www.svethardware.cz
>
>
>
>

Seagate nabízí 16TB disky Exos bez překrývaných stop

Seagate nabízí 16TB disky Exos bez překrývaných stop
, , aktualita
Společnost Seagate už začala na trh dodávat své 16TB pevné disky Exos, které dosáhly své kapacity bez použití překrývaných stop. I když to tak není zcela v pořádku, jsou označovány za PMR disky, po nichž přijdou už 18TB SMR disky. 
K oblíbeným
reklama
A proč není v pořádku označovat takové disky prostě za PMR modely? Samo o sobě to možné je, ale pokud je budeme pomocí tohoto označení rozlišovat od SMR (Shingled Magnetic Recording) disků, pak je třeba si uvědomit, že ty využívají technologii PMR (Perpendicular Magnetic Recording) také. Všechny SMR disky jsou tak PMR, neboť PMR je technologie kolmého zápisu, čili samotný způsob zapisování bitů na magnetické plotny, zatímco SMR se týká způsobu zápisu samotných stop, které jsou pro docílení vyšší hustoty překrývané jako řady tašek na střeše.
 
 
Aby to nebylo tak jednoduché, mluvit zde můžeme také o TDMR (Two-Dimensional Magnetic Recording), kterážto technologie v podstatě představuje způsob zápisu stop předcházející technologii SMR. Tyto stopy v případě TDMR ještě nejsou překrývané, ale jsou si už tak blízko, že pro spolehlivé čtení jedné stopy je třeba využít více hlaviček umístěných těsně vedle sebe. Postačí třeba i dvě na to, aby řadič mohl ze signálu obou lépe rekonstruovat signál čtené stopy, neboť díky datům z vedlejších hlaviček ví, co mu do něj vstupuje. 
 
Správně bychom tak měli nové 16TB Seagate Exos Enterprise označit za TDMR disky, které pak mají následovat už SMR disky. Označení PMR je dnes už jaksi zbytečné, protože tento způsob zápisu je už zcela standardní, pokud ovšem nechceme daný disk odlišit od modelu se zbrusu novou technologií zápisu, jako je HAMR nebo MAMR. 
 
Právě od Seagate jsme dříve očekávali, že jeho 16TB disky už budou založeny na HAMR a ostatně první zákazníci této firmy si už mohou zkoušet příslušné disky Exos X16, o nichž nyní neslyšíme. Vypadá to tak, že klasická technologie ničím neasistovaného zápisu ještě nekončí a Seagate se asi raději rozhodne vyrábět právě Exos plněné heliem a vybavené devíti plotnami pro PMR a TDMR. Ty už také rozeslal vybraným zákazníkům, v průběhu tohoto roku rozjede masovou výrobu a v příštím roce na jaře mají tyto disky firmě Seagate tvořit největší podíl na tržbách ze všech modelů. 
 
Na tom všem se podílí právě i přechod z osmi ploten na devět, který si vyžádal značné přepracování vnitřku disků, plnění heliem a také využití mnohem tenčího materiálu pro samotné plotny. Taková Toshiba to ale už s devíti plotnami zvládá delší dobu. 
 
 
Po těchto 16TB discích si Seagate také přichystá i 18TB modely využívající technologii SMR, která sice zvyšuje hustotu zápisu, ale značně redukuje jeho výkon (resp. výkon přepisu). Seagate ale tvrdí, že platforma těchto disků je připravena i pro HAMR. Jenomže právě nástup 16TB TDMR a 18TB SMR disků přináší otázky, jak to s technologií HAMR vůbec vypadá, když se Seagate tvářil, že ta už je připravena pro trh a nyní se ukazuje něco jiného. 
 
Zdroj: Anandtech


Ceny souvisejících / podobných produktů:


reklama
Nejnovější články
Přes 20 úřadů v Texasu napadl vyděračský ransomware Přes 20 úřadů v Texasu napadl vyděračský ransomware
Úřady v Texasu se staly terči koordinovaného útoku vyděračským softwarem, tzv. ransomware. Od pátku jim začaly kolabovat počítače a vyděrači se začali dožadovat výkupného za odemčení zašifrovaných souborů.
Dnes, aktualita, Milan Šurkala
AOC na Gamescomu představilo tři herní monitory G2 AOC na Gamescomu představilo tři herní monitory G2
Gamescom je ideální místo pro představení herních monitorů, a tak firma AOC přijela v plné síle a zařadila do nabídky také tři novinky patřící do řady G2. Jde o rychlé panely pro FreeSync ve dvou velikostech. 
Dnes, aktualita, Jan Vítek
NVIDIA ukázala devět herních blockbusterů s podporou RTX NVIDIA ukázala devět herních blockbusterů s podporou RTX
NVIDIA využila startující Gamescom k prezentaci další vlny AAA her, které budou podporovat její technologie RTX. Můžeme se tak podívat i na videa ukazující, to co ray tracing přinese a zde je o co stát. 
Dnes, aktualita, Jan Vítek1 komentář
NVIDIA s Microsoftem přinesou ray tracing do Minecraftu NVIDIA s Microsoftem přinesou ray tracing do Minecraftu
NVIDIA navázala spolupráci s Microsoftem ve snaze vylepšit jednoduchou grafiku Minecraftu pomocí technologií RTX. Sám Microsoft přitom nedávno zrušil přípravy nového grafického vylepšení této hry.
Dnes, aktualita, Jan Vítek3 komentáře
DRAMeXchange: ceny pamětí DRAM klesají, NAND se drží DRAMeXchange: ceny pamětí DRAM klesají, NAND se drží
Ceny pamětí DRAM jsou dlouhodobě na sestupu a vypadá to, že můžeme ještě počítat s jejich zlevňováním. Dolů by šla i cena NAND Flash, pokud by se Toshibě nestala nepříjemnost s výpadkem proudu.
Dnes, aktualita, Jan Vítek2 komentáře