reklama
Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně
27.9.2007, Petr Popelka, článek
V uplynulých týdnech jste na našich stránkách mohli narazit na celkem 6 obsáhlých recenzí základních desek s čipovou sadou AMD 690G. Každá z těchto recenzovaných desek měla určité ctnosti či nectnosti, klady či zápory, výhody a nevýhody. Vše jsme pro vás shrnuly do tohoto článku, kterým recenze základních desek s čipsetem AMD 690G zakončíme.
fj | 1.3.200914:55
Proč jsou v konečném porovnání úplně opomíjen grafický výkon? Přece nemají všechny stejný?
Odpovědět0  0
Miroslav372 | 28.12.200718:32
Používám v současné době propojovací kabel mezi PC a plasma TV. Jedná se o kabel s konektorem DVI na straně PC, u televize HDMI. Zvuk mám pochopitelně natažený zvlášť ze zvukové karty. U kabelu HDMI ­- HDMI je jasné, že mi v případě pořízení těchto základních desek, půjde v kabelu digitálně i zvuk. Co když použiju můj kabel DVI ­- HDMI na DVI výstup ze základní desky? Bude to i se zvukem? V případě desky Gigabyte GA­-MA69G­-S3H asi nepochybně ­(díky redukci HDMI ­- DVI­). Má s tím někdo zkušenosti?
Odpovědět0  0
wrah (108) | 1.3.200922:43
Mám dojem ­(ne jistotu­) že to bude bez zvuku, že jakmile je po cestě DVI, tak že to prostě neobsahuje další dráty, kudy by se zvuková data vedla. Jestli se mýlím, tak se omlouvám.
Odpovědět0  0
Anunnaki (15) | 27.9.200718:05
Vyborne zhodnoceni aktualnich desek na trhu, pekne sepsane, snad mam jen par vytek­/doplnku:
a­) u desek, u kterych je teplota chipsetu vysoka, bych urcite doporucil vyvarovat sa slova ­"PREHRIVAJICI­" chipset. Misto toho bych doporucoval pouzit neco jako ­"VYSSI TEPLOTA CHIPSETU­". Prehrivajici se chipset mely NVIDIA chipsety Nforce tusim rada 4., kde diky vysokym teplotam mimo specifikace samotne nvidie dochazelo ke chybam v SATA radici, nebo pukani zvuku u zvukovych karet ­(resilo se to podtaktovanim nebo instalaci vetsiho chladice­). Tady ovsem u techto karet k zadnym ­"PROBLEMUM­" diky vyssi teplote NEDOCHAZI, takze zbytecne by to pak bylo matouci pro ctenare pouzivat slovo PREHRIVAJICI se, coz evokuje ­- pracujici mimo urcenych fyzikalnych limitu, coz neni pravda ­(u recenzovanych desek­). Jinak ale souhlasim, ze vyssi teplota ma nezadouci vlyv na taktovani nebo zivotnost v dlouhodobem meritku, a je to uvedeno ako negativni bod, coz je vporadku.
Odpovědět0  0
Anunnaki (15) | 27.9.200718:06
2­) desky Gigabyte ­(konkretne urcite ta S3H­) maji take zalozny BIOS. Mysleno kopii BIOSu v pameti jednoho fyzickeho BIOS chipu, coz umozni pri poskozeni 1. hlavniho BIOSu a naslednem opakovanem neuspesnem startu 1.BIOSu automaticky nastartovat ze zalozniho 2. BIOSu. Tusim tuto moznost jiz maji vice jak 5 let veskere Gigabyte desky jako standard. Pokud to bylo vyzdvyzeno u jedne desky jako pozitivum, melo by tak byt ucineno i u dalsich, ktere tuto moznost maji take.
3­) velice pozitivne hodnotim to, ze autor u desek ktere nejsou vhodne pro taktovani tuto skutecnos nehodnotil v tabulce jako minusovou polozku ­(ne kazdy preci taktuje­), a naopak, ze pokud deska je vhodna k taktovani, tak tuto skutecnost zaradil jako pozitivni bod v hodnotici tabulce.
