reklama
Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně
21.1.2009, Petr Štefek, článek
Dnes se podíváme, jak se rodila největší společnost vyrábějící mikroprocesory a jaké to vlastně v onom pravěku výpočetní techniky na světě bylo. Intel je jednou z nejúspěšnějších společností vůbec, ale její cesta ke slávě nebyla úplně bezbolestná a snadná.
Michal T. | 29.1.200920:50
Pentium Pro zas až takový zázrak nebyl. Bylo o výkonnější v 32 bit aplikacích než Pentium, ale v 16bit ­(kterých byla jasná většina­) bylo na srovnatelném taktu o poznání slabší. HW tenkrát prostě předběhl dobu ­(stejně jako později AMD64)
Odpovědět0  0
LukasALF | 25.1.200911:19
rekl bych ze za chybky typu topmodelek ­(misto topmodelem­) apod. muze mikrošrot, jeho inteligentní flek a automaticke opravy v zazracnem office....
Odpovědět0  0
Pitbulll | 21.1.200916:38
Prvni dve stranky clanku jsem s chuti slupnul jako malinu, bohuzel potom ze z toho stalo vyjmenovavani procesoru z komentarem, ktere se nicim nelisi od obrovskeho mnozstvi jinych podobnych clanku ktere jsou rozesety po celem internetu, pro zajemce i v cestine. Je to trochu skoda, protoze pokud by dalsi strany byly pokracovanim prvnich dvou, a psalo by se lidech v Intelu, o jeji rozhodnutich a reakcich na konkurenci, o obchodnich planech a jejich naplnenich, o aktivitach na poli rozvoje­(schvalne jestli nekdo vite kolik nositelu Nobelovy ceny se objevilo v Intelu­) atd., proste o vsem co neni vyjmenovani procesoru a jejich vlastnosti, stal by se tento clanek v ceskem internetu ojedinelym a vyjimecnym. Takhle je to variace na 100x obehrane tema. Bohuzel, snad priste. Nicmene za prvni dve strany si autor urcite zaslouzi pochvalu.
Odpovědět0  0
Herkis | 22.1.20098:46
S tím naprosto souhlasím. Druhá část článku je jen poměrně známá historie x86 CPU pro PC. Ale když už CPU, Intel vyráběl ­(vyrábí­) i jiné procesory. Málokdo např. ví, že existovaly i 80186 ­(třeba Siemens je používal ve svých PLC­), více lidí zná CPU Itanium.
Některé autorovy výroky mi připadají nepřesné, např. mluví o procesorech v raném věku Intelu a má pravděpodobně na mysli IO, vždyť 4004 vznikl až v roce 1971. Nebo ­"méně úspěšný­" 8080 ­- ten se stal základem pro spoustu odvozenin, které byly více či méně úspěšné ­(tzv. jednočipy na bázi 8080 se snad vyrábí i dnes­), licenci na 8080 koupil a vyráběl i náš tehdy existující n.p. Tesla.
S pochvalou za první část článku též souhlasím.
Odpovědět0  0
Petr Štefek (1098) | 22.1.200912:16
Souhlasim s vami...prvni tri kapitoly jsou vicemene zajimave povidani a pak to sklouzlo k popisu procesoru jak sly po sobe. Bohuzel jsem nikde nenasel dostatek informaci ke konci 8O a 90 letum pokud se tyka lidi ve firme a celkovemu zakulisi vyvoje, je to skoda... zkusim pohledat
Odpovědět0  0
Tonda666 | 21.1.200915:36
"Northwood se zvětšenou L2 cache na 512kB a výrobním procesem 130nm. Frekvenční rozsah tohoto jádra se pohyboval do 1.6GHz po ohromných 3.06GHz.­" ­- ve skutečnosti Northwood končil na 3.4GHz ­(800MHz FSB­), 3.06GHz bylo maximum jen pro jeho předposlední generaci s 533MHz FSB...

PS: Jo a máte nějaký problém se zadáváním příspěvků, většinou se mi totiž dole nezobrazuje kontrolní kód ­(IE7­), resp. zobrazí, ale vždy tak maximálně na 1 sekundu!
