reklama
Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně
5.10.2012, Pavel Kovač, úvaha
Většina lidí si stěžuje na zpomalený vývoj grafiky v počítačových hrách. Vydejte se s námi na procházku budoucností a na pohled do grafiky let následujících. Čeká nás po letech opět obrovský skok kupředu?
Dekos | 8.10.201220:42
Pokud se na to podíváme z psychologického hlediska má každý z nás v sobě zakódovanou jakou soupeřivost a je důležité vědět, že jsem dobrej a mám na to jelikož to posiluje sebevědomí. Nevýhoda her jako takových je, že toto sebevědomí je posilováno uměle. Proto všude lítaj XP, levely postav stoupají jako ceny benzínu :­) a po pár dnech hraní jsi připraven vyfasovat zbraň a jít do války ­(podle svého uměle nastavovaného sebevědomí­). A jelikož je taková masáž velice příjemná proč jí nepoužívat. Zajišťuje to taky připadný odbyt v další verzi dané hry viz. serie COD ­(která ač se to někomu nemusí líbit je podle mě co do zpracování mistrovské dílo rychlé zábavy srovnatelné s Ačkovým akčním filmem­).
Odpovědět2  0
pidalin (1478) | 8.10.201220:55
Já furt pařim CoD 4 po netu a jsem spokojenej. ;­-)
Odpovědět1  0
Hadejkoho (25) | 8.10.201221:51
Jojo, CoD jako hra není vůbec špatná hra. Skutečně se jedná o kvalitní rychlou zábavu... něco jako dát si popcorn mezi obědem a večeří. CoD jako série je však jenom jedna hra.
Odpovědět1  0
Kardinálův koacervát | 7.10.20123:40
Jen jsem chtěl zmínit nemožnost prorazit na dnešním herním trhu se hrou žánrově připomínající Quake 3, protože tento typ her vyžaduje spoustu tréninku, tj. času stráveného měřením virtuálních sil s lepšími ­(nejlépe živými­) oponenty ­(a tedy i velmi častým umíráním­)...
Představíme­-li si většinového sotva náctiletého hráče CoDu, který ke spokojenosti potřebuje ­"killovat like a pro­" za pár hodin hraní, můžeme na výrazné oživení tohoto žánru zapomenout.
Mnozí ovšem hrají Q3 dodnes. A možná čekají na Q5, i když marně...
Odpovědět0  0
pidalin (1478) | 7.10.201212:26
Mně se spíš líbil víc ten wolfík na stejnym enginu, ale to už je jenom detajl. ;­-­) Jinak máš pravdu, je to tak, dneska když ve hrách kosíš tak ti nabíhaj různý killy a XP a různý body a je to celý takový děsně trapný.
Odpovědět0  0
Hadejkoho (25) | 6.10.201219:39
Generace např. stromů se už hojně používá v mnoha enginech. Nejprve si tvůrce vymodeluje stromy, přidá možnosti variací. Pak na mapě nakreslí dvě přímky, mezi nimiž se vygeneruje cesta a kolem cesty se vygenerují stromy. Rozhodně to nefunguje tak, že by tvůrce musel ručně upravovat polygony aby udělal cestu a pak ručně nastavovat kde se který strom objeví. Pokud dělá les, řekne enginu ­"tady nějakým způsobem naplácej stromy­". Pak řekne ­"Tady bude chata a tudy povede cesta­". A engine si s tím už sám pohraje. V okamžiku, kdy má potřebné modely, udělat uvěřitelný les s chatou uprostřed je jednodušší než udělat náčrtek takového lesa v MSPaint. Pak to ale musí někdo důkladně projít z pohledu hráče a ujistit se, že nikde nejsou díry např. díry v mapě.
S detailností modelů problém není ­(co se délky vývoje týče­). Většinou se nejprve dělá ­"high­-poly­" model, podle kterého se udělá normalizovaná textura, která se plácne na ­"low­-poly­" model.
S ­"detailní žábou­" jsme se už setkali např. v RAGE. id chtěli kromě samotného enginu předvést svou ­"Megatexture­" ­(což by se dalo popsat jako jedna obrovská textura natažená přes celou mapu­). Díky této technologii se žádné textury ve hře neopakují. Taky nás ale nutili navštěvovat každé místo minimálně dvakrát, kdy pokaždé jsme procházeli jiným směrem.
