reklama
Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně

Oculus řeší jeden z problémů VR: bezpečnost pohybu

16.9.2016, Jan Vítek, aktualita
Oculus řeší jeden z problémů VR: bezpečnost pohybu
Uživatelé VR headsetů Oculus Rift budou mít nyní k dispozici systém Guardian, který jim dá možnost vymezit si bezpečný prostor, v němž se budou moci pohybovat. Už i Oculus tak připravuje možnost pohybu po místnosti.
Jeden z hlavních rozdílů mezi headsety Oculus Rift a HTC Vive je ten, že pouze ten druhý nabízí tzv. roomscale experience. To znamená, že výrobce myslel na to, aby se hráč mohl pohybovat po místnosti, zatímco s Oculus Rift můžeme zatím bezpečně jen sedět. Toto pohybové omezení je mimochodem jeden z důvodů toho, proč se virtuální realita zatím ne a ne prosadit. Problém je zřejmý. Když si nasadíme VR headset, ze svého reálného okolí nevidíme vůbec nic. Smysly přitom mohou mozku poskytovat informace, z nichž je zmaten, neboť zatímco oči mohou hlásit pohyb, vnitřní ucho zase hlásí klid. Není divu, že pak je snadné být v prostoru zmatení, pokud se nám rovnou neudělá špatně a pak je snadné v okamžiku ztratit rovnováhu.

My můžeme možnosti dnešních VR headsetů týkající se pohybu rozdělit na tři oblasti. Oculus Rift nyní splňuje nároky pouze té první, která umožňuje sedět, což se hodí pro závodní hry a simulátory s využitím běžných periferií. Pak je možné si stoupnout, což zase dovoluje se krčit, skákat, máchat kolem sebe a k tomu je potřeba systém detekující větší škálu pohybů a především vhodné ovladače, neboť s klávesnicí, myší nebo joystickem toho ve stoje moc nesvedeme. A nakonec je tu možnost pobíhat po místnosti, pro což už Oculus už na rozdíl od Vive vůbec není připraven. Ale dle všeho brzy bude.




- klikněte pro zvětšení -


Aktualizace softwaru Rift na verzi 1.8 má přijít ještě tento měsíc a přinese nový systém virtuálních zábran, který se nazývá Guardian, čili strážce. Ten bude strážit především náš kokos, abychom si jej nenabili o stěnu, kaktus a jiné statické překážky. Naopak nám ale nezabrání zašlápnout kočku, které se o to ostatně často vehementně snaží, nebo majznout procházející osobu ovladačem. Jde také o zcela jasnou odpověď na systém Chaperone firmy HTC, který také do obrazu promítá virtuální zábrany, jejichž pozice mají odpovídat předem vymezenému prostoru. Je tak jasné, že v tomto případě je pro uživatele nejdůležitější správně provést prvotní kalibraci pozičního systému a pak také myslet na to, že když přesuneme detektory, budeme asi také muset rekalibrovat.

Systém Guardian tak bude ukazovat okraje vymezeného prostoru pomocí modrých křížku, ale to pouze v případě, že se k nim nebezpečně přiblížíme. Budeme si moci vybrat, zda se budou ukazovat celé stěny vymezeného prostoru, nebo jej postačí vyznačit na virtuální podlaze. Popřípadě si budeme moci tuto funkci zcela deaktivovat, to už závisí čistě na nás. Značky se přitom objeví vždy, když se přiblížíme k okraji bezpečné zóny, tedy nehledě na právě spuštěné aplikaci či hře. Více se máme o funkci Guardian dozvědět v říjnu na konferenci Oculus Connect 3, ale vývojáři s přístupem ke zkušebním verzím ovladačů Touch ji budou moci využít už dříve.

Ruku v ruce s tímto systémem by tak Oculus měl už konečně přijít s ovladači Touch, neboť na rozdíl od HTC žádné specializované pro VR nenabízí. Nejdříve sliboval, že přijdou na trh hned v druhém letošním kvartálu po vypuštění headsetu na trh, ale pak jejich nástup pozdržel a nyní mluví jen o letošním roku. S příchodem softwaru Rift ve verzi 1.8 je tak naděje, že Touch budou vypuštěny na trh brzy. Očekávat můžeme 6DoF (6 degrees of freedom) zařízení, jedno pro každou ruku, které konečně dorovnají nabídku konkurenčního Vive. Pozdě, ale přece.

Zdroj: Tom's Hardware
reklama