reklama
Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně
16.2.2009, Petr Štefek, recenze
V dnešním článku nahlédneme pod pokličku budoucího rozhraní DirectX 11, které je do značné míry vskutku revolučním API, jež bude zajímavé jak pro vývojáře, tak pro nás uživatele. Blýská se nám tedy na lepší časy?
xxxVISTA | 10.8.200915:13
IMHO:Ked Visty boli smejd tak ludia kupily v podstate nepodarok a upgrade by mal byt zadarmo lebo vlastne 7 su opravene visty take ake mali byt a neboli
Odpovědět0  0
GulDucat | 20.5.20094:50
Teselaci zvladal uz cip R200 alias Radeon 8500 ­- a fungovalo ne pod OGL ale pod D3D­/DX­-8 a to ve hre Unreal Tournament 2003.
Odpovědět0  0
Rotter | 20.2.200914:23
toho si vědom nejsem, jen si myslim, že prezentovat tesselator jako novou ­"feature­" DX11, je trošlu mimo.
Odpovědět0  0
Petr Štefek (1098) | 10.3.200914:43
Ale ona to je nová ­"featura­" DX11...ja si nejsem vědom toho, že by v předchozích API byla. To že ATI koketovala s tesselatorem už pár předtím je zase jiná věc.
Odpovědět0  0
GulDucat | 20.5.20095:00
Jenze pokud teselace bezela ve hre pro DX8 pak musela byt podporovana v rozhrani uz tehdy, takze nejde o novinku.
A clanek je plny textovych chyb ­- opakujici se slova dvakrat po sobe, dale pasterizace­/rasterizace, a mnoho dalsich, to chce hodne vylepsit.
Odpovědět0  0
Proxy | 20.2.20099:56
Pokud vim, tak tesselator v nejake prehistoricke verzi byl jiz v Radeonech rady 8....
Odpovědět0  0
dj.digiman (9) | 21.2.200912:56
jj již na kartach s jadrem R200 tj ATI Radeon 8500 , 8500LE a 9000 tušim sam jsem měl 8500 v nějaký vylapšený edici a musim uznat že to byla špičková karta a vydržala mi hodně dlouho jelikož až 3 počítač kterej jsem měl od její koupě byl limitovan jejim výkonem teprve poté šla na prodej na svojí dobu opravdu hitech hračička která předběhla dobu hodně výrazně
Odpovědět0  0
nitramek | 7.4.200913:26
Ano, pamatuji si na prezentační videa u Radeonů 8xxx, ale tím to taky skončilo.
Ono to s tím tesselátorem stejně nebude tak žhavé. Každý 3D grafik ví, že použití modifikátoru provádějícího tento efekt ­(např. Mesh Smooth v 3ds max­), není tak jednoduché. Jednak je třeba tomu přizpůsobit vstupní geometrii, rozhodí se tím mapping, zmenší se objem objektu a ztratí se některé tvary atd. Takže domnívat se, že vymodeluju lowpoly model a pak na něj v závislosti na nastavení úrovně detailů ve hře pustím zázračnou tesselaci 2x nebo 4x a dostanu krásné detailní modely, je naivní.
Odpovědět0  0
GulDucat | 20.5.20091:36
Od toho aby to tvorilo detaily to take neni, polygonalni interpolace ma zajistit jemnejsi povrch velkych predmetu.
Odpovědět0  0
gord (12) | 20.2.20099:47
Autor v clanku uvadi, ze ATI ve svych GPU jiz od R600 ma teselator. Znamena to tedy, ze s prichodem DX11 budou mit soucasne ATI DX10.1 karty vyhodu oproti soucasnym DX10 kartam NVidie? Tedy, ze DX11 hra bezici na OS s DX11 na ATI grafice s DX10.1 HW pobezi rychleji nez na NVidia grafice s DX10 HW?
Odpovědět0  0
danno (335) | 21.2.200913:21
Tesselator v sucasnych ATI vraj nie je v sulade so specifikaciou DX11, takze je otazne, ci tieto cipy budu mat nejaku vyhodu v HW podpore DX11 oproti sucasnym DX10 cipom Nvidie
Odpovědět0  0
Petr Štefek (1098) | 22.2.200918:43
Vždyť je tam napsáno, že není kompatibilní se specs DX11
Odpovědět0  0
Manfred05 | 19.2.200921:57
Takže Mafia 2 by měla být v DX 11 ?? Super :­-)
Odpovědět0  0
Rotter | 19.2.200913:37
Tak jako mě příjde, že jedinnej výrobce co chce přeskočit je NVidia, AMD už má karty DX10.1 dávno, v jedný hře bylo mnohem lepší, pak vydali patch a DX10.1 vypnuli, aby se náhodou nezjistilo že je to tak dobrý, to samý s tesselatorem ten už v MAD kartách je. Jen tak BTW.....
Odpovědět0  0
JiVy (599) | 19.2.200914:02
Assassin Creed
Hra byla původně OK, pak vydali patch, který hru zrychlil na kartách ATI, ale na jiných hra nešla spustit, tak vydali další patch, kde to opravili.
Kdyby MS přišel včas s úplnou specifikací a nesekal ji na kousky, tak bychom to teď řešit nemuseli.
Odpovědět0  0
dd@dd.dd | 17.2.200916:10
Jinak pekny clanek ... ale myslim, ze DX 11 nebudou moc pouzivane. Ze to dopadne stejen jako u DX 10. Duvod je jeden, zato poradny ­- Xbox 360 podporuje pouze DX 9 a zadne herni studio nebude jen tak delat dve ruzne her jednou s DX 9 pro Xbox 360 a WinXP a podruhe s DX 11 pro Visty a Win7.

