reklama
Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně
11.11.2010, Miroslav Jindra, návod
Blíží se Vánoce a pokud přemýšlíte o koupi nového počítače, rozhodně začněte vybírat a objednávat už nyní. V půlce prosince už v obchodech seženete jen to, co nikdo nechtěl. Potřebujete pomoci s výběrem? Naše doporučení najdete uvnitř článku.
pexinho (9) | 14.9.201113:40
Musím to sem dát ještě jednou aby to zájemcům o HTPC neuteklo.TOTO NESTAVĚT­-ATI4250 NEUMÍ DTS HD a TRUE HD­-COŽ V SESTAVĚ s BLUERAY JE CELKEM PROBLÉM­(neumí to ani doporučená zvukovka ha,ha:­-­)TUDÍŽ PROSÍM O OPRAVU SESTAVY,nebo zdůvodnění proč by to stavěl takhle blbě,jinak bych ocenil reakci od autora na můj příspěvek do diskuse o setavách v srpnu,neboť vše z něj stále platí a asi ho nečetl,když to stále staví špatně.
Odpovědět0  0
kp0 | 10.12.201012:45
Může se z licenčních důvodů dávat ­"Home­" verze do pracovních sestav? U XP tomu tak nebylo.
Odpovědět0  0
Miroslav Jindra (221) | 12.12.201017:21
Máte prosím odkaz na zdroj, který říká, že XP home se nesmí používat ve firmách? Podle mě to tak totiž není a ve firmě ho se používat normálně můžou.
Odpovědět0  0
Radan Tuhý (44) | 13.12.201014:55
Já osobně nevím o žádném licenčním ujednání nebo podmínce, že se XP Home nesmí používat ve firmách. Dokonce znám několik firem, které tuto edici měli koupenou v počítačích ­(pravda, je to už nějaký ten pátek­).

Na druhou stranu se to většinou nepoužívalo, protože XP Home nejde přidat do domény, ale z pohledu licence podle mě žádné omezení není.
Odpovědět0  0
Radan Tuhý (44) | 13.12.201015:11
Co se týče Windows 7 Home Premium, tak ani tady není žádné licenční omezení, jednotlivé edice se od sebe liší akorát funkcionalitami. Takže firma si klidně může koupit Windows 7 Home Premium a z pohledu licence je to v pořádku.
Odpovědět0  0
kp0 | 18.1.20118:18
U licencí to zase tak jednoduché není. S licencemi si vždy nechám poradit od lidí, kteří se tím živí. Na druhou stranu XP už jsou trochu mimo, tak je teď nemá cenu řešit . Informace o licencích XP bývala ještě tak rok a půl zpátky na www.daquas.cz. Jinak je to firma na kterou vás odkáže i Microsoft při řešení licenčních problémů.
Odpovědět0  0
eric appla (43) | 24.11.201013:32
ja bych osobne volil tuhle sestavu tak pred sesti mesici ale dnes s prihlednutim na spotrebu a vykon i3 s integrovanou grafikou intel na chipu bych do AMD nesel. sestava zalozena na i3 bude mit podstatne lepsi pomer vykon­/ spotreba

Volil bych neco na zpusob

GA­-H55N­-USB3 od Gigabyte a nektery z novych procesoru i3 s integrovanou grafikou

Odpovědět0  0
Miroslav Jindra (221) | 24.11.201017:10
zmineny gigabyte + i3 = 2400 + i3 540 2400 Kc = 4800 Kc
Asus M4A785T­-M ­- 1600 + X3 445 ­- 1600 ­- 3200 Kc.

To mame rozdil 1600 Kc. Jak dlouho budou muset oba pocitace bezet na plny vykon, aby se nam vyplatil nevelky rozdil ve spotrebe?