Za tvorbou hry je mnohem víc než jen modelování atp. Tvorba samotného enginu může tvořit 30% a víc z celkového vývoje. A dokud není hotový engine, nemá cenu dělat mapy. Pak je tu hudba, dabing, zvuky... což jsou také věci časově velmi náročné. Pak je potřeba ověřit, že když se to všechno dá dohromady, bude to dávat smysl a testování hry může být kapitola sama o sobě.
Brzdou jsou v tuto chvíli skutečně konzole. Aby taky ne. Když každá z nich může přinést i desetinásobek toho co PC, konzole jsou zkrátka priorita a čím větší rozdíl mezi jednotlivými platformami, tím větší riziko že hra na jedné platformě bude něčím úplně jiným než na platformě druhé. Nová generace se už ale nezadržitelně blíží a musí přijít. Desetiletá životnosti už prostě není možná. Upscale ze 720p na 1080p při max. 30fps je už zkrátka málo. Hry na konzolách nikam nepostupují, zlepšuje se pouze optimalizace ­(která se okamžitě využije k nějakému tomu detailu navíc­) a to hlemýždí rychlostí.
Odpovědět0  0
pidalin (1478) | 6.10.201219:14
Na grafiku prdim, hlavně ať se vrátí hratelnost z let 2002 ­- 2004. To bylo nejlepší herní období, to co se dneska vydává je nudnej odpad.
Odpovědět0  0
Hadejkoho (25) | 6.10.201220:35
Z této konkrétní doby mám dobré vzpomínky pouze na arénové střílečky jako Unreal Tournament či Quake. Jinak všechno ostatní jen jednotlivé tituly.
Oproti té době nevidím nijak velkou změnu k horšímu, snad jen to že žánr ­"Arena Shooter­" vymřel a survival horor, leč ještě dýchá, nemá ke smrti daleko. Člověk pořád musí procházet jednotlivé tituly a vybírat si z toho, co si myslí že ho bude bavit, pokud teda není v balíku a může si dovolit koupit každou hru co vyjde.
Odpovědět1  0
pidalin (1478) | 6.10.201222:36
Return To Castle Wolfenstein, Mafia, FarCry, Half Live 2...... Hry který hraju do dneska. Dneska je všechno tupej tunel typu CoD, Wolf byl taky tunel ale měl styl a byl zábavnej. FC je jediná hra svýho typu a ani Crysis ani FC2 mu nesahaj ani po paty, Mafia 2 je taky hra na jedno dohrání a pak už to nikdy znova hrát nebudu. A to nemluvim o těch otravnejch ochranách který znepříjemňujou život jenom těm co maj originál. Tahle doba prostě už neni hrám nakloněná, dnešní hry jsou pro děti, dřív byly hry hlavně pro dospělý.

PS: To čemu řikáš arena shooter je podle mě strašná nuda a truchlit pro ten herní žánr nebudu. To opravdu někoho baví běhat semtam po jedný mapě a zabíjet boty který se furt respujou? Chápu to jako multiplayer, ale jako plnohodnodnou hru to nepovažuju.
Odpovědět0  0
JUWARE (489) | 6.10.201222:50
No můžeme počkat, jak dopadne FarCry 3, ale jinak zase vznikají hry jako je Minecraft, Trine 1 a 2, BIOSHOCK všechny díly ­(Podle videí očekávám, že trojka nebude o nic horší­), GTA IV a teď chystaná V a takhle bych mohl pokračovat s hrami po roce 2004 ještě hodně dlouho. To jsem ještě nejmenoval jediné RPG a že těch vzniklo. ;­-)
Odpovědět0  0
pidalin (1478) | 6.10.201223:06
GTA nesnášim, Bioshock 1 byl dobrej, dvojka mě nebavila a FC3 podle videí vipadá dost hrozně, takovej Crysis zkříženej s CoD a automatovou rubačkou. Snad jsou ty videa jenom sestříhaný, ale to že tam za zabítí naskakujou ňáký body a všechno je tam naskriptovaný nevěští nic dobrýho. Minecraft je spíš taková sranda hra, pochybuju že si na ní někdo za 2 roky vzpomene. Za posledních pár let mě nejvíc bavil asi Fallout: New Vegas a Zaklínač ­(i dvojka­). Ze střílleček mě nenapadá jediná která by mě bavila a zároveň byla novější než 2005. ­(snad s vyjímkou Metra a Stalkera, ale Stalker je taková polo RPG)
Odpovědět0  0
pidalin (1478) | 6.10.201223:06
vypadá
Odpovědět0  0
JUWARE (489) | 7.10.20122:07