Odpovědět0  0
Petr Štefek (1098) | 22.1.200912:17
Mate pravdu ... opravim
Odpovědět0  0
SatanS (209) | 21.1.200912:56
486 a DOOM a Wolf3D? To nemyslite vazne, ze?
Odpovědět0  0
Petr Štefek (1098) | 21.1.200913:04
Naprosto vazne ... Doom 1993 a nastup Pentia do domacnosti byl ponekud pozdeji. Obecne kolem roku 95 mela vetsina z nas max 486DX.
Odpovědět0  0
JiVy (601) | 21.1.200913:15
Já jsem si 486­/66 MHz kupoval někdy 93­/64, ale Doom jsem si na ni nepustil ;­-)
Odpovědět0  0
FlexaBender | 21.1.200913:22
No ja mel 486 na 66MHz a DOOM I i II na tom slapal v pohode.
Odpovědět0  0
JiVy (601) | 21.1.200913:25
Pardon 93­/94, samozřejmě.
Odpovědět0  0
Luccas (3) | 21.1.200914:33
Já měl 486­/100Mz :­-­) Ale lo to dávno. A samozdřejmě že to byla šupa.
Odpovědět0  0
Miko_užzasebezloginu | 21.1.200915:10
486­/66, 4MB RAM Doom 1 i 2 funkční. Po přidání paměti na 8MB funkční i Duke3D.
Odpovědět0  0
dj.kure (86) | 21.1.200915:23
Přesně tak, měl jsem také 486DX2­/66MHz ­(nebyl to Intel, ale Cyrix­), 8MB RAM, Trident T9440 PCI 1MB a 420MB disk ... Doom 1 i 2 bez problémů, Duke3D krásně taky i na 800x600 :­-­) ... jo a nesmim zapomenout na legendární Warcraft II.
Odpovědět0  0
Miko_užzasebezloginu | 21.1.200916:52
taktak, jenom jsem měl Trident 1MB s VESA! podporou do EISA, to byl panečku monstrózní slot a grafiku mám dodnes v šupliku a ano, W2 jel taky suprově :)
Odpovědět0  0
JiVy (601) | 21.1.200917:26
Tak já měl sice jenom 486­/DX66, jenže jsem ho objednával, když začínaly 75 MHz, k tomu 8 MB RAM a GK se 4 MB VRAM od Diamondu! a monitor 21­".
Na tehdejší dobu naprosté dělo ;­-)
Odpovědět0  0
Miko_loginskleroza | 21.1.200920:12
kde sou ty časy DOSu a jednoznačné kontroly kompíku, žádné přídavné žravé grafické karty, zvuk stará dobrá emulace SBPro a GeneralMidi... :)
Odpovědět0  0
wrah (108) | 24.1.20098:54
Jen bych doplnil: OD 486ky existovala i verze 133 Mhz. A dokonce se solidní deskou šla taktovat 166, což byl pak oproti ­"běžným­" 66 Mhz už docela hukot.
Odpovědět0  0
dj.kure (86) | 24.1.200910:00
Mnoooo to nebyla ale 486ka, ale verze od AMD ­- konkrétně AMD Am5x86­-S 133MHz ... tu jsem taky vlastnil ... bylo to takové lehčí pentium 75MHz :D
Odpovědět0  0
Wentik | 28.2.201217:41
AMD DX5 133 šla dokonce s dobrou deskou a doma pobastleným vodníkem na 200Mhz .. 4x 50 ..