Vykon G6950 a X2 250 je skoro stejny, i3 ho ma lepsi, ale cela platforma je o dost drazsi. Vykon na prehravani HD videa ma X2 240 + 880G ­[i 785G­] dostatecny. X2 s TDP 45W je to HTPC v pohode. Na druhou stranu se mi nechtelo setrit na casu, protoze ten je u HTPC dost dulezity imho.
Odpovědět2  0
pexinho (9) | 14.9.201113:29
Tak to musím okomentovat­-autor je opravdu příznivec AMD­-aspoň to tak vypadá a navíc zjevně o HTPC moc NEVÍ­-stejný problém jako u sestav v srpnu do HTPC prostě AMD ne­-špatná spotřeba a výkon.Mimochodem když tak hájíte cenu­(u HTPC za 17K asi 1000 navíc nehraje roli­).Takže pořád platí socket 1555 např.MSI H61I­-E35 ­(B3­)­-1300Kč +PentiumG620­-1400 Kč je 2700Kč­-jsme na stejném výpočetním výkonu­(v různých testech rozdíly v % jak pro intel tak amd­),na nižší spotřebě­-to jednoznačně­-zejména v idle,integr. GK je výkonnější­-jednoznačně­(lépe jedou starší hry­)a HLAVNĚ u HTPC je kvalita zobrazení u HD2000 vyšší+podpora HD zvukových formátů­(TrueHD,DTS HD­-JE TRAPNÉ STAVĚT HTPC S BLUERAY BEZ PODPORY HD AUDIA­).Prosím autora ať si něco o problematice HTPC načte.Jinak pro zájemce­- ­-odkaz na lepší sestavu ode mne +úvahy proč­-je v srpnové diskusi­-nic se nemění.
Odpovědět0  0
kert | 23.11.201012:18
Pěkná case na atom platformu je Giga­-Byte MIB T5142. Nechápu proč dávat do HTPC zvukovku když televizi připojuji přes HDMI a repro přes digitální výstup. Televizní tuner kupuji za 12USD na eBay ten HDTV co rozdávají v Mironetu :­-)
Odpovědět0  0
Miroslav Jindra (221) | 23.11.201018:45
Televize = 2 maličké mizerné repráčky, repro s digi vstupem nemá každý. Navíc to tam explicitně píšu, že zvukovka je tam pro případ analogového propojení s reproduktory. Ten Gigabyte vypadá dobře, zvlášť za ty peníze.
Odpovědět1  0
Anthrax (6) | 19.11.20102:36
Dobrý den,
u sestavy ­"GAME­" máte koment o zajímavosti karet nVidie v režimu SLI. Našel jsem si tuto desku na czc.cz, kde je napsáno, že podporuje ati CrossFire, ale o nVidia SLI tam není řeč, jako např. u vyšších modelů. Taktéž na desce samotné je ­(pouze­) logo ATi, což mne poměrně znervoznuje, jelikož o ATi kartách neuvažuji.

Případně bych byl rád za každé doporučení desky v obdobné cenové relaci kolem 3t pro Core i5, primárně pro nVidia SLI.
Odpovědět1  0
Miroslav Jindra (221) | 19.11.20109:27
Jasně, na SLI to chce jinou desku, měl jsem to víc rozepsat. V příštím díle ;o­). Do 3000 mě napadá třeba EVGA P55V za asi 2000 nebo ASUS P7P55D PRO za 3000. Jenže ten ASUS zase neumí USB 3.0 což imho využije víc lidí než SLI, proto tam šel Gigabyte.
Odpovědět0  0
Ježišmarjánevímjakýjméno | 19.11.20100:29
Nelze si nevšimnout ­(na zdejších testech­), že 470tka ve větších rozlišeních docela ztrácí na 6870, a proto doporučit GTX470 na herní komp lze pouze do nevytápěných prostor ­- pak se to nechá pochopit. Tesselaci využije možná až další generace karet.
Odpovědět2  0
Miroslav Jindra (221) | 19.11.20109:35
Ono taky záleží na hře. Rozlišení nad 1920x1080 filtruju, takový monitor má málokdo. A ne ve všech testech to vychází až tak jednoznačně. Nicméně si myslím, že jsem výhody a nevýhody obou řešení v textu popsal dostatečně a každý se může rozhodnout dle libosti.
Odpovědět1  0
jéžišmarjánevímjakýjméno | 19.11.201020:12
"Super sestava na cokoli. Možná byste čekali GTX 480, ale mně to přijde zbytečné ­- ostatně mi tato sestava přijde zbytečně drahá celá. Pokud potřebujete dát 3 000 Kč za 15% výkonu navíc, pak si ji kupte.­" ­- Takže podle tebe člověk co si koupí komp za cca 30­-40litrů na hry!!! tak to mastí na 1600x1200 protože nemá na větší monitor a 5870. Na 22­" se nechá hrát všechno na 8800GT. Jinak tě chápu ­- bo každý se musí nějak živit :­-­)­)
Odpovědět0  0
Miroslav Jindra (221) | 20.11.20108:37
Z praxe ti můžu říst, že 30­" monitory má málokdo, většina lidí i s drahým PC obvykle nemá monitor s vyšším rozlišením než 1920x1080. Dokonce znám lidi, co mají pc na práci za 30 a 19­" CRT ­- to sice zase nechápu já, ale to je realita.
Odpovědět0  0
odb (513) | 13.11.201012:12
chvalim autora, ze do kancelarie odporucil 19­" lcd 4:3. Myslim si, ze do vecsiny kancelarii je idealny.
Odpovědět1  0
Miroslav Jindra (221) | 17.11.201019:05
Díky. Vždycky když vidím v kanceláři širokoúhlou 19­" s 900 body na výšku, kam se vejdou 3 řádky textu, tak mám chuť vyletět z kůže.
Odpovědět0  0
Miroslav Jindra (221) | 12.11.201019:41
Grafiky:
O těch grafikách je to na dlouho. Možná by se vyplatilo přemýšlet o 5850, která stojí o trošku víc než GTX 470, ale má nižší výkon i spotřebu. GTX 460 pak nabízí ještě nižší výkon, ale cena je super a spotřeba je OK. Grafika je stejně morálně nejrychleji stárnoucí část PC, takže za 2 ­- 3 roky poletí do koše ­(bazaru, PC mladšího bratra­). Na idle bude celkem tichá i ta GTX 470, tam je spotřeba celkem v pohodě. Prostě to je celkem dobrý nákup i za cenu zvýšené spotřeby. Tím 5850 nezatracuju, ale nehodlám dělat 3 varianty té samé sestavy tak, jak to mají všude jinde. Dávat lidem moc na výběr vede jen k jejich zmatenosti a podporuje nerozhodnost. Až bude stát 5870 o 2 stovky víc než GTX 470, tak tam bude 5870, jenže ona stojí 7,5K, což jsou 2 tácy navíc.

