reklama
Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně

ATI - konec jedné legendy

7.9.2010, Petr Štefek, technologie
ATI - konec jedné legendy
V minulém týdnu jsme se rozloučili se značkou ATI. Ta nezašla na úbytě, ale její vlastník v podobě AMD se rozhodl sjednotit všechny produktové řady po jedinou značku. Pojďme si zrekapitulovat a zjistit, co bude dál.
Kapitoly článku:
  1. ATI - konec jedné legendy
  2. Jak budou značeny nové produkty AMD?
  3. Radeony HD 6000 - jaké budou?
AMD je v současné době silné, tedy alespoň pokud jde o technologie. Má vynikající pozici v integrovaných čipsetech a čipsetech základních desek, silné procesory a vynikající řadu grafických karet.

Navíc se chystá později tento rok uvést platformu AMD Fusion, která má být pokračovatelem nepříliš úspěšné platformy NEO. AMD Fusion představuje, jak už samotný název napovídá, spojení procesoru a grafického jádra. Řešení nabídne akceptovatelný výkon pro DirectX 11 a také nízkou cenu. Logickým a dlouho očekávaným vyústěním akvizice je tedy odstřihnutí loga ATI z produktových řad.

Logo ATI tak začneme vídávat pouze v článcích o historii ATI nebo případně ještě nějakou dobu na nepřeznačených produktech či v recenzích nezbedných autorů, neschopných připustit, aby značka ATI odešla do důchodu. Nyní se pojďme podívat, proč AMD k tomu kroku přistoupilo a jak zhruba uvažovalo.



AMD si podle všeho nechalo zpracovat jakýsi průzkum, z kterého vyplynulo, že několik tisíc respondentů vnímá značku AMD jako silnější než v případě ATI. Celého průzkumu se zúčastnilo několik tisíc respondentů z USA, Německa, Číny, Japonska, Brazílie a Ruska. Výsledky jsou takovéto:
    1. Značka AMD získala trojnásobné preference, když se dotazovaná osoba rozhodovala mezi AMD a ATI
    2. Značka AMD je považovaná za silnější než ATI, pokud srovnáváme s konkurenčními společnostmi na poli grafických karet (jedná se převážně o společnost Nvidia)
    3. Značky Radeon a Fire Pro jsou jsou i bez spojení se značkou ATI vnímány jako stejně silné

Obecně lze považovat výsledky tohoto výzkumu za velmi reálné, neboť se zdá málo pravděpodobné, že by management AMD odsoudil značku ATI jen proto, aby prosadil v celém portfoliu označení AMD. Obecně je pravdou, že AMD bude mít díky tomuto faktu podstatně lepší pozici v marketingové válce proti společnosti Nvidia, která jak známo piluje svůj marketing, jak jen může. AMD tedy velmi pravděpodobně svůj úsudek o tomto rozhodnutí tímto průzkumem jen upevnilo a ověřilo si, že jejich vize nebude provázena odlivem zákazníků ke konkurenci.



Pravdou je, že značka ATI zůstala v produktové řadě AMD jen u páru výrobků, které zahrnují především samostatné grafické karty a mobilní grafické čipy. To znamená v podstatě jen dvě značky, kde první je Radeon a druhá Fire Pro (profesionální grafické karty). Věřím, že pouze první jmenovaná má nyní pro společnost AMD zásadní váhu, neboť v oblasti profesionální grafiky uzurpuje většinový podíl Nvidia.

Zajímavý je také fakt, že tyto změny jsou sice ohlášeny již nyní, ale v praxi to bude znamenat, že AMD Radeon se objeví na pultech až s novou generací této produktové řady. Tento krok je způsoben především tím, že by nyní bylo nutno přeznačovat veškerý vyrobený hardware a také nutit výrobce k podobnému kroku, což by jen značně zvedlo náklady. Ústup loga ATI bude tak velmi pozvolný a pár měsíců ještě budeme mít čas celé situaci přivyknout.

