reklama
Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně

Valve opravilo Steam Hardware Survey, jak to zacvičilo s čísly?

7.5.2018, Jan Vítek, aktualita
Valve opravilo Steam Hardware Survey, jak to zacvičilo s čísly?
Už dlouho je známo, že Steam Hardware Survey, i když se často používá pro zjištění situace na trhu s herním hardwarem, má své mouchy. Ty způsobují nepřesnosti v udávaných číslech, ovšem nyní měli ve Valve už identifikovat problém. 
Steam Hardware Survey sleduje, jaký hardware využívá část ze 125 milionů aktivních uživatelů Steamu, a může tak poskytnout velice cenný nástroj pro posuzování obliby především procesorů, grafických karet, ale i operačních systémů. Jenomže k tomu se samozřejmě vyžaduje, aby průzkum odpovídal realitě, s čímž byl problém a mohla za to prý dosud unikající chyba. Tu už ale Valve měli izolovat a přijít s opravou, která měla po zhruba sedmi měsících napravit celý problém. 
 
 
Průzkum na Steamu pracuje na základě dobrovolného souhlasu uživatelů, kteří tak musí svolit k tomu, aby Valve o jejich hardwaru i softwaru sbíralo data. Ta pak tvoří celou databázi a Valve něco z toho vypustí na veřejnost, samozřejmě v podobě celkových anonymizovaných procent. 
 
Problém byl ten, že data se měla od uživatelů sbírat jednou za rok, ovšem ukázalo se, že tato data mohou být značně ovlivněna především provozovateli asijských PC heren, kteří spravují své systémy tak, že průzkum z nich mohl být proveden několikrát za rok. Jeden takový systém tak mohl poslat několik duplicitních záznamů, jež mohly výrazně pozměnit celková čísla. Očekávali bychom přitom, že automatizovaný systém dokáže tyto duplicitní záznamy odhalit na základě jednoznačných identifikátorů hardwaru, ovšem to evidentně nefungovalo. 
 
To vše vedlo k tomu, že byl značně nadhodnocen podíl počítačů se systémem Windows 7 a také čtyřjádrových procesorů a Valve nyní uvádí, že už chybu opravili a data od dubna 2018 už jsou v pořádku. To znamená, že náš poslední článek o posílení procesorů AMD byl také ovlivněn. 
 
Steam User Market Share AMD CPU Intel CPU AMD GPU Nvidia GPU Intel GPU
Červenec 2017 19,42% 80,49% 20,23% 63,9% 15,52%
Duben 2018 15,96% 84,04% 14,89% 75,26% 9,69%
Rozdíl -3,46% +3,55% -5,34% +11,36% -5,83%

Máme tu tak nová čísla, která už mají odpovídat realitě a jak je vidět, jde již i o čísla z výše uvedeného grafu, který jsme zveřejnili právě v dané aktualitě. Pak už je ovšem jasné, co způsobilo jasně viditelný výkyv, který by představoval pozoruhodný pád podílů GPU a iGPU AMD a Intelu. Ty sice i tak utrpěly, ale ne tak výrazně, jak výsledky ještě v letošní zimě naznačovaly. Můžeme totiž předpokládat, že data za červenec 2017 ještě byla víceméně přesná. 
 
NVIDIA tak dokázala za toto krátké období značně posílit a také procesory Intel dokázaly nové zákazníky svými kvalitami lépe přesvědčit než AMD. To bude nejspíše dopad především nových Coffee Lake, které jsou ostatně opravdu slušné a nabízí už šest jader a k tomu velice vysoké takty.
 


reklama