www.svethardware.cz
>
>
>
>
>

Radeon Image Sharpening: jak funguje doostřování obrazu?

Radeon Image Sharpening: jak funguje doostřování obrazu?
, , aktualita
Server TechCrunch se zaměřil na funkci Radeon Image Sharpening, která je do jisté míry alternativa pro NVIDIA DLSS, i když pracuje zcela jinak. Máme tu tak test, který se zabývá kvalitou obrazu i dopadem na výkon. 
K oblíbeným
reklama
Radeon Image Sharpening byl představen jako nová funkce nastupující s Radeony Navi, které přímo vyžaduje, takže lze soudit, že se zde využívá jejich hardware, jímž starší Radeony nejsou vybaveny. Od AMD jsme se toho jinak moc nedozvěděli, takže se můžeme začíst do testu serveru TechCrunch, který to probírá do hloubky. 
 
 
AMD slibuje, že funkce RIS dokáže doostřit obraz se zanedbatelným dopadem na výkon a to se může teoreticky hodit ve dvou případech. Jednak tehdy, kdy je samotná hra na vkus uživatele nedoostřená, a to i při renderování v nativním rozlišení monitoru, což může být třeba následek použitého způsobu vyhlazování hran, jako je Temporal Anti-Aliasing. 
 
Spíše ale můžeme uvažovat o případě, kdy si budeme chtít sami vylepšit výkon. Dejme tomu, že máme na stole monitor s rozlišením Ultra HD (2160p) a na jeho rozlišení už výkon Radeonu v dané hře nestačí. Pak můžeme zkusit, zda nebude lepší ji nechat renderovat třeba v 1800p a pak to nechat na postprocessingu, čili na RIS, který vylepší obraz vykreslovaný už v nativním rozlišení. To může být výhodné díky udávanému mizivému propadu výkonu i díky tomu, že zde není zapotřebí podpora ze strany her. 
 
Už máme také potvrzeno, že aktuálně RIS funguje pod API DirectX 12, Vulkan a DirectX 9. Pod DirectX 11 ale funguje mnoho a mnoho her, přičemž podpora pro ně bude snad přidána později. AMD se zde totiž zaměřilo primárně na podporu novějších API a v případě DX9 udělalo výjimku, protože to bylo prý velice snadné zařídit. 
 
Pro srovnání kvality obrazu byl v daném testu využit titul Metro Exodus. V něm lze opravdu vidět rozdíl mezi prostým zobrazením v Ultra HD a v Ultra HD + RIS, kde je obraz prostě ostřejší, ale ne přehnaně. Co se ovšem týče doostřování obrazu z nižšího rozlišení, zde se můžeme setkat zvláště na kontrastních hranách s nepěknými artefakty. Například renderovaný 1440p na rozlišení 2160p s RIS vypadá ve výřezu někde i takto: 
 
 
Jasně můžeme vidět jakési dvojité hrany, respektive tečkované ohraničení kontrastních hran v obrazu, což bylo ale asi to nejhorší, co jsem osobně ze snímků vykoukal. To se také může časem zlepšit a celkově, i když lze pozorovat očekávanou ztrátu detailů, funguje RIS celkem dobře zvláště při upscalingu z 1800p a může se skutečně hodit v případě, že na nativní 2160p už chybí výkon.
 
Skutečně je však RIS tak nenáročná funkce? 
 
 
Zde je opravdu vidět, že RIS z výkonu neubere v podstatě nic, takže pokud se někdo spokojí s kvalitou obrazu, může jít o velice zajímavou funkci, díky níž si budeme moci s RX 5700 XT na 4K monitoru zahrát v jeho nativním rozlišení při 60 a více FPS i moderní hry. 
 
Co se týče srovnání kvality výstupu RIS vs. DLSS, to bude už možná otázka vkusu. DLSS tvoří obecně měkčí výsledek, čímž ale dokáží tenké objekty, jako jsou malé větvičky, až nepřirozeně zmohutnět. Je tak třeba, abyste se podívali sami a posoudili výsledek.  


Ceny souvisejících / podobných produktů:


reklama
Nejnovější články
Německé školy končí s Office 365, nesplňuje GDPR Německé školy končí s Office 365, nesplňuje GDPR
Hesensko v Německu se začalo kriticky stavět ke kancelářskému balíku Microsoft Office 365. Ten považuje za nebezpečný z hlediska ochrany osobních údajů a splňování GDPR. Proto od něj zdejší školy začaly upouštět.
Dnes, aktualita, Milan Šurkala
Operátor AT&T u soudu: prodával data o poloze zákazníků Operátor AT&T u soudu: prodával data o poloze zákazníků
Americký operátor AT&T má problém. Nadace Electronic Frontier Foundation ho zažalovala za prodej dat ohledně polohy nic netušících zákazníků dalším firmám. Ty mohly tyto údaje využívat ke své činnosti.
Včera, aktualita, Milan Šurkala
CEO Intelu: problémy s 10nm procesem vznikly kvůli příliš velkým ambicím CEO Intelu: problémy s 10nm procesem vznikly kvůli příliš velkým ambicím
Robert Swan, který oficiálně vede společnost Intel od začátku tohoto roku, se ukázal na Brainstorm Tech Conference v Aspenu a promluvil tam i o problémech s vývojem 10nm technologie. 
Včera, aktualita, Jan Vítek3 komentáře
Toshiba Memory Corporation se přejmenuje na Kioxia, OCZ končí Toshiba Memory Corporation se přejmenuje na Kioxia, OCZ končí
Toshiba Memory Holdings Corporation ohlásila, že pod svým dosavadním názvem už nebude existovat dlouho. Ještě letos se přejmenuje a jako svůj nový název si vybrala označení Kioxia. Proč se vůbec k tomu rozhodla a co její nový název znamená?
Včera, aktualita, Jan Vítek
MSI uvádí desky MAX se 256Mb ROM a AMD B450 pro Ryzen 3000 MSI uvádí desky MAX se 256Mb ROM a AMD B450 pro Ryzen 3000
Označení MAX nesou čtyři nové desky od firmy MSI, která využila čipovou sadu AMD B450, aby nabídla už rovnou zaručenou podporu procesorů Ryzen 3000. K tomu se pak bude hodit 256Mb SPI flash ROM pro BIOS. 
Včera, aktualita, Jan Vítek10 komentářů