Procesory
Pokud bych do tech sestav daval dvoujadra, tak je otazka jaka? Mam tam snad pouzit E8400 do 775 za 3500? To uz tam radsi dam Q8300 za 3000. Nebo snad mam snad pouzit dvoujadrove i5­-650 za 3700 nebo bych mel vybrat perfaktni ctyrjadrove i5­-760 za 4100?

Disky
Promenne otacky u WD Green jsou naprosta blbost, takovou technologii melo snad jen Hitachi v serii Deskstar P7K. WD Green je 5400 otackovy disk, promenne otacky nema. Puvodne se tvaril, ze mit bude, pak ze bude mit otacky mezi 5400 a 7200 a nakonec ma 5400 s tim, ze mozna nekdy... Coz znamena, ze je to fakt pomaly. Pokud z toho disku bude nekdo natahnovat hry atp., pak uprimnou soustrast.

Pokud má SSD kapacitu 80GB, tak je to jen na systém a programy, tečka. Všechno další bude na jiném disku, hry, videa, práce, stahování, věci k vypalování a zdrojový disk pro vypalování ­- tohle přece není zcela zjevně pasivní úložiště, kde jen leží filmy a čekají na přehrání. Na pasivní úložiště je dobrý MyBook nebo jiný externí HDD. Osobně jsem přesvědčen, že WD Black je k menšímu systémovému SSD podstatně lepší volba, než strašlivě lenivý WD Green. A ty 3 ­- 4 W spotřeby navíc? LOL. Kolik to udělá rozdíl za rok, 50 korun? Navíc seek na WD by měl jít stáhnout přes AAM, čímž dosáhneme tichého disku, který bude stále o dost výkonnější než WD Green.
Odpovědět3  0
shlimak6 (4) | 13.11.201014:36
k tym Grafikam..

ja by som skor uprednostil GTX460 1GB pred 470, pretoze to jadro GF100 sa NVidii velmi nepodarilo.. a nie je problem za 2­-3 roky dokupit druhu 460 do SLI za polovicnu cenu a vykon zvysit takmer dvojnasobne..­(tiez ide 460 celkom slusne pretaktovat­)

podobne pre normalneho hraca ­(ktory nema 3 monitory­) staci ku dobremu procesoru AMD 6850, ktora sa da jednoducho pretaktovat na uroven 6870 ­(cez 900MHz a 4500MHz­), cim sa usetri cez 1500Kc .. a tiez sa da za 2­-3 roky kupit druha 6850 do CrossFire a vykon krasne narastie..

aspon ja takto uvazujem, pretoze si chcem v dohladnej dobe kupit novy PC, za cenu tesne nad 20tis Kc ..
Odpovědět0  1
Miroslav Jindra (221) | 17.11.201019:04
Za 2 roky bude grafika, která bude umět nutné DX 13, bude mít dvojnásobný výkon GTX 580 a bude stát 3000 Kč ­(to je jak srovnat Radeon 3850 a GTX 460­). Kupovat v té době druhou grafiku do SLI nebo Cross fire bude jako kopání do mrtvoly a výsledek bude jenom šílená spotřeba a výkon pod úrovní mainstreamu. Realitou je, že většina PC zůstane na defaultních taktech...
Odpovědět1  0
snajprik. | 11.11.201011:50
Tak k tym drahsim zostavam, GTX 470 dost zrava karta, dal by som racej GTX460 alebo ATI 6870, 6850
k Procakom 95% uživatelov nevie ani dvojadro využiť, tak na kyho ... tam X6 staci nejaky usporny X4 procesor ktory sa da nataktovať na 3,2GHz,
k diskom SSD od intelu a nejaky tichy niskootačkovi WD green.
Odpovědět0  2
Miroslav Jindra (221) | 11.11.201013:05
GTX 460­/470 a 6850­/6870 jsem řešil v úvodu. V zásadě je oboje dobrá volba, nakonec u mě ale vyhrála nVidia, která má dost vysoký výkon ­(vyšší než 6870 a nižší než 5870­) a momentálně je za hodně slušnou cenu. V testech 6850 se navíc člověk musí dívat, jestli je to ­"edice pro testery­" s více otevřenýma jednotkama nebo ta, která se prodává v obchodech s míň aktivníma jednotkama ­(stream procesory­).

Dvoujádro využije skoro každý. U šestijádra je vysloveně napsáno, že je vhodná jen pro lidi, kteří ví, na co jim to bude.

K disků SSD jsem opravdu uvažoval o WD Blue nebo WD Green, nicméně... na SSD bude systém a předpokládám, že ten druhý bude sloužit jako něco víc než pasivní úložiště na filmy, takže jsem se rozhodl pro WD Black.
Odpovědět0  0
snajprik. | 12.11.201011:25
Ako samozrejme vykon a cenu GTX 470 neberiem len ta spotreba cez 100W vysia ako ma GTX460 5850 6870. Ako tiež si myslim ze GTX470 za 4,5k nema konkurenciu. Ale ked by som použil do zostavy GTX470 musim počitať zo spotrebou o 100W vysou nadmerne hlučnym chladenim vysimi narokmy pri odvetravani skrine.
Ja ako niesom zastancom vykonu PC takovediac cez mrtvoly :­)
Mojou prioritou je PC vykone ale aj tiche a usporne.
Odpovědět0  0
snajprik. | 12.11.201011:43
K tomu dvojadru to este, ludia vedia trochu vyuzit ak PC robi jednu prioritnu vec, tak jedno jadro pracuje na tom a druhe zabespečuje vedlajšie podprogrami, pekničky system ... Ale x4 x6 už využiju len zopar špecifickych programov, je to zbytočne do domaceho PC, fakt len na okrasu a zvyšeni spotreby.
Ku SSD disku a WD green, SSD disk sa využiva na system ukladanie z RAM pamati na disk a nejaky ten program aby nam išiel rychlejšie. Ten druhy disk je fakt len na uloženie dat a WD Green ak ho nevyuživame tak o nom pomali ani nevieme lebo ide na 5400ot­/min a s neho sa data pekne nacitavaju do RAM pamate, pri zaťaži sa prepina na 7200ot­/min je idealny na uložny nesystemovi disk.
WD Black je robeny ako systemovy ide nonstop na 7200ot­/min je ovela hlučnejsi, seky disku tiež a aj spotrebu ma 2x vysu ako green. WD Black je prioritne určeny na systemovi disk a nie ako vedlajsi, ktory sa bude len poflakovať.
Odpovědět0  0
kubiii (12) | 11.11.201010:46
Je opravdu nutné měnit BOX chladič CPU u Phenomů X4? Přijde mi slušný i tichý...

Moje sestava:

http:­/­/www.alfacomp.cz­/php­/basket.php?items=_0IWU010JHV010T75010ZHH010TUD010N9S01106M010ZX5010X3501
­
Odpovědět0  0
631275 (287) | 11.11.201011:39
to záleží na tom, co ti přijde jako tiché :­) Navíc výměna není nutná, ale DOPORUČENÁ.

Počkej až se tenhle trochu zanese, má slušné tendence cpát prach mezi žebra a po čase už to není taková paráda jak na začátku. Já bych investoval do věžového. Zregulovaný CM Hyper zas tak drahý není. Je to rozdíl jak výkonostně tak hlukově.


Na druhou stranu je tenhle box v idle tichý a když máš počítač v zátěži, tak ten cyclone chladič na grafice taky nebude nejtišší, takže to leckomu může být asi jedno. Obzvlášť pokud má na uších během hraní sluchátka.

Já osobně heatpipové chladiče z x4 recykloval do destav s X2 ­(někdy i X3­) kde byly opravdu tiché ­(ono taky aby ne, když je dimenzovaný na TDP nějakých 125 a dá se na porcesor s TDP 45­-65)
Odpovědět1  0
kubiii (12) | 11.11.201011:44
Uvidíme časem, je to komponenta, která se dá apgrejdovat kdykoliv. Jen by mě zajímalo, jestli je normální, že má chladič otáčky kolem 3300 ­(teplota kolem 33°C­)?
Odpovědět0  0
631275 (287) | 11.11.201012:25
v IDLE mi to přijde jako docela normální hodnoty. Teď v chladnějším počasí bych čekal i nižší teplotu. 25­-30 C
Otáčky bohužel nižší nebudou a ani bych je nečekal, to dělá ten maličkej fan, holt musí nějak dohat větší kolegy.
Odpovědět0  0
kubiii (12) | 11.11.201012:33
Díky za odpověď, je fakt, že těch +­-33° není v idle, ale při používání běžných nenáročných aplikací. Jsem zvědav, co to udělá při střihu­/renderování videa nebo při nějaké hře, ke grafice jsem dostal hru Assassins Creed, tak ji budu muset vyzkoušet... ;)
Odpovědět0  0
bigless (91) | 11.11.201018:14
Zrovna včera jsem to řešil. Řešení bylo těžkotonážní, ale uspokojivé ­- Scythe Mugen 2 Rev B. Jde o tepelnou kapacitu celého chladiče. Proto mají ty nejvetší pasivy většinou nejlepší výsledky. Low profile boxovej chladič od AMD Phenom II X4 965 jsem tam měl přesně 10hodin. Potom letěl. Nechci tu popisovat jak jednoduché bylo rozpoznání tohoto chladiče v relativně tiché skříni. S boxovým a load 100% 1­-4cores byla teplota okolo 65°C­(default frq­), se scythe jsem na 48­-55 ­(4Ghz OC­/+0,1V CPU VDDA­). Mám to dva dny takže je to zatím experimentální ale stabilní stav.
Odpovědět1  0
kubiii (12) | 11.11.201018:20
No, ten můj BOX je pěkná věž i s heatpipes, jestli tam nedávají různý varianty?
Odpovědět1  0
bigless (91) | 11.11.201022:42
No zdání klame. Low profil chladiče mají většinou ventilátor horizontálně. Např. oproti tomu mugenu o kterém jsem psal má zhruba poloviční výšku. U velkých chladičů bývá také občas problém s váhou. Uchycení je potom řešeno vlastní platformou na spodní straně desky ­- to je spojené i s nutností demontovat MB.
Pokud neplánujete procesor taktovat, uspokojivá kombinace je BOX pasiv + vyměnit ventilátor za kvalitnější a hlavně tišší.
Odpovědět0  0
Miroslav Jindra (221) | 11.11.201022:59
Jak často člověk demontuje chladič? Jednou za 2 roky, když mění procesor? A kdo ho mění často, má skříň s výřezem v zadním plechu. Například takový Freezer 64 Pro má normální sponu na zácvak a je krásně tichý. BTW, teď jsem měnil CPU a chladič měl backplate. S troškou šikovnosti jsem ani desku vydělávat nemusel ­- backplate zůstal tam, kde měl.
Odpovědět0  0
kubiii (12) | 15.11.201011:06
Jen doplním, že vysoké otáčky byly způsobeny blbě nastavenou fcí na kysni, po přepnutí do režimu AUTO jsou otáčky v idle lehce přes 2000.
Odpovědět0  0
M.M. | 11.11.20109:16
To je vtip s tím zdrojem 450W u X6+470GTX ?
Odpovědět1  0
Miroslav Jindra (221) | 11.11.20109:27
ne, spis opomenuti. napravim to co nejdrive. Ma ta byt 520W Seasonic a 450W ma byt v te sestave Home... :­-/
Odpovědět0  0
Miroslav Jindra (221) | 11.11.20109:42
Opraveno, diky za upozorneni.
Odpovědět0  0
M.M. | 11.11.201011:08
V pohodě, nic se neděje, 520W SS to zvládne, jediná chybička je v popisu ­(SS 520W má 1x6pin+1x6­-8pin)
Odpovědět0  0
Zajímá Vás tato diskuze? Začněte ji sledovat a když přibude nový komentář, pošleme Vám e-mail.
 
Nový komentář k článku
Pro přidání komentáře se přihlaste (vpravo nahoře). Pokud nemáte profil, zaregistrujte se pro využívání dalších funkcí.