Odpovědět0  0
wwwwwwwwwwwwww | 29.9.200711:45
neni pravda, ja treba dual bios na rok stare GB desce nemam.. je tam akorat priprava na pcb, ale cip nikde... taky jsem si myslel, ze je to na kazde.... je to NF4 SLI, byla relativne levna.. a taky se na ni pekne setrilo, moje pristi volba nebude gigabyte.
Jeste ot poznamka k jejich podpore: pote, co jsem jim poslal asi strankovy popis problemu jsem cekal mesic, az mi prisel mail s textem ­"mohl bysto problem blize popsat?­" .. to byla posledni kapka :)
Odpovědět0  0
Anunnaki (15) | 29.9.200712:58
a­) zkuste si to jeste jednou precist. Nevim odkud berete DUAL­-BIOS, dual bios tato deska nema, maji to jen nektere nejdrahsi desky a jiz se od toho stejne pomalu ustupuje
b­) zalozni bios a hlavni bios muzou byt ­(a jsou­) nahrane v jednom chipu, a to tato deska jako i snad vsechny desky od gigabyte vcetne nejlevnejsich maji jiz nekolik let.
Odpovědět0  0
Anunnaki (15) | 29.9.200713:07
Tak jsem se na to jeste jednou podival, tak tato deska skutecne NEMA zalozni bios, ma jen flashovaci utilitu ktera umoznuje nahrat bios z diskety a mela by se automaticky nastartovat pokud dojde k poskozeni biosu. Takze v tom mate pravdu, ale o dual­-biose jsem ja predtim nic nepsal.
Odpovědět0  0
Petr Popelka (251) | 27.9.200723:47
"Přihřívající­" opravdu není nejvhodnější, takže jsem to v článku patřičně poupravil. Jinak díky moc :)
Odpovědět0  0
Jozef_T | 27.9.200716:16
Vďaka autorovi za dobrý článok, resp. za celý sriál.
Plánujem obnoviť svoj systém,a AMD690G sa mi zdá dobrá voľba. Článok mi uľahčí výber.
Odpovědět0  0
Peppa1 | 27.9.200714:03
Nejdříve jsem ji koupil otci, a asi o měsíc později sobě. Mně chipset žhne, otci jen slabě hřeje. Čím to může být? Obojí s vytížením obou jader na 100% ­(BOINC resp rendering videa­).
Odpovědět0  0
wwwwwwwwwwwwww | 27.9.200716:49
jina revize...
Odpovědět0  0
Peppa1 | 30.9.200711:56
novější ­(chladnější­) pak bych měl mít já!
Odpovědět0  0
crazyman (31) | 27.9.200711:59
velmi sa mi pozdava ta zakladovka od tejto firmy, hlavne ked clovek chce postavit vykonny system, kde chce aj trocha taktovat a dat to do micro_atx skrine.. skoda, ze je tazsie ju zohnat
Odpovědět0  0
Petr Popelka (251) | 27.9.200712:49
nemyslím si, že je problém sehnat Biostarku ­(viz.: http:­/­/zbozi.seznam.cz­/?q=biostar+ta690g&order=cheapest&minPrice=&maxPrice=­), nejhůře dostupné u nás jsou bohužel desky Sapphire.
Odpovědět0  0
Bohumil Stejskal (42) | 27.9.200713:10
s Biostar není problém, stačí svého obchodníka nasměrovat na velkoobchod SWS Slušovice a nebudete mít problém, po prvních zkušenostech Biostar vypadají hodně dobře, ceny fajn.
