Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně

NIO nakonec i v Evropě nabídne možnost koupit si auto bez předplatného

28.10.2022, Milan Šurkala, aktualita
NIO nakonec i v Evropě nabídne možnost koupit si auto bez předplatného
Elektromobilka NIO vstupuje na evropský trh, který ale zasáhla informace, že vozy budou k dispozici jen přes operativní leasing. Přestože jde o stále oblíbenější metodu financování, reakce veřejnosti vrátila do hry i možnost jednorázového nákupu.
Operativní leasing je stále populárnější metodou nákupu nových vozů, což platí zejména pro firmy. V takovém případě jde vlastně o předplatné na auto, v podstatě dlouhodobý pronájem (půjčení), kdy uživatel takřka jen jezdí a většinu ostatních záležitosti outsourcuje na poskytovatele služby. Čínská elektromobilka NIO, která je už nějakou dobu aktivní např. na norském trhu, vstupuje i na ostatní evropské trhy (Německo, Holandsko, Dánsko a Švédsko), nicméně chtěla zde vstoupit jen a pouze s operativním leasingem NIO Subscription, který zahrnoval např. i bezplatné výměny akumulátorů na stanicích NIO Battery Swap. Přestože v těchto třídách je operativní leasing už poměrně běžnou záležitostí, tento krok se setkal se značnou nevolí veřejnosti (byť asi především těch, kteří by si to auto nekoupili ani za hotové).
 
NIO ET7
 
William Li (CEO NIO) se nicméně už kdysi nechal slyšet, že společnost je v případě zájmu otevřená k uvažování nad možností jednorázového nákupu. Neuplynuly ani 3 týdny a firma se skutečně rozhodla, že zákazníkům nabídne i jednorázový nákup svých vozů ET7, ET5 a EL7 (v jiných zemích ES7), tedy tak, jak to umožňuje např. v Norsku. Přesné ceny zatím neznáme, nicméně víme, že evropští zákazníci si takto budou moci koupit své vozy od 21. listopadu letošního roku, dodávky pak začnou v roce 2023.
 
Zde ještě podotkněme, že operativní leasing se může vyplatit lidem, kteří velmi často střídají auta (např. do 2-3 let) a chtějí větší flexibilitu a menší starosti s náklady spojenými s vozem, a naopak je velmi nevýhodný pro ty, kteří by si ho chtěli nechat delší dobu (např. hodně přes 5 let, kdy by na předplatném opravdu hodně přeplatili).
 
Pro zajímavost, v ČR se v prvním pololetí letošního roku registrovalo 98916 vozů (dle SDA), zhruba čtvrtina (25,2 %, 24907 vozů) byla dle ČLFA financována leasingem. Operativní leasing byl pak v celkovém součtu leasingových smluv použit ve 39 % případů (u podnikatelů to dělá 42 %, u spotřebitelů 19 %). Tady mi čísla trochu nesedí, podle jednoho údaje (z počtu aut jednotlivých kategorií) by jich mělo být cca 9130, podle druhého (z celkového počtu aut na leasing) cca 9710, každopádně obojí to znamená, že na operativní leasing je v ČR pořizováno více než každé 10. auto. Pokud jde o koncové spotřebitele, na které operativní leasing až tak moc nemíří, tak touto metodou si letos v první půli roku koupilo auto cca 1100 lidí.