Mozna pokud celkovy podil Vist a Win7 presahne napr 60% nebo 70%, tak pak ano.

Anebo s velkou slavou vyuziji jen malou cast novinek v DX 11 v nejakem patchi ­- napr zapnou teselaci obliceje a popprsi zenskych hrdinek ve hrach, aby mely pekne krivky a to bude vse.

Proste je to vse o prachach.
Odpovědět0  0
IDIOT | 17.2.20097:32
Asi je to blbbá otázka, ale neví tu někdo, že by Lord of the Rings online měl v budoucnu třeba přejít na DX11? Z DX9 na DX10 přešel taky a to byl rozhodně větší skok. Je to vůbec u LOTRo technologicky možné? dík :)
Odpovědět0  0
DiXiE (252) | 17.2.20099:24
nic takoveho sem necetl, ale vypada to, ze by to nemel byt takovy problem. Jedine co si pamatuju ze asi pred pulrokem cast DX10 kodu vypnuli ­(distant lighting, nebo takova nejaka polozka­) s tim, ze ho predelavaji a v budoucnu se vrati lepsi ... takze muzem jen doufat, ze nam ho vrati jako DX11 :)
Odpovědět0  0
IDIOT | 17.2.200916:15
Mají motivaci­-být první MMORPG na světě s podporou DX11. To není špatná reklama :D
Odpovědět0  0
Venda77 (2) | 16.2.200910:01
Microsoft urcite neumozni ugpgrade Vista ­-­-> 7 zdarma, to je nesmysl. Upgrade bude mozny pro Visty zakoupene tak 2­-3 mesice pred zacatkem prodeje 7.
Odpovědět0  0
Petr Štefek (1098) | 16.2.200910:32
Já jsem myslel, že pro dražší edice Home Premium, Profi atd. bude zdarma pokud to tak není, tak to opravím.
Odpovědět0  0
JiVy (599) | 16.2.200910:59
MS vyjednává s OEM partnery o tom, že by OEM verze Vista zakoupené po 1. červenci 2009 se daly zdarma upgradeovat.
Vzhledem k tomu, že už to proběhlo médii, tak se dá očekávat, že to tak opravdu bude, ale jak to bude přesně ještě není potvrzeno.
Očekávám, že MS bude chtít, aby na nové Win dostal všechny uživatele Win Vista a většinu WinXP, takže by mohl nabídnout poměrně agresivní upgradovací politiku. Na druhou stranu to vypadá, že Win 7 budou poměrně povedený OS a tak se může MS chtít finančně zahojit. Zatím předběžně zveřejněné koncové ceny nasvědčují druhé variantě, otázkou ovšem budou OEM ceny a hlavně podmínky upgrade.
Odpovědět0  0
dd@dd.dd | 16.2.200911:27
Presne tak ­- jedna se pouze o uklidneni lidi, co si par mesicu pred Windows 7 chteji koupit novy PC a nechteji prijit o penize ­- tak koupi Visty a za par mesicu zdarma prejdou na Windows 7.

