las Vegas Convention Center buduje společnost The Boring Company dva tunely, přičemž nedávno dokončila hloubení jednoho z nich. Tato událost byla v podobě videa sdílena i na Twitteru. 
15.2.2020, aktualita, Kateřina Hoferková9 komentářů
Half-Life: Alyx přijde na trh 23. března, co budeme potřebovat? Half-Life: Alyx přijde na trh 23. března, co budeme potřebovat?
Společnost Valve ohlásila, že její Half-Life: Alyx bude vypuštěn na trh 23. března, čili zhruba za půldruhého měsíce. Vedle toho se můžeme podívat na hardwarové požadavky v případě počítačové sestavy. 
14.2.2020, aktualita, Jan Vítek20 komentářů