Nevím sice proč nesnášíš GTA, ale podle mě byla GTA IV lepší, než MAFIA II i přes své velké mouchy na PC. Na Minecraft se jen tak nezapomene. Má velmi velikou komunitu lidí. Osobně mi Metro připadlo dost nudné a mdlé. Hodně záleží na věci názoru. Nevím jaké video z FC3 jsi viděl, ale určitě ne to co já. V této hře jde hlavně o příběh a ten se bez předscriptovaných scén neobejde. Zaklínač byl dle mého soudu lepší průměr, ale měl hrozně moc chyb, ale dvojka se z nich řekl bych poučila a v mnoho věcech šla lepším směrem. Fallout jsem nehrá. Jo a mimochodem, Oblivion a Skyrim jsou též po roce 2004 a obě slavily velký úspěch i když u mě Skyrim byl celkem zklamáním a to hlavně kvůli konzoloidnímu ovládání a menu, kdy Oblivion jej v tomto směru několikanásobně předčil. Již zmíněné Trine je báječnou hrou a pokud bych měl jmenovat střílečku, pak jich najdu i víc ­(Nebudu vybírat konkrétní verze­) Battlefield, Tom Clancy­'s Ghost Recon, Borderlands, Sniper Ghost Warrior, Black Mesa ­(Byť to není hra v pravém slova smyslu­) a určitě bych našel několik dalších. Call of Duty mě osobně též příliš nenadchlo. Nicméně problém starých dobrých časů je selektivní paměť, kdy si člověk pamatuje jen to dobré a má nostalgické vzpomínky. Například první Mafia byla naprosto šíleně zabugovaná, příběh nebyl až tak dokonalý, pokud se na něj podíváme do hloubky, ale nechci rozhodně říct, že byl špatný. FarCry měl velmi nevyváženou obtížnost, kdy byl jednou příliš jednoduchý, pak brutálně obtížný a závěr... těžko říct. Ale rozhodně nepopírám, že to byly dobré hry, aby mě někdo nenařkl, že jsem nějaký kdo ví co, raději nedomýšlet. Určitě mely ty hry co do sebe, ale chci tím pouze říct, že se kvalita her nijak výrazně nezhoršila. Her je nepřeberné množství a debatovat o všech by si vyžádalo delší povídání, než je na toto diskuzní fórum vhodné. V každém případě každý máme své oblíbené. Já mám osobně třeba rád střílečky ve stylu 1 kulka = smrt, než ty kde zrudne obrazovka a za pár vteřin to rozdýchám za autem, nebo jinou překážkou. Čím náročnější hra je v rámci realističnosti, tím lépe, ale chápu, když se někomu líbí arkádový styl, kdy může jít jako Rambo a kosit co se hýbe a přitom odolat tisícům kulek. Zkrátka a dobře, není ten, aby se zavděčil všem a každý máme jiný vkus.
Odpovědět0  0
pidalin (1478) | 7.10.20122:21
Mafie byla taky naskriptovaná, ale u příběhový hry to člověk tak ňák očekává. FC ale nebyl o příběhu, to bylo o tom neustálym strachu ze smrti a o taktice, nevim proč se snažej teď ze všech her snažej dělat příběhovky ­(asi je to v módě­) mě osobně příběh a videa při střílečkích docela obtěžujou, protože většinou neni absolutně žádnej důvod se tim zabejvat. V Mafii mě příběh zaujal a chtěl jsem vidět jak to dopadne, proto jsem tam na videa koukal. GTA nemam rád, mam k tomu osobní důvody který nikdo nepochopí, ta hra mi připadá celá taková debilní hoperská, s černochama co držej zbraň na křivo, s naprosto stupidnim ovládáním a komixovou grafikou. Třeba SA mělo horší grafiku než Mafia a to bylo SA o 2 roky novější, na to se prostě nedalo koukat, to vypadalo jak hra z roku 2000 a ovládání bylo podobný, já nebyl schopnej takovej paskvil hrát. :­-­) Ostatní je asi věc názoru, Metro mě nejspíš zaujalo protože mam slabost pro ty postapokalyptický hry a byl to samozřejmě tunel jak prase, ale celkem mě to bavilo, bylo to strašidelný a tak prostě, to mam rád. Souhlasim s tou realističností, je to prostě výzva to dohrát když tě zabije jedna rána do hlavy, ale prostě tohle je dneska už jenom v harcore stealth akcích, nechápu jak se do běžnejch her mohlo tak rychle dostat to automatický uzrdavování, to je jak mor.
