reklama
Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně

NVIDIA pracuje na další generaci kvalitnějších VR zařízení

23.11.2015, Jan Vítek, aktualita
NVIDIA pracuje na další generaci kvalitnějších VR zařízení
Již delší dobu se šušká o tom, že NVIDIA má společně se Stanford University vyvíjet další generaci VR zařízení, která mají využívat jistou technologii se dvěma displeji. Nyní se objevily další informace o tomto dvoudisplejovém VR systému.
Na trh se chystají VR headsety, které využívají prostý princip zobrazení. Uživatel kouká skrz čočky na jeden displej, který zobrazuje scénu pro levé i pravé oko. Společnost NVIDIA má pracovat na nové generaci využívající dvoudisplejovou technologii, a to s cílem vyřešit problémy s možným vznikem nevolnosti, která je přetrvávajícím problémem VR headsetů. Využít chce k tomu dva displeje, které společně vytvoří výsledný obraz. Tato technologie má dorazit na trh v roce 2018.





V případě současných řešení je problém dle Davida Luebkeho z NVIDIE především s tím, že nevolnost vyvolává především sledování objektů, které jsou ve virtuálním světě moc blízko, řekněme na dosah ruky. Poukazuje nejspíše na to, že při hraní většinou sledujeme vzdálené objekty a problém nastane v době, kdy se nějaký přiblíží. Pak se totiž projeví tzv. vergence-accommodation conflict.

Oč jde? Jde o to, jak lidé vnímají 3D obraz. Ten totiž nevzniká pouze ostřením na objekty a skládáním dvou obrazů, ale také tím, že zaostřením na blízké objekty se oči sbíhají, což je pro mozek také důležitá informace tvořící celkový prostorový vjem. Jenomže v případě sledování displeje přes čočky je sbíhavost očí vždy stejná, čili pokud se nějaký objekt přiblíží a my se na něj zaměříme, oči se neseběhnou a mozek je zmaten. Právě kvůli tomu vzniká u některých lidí nevolnost. Píši u některých, protože někdo si na to může snadno zvyknout a jinému to jde už hůře, přičemž výhodu by zřejmě měli mít ti, kteří jsou zvyklí pracovat s počítačem a hrát na něm 3D hry. I v nich je samozřejmě sbíhavost očí vždy stejná a i když nejde o 3D vjem, dle některých jde o dobrou průpravu na to, abychom si na 3D headset či sledování 3D filmů v kině lépe zvykli.





Tato technologie má tedy eliminovat negativní dopady výše popsaného konfliktu, a tím zpřístupnit VR technologie i těm, kterým se doposud dělalo špatně. Navíc má tato technologie celkově poskytnout "bohatější a přirozený vizuální vjem", to tedy v porovnání s "běžnými 3D headsety". Klíčem přitom je využití dvou LCD displejů, mezi nimiž je cca 5milimetrová mezera. NVIDIA mluví o 4D poli, čili dvou 2D obrazech, na něž budou moci naše oči ostřit a využívat i sbíhavost, čili celkový obraz bude tvořen složením obrazů ze dvou displejů. V současnosti je připraven pouze prototyp s rozlišením 640 x 800 na jedno oko, ale navýšení tohoto rozlišení by neměl být žádný problém. Za zmínku stojí také poukázat na technologii Near-Eye Light Field, kterou NVIDIA představila již v roce 2013 na SIGGRAPH, ale ta využívala pole miniaturních čoček, viz video:



Zdroj: Hardwarezone

reklama