pozdější upgrade na K5 ­- PR166 byl spíš downgrade :(
Odpovědět0  0
notorius | 21.1.200916:30
Doom šel spustit i na 386 se 4MB RAM. Sice to nějak extra neběželo, okno se muselo fest zmenšit, ale spustit ti šlo. Na 486­/66 to běhalo plynule. To byly časy. :)
Odpovědět0  0
Kojak84 (8) | 22.1.200912:50
přesně tak, doom potřeboval 4MB ram, pak šel pustit i na 386...Joo, to byly časy, 486DX4, 100MHz a 8MB ram, Sound Blaster a 2x CDrom­(pro mladší­-dvourychlostní CDROM, ne dvě v počítači:­)­), to byl můj stroj snů, asi rok 1992­/3 a cena tuším nekde kolem 45000...takže jsem jen snil:)
Odpovědět0  0
Kojak84 (8) | 22.1.200912:54
ještě doplmím­-45000­-skoro polovina ceny nové Škody Favorit:)
Odpovědět0  0
UncleFido (21) | 22.1.200914:39
Měl jsem 386DX taktovanou na 40MHz od AMD, 4MB RAM a grafiku ISA Trident 9000 s 512kB paměti a Doom I nebo Heretic běhal naprosto plynule. Doom II, Hexen byly také hratelné hry, ikdyž už byla dýchavičnost procesoru trochu znát.
Odpovědět0  0
andre_z (154) | 22.1.200916:56
Presne tak DOOM II mi jel na PC 486­/40MHz s 4MB RAM a 512KB GK Trident a slapalo to bezproblemu. Okno jsem nezmensoval.

Je teda pravda, ze jsem mnel specialni nastaveni v config.sys , ktere mi volalo vyssi pamet a celkove vytvarelo vyssi propustnost.
Tehdy mi to nastavoval jeden znamy co jeste studoval nejakou vejsku a zaroven uz delal pro MS.
Odpovědět0  0
JiVy (601) | 22.1.200917:25
Je fakt, že optimalizovat využití paměti, tak aby se nad 1 MB nastrkalo co jen jde, byla tak trochu alchymie, některé ovladače měly jinou velikost při zavádění do paměti a jinou potom za běhu...
Na druhou stranu, když se to člověk jednou naučil, tak si nasekal pro každou hru config.sys a autoexec.bat a aspoň měl pocit, že so to taky trochu zasloužil.
Odpovědět0  0
chosen one | 22.1.200917:29
jj mám tu pořád 486 dx2 66 MHz + 1mb trident + 16 mb ram ­(a doom1,2,hexen a heretic běhali i na 8mb ram, úplně bez problému pod dosem 6.22­) tedjak tam mám 16 mb ram tak jsem tam dal win95osr2 a duke 3d naprosto bez problému , blood už se trošku seká, shareware quake se seká dost, a třeba commandos 1 se po 30 sekundách vypnou nebo zamrzne PC , warcraft 2 i na 8 mb ram, starcraft má i s 16mb problémy ­(dá se hrát ale je to na *****)
Odpovědět0  0
SatanS (209) | 24.1.20093:05
No ja to spise myslel tak, ze Doom a potazmo wolf bezel naprosto v pohode na 386. I sitove...
Odpovědět0  0
Bennie | 26.1.200912:42
čemu se divíte?

Já osobně DOOM 1 hrával na 386SX­/2 MB RAM... na 386DX­/4MB běhal jak z praku :­)­)­) Wolf běhal na 386 SX úplně v pohodě.
Odpovědět0  0
Tonda1993 (1) | 19.9.200914:44
já sem sice ročník 93 ale 486 mam furt a dal sem za nu asi 10kc ve sběru... potom mam tak 3 nekompletní p1 chtěl sem udělat sít ale jaksi na to není čas... ale Doom 1,2 bezva multak...kde se na to hrabe gta4:D
Odpovědět0  0
JiVy (601) | 21.1.20098:11
Alespoň zmínka o Motorole a alternativách k IBM PC ­(Apple, Amiga atd.)
Odpovědět0  0
Petr Štefek (1098) | 21.1.200911:09
To je pravda, ale nechtel jsem so moc michat do souvislosti a konkurencich produktu, abych to nepsal 14 dnu.
Odpovědět0  0
slamak1 (1) | 21.1.20091:35
Hoši nějak se vám to pomíchalo. Jinak když jsem si to přeskákal jak se má tak pěkný. Sem se alespon něco dozvěděl.
Odpovědět0  0
Zajímá Vás tato diskuze? Začněte ji sledovat a když přibude nový komentář, pošleme Vám e-mail.
 
Nový komentář k článku
Pro přidání komentáře se přihlaste (vpravo nahoře). Pokud nemáte profil, zaregistrujte se pro využívání dalších funkcí.