reklama
Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně

Xbox One Scorpio: opravdu zvládne hry ve 4K?

15.6.2016, Jan Vítek, aktualita
Xbox One Scorpio: opravdu zvládne hry ve 4K?
Podívejme se na to, co Microsoft prozradil o chystané konzoli Xbox One, kterou zatím označuje za Scorpio. Tu představil tento týden na E3 v souladu s očekávaními jako reakci na PlayStation 4 Neo, kterou má navíc i zastínit.
Co se týče výkonu, Xbox One je proti PlayStation 4 chudý příbuzný s výkonem 1,32 TFLOPS oproti 1,84 TFLOPS a kdyby Microsoft nezareagoval na nástup PS4 Neo, která má nabídnout 4,2 TFLOPS, tato propast by tak byla ještě daleko větší. A i když se zástupci Microsoftu nejdříve dušovali, že nic jako polovičatou generaci Xboxu dělat nebudou, nakonec je to všechno jinak. Očekávat můžeme model se zpětnou kompatibilitou s Xbox One, ale s výkonem kolem 6 TFLOPS.





Byly tu také spekulace o tom, zda AMD bude nebo nebude pro takovou konzoli vyrábět potřebný hardware, přičemž ty byly ukončeny následujícím tweetem. V něm AMD potvrzuje, že přijde s potřebnými SoC pro dvě nové konzole Microsoftu, z nichž jedna je Xbox One S a druhá zmíněný Scorpio.





Co tedy o Scorpiu doposud víme? Obsahovat bude osmijádrové CPU, využije paměti s propustností 320 GB/s a nové GPU, což mu dá dohromady zmíněných 6 TFLOPS výpočetního výkonu. Jak toho chce dosáhnout, to už závisí na schopnostech společnosti AMD. Mluví se o jádrech Zen, ale stejně tak to mohou být staré Jaguar nebo něco velice podobného. Předpokládat můžeme využití GPU generace GCN 4.0, ale také to, že největší podíl připadne na přechod na 14nm výrobní proces. AMD už má v rukou Polaris 10 s výkonem nad 5 TFLOPS a když k tomu přidáme osm procesorových jader, můžeme se akorát tak dostat na 6 TFLOPS. Taková konzole by ale měla spotřebu kolem 200 W při běžném hraní, ale to není nic co by tu už nebylo (originální PlayStation 3).




diagram SoC v Xbox One


Microsoft pak sice uvádí, že paměťová propustnost bude 320 GB/s, ale nezmiňuje se o tom, jak do toho spadá vyrovnávací paměť ESRAM. S použitím současných ne tak drahých pamětí GDDR5 v unifikovaném poolu je ale 320 GB/s bez problémů možné, a tak by byla ESRAM jednoduše zbytečná. Ovšem otázka je, jak by se na to tvářily existující hry, které s ESRAM počítají.

To vše jsou ale stále spekulace (krom základních specifikací o výkonu) a jiné mluví o využití GPU generace Vega s 3584 až 3840 shadery na 800 až 850 MHz, 12 GB GDDR5 a 384bitové sběrnici. Jenomže Vega dle dosavadních informací počítá ne s GDDR5, ale s HBM2, i když to nemusí být problém, když stejně půjde o speciální SoC. Takže jako obvykle nezbývá než si počkat, ale pokud Microsoft dodrží své slovo o výkonu nové konzole, s hraním ve 4K bychom mohli počítat a u některých titulů alespoň s přispěním upscalingu z nižšího rozlišení.

Zdroj: Extremetech
reklama
reklama