Internetové kalendáře: nová úroveň plánování?
20.1.2014, Radan Tuhý, článek
Cloudové služby mají rostoucí charakter. Je to dáno hlavně stále důležitější pozicí mobilních zařízení s přístupem k internetu. Dnes se podíváme na to, jaké výhody má organizace času s využitím internetových kalendářů a jaké služby jsou nyní nejrozšířenější.
Kapitoly článku:
Poslední internetovou službu, kterou si dnes představíme, je kalendář Yahoo. Jde o velmi podobnou službu, jakou nabízí Microsoft v rámci Outlook.com, případně Google v rámci svého účtu Google.
Aby bylo možné využívat kalendář Yahoo, je nutné se zaregistrovat a vytvořit si emailovou adresu. Po přihlášení získáme přístup ke všem možnostem, které Yahoo nabízí.
Nedočkáme se ale ničeho speciálního, tedy alespoň v porovnání s Google nebo Microsoftem. Ke kalendáři je třeba přistupovat přes email, součástí kterého jsou záložky s kontakty a právě námi zmiňovaným kalendářem.
Vzhled kalendáře velmi silně připomíná kalendář Google, akorát je prostředí zbarveno do fialova (barva Yahoo). Prakticky stejné je také vkládání nových událostí, včetně postupu a výsledného efektu. Prostředí je poměrně svižné, a to i přes to, že se servery téměř určitě nachází na území USA.
Zajímavá je možnost definovat typ události - např. pracovní, škola, narozeniny, výročí, zábava a další. Jinak se zde nedočkáme ničeho speciálního.
Kalendář je možné sdílet. Na výběr máme pouze z možnosti sdílení pouze pro čtení, případně pro čtení i zápis. Takže buď někdo uvidí vše, nebo bude mít možnost vše měnit. V principu se sice dost pravděpodobně jedná o nejvíce využívané volby, přesto zde jiné možnosti nenajdeme. Škoda.
Funkční je i varianta veřejného sdílení, které je implicitně jen pro čtení. Vedle možnosti sdílení kalendáře (a možností vytvořit kalendářů více) si můžeme přidat cizí sdílené kalendáře. To není ale nic nového.
Podpora mobilních zařízení je dobrá, ne-li nadprůměrná, Nejen, že má Yahoo speciální adresu, která je uzpůsobená pro prohlížení na mobilních zařízeních, ale dokonce je k dispozici mobilní aplikace pro Android a iOS. U Windows Phone 8 není potřeba nic instalovat, účet Yahoo je mezi nativně podporovanými typy účtů.
Hlavní nevýhoda spočívá ve zcela minimální uživatelské základně, což platí obzvlášť pro Českou republiku. U nás prostě Yahoo nefrčí. Pro zajímavost, podle statistik vyhledávání na internetu z letošního léta tvoří podíl vyhledávání pomocí Google okolo 67 %, podíl ze stránek Microsoftu je zhruba 18 %, no a na třetím místě je právě Yahoo s podílem necelých 15 %. Oproti loňsku je to navíc pro Yahoo pokles na úkor Microsoftu, který si naopak mírně polepšil. Google si svou pozici drží.
U nás je to ještě trochu jinak. Naprostá většina uživatelů Yahoo je v USA, takže ve většině případů lze říct, že pokud nemáme k využívání služeb Yahoo nějaký zásadní důvod, zřejmě se nebude jednat o naši primární volbu. V každém případě jde o zajímavou alternativu.
V neposlední řadě je třeba zmínit nekompletní lokalizaci - ačkoli rozhraní elektronické pošty Yahoo je přeloženo prakticky kompletně (a to včetně naprosté většiny nastavení a dialogů), u kalendáře tato lokalizace jaksi chybí.
Aby bylo možné využívat kalendář Yahoo, je nutné se zaregistrovat a vytvořit si emailovou adresu. Po přihlášení získáme přístup ke všem možnostem, které Yahoo nabízí.
Bližší pohled
Nedočkáme se ale ničeho speciálního, tedy alespoň v porovnání s Google nebo Microsoftem. Ke kalendáři je třeba přistupovat přes email, součástí kterého jsou záložky s kontakty a právě námi zmiňovaným kalendářem.
Vzhled kalendáře velmi silně připomíná kalendář Google, akorát je prostředí zbarveno do fialova (barva Yahoo). Prakticky stejné je také vkládání nových událostí, včetně postupu a výsledného efektu. Prostředí je poměrně svižné, a to i přes to, že se servery téměř určitě nachází na území USA.
Zajímavá je možnost definovat typ události - např. pracovní, škola, narozeniny, výročí, zábava a další. Jinak se zde nedočkáme ničeho speciálního.
Sdílení kalendáře
Kalendář je možné sdílet. Na výběr máme pouze z možnosti sdílení pouze pro čtení, případně pro čtení i zápis. Takže buď někdo uvidí vše, nebo bude mít možnost vše měnit. V principu se sice dost pravděpodobně jedná o nejvíce využívané volby, přesto zde jiné možnosti nenajdeme. Škoda.
Funkční je i varianta veřejného sdílení, které je implicitně jen pro čtení. Vedle možnosti sdílení kalendáře (a možností vytvořit kalendářů více) si můžeme přidat cizí sdílené kalendáře. To není ale nic nového.
Mobilní zařízení
Podpora mobilních zařízení je dobrá, ne-li nadprůměrná, Nejen, že má Yahoo speciální adresu, která je uzpůsobená pro prohlížení na mobilních zařízeních, ale dokonce je k dispozici mobilní aplikace pro Android a iOS. U Windows Phone 8 není potřeba nic instalovat, účet Yahoo je mezi nativně podporovanými typy účtů.
Nevýhody
Hlavní nevýhoda spočívá ve zcela minimální uživatelské základně, což platí obzvlášť pro Českou republiku. U nás prostě Yahoo nefrčí. Pro zajímavost, podle statistik vyhledávání na internetu z letošního léta tvoří podíl vyhledávání pomocí Google okolo 67 %, podíl ze stránek Microsoftu je zhruba 18 %, no a na třetím místě je právě Yahoo s podílem necelých 15 %. Oproti loňsku je to navíc pro Yahoo pokles na úkor Microsoftu, který si naopak mírně polepšil. Google si svou pozici drží.
U nás je to ještě trochu jinak. Naprostá většina uživatelů Yahoo je v USA, takže ve většině případů lze říct, že pokud nemáme k využívání služeb Yahoo nějaký zásadní důvod, zřejmě se nebude jednat o naši primární volbu. V každém případě jde o zajímavou alternativu.
V neposlední řadě je třeba zmínit nekompletní lokalizaci - ačkoli rozhraní elektronické pošty Yahoo je přeloženo prakticky kompletně (a to včetně naprosté většiny nastavení a dialogů), u kalendáře tato lokalizace jaksi chybí.
Plusy+ Docela rychlé webové rozhraní + Velká podpora mobilních zařízení + Sdílení a možnost kolaborace | Minusy- U nás velmi malá uživatelská základna - Zajímavé spíše pro uživatele v USA - Chybí česká lokalizace |