Elektronická evidence tržeb (EET): jak na to?
13.9.2016, Milan Šurkala, článek
EET neboli Elektronická evidence tržeb, která je strašákem pro stovky tisíc českých podnikatelů, je už za dveřmi. Podívejte se s námi na to, co nás vlastně čeká, co k tomu bude potřeba a jak vše technicky vlastně vyřešit.
Kapitoly článku:
Ve zkratce se podíváme na některé pokladní programy, které můžete používat. Pokud s nimi ještě nepracujete a bojíte se, že se budete muset hodně učit, nemusíte. Někdy jsou tak jednoduché, že už to snáz ani nejde. Není našim cílem suplovat manuál, ale jen vám ukázat, co zhruba obsahují a co vás čeká. U programů máte obvykle zdarma aktualizace, které se týkají legislativy a změny fungování EET. Naopak pokud budete chtít rozšířit funkčnost aplikace o různé moduly (nejčastěji třeba modul "restaurace"), pochopitelně si už připlatíte. Aplikace na telefon i počítač si můžete obvykle zkusit zdarma.
Prvním softwarem, na který se podíváme, je Kasamax Gastro, tedy verze s modulem pro restaurace, což je první kategorie, která se setká s EET. Za tento software zaplatíte 3.000 až 5.000 Kč podle toho, kde ho kupujete.
Vlevo je účtenka pro daný stůl, prostřední sloupeček je administrace, pravá část se pak věnuje práci se zákazníky, tedy objednávání zboží, placení a podobně. V našem případě tu máme restauraci s jediným stolem. Poměrně jednoduše lze ale přidat další stoly a také je rozmístit na obrazovce podle toho, jaká je jejich poloha v dané restauraci. Pokud je stůl azurový, znamená to, že v něm běží nezaplacená aktivní objednávka.
Zde je výběr položek, které si zákazníci objednali, takže stačí jen poklikat na dané ikonky dle počtu objednávek. Je-li jich hodně, v menu "Upřesnit" (nahoře vpravo) lze zmnohonásobit počty a není třeba klikat třeba desetkrát. Objednané zboží se pak přesune do levého sloupečku.
Nebudeme zabíhat do přílišných detailů. Třeba tady máme objednaných 5 rohlíků (ano, v restauraci asi ne běžná objednávka, jde jen o ilustraci). Když v horním menu vyberete "Platbu", lze si vybrat způsob platby a kombinovat třeba stravenky a hotovost. Samozřejmostí je i možnost rozdělit účet, když každý u stolu platí za sebe. Vše je velmi intuitivní a s dotykovým displejem i snadno ovladatelné.
Jakmile je vybrán způsob platby, stačí už jen vytisknout účtenku. Ta vyjede z tiskárny během několika málo sekund.
I vytváření nových produktů je snadné. Zadáte název, koncovou cenu, skupinu, pod kterou patří (např. Víno, Pivo, Přílohy, Nealko,...), DPH a je to. Poté už danou položku naleznete pod danou skupinou.
Toto je menu "Nastavení". Právě zde můžete vytvářet nové skupiny produktů, nové položky sortimentu. Pod středisky si můžete představit jednotlivá oddělení, v restauraci to může být třeba bar, restaurace a zahrádka. Lze nastavit Happy Hours, tedy slevu pro vybraný sortiment na základě času. Aplikace umožňuje přesouvat, slučovat a rozdělovat účty mezi jednotlivými stoly a mnoho dalšího. Výhodou je to, že aplikaci pochopíte i bez jakéhokoli školení. Je opravdu velmi jednoduchá a intuitivní. Pokud tedy s podobnými programy začínáte, této aplikace se nemusíte bát. Chce si to jen vyhradit pár hodin na nacvakání stolů, nabízeného sortimentu a můžete pracovat.
Druhou aplikací je Agnis s modulem pro restaurace. V tomto případě už musím přiznat, že nějaké školení neuškodí, neboť aplikace není zrovna nejintuitivnější. Občas bych čekal, že se něco provede automaticky, ale musí se to udělat manuálně. Jde např. o přiřazování sortimentu do skupin, kdy samotné přiřazení neznamená, že se v této skupině bude automaticky i zobrazovat.
Začneme administrátorským rozhraním. Zde budete ze začátku pracovat zejména s oddělením Kasa a budete vytvářet stoly, rozmisťovat je, dále budete vytvářet nabízený sortiment.
Zde jsou jednotlivé skupiny produktů a samotné produkty do nich spadající. To, že je něco v seznamu ve skupině, ale neznamená, že se pak ukáže v dané skupině číšníkům při objednávání. Skupiny v tomto seznamu nejsou tytéž skupiny jako ty, které jsou zobrazeny při objednávání (viz o dva obrázky níže).
Další rozhraní je nicméně trochu podobné předchozí aplikaci. Opět je zde rozvržení stolů a ty, které jsou barevné, mají aktivní objednávku.
Zde je to opět podobné předchozí aplikaci. Vlevo jsou položky na účtu pro daný stůl, uprostřed je menu, vpravo jsou pak jednotlivé skupiny produktů. Po rozkliknutí např. Piva se objeví všechna nabízená piva (která jste do této skupiny přiřadili) a klikáním je přidáváte na účet. V Agnisu se výrazně lépe dělají násobky, takže pokud se objedná 5 stejných piv, jde to pomocí prostředního menu výrazně snáz než v Kasamax.