Zajímavostí je, že samotní výrobci budou mít možnost požádat AMD o značení svých produktových řad značkou bez loga AMD. Přítomno tak bude jen označení Radeon nebo Fire Pro, což může být výhodou tam, kde je zbytek platformy založený na komponentách Intelu. Společnost Intel si ve svém počínání zakládá velmi výrazně na tom, aby ve spojitosti se svými aktivitami důkladně potlačovalo konkurenční logo, což je pochopitelné. ATI jako značka Intel nijak nedráždila, ale spojení osvědčených prodejních taháků jako je Radeon, by nově ve spojení s AMD mohlo výrobcům přidělávat vrásky na čele.



Takto mohou a pravděpodobně i budou vypadat nálepky pro produkty přicházející s komponentami AMD. Odkaz na ATI je zřejmý a AMD se možná částečně v rámci své firemní identity převlékne do červené (a možná také ne). Výrobci budou pravděpodobně usilovat o to, aby se na jejich produktech neobjevovalo současně logo Intelu a AMD, i když společnost Intel nebude za tento standard lobovat. Značka Intel má přece jen podstatně vyšší váhu, než je tomu v případě AMD.

Další ilustrační obrázek ukazuje, jak asi bude vypadat souznění nálepky Intel Core Inside a nového označení Radeon „inside“. Ona červená razící barva je lepší než tisíc slov a každému musí být na první pohled jasné, že se jedná o ATI (ehm, promiňte, o AMD). AMD přijde také s novou značkou platformy, kde budou veškeré komponenty z dílny AMD.

Trochu hloupě vše pojmenovalo AMD Vision a ještě navíc rozdělilo do třech úrovní: Premium, Ultimate a Black. Asi chápu, kam AMD směřuje, ale nic podobného pravděpodobně fungovat na neznalé zákazníky nebude. Pokud Intel dokázal propagovat poměrně úspěšně Centrino, tak zde jsem trochu s možnostmi a výkonem marketingového oddělení AMD skeptický.

Proč probůh dělat složité věci ještě složitějšími? Vezměme si například AMD Vision Premium, toto označení znamená, že zařízení bude schopna provozovat několik aplikací najednou, budete moci hrát „mainstreamové“ hry (?), konvertovat CD do formátu MP3, editovat fotografie, dívat se na Blu-ray/HD filmy a využívat webovou kameru. Jestli si klepete na čelo stejně jako já, pak vám musí být jasné, že se jedná o naprostý paskvil. Jak a kdo rozliší, co je „mainstreamová“ hra? Kdo dnes nemůže převádět CD do MP3? Kdo dnes na libovolném starém počítači či notebooku nemůže spustit více aplikací najednou? Co mi tím vším chce marketing AMD vlastně sdělit?



Aby byla zkáza dokonána, od příštího roku zmizí ze všech produktů označení Athlon II nebo Phenom II a zákazník bude dokonale zmaten, protože zde nalezne pouze AMD Vision. Dělat kreativní marketing je jistě záslužné, ale proč pořád měnit to, na co jsme si zvykli a orientujeme se dle toho?

Pokud si konkurenční Nvidia vybrala nějaký nový slogan jako např. „TWIMBP“, tak si pak zákazník dokázal spočítat dvě a dvě dohromady. AMD potažmo ATI je mistrem v tom pojmenovávat technologie tak, aby nebylo zcela zřejmé, oč se jedná a následuje neschopnost vysvětlit svou vizi (ATI Stream, AMD LIVE! a dalo by se pokračovat). AMD hardware je špičkový a je ho potřeba brát velmi vážně, naproti tomu kontrastuje neschopnost prosadit své vize a technologie do masového užívání.



AMD rovněž čekají jiné novinky v oblastech, kde doposud ztrácí. Příští rok se můžeme těšit na zbrusu novou architekturu CPU a příchod až 12jádrových procesorů. Velká očekávání vzbuzuje i serverový procesor pod kódovým označením Bulldozer, který by měl zvrátit postupné ztrácení tržního podílu AMD v oblasti serverového trhu.

Na trh by měl dorazit Bobcat, který bude jakousi alternativou vůči procesorům Intel Atom a podporovat trochu překvapivě vykonávání „Out-of-Order“ instrukcí. Bobcat je samozřejmě součástí platformy AMD Fusion,o které jsme již hovořili, a ta směřuje do low-end segmentu, kam spadají nettopy, netbooky a další levná mobilní zařízení.
reklama