reklama
Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně

Nervydrásající sestup Johna Glenna ve Friendship 7 na videu

21.12.2016, Jan Vítek, aktualita
Nervydrásající sestup Johna Glenna ve Friendship 7 na videu
Nedávno zesnulý John Glenn, poslední ze skupiny Mercury Seven, v roce 1962 zažil obtížný návrat na zem v lodi Friendship 7. Tehdy vůbec netušil, zda přistane v pořádku, nebo kvůli zjištěným potížím shoří v atmosféře a na to se nyní můžeme podívat.
Ve zdánlivě klidném videu, které bylo nově zveřejněno i s komunikací mezi Johnem Glennem, se odehrává velké drama, jež historik Andrew Chaikin označil za jeden z nejnapínavějších momentů z historie průzkumu vesmíru. Andrew Chaikin je autor životopisu Johna Glenna a také tohoto videa, které zachycuje stísněný vnitřek lodi Friendship 7, v níž se Glenn vrací zpět na zem dne 20. února 1962. Netuší přitom, zda přistane v pořádku, nebo za pár chvil shoří na prach při sestupu atmosférou. Chaikin nyní spojil zachycený videozáznam 16mm filmu s audiem zachycujícím komunikaci s pozemní obsluhou, což je mimochodem mimo jiné i astronaut Alan Shepard.





Video začíná v okamžiku, kdy se Glenn chystá zažehnout brzdicí rakety, díky nimž po čtyřech a půl hodinách opustí stav beztíže. Po úspěšném zážehu vtipkuje, že to vypadá, jako že se vrací zpět na Havaj, načež obsluha oznámí, že by to neměl dělat a spíše směřovat k východnímu pobřeží. Dle instrukcí si má Glenn ponechat brzdicí rakety do té doby, než přeletí přes Texas.


Glenn dále oznamuje, že vše vypadá dobře až na jistý problém s ASCS (Automatic Control System), ale v tom nebude onen problém. Pozemní kontrola umístěná v Texasu totiž následně Glennovi oznámí, že by vůbec neměl odhazovat brzdicí rakety po celou dobu sestupu. Telemetrie totiž ukázala indikaci toho, že přistávací vak, který měl zmírnit dopad do moře, se rozvinul předčasně. Pokud by tomu tak skutečně bylo, pak by byl tepelný štít chránící Friendship 7 uvolněn a přidržován pouze řemeny, které zajišťují brzdicí rakety. Čili pokud by je odhodil, zbavil by se i štítu.

Alan Shepard v Mercury control tak Glennovi vysvětlil, že jedinou možností je ponechat brzdicí rakety na místě a doufat, že aerodynamický odpor přitiskne štít k lodi a ten se udrží na místě po celou dobu sestupu, což je pochopitelně nouzové a nevyzkoušené řešení. Poté už Glenn sestupuje do atmosféry, kde je znemožněna komunikace a přitom ucítí ránu z místa tepelného štítu a zkusí ohlásit do rádia, že dle jeho názoru rakety právě odpadly. Nikdo mu však neodpoví. Po chvíli zahlédne v okénku hořet také jeden z řemenů, které rakety předtím držely a i to zkusí oznámit. My můžeme zatím sledovat, jak se Glenn stále snaží o kontakt s obsluhou, což se povede v době, kdy přetížení dosahuje 8 G.

John Glenn se ale cítí dobře a sděluje obsluze, že viděl celé hořící kusy z modulu s brzdicími raketami, jak odpadávají z lodi, která se poněkud nepříjemně houpe. Rozhodl se tak k brzkému vypuštění brzdicího padáku, aby sestup ustálil, a to asi v 9 kilometrech nad mořem. Nakonec ve 3 kilometrech otevře hlavní padák, současně s ním trubice pro vpuštění čerstvého vzduchu a od té doby je z jeho hlasu jasné, že to nejhorší má za sebou, a tak už se zajímá o to, za jak dlouho jej někdo vyzvedne.

Zdroj: Space.com

reklama