Pro placení je tu na první pohled podstatně méně voleb, jsou zde ale i volby "Ostatní". Vpravo je pořád seznam objednaného sortimentu. Jak ji vidět, aplikace působí trochu rozházeně, uživatelské rozhraní je poněkud zastaralé.
Opět to proletíme jen v rychlosti. Vlevo je zobrazena účtenka, vpravo se napíše zaplacená částka, aplikace spočítá, kolik se má vrátit a tlačítkem "Pokračovat" vytisknete účtenku. Státní orgány by v průběhu placení měly dostat zprávu a z hlediska EET by mělo být vše v pořádku.
Kasamax Gastro
Prvním softwarem, na který se podíváme, je Kasamax Gastro, tedy verze s modulem pro restaurace, což je první kategorie, která se setká s EET. Za tento software zaplatíte 3.000 až 5.000 Kč podle toho, kde ho kupujete.
Vlevo je účtenka pro daný stůl, prostřední sloupeček je administrace, pravá část se pak věnuje práci se zákazníky, tedy objednávání zboží, placení a podobně. V našem případě tu máme restauraci s jediným stolem. Poměrně jednoduše lze ale přidat další stoly a také je rozmístit na obrazovce podle toho, jaká je jejich poloha v dané restauraci. Pokud je stůl azurový, znamená to, že v něm běží nezaplacená aktivní objednávka.
Zde je výběr položek, které si zákazníci objednali, takže stačí jen poklikat na dané ikonky dle počtu objednávek. Je-li jich hodně, v menu "Upřesnit" (nahoře vpravo) lze zmnohonásobit počty a není třeba klikat třeba desetkrát. Objednané zboží se pak přesune do levého sloupečku.
Nebudeme zabíhat do přílišných detailů. Třeba tady máme objednaných 5 rohlíků (ano, v restauraci asi ne běžná objednávka, jde jen o ilustraci). Když v horním menu vyberete "Platbu", lze si vybrat způsob platby a kombinovat třeba stravenky a hotovost. Samozřejmostí je i možnost rozdělit účet, když každý u stolu platí za sebe. Vše je velmi intuitivní a s dotykovým displejem i snadno ovladatelné.
Jakmile je vybrán způsob platby, stačí už jen vytisknout účtenku. Ta vyjede z tiskárny během několika málo sekund.
I vytváření nových produktů je snadné. Zadáte název, koncovou cenu, skupinu, pod kterou patří (např. Víno, Pivo, Přílohy, Nealko,...), DPH a je to. Poté už danou položku naleznete pod danou skupinou.
Toto je menu "Nastavení". Právě zde můžete vytvářet nové skupiny produktů, nové položky sortimentu. Pod středisky si můžete představit jednotlivá oddělení, v restauraci to může být třeba bar, restaurace a zahrádka. Lze nastavit Happy Hours, tedy slevu pro vybraný sortiment na základě času. Aplikace umožňuje přesouvat, slučovat a rozdělovat účty mezi jednotlivými stoly a mnoho dalšího. Výhodou je to, že aplikaci pochopíte i bez jakéhokoli školení. Je opravdu velmi jednoduchá a intuitivní. Pokud tedy s podobnými programy začínáte, této aplikace se nemusíte bát. Chce si to jen vyhradit pár hodin na nacvakání stolů, nabízeného sortimentu a můžete pracovat.
Agnis
Druhou aplikací je Agnis s modulem pro restaurace. V tomto případě už musím přiznat, že nějaké školení neuškodí, neboť aplikace není zrovna nejintuitivnější. Občas bych čekal, že se něco provede automaticky, ale musí se to udělat manuálně. Jde např. o přiřazování sortimentu do skupin, kdy samotné přiřazení neznamená, že se v této skupině bude automaticky i zobrazovat.
Začneme administrátorským rozhraním. Zde budete ze začátku pracovat zejména s oddělením Kasa a budete vytvářet stoly, rozmisťovat je, dále budete vytvářet nabízený sortiment.
Zde jsou jednotlivé skupiny produktů a samotné produkty do nich spadající. To, že je něco v seznamu ve skupině, ale neznamená, že se pak ukáže v dané skupině číšníkům při objednávání. Skupiny v tomto seznamu nejsou tytéž skupiny jako ty, které jsou zobrazeny při objednávání (viz o dva obrázky níže).
Další rozhraní je nicméně trochu podobné předchozí aplikaci. Opět je zde rozvržení stolů a ty, které jsou barevné, mají aktivní objednávku.
Zde je to opět podobné předchozí aplikaci. Vlevo jsou položky na účtu pro daný stůl, uprostřed je menu, vpravo jsou pak jednotlivé skupiny produktů. Po rozkliknutí např. Piva se objeví všechna nabízená piva (která jste do této skupiny přiřadili) a klikáním je přidáváte na účet. V Agnisu se výrazně lépe dělají násobky, takže pokud se objedná 5 stejných piv, jde to pomocí prostředního menu výrazně snáz než v Kasamax.
Pro placení je tu na první pohled podstatně méně voleb, jsou zde ale i volby "Ostatní". Vpravo je pořád seznam objednaného sortimentu. Jak ji vidět, aplikace působí trochu rozházeně, uživatelské rozhraní je poněkud zastaralé.
Opět to proletíme jen v rychlosti. Vlevo je zobrazena účtenka, vpravo se napíše zaplacená částka, aplikace spočítá, kolik se má vrátit a tlačítkem "Pokračovat" vytisknete účtenku. Státní orgány by v průběhu placení měly dostat zprávu a z hlediska EET by mělo být vše v pořádku.