Odpovědět0  0
pidalin (1478) | 7.10.20122:24
některý módy do stalkera jsou tak šílený že když mě někdo postřelí tak skoro nemůžu chodit a leje ze mně krev a lékárny jsou vzácnost ­(i když i originální stalker je dost hardcore­), takovýhle hry na CoDčkáře :­-)
Odpovědět0  0
Hadejkoho (25) | 6.10.201223:08
Ano, mě v Arenách šlo hlavně o multiplayer, protože kvalitních singleplayerovek se dělá spousta dodnes; Borderlands, Alan Wake, Fallout, Hitman, Dead Space, Enslaved, Mass Effect ­(alespoň až dokud jsme se nedostali ke konci trojky­) L.A. Noire, The Darkness, Bioshock, Condemned, Kane and Lynch ­(jednička­), Mirror­'s Edge, Left4Dead a spousty dalších. Ani jedna z těch her není tupej tunel typu CoD.
Odpovědět1  0
pidalin (1478) | 6.10.201223:29
Tupej tunel sice ne, ale je to všechno hrozně zjednodušený na konzole. Například automatický uzdravování a podobně. Chybí mi to hledání lékárniček a secret area a podobně. Dneska to člověk prostě ňák proběhne, ani jednou při tom neumře a to je všechno. Na Hitmana jsem hodně zvědavej, mam rád stealth akce, ale radši od něj nic nečekam abych nebyl zklamanej. ;­-­) Hlavně je potřeba podporovat studia který neotravujou hráče šílenejma ochranama a jinejma blbostma, takže lidi kupovat Zaklínače, nekupovat hry od Ubisoftu. :­-)
Odpovědět1  0
pidalin (1478) | 6.10.201223:30
si ještě pamatuju Hitmana 2 jeden člověk mě odhalil a hned restart mission, to byly časy :­-­) ale chápu že na to dneska asi lidi nemaj čas na takový hry a proto hrajou COD
Odpovědět1  0
Hadejkoho (25) | 7.10.20120:24
Není pravda. Jak se říká; na jedné straně jsou hráči a na druhé straně jsou lidi co hrají CoD.
Stav dnešního trhu je takový, že drtivá většina lidí, kteří kupují hry, koupí 1, max. 3 hry ročně. Vyvažují to hráči, kteří ročně koupí 10 a víc, nicméně těch je dost málo ­(oproti zbytku­) a nikdo z nich si žádnou hru nekoupí dvakrát, aby se na ní víc vydělalo. Právě proto spousta vydavatelů tlačí studia k tomu, aby se vydávali cestou CoD. Pak není divu, že když přijde hra jako Borderlands, která je naprosto odlišná, i přes své nedostatky udělá díru do světa, protože má víc osobitosti než všechny tyto hry dohromady.
Máš­-li rád obtížné hry, zkus takový Dead Space na nejtěžší obtížnost se základní zbraní. Budeš obracet každou místnost naruby, jestli tam náhodou není lékárnička. Já jsem si to náramně užil. Alan Wake je jako hrát knížku od Stevena Kinga a např. poslední Silent Hill byl pro mě od dvojky nejlepším dílem a příjemným překvapením.
Co se Hitmana týče, toho jsem zarytý fanda už od prvního dílu. Není to klasická hra, kde si AI dělá co chce. Je to spíš jako hrát šachy. Skoro vždycky se to dá udělat bez použití zbraní, jen je potřeba přijít na to, jak to udělat. Některé mise musím restartovat i desetkrát, než se mi to podaří perfektně provést.
Odpovědět1  0
pidalin (1478) | 7.10.20120:52
Kdyby ta hra nestála při vydání 1200 Kč ale 500 tak by se prodalo 5x víc. :­-)
Odpovědět0  0
Hadejkoho (25) | 7.10.201211:33
Kdyby hra stála 500, nevydělá na ní po vydání nikdo nic. Aby se jí prodalo 5x víc, museli by si ji koupit i takoví lidé, co hry stahují. To se ale nestane, tito lidé stahují i hry za 300kč. Vývoje her stojí stovky milionů dolarů. Následuje marketing který ­- jak jsme mnohokrát viděli ­- je nesmírně důležitý. Potom přijde výroba disků, výroba krabiček, transport toho všeho a pak je tu pracovní síla, která s tím vším manipuluje a samozřejmě nějaký profit pro prodejce. Pokud se jedná o konzolový titul, ještě je v tom poplatek pro společnost která konzolu vlastní.
Jediný způsob, jak kupovat hry levně, je podporovat online distribuci.
K hrám... Já osobně jsem strávil obrovské množství času ve Fallout 3 a Fallout New Vegas. Jsem nejen velký fanda RