reklama
Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně

Další detaily o GPU S3 DeltaChrome

24.9.2003, Zdeněk Kabát, článek
Další detaily o GPU S3 DeltaChrome
Papírově vypuštěný grafický čip společnosti S3 Graphics s názvem DeltaChrome nabývá jasnějších obrysů. Kromě prvních fotek se nyní objevily i podrobnosti o jednotlivých verzích, kde nejsilnější z nich bude konkurovat Radeonu 9800 či GeForce FX 5900. A také ten PCI Express…
Návrat společnost S3 Graphics na trh s desktopovou grafikou byl avizován již předem. Po několika řešení určených čistě pro integrované čipsety se začalo mluvit o GPU s kódovým označením Columbia. Již začátkem letošního roku byl tento čip pod názvem DeltaChrome papírově vypuštěn (viz tento článek) s tím, že má být k dispozici již v létě letošního roku. Skutečnost je ale trochu jiná.

Pozn.: Společnost S3 Graphics jako taková již samostatně neexistuje, ale byla zakoupena firmou VIA. Přesto je nový čip vydáván pod jejím jménem, podobně jako je tomu u fúze 3DLabs – Creative.

Architektura jádra Columbia navazuje na zkušenosti společnosti s mobilními čipy. Místo toho, aby se S3 snažila honit body v testech, zaměřila se na efektivitu, podobně jako např. Trident či SiS. Navíc by DeltaChrome měl spotřebovat jen něco přes 5W (!!), což je na to, že má ambice soupeřit s hi-endovými GPU ATi a nVidie, ohromující.

První novinkou je, že DeltaChrome bude v budoucnu určena primárně pro PCI Express. Přesto se bude snažit zaujmout všechny segmenty trhu, což by ale vzhledem k pomalejšímu šíření nové sběrnice mohlo způsobit nemalé potíže. První revize (A0) je již hotová a otestovaná, ale produkční verzí se většinou stává až třetí či čtvrtá revize čipu. Zde je tabulka jednotlivých verzí a srovnání s grafickými giganty:


Obr. 1 – Umístění DeltaChrome na grafickém trhu


Pozn.: V tabulce je chyba u GeForce FX 5800, která ve skutečnosti disponuje konfigurací 8x1, tedy 8 pipeline s jednou TMU na každé. Pouze ve speciálních případech se chová jako 4x2, ale údaje z tabulky jsou velmi nepřesné (včetně jednotlivých propustností).

Zajímavé, že? Prvním postřehem je, že nejen hi-endový DeltaChrome F1 Pole a F1, ale i verze S8 Nitro a S8 budou obsahovat osm renderovacích pipeline, zatímco S4 a S4 Nitro bude vybavena čtyřmi pipeline. S osmicí pipeline u DeltaChrome F1 bude tedy tento GPU vyrovnán s konkurenty, ale propustnost bude o něco vyšší (skutečné údaje jsou 12,8GB/s pro nVidia 5800, resp. 19,8GB/s u ATi 9800). Přesto je 11GB/s slušný výsledek.

V mainstreamu má DeltaChrome S8 Nitro trochu navíc, protože nabízí dvojnásobek pipeline než čipy série FX5600 či Radeon 9600, což se projevilo jako velká výhoda již u Radeonu 9500 Pro. A konečně i v low-endu nabízí S3 velmi solidní paměťovou propustnost. Jak jste si asi všimli, čipy S4 a S8 budou vycházet ve dvou variantách (normal a „Nitro“), a hi-endový čip bude mít taktéž bratříčka – F1 „Pole“.


Obr. 2 – Samotné jádro Columbia


Další novinky se týkají PCB, nebo-li tištěných spojů, které jsou základem grafické karty. Zatímco hi-endový DeltaChrome F1/F1 Pole bude používat 6-vrstvé PSB, zbylé verze budou postaveny na zjednodušeném 4-vrstvém. Jaký to kontrast oproti 12-vrstvým kartám nVidia! Paměti poběží většinou na 128-bitové sběrnici, ovšem výjimkou nebude ani 64-bitové řešení.

Zajímavá je otázka frekvence. Hi-endová GPU od S3 by měla běžet alespoň na 315MHz a frekvence verze S4/S4 Nitro budou začínat na 275MHz. Tomu bude odpovídat pravděpodobně i takt paměti, nevylučuje se ani použití DDR-II.


Obr. 3 – Referenční design grafické karty DeltaChrome


Otázkou zůstávají ovladače. Stejně jako u nedávno ohlášených grafických karet XGI Volari (viz toto preview) stojí před vývojáři velký úkol optimalizace ovladačů tak, aby byly kompatibilní s DirectX 9 a OpenGL 1.3 a doplnily tak hardwarovou podporu GPU. S3 také podle informací zdůrazňuje 2D zobrazení včetně kvality obrazu apod. Integrováno je i filtrování videa pomocí techniky Chromotion. Na výstupu má Columbia 10-bitovou přesnost barev (tedy 1024 odstínů na každý barevný kanál).

Zde jsou zbylé specifikace grafického čipu S3 DeltaChrome (Columbia):

    • 0,13mikronový proces s low-K dielektrikem
    • HW podpora DirectX 9 a OpenGL 1.3 (včetně Vertex a Pixel Shaderů 2.0)
    • 8 nebo 4 renderovací pipeline s 1 TMU na každé
    • 16x anizotropní filtrování
    • 2x FSAA (SuperSampling)
    • Advanced Deferred Rendering, hierarchický Z-buffer
    • Zrychlení operací se shadery a dvoustranný stencil
    • Chromotion pro přehrávání videa, podpora nekomprimovaného S340, post-processing WMV8 a WMV9
    • Microsoft VMR
    • Možnost připojení HDTV (480p/720p/1080i/1080p), LVDS, Duo-View+
Ovšem co je potřeba zmínit je dostupnost. Zdá se totiž, že se DeltaChrome dostane do hromadné produkce až začátkem druhého pololetí roku 2004, což je ještě přes tři čtvrtě roku. Nedivím se S3 Graphics, že tabulky srovnání s Radeonem 9800 a GeForce FX 5800 uvádí již dnes, protože v době skutečného vypuštění čipu budou jaksi mimo. Na druhou stranu, sběrnice PCI Express by mohla být slušným přínosem.

Je složité uvažovat nad pozicí grafického čipu, jež je zatím velice neurčitý. Nemohu mu ale předpovědět šťastnou budoucnost, protože v době, kdy se začne dodávat na pulty (jestli nakonec S3 od tohoto plánu neustoupí), nebude tak slibný jako v tuto chvíli. Nicméně by se mohl prosadit na levnějších trzích Asie, Jižní Ameriky apod. Možná je to trochu škoda.


Zdroj: Guru3D
reklama