Odpovědět0  0
Anthony | 27.9.200710:50
Ja som kúpil MSI K9AG Neo2­-Digital. Použil som ju na stavbu HTPC. Rozhodol u mňa hlavne počet PCI slotov. Mám tam 1x SS2, 1x SS2HD a hartu s COM portami kôli čítačkám kariet. Hodil som tam A64 X2 3800+ EE ­(35W­)a 1GB ­(KIT 2x512MB­) DDR2 800MHz PC6400 A­-DATA. Musel som si zbastliť výstup digitálneho zvuku lebo som ho nikde nevedel zohnať. Doska síce má výstup ale neni vyvedený na zadnú stranu. celé som to vložil do Thermaltake Bach VB8000. Problémy sú s prehrievaním čipovej sady. Bios ukazuje síce teploty okolo 40­-50C. Ale skutočnosť možno 60­-70C ­(pri dotyku sa popálite­) Pri sledovaní videa viac ako 4­-5 hodín, alebo hraní hier dochádza vplyvom teploty až k nestabilite systému. Použil som grafiku MSI RX2600PRO­-T2D256EZ­/D2 a teplota čipovej sady klesla na znesiteľnú úroveň. Nechcel som pridávať vetráky na lepšie dovetranie skrine hlavne kôli hluku.
Odpovědět0  0
cml11 (419) | 27.9.200712:14
Odpovědět0  0
wwwwwwwwwwwwww | 27.9.200710:36
v nejprvnejsim ­"octavci­" me dostala ta ­"cnost­"... verim, ze mel autor na mysli ­"ctnost­".
Odpovědět0  0
Petr Popelka (251) | 27.9.200711:06
Ou, bez toho ­"t­" to vážně bilo do očí ­- už je to opravené:)
Odpovědět0  0
cml11 (419) | 27.9.20077:54
Docela Vám nezávidím nutnost vybrat něco jako vítěze.Opravdu těžký výběr.Sám jsem docela sledoval uveřejňované recenze abych si udělal jasno, dvě z těchto desek mi prošly rukama taktéž.Uvádím tedy i své vlastní závěry. Je to jen názor, berte ho tedy s rezervou. Na úvod předznamenávám, že docela počítám s tím, že obrazový výstup nově stavěného HTPC dnes uživatel směřuje především na HDMI, DVI, či VGA port s výstupem na LCD­/plasma­(pro ty odvážnější­) displej. Klasický TV out nepovažuji za důležitý.

Dvě desky měly nízké teploty, obě mají ale problém s rozšiřitelností díky nedostatku slotů.U Sapphire i Biostaru ­(po doplnění o chybějící FW­) zbydou dva volné sloty + jeden 16xPCIe pro grafiku, což nemusí vždy stačit.je tak potřeba dobře počítat kolik toho budeme do počítače potřebovat ještě přidat.Pokud s tím vystačíte, tak bych zvolil Biostar kvůli kvalitnějšímu provedení.Přeci jen je na desce vidět že je to špičková řada tohoto výrobce a po funkční stránce deska trpí snad jen problémy s DVI výstupem ­(které ale recenzent nezaznamenal a proto nelze říct jestli to není obecný problém všech desek s AMD690G­).

Pokud ovšem sloty nestačí, pak je problém.Další na řadě jsou Asus a MSI. Rozdíly mezi nimi mi přijdou jako vzájemně se rušící.MSI nemá jiný analogový výstup než VGA RGB, Asus sice analog má, ale velmi nekvalitní.Asus umožňuje zároveň použít DVI i HDMI, ale za předpokladu že budete chtít použít přídavnou grafickou kartu, přijdete o plnohodnotný HDMI port úplně.Asus má sice lepší BIOS, ale v OC potenciálu přitom vede MSI.U mě by tenhle duel asi vyhrálo MSI, protože nakonec vidím rozdíl hlavně ve špatně zvoleném chladiči čipsetu MSI, který se dá vyměnit, začež získám výbornou rozšiřitelnost oproti ostatním deskám.

