reklama
Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně
28.4.2017, Kateřina Hoferková, aktualita
Zdá se, že Elon Musk se pouští do svého projektu s tunely. Už dřív zveřejnil na Twitteru svůj zájem o hloubení tunelů sloužících k transportu, nyní se objevily fotografie ukazující stroj na kopání tunelů.
Pate1973 (256) | 1.5.201722:48
Pouze o tunelu ale ještě než poprvé hrábnete tak jen geologické průzkumy stojí majlant a ani to vám nezaručí že nenarazíte na problém
Odpovědět0  0
drk22 (775) | 30.4.201722:51
Ale tunely nejsou drahé jen díky ražebnímu stroji. Nejde jen o to vytvořit tunel a vybetonovat ho. Jen provozovat to stojí ranec.
V porovnání se silnicemi nad zemí je to o několik řádů dražší. Má to smysl jen tam kde to jinak nejde.
Na snížení dopravy ve městě je mnohem lepší metro. Jeden vlak je prostě lepší než 200aut, byť autonomních.
Odpovědět0  0
wrah666 (6205) | 28.4.201723:17
Razící štít. ­"novinka­" stará minimálně půl století. Ovšem pravda, jde o relativně rychlou a přitom velmi bezpečnou metodu ražby tunelů. Jediné nové na tom je, že pokud by je Muskova mašinérie vyráběla ve větších sériích, tak patřičně klesne cena ­(za kus a tudíž i za kilometr­)! Tyto mašinky nejsou tak příšerně drahé kvůli použtí unikátních technologií nebo speciálních materiálů, ale protože jsou v podstatě na zakázku. Ono když se cena za vývoj, výrobu forem atd rozloží do dvaceti hotových strojů, tak je cena jednoho kusu astronomická. Když se jich vyrobí naprosto stejných 1000 a víc, budou mnohem levnější, náhradní díly k nim též levnější a dostupnější atd. ­(Hm, ne že by Musk totéž vlastně nedělal u raket. Používat díly znovu a znovu dokud to jde, a montovat vše dle jednoho vzoru. A očividně se to dost vyplácí­)
Odpovědět4  1
T_xy (67) | 29.4.20171:33
Nevím, jestli největší problém je cena razícího štítu. Tunely jsou obecně drahé. Nestačí vyhrabat díru, je potřeba udělat obložení a další věci, jsou tam kilometry kabelů. Všechno musí být protipožární, vlhkuvzdorné, certifikované. Pokud je tunelů víc, tak jsou tam pak křížení a větvení a cena jde zase nahoru. Drahý je pak i samotný provoz, trvale běží vzduchotechnika, osvětlení, odčerpávání vody, je tam dozor. Pravidelně se musí dělat čištění, údržba a revize toho všeho.
Odpovědět12  0
Zajímá Vás tato diskuze? Začněte ji sledovat a když přibude nový komentář, pošleme Vám e-mail.
 
Nový komentář k článku
Pro přidání komentáře se přihlaste (vpravo nahoře). Pokud nemáte profil, zaregistrujte se pro využívání dalších funkcí.