Ovsem lide, co uz maji Visty 1­-2 roky budou mit smulu. Treba ja mam 1.5 roku Visty OEM ­(koupene s novym PC­) a ani nahodou neminim vyhodit dalsi penize za OS. Az s novym PC, ale to bude jeste hezkych par let trvat.

Ledaze jak pisete chtel Microsoft zvysit podil Windows 7 na trhu a udelal nejakou akci i pro stavajici majitele Vist. Napr. pokud by umoznil prejit Vistakum na 7 treba za 10­-20$ ... tak bych o tom uvazoval. Ono by to marketingove bylo i mozna vydelecne ­- malokdo ugraduje OEM system, pokud by musel platit plnou cenu. Pokud by to Microsoft povolil, tak ziska penize navic a vlastne nemuze nic tratit.
Odpovědět0  0
Dufinos (11) | 16.2.200920:39
O povedenosti nových Windows jsem četl taky... Přímo ­"zástupci­" MS právě zmiňovali, že Win Vista není a ani nebude tak povedené, jak se původně předpokládalo a očekávalo... Takže o to usilovněji se budou snažit vychytat mouchy a nedostatky u budoucích win7 aby přinutili za nový OS utrácet nejen soukromé uživatele, ale hlavně i velké společnosti, které teoreticky tento systém ani vlastně nepotřebují ­(myslím ta sdělení typu: Intel přešel zpátky na win XP kvůli nespokojenosti s Vistama apod...­).
No a osobně taky doufám, že DX11 udělá opravdu větší díru do světa než DX10 a hlavně, že opravdu při hraní poznáme skutečný rozdíl ve prospěch novějšího API...
Odpovědět0  0
Slim2 (1) | 17.2.20099:22
Možná, že už si to moc lidí nevzpomíná, ale podobný přechod ­"zdarma­" byl už možný v době kdy se čekalo na Windows XP i z Windows 98 koupených po určitém datu. Pak když došlo na lámání chleba, přechod byl sice zdarma, ale manipulační poplatek stál skoro tisícovku. Což je sice méně než nové OEM, ale zdarma to určitě není. Nepředpokládám, že by se Microsoft zachoval nyní jinak.
Odpovědět0  0
DiXiE (252) | 16.2.20099:42
Pekny clanek, neco noveho a hlavne zajimaveho sem se docetl, dekuji :­)

Nechci rejpat, ale hodilo by se to precist po sobe ... jsou tam spousty preklepu ­(synchrpmizaci konstrukcí­), nebo zdvojeni slov ­(coz odhali i word­). Bohuzel toho bylo moc, tak sem musel napsat ­(ikdyz sam pisu jako prase :­-P )
Odpovědět0  0
randomofamber (40) | 16.2.200910:14
Souhlasím.
Pěkné, ale těch chyb... Dokonce se mi zdá, že některé informace jsou několikrát opakovány takřka jako v reklamě např. to D3D11 je nadstavbou na D3D10...
Odpovědět0  0
Petr Štefek (1098) | 16.2.200910:33
Pracuje se na korektuře...děkuji za pochopení.
Odpovědět0  0
Zajímá Vás tato diskuze? Začněte ji sledovat a když přibude nový komentář, pošleme Vám e-mail.
 
Nový komentář k článku
Pro přidání komentáře se přihlaste (vpravo nahoře). Pokud nemáte profil, zaregistrujte se pro využívání dalších funkcí.