reklama
Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně

3DMark Stress Test otestuje stabilitu výkonu vaší sestavy

16.6.2016, Jan Vítek, aktualita
3DMark Stress Test otestuje stabilitu výkonu vaší sestavy
Futuremark přišel s aktualizací pro svůj populární 3DMark, která se postará o otestování naší sestavy z trošku jiného hlediska než obvykle. Namísto celkového výkonu daného výsledným indexem nám sdělí, zda je tento výkon stabilní.
Společnost Futuremark tak doplní výsledky hardwarových serverů o nové zajímavé výsledky, které "nevyplivnou" pouze výsledné FPS nebo nějaký číselný index týkající se celkového výkonu, ale údaje o tom, jak stabilní či nestabilní výkon dokáže naše sestava poskytovat. Jde tedy o to, zda se výkon v některých částech testů z nějakého důvodu nepropadá. To může být známkou třeba toho, že procesor nebo grafická karta se nechladí dostatečně a nastává tzv. thermal throttling, čili snižování výkonu sražením taktovací frekvence ve snaze snížit teplotu.





Je tedy zřejmé, že jde o dlouhodobý test, který se bude hodit především při testování jednotlivých modelů karet, aby se ukázalo, zda pro ně výrobci zvolili dostatečně výkonné chlazení. 3DMark Stress Test je ale k dispozici pouze pro majitele registrovaných kopií edicí Advanced nebo Professional. Ti pak budou moci provést měření, přičemž se využívá 20 (Advanced) až maximálně 5000 (Professional) testovacích smyček. Pomocí následujícího vzorce pak 3DMark vypočítá procentní stabilitu, kde fpsHigh/fpsLow představuje průměrnou snímkovací frekvenci z nejlepší a nejhorší smyčky.





Aby daná sestava prošla, musí být tento výsledek roven alespoň 97 procentům, což je pak označeno jako stabilní. Znamená to tak, že nejhorší smyčka musí být maximálně o 3 procenta horší než ta nejrychlejší, i když tedy není jasné, jak a proč si Futuremark stanovil zrovna takové rozmezí, aby určil, že pod 97 procenty už to je problém.

Server Hexus.net už tuto funkci vyzkoušel na grafické kartě NVIDIA GeForce GTX 980 Ti, o níž se ví, že nemá zrovna stabilní takty v zátěži a výsledek skutečně splnil očekávání. Rozdíl mezi nejlepší a nejhorší smyčkou byl více než 8procentní. Jenomže je to skutečně problém, který bychom měli v případě moderních karet tak moc řešit? Však ty už dlouho stejně jako procesory využívají dynamickou frekvenci, takže mají nastaveno, aby například v zátěži pracovaly alespoň na 1000 MHz a maximálně pak na 1100 MHz. Čili pokud test začnou s vysokou frekvencí a ta postupně klesne, může být rozdíl mezi nejlepší a nejhorší smyčkou skutečně tak velký, jak ukazuje výše uvedený výsledek. V daném případě ale takt GeForce GTX 980 Ti dle záznamů GPU-Z nikdy v průběhu testování neklesl pod základních 1216 MHz, takže dle specifikací karta pracovala naprosto správně, ale 3DMarku se to moc nelíbilo. Navíc je tu ještě dynamická frekvence procesoru, která také může výsledky testů ovlivnit.

Na druhou stranu právě to lze využít pro srovnávání jednotlivých modelů karet, i když si nikdo nemůže být jistý, že výsledek testů jedné karty může být aplikován na ostatní kusy daného SKU, neboť každé GPU je jiné. Ze screenshotu s výsledky je také patrné i to, že karta se nějakou dobu zahřívala na provozní teplotu a test by nejspíše na výsledky při dosud neustálené teplotě neměl brát zřetel. Uvidíme tedy, jak se tento způsob testování nakonec ujme.

Zdroj: Hexus.net
reklama