reklama
Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně

ATi Radeon X700 XT - ATi vrací úder

22.9.2004, Zdeněk Kabát, článek
ATi Radeon X700 XT - ATi vrací úder
Netrvalo to ani tak dlouho a přišla kanadská odpověď na GeForce 6600. Grafický čip Radeon X700 od ATi jako první vychází z architektury R420 a přináší mnoho jejích výhod. Obsahuje celkem 8 pixel pipeline, paměti jsou usazeny na 128-bitové sběrnici a nejvyšší varianta XT se za svůj výkon nemusí vůbec stydět.
Kapitoly článku:
Catalyst A.I.

Stručně bych se rád zmínil o nové technologii, kterou ATi zaimplementuje do svých ovladačů Catalyst 4.10 a vyšších. Tato technologie se nazývá Catalyst A.I., což dává alespoň lehce tušit její účel. A.I. (zkratka Artificial Intelligence - umělá inteligence) má za úkol starat se o optimalizace obrazu a přizpůsobovat se konkrétním požadavkům jednotlivých her a enginů.

Co tedy například bude A.I. zvládat. Tolik diskutované použití brilineárního filtrování, kdy ATi vynechalo některé kroky klasického trilineárního filtru (stejně jako to dělá déle nVidia), vedlo v některých případech k viditelným artefaktům. Nyní A.I. brilineární filtr vypne v hrách, ve kterých je tato chyba známa. Podobně budou nahrazeny některé problémové shadery v Doomu 3 "matematicky ekvivalentními" (viz Tech Report).


Obr. 12 - Catalyst Control Center s budoucí možností A.I.
Klikněte pro zvětšení

Dále bude optimalizováno mapování textur např. v UT2004 nebo Half-Life 2. Catalyst A.I. dokáže podle názvu spouštěného souboru jednoduše zjistit danou hru a určit pro ni některá nastavení, do kterých uživatel nevidí. V nové verzi Catalystů bude A.I. defaultně zapnuto a půjde jej vypnout přes Catalyst Control Center.

Výkon Radeonu X700 XT

O výkonu se nebudu příliš rozepisovat, do toho tu jsou recenze. Ale přesto se zaměřím na klíčové benchmarky (zdroj - Anandtech). Ve hře Doom 3 ztrácí Radeon X700 XT na GeForce 6600GT kolem 30%, což je velký rozdíl (ukazuje se těžká optimalizace GeForce 6 pro Doom 3). Ve Far Cry je situace jiná - bez zapnutých optimalizací vede o 20-30% Radeon, ale jakmile dojde na FSAA a AF, začne poměrně výrazně ztrácet (v 1600x1200, 4xFSAA, 8xAF je rychlost Radeonu poloviční).


Obr. 13 - Jeden vzorový graf výkonu z Anandtechu

Counter Strike Source by měl být doménou grafických karet ATi, ale ani zde to není jednoznačné. Většinou je zde sice Radeon X700 XT rychlejší, ale ne nijak přesvědčivě a v nejtěžším nastavení dokonce s GeForce 6600GT prohrál. Test na UT2004 hovoří prakticky stejně.

Závěr

Po dvou týdnech od vypuštění GeForce 6600 se ATi rozhodlo rázně odpovědět. Radeon X700 je založen na nové architektuře R423, je postaven na 0,11mikronovém procesu a přebírá mnoho moderních technologií. Díky 8 pixel pipeline a 6 vertex pipeline zvládá paralelně zpracovávat velká množství dat, 128-bitová paměťová sběrnice je mainstreamový standard. Oproti GeForce 6 nepodporuje Radeon Shader Model 3.0.


Obr. 14 - … z webu ATi

Radeon X700 je určen zpočátku pro PCIe bez přídavného napájení, budoucí AGP verze se bez Molex konektoru neobejde. Výkon Radeonu X700 XT ale zůstal trochu za mými očekáváními - 6 vertex pipeline slibovalo hodně. V hrubé síle je na tom Radeon X700 XT velmi podobně jako GeForce 6600GT, ale v brutálních nastaveních je vidět propad výkonu.

Nicméně je Radeon X700 velmi zajímavý počin, mezi jehož třemi verzemi si každý příznivce ATi vybere. Cena "XT" se 128MB paměti je $200, u nás lze očekávat kolem 7000Kč. Zajímavý bude také potenciál pro přetaktování.

Recenze Radeonu X700 na internetu:
reklama