Ze zbývajících dvou desek od GB je pak zajímavá pouze S3H, která by mohla aspirovat na jasného vítěze nebýt teplot čipové sady. Ty jsou ale samozřejmě částečně řešitelné stejným postupem jako u MSI.

Osobně bych tedy absolutního vítěze vybíral mezi GB S3H za full ATX a Biostarem u mATX.
Odpovědět0  0
Anunnaki (15) | 27.9.200718:11
GigaByte GA­-MA69G­-S3H osobne povazuji take za bezkonkurencniho viteze u FullATX ­(cena­/moznosti­/budouci rozsireni­/vykon­/stabilita­/kvalita­) pro ty, co nehodlaji nejak zvlaste taktovat. Sam jsem na teto desce jiz postavil nekolik stroju pro VIDEO a HRY s grafikama jako Nvidia 8600GS, 8800GTS a 8800GTX a vsechno funguje jak ma, zatim zadna stiznost jen spokojenost. Vrele doporucuji.
Odpovědět0  0
Petr Popelka (251) | 28.9.20070:04
Pěkně napsáno:­). Ono vybrat nějakého vítěze opravdu jednoduše nejde, každá z těch desek si najde své místo. Asus M2A­-VM HDMI je např. jediným zástupcem s AMD690G ­(a vůbec snad jedinou deskou svého druhu­), které umožňuje použít DVI a HDMI výstup int. grafiky současně. Gigabyte GA­-MA69GM­-S2H je solidně vybavená, ne­-li nejlépe ze všech mATX desek s čipsetem AMD690G ­(PCI­-E x4, FireWire, TV­-Out...­), stejně tak GA­-MA69G­-S3H jako zástupce FullATX základních desek ­- za danou cenu opravdu zajímavé kousky HW. Zvláštní kapitolou je pak opravdu výborně navržená deska Biostar TA690G AM2. Těžké rozhodování, to je fakt:­).

Jinak k problémům s DVI výstupem v případě Biostaru ­- většinu času jsem používal výstup D­-sub, pouze na závěrečné testy HD videa, které jsem zkoušel i s novými Catalysty 7.9, jsem měl připojen jiný monitor přes DVI. Žádný problém ­- blackout jsem ale nezaregistroval, proto si netroufám odhadovat do jaké míry je tenhle problém častý... ­(jinak DVI kabel mám standardní, dodávaný společně s LCD Samsung 215TW; délka cca 1,5m­).
Odpovědět0  0
cml11 (419) | 1.10.20076:33
Díky:­) Jinak pokud máte tu možnost, zkuste se poptat u uživatelů desek s čipsetem AMD690G a LCD připojeným na DVI jestli něco takového nezaznamenávají. Podle toho co jsem tak na internetu viděl to téměř jistě není jen záležitost Biostaru. Problém je, že k výpadkům dochází nepravidelně, někdy se třeba celé odpoledne nic neobjeví, takže k vysledování je potřeba delší čas práce s takovým počítačem.Téměř jistě půjde o HW problém někde u zapojení DVI konektoru, protože je znát vliv použitého kabelu a, jak se projevilo v minulé diskusi přímo pod recenzí Biostaru, na HDMI výstupu nic takového není. A to přesto, že HDMI obsahuje v podstatě tentýž obrazový signál a je jednoduše převeditelné zpět na DVI.
Odpovědět0  0
Quasae | 27.9.20077:13
Výborný test. Gratuluji. Jen ještě chybí do víčtu tato deska Sapphire PURE Innovation PI­-AM2RS690MHD. Podle výbavy a toho jak dopadl tady její levnější bratříček by to byla asi nejlepší.
Jen ji v ČR někde sehnat.
Odpovědět0  0
Zajímá Vás tato diskuze? Začněte ji sledovat a když přibude nový komentář, pošleme Vám e-mail.
 
Nový komentář k článku
Pro přidání komentáře se přihlaste (vpravo nahoře). Pokud nemáte profil, zaregistrujte se pro využívání dalších funkcí.