reklama
Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně

DX12 vs. DX11, aneb rozdíl ve výkonech GPU na aktuálních hrách

23.3.2017, Jan Vítek, aktualita
DX12 vs. DX11, aneb rozdíl ve výkonech GPU na aktuálních hrách
Server HardOCP se zaměřil na srovnání toho, co aktuálně nabízí API DirectX 12 v porovnání s verzí 11, a to na nejnovějším hardwaru. Využil k tomu hry, které podporují obě API a zaměřil se na graficky intenzivní benchmarky, ne CPU.
Jde především o srovnání výkonu dnešních GPU, přičemž se v něm utkají grafické karty AMD Radeon RX 480 v rozlišení 1440p, GeForce GTX 1080 a GeForce GTX 1080 Ti v rozlišení až 4K, a to pochopitelně ne mezi sebou. Hodnotit se budou pouze rozdíly jednotlivých karet pracujících pod DX12 a DX11, takže ne, nikdo se nezbláznil, aby srovnával RX 480 s GTX 1080 Ti.





HardOCP tak udělali test zaměřující se na GPU a nijak neberou v úvahu případné úzké hrdlo ze strany CPU, přičemž o Core i7-6700K na 4,7 GHz se dá takto těžko hovořit. Nicméně právě to je třeba si uvědomit, neboť v řadě případů se na starších procesorech AMD často dosáhlo pod DX12 lepších výsledků právě efektivnějším využitím procesorových jader. Jak uvádí server Extremetech, grafické karty jako Fury X nedokáží pod DX11 efektivně využívat starší vícejádrové procesory AMD, na což ukazuje třeba následující malý test od Computerbase nebo podobný od Techspot. V testech Techspotu je zajímavé to, že ve hře Battlefield 1 dokázaly slabší procesory pod DX12 nabídnout vyšší průměrné FPS, ale mnohem nižší minimální FPS. Hodnota snímků za sekundu tak musela pod DX12 létat jak hadr na koštěti.





Zde pak začínají samotné testy všech tří jmenovaných karet, které jsou většinou zachyceny do časových grafů. Jako první je k dispozici Rise of the Tomb Raider, kde ani jedna GeForce nebo osamělý Radeon neukázal mezi DX12 a DX11 rozdíly, jež by stály za to.





Hitman byl další titul, kde se o významných rozdílech nedá mluvit, mírný nárůst průměrné FPS byl na GeForce zaznamenán v DX12 na Deus Ex: Mankind Divided, ale v Battlefield 1 to byl zase pokles (Radeon v obou případech bez výrazné změny).





Patová situace u GeForce mezi DX11 a DX12 se nezměnila ani v Tom Clancy’s The Division nebo Sniper Elite 4, i když na těchto výsledcích je opravdu vidět tendence dosahovat pod DX12 vyšší průměrné, ale nižší minimální hodnoty FPS. Pouze Radeon v SE4 ukázal se zapnutými asynchronními shadery výsledky, které dělají novým DX12 čest. V Ashes of the Singularity se situace opět vrátila do "normálu".





Co je z toho všeho patrné? DX12 představují rozdíl především pro sestavy se slabšími procesory (jde o často zmiňované vyšší hodnoty Draw Calls), ale ani tam není situace vždy ideální kvůli nižším hodnotám minimální snímkovací frekvence. Pokud však máte výkonný procesor, tak vás při praktickém využití nemusí téma DX11 vs. DX12 aktuálně vůbec vzrušovat a spíše se pak vyplácí zůstat u DX11. Uvidíme, co předvedou teprve chystané hry s lepší implementací nového API a také jak se projeví Prey určený pro Vulkan.

Zdroj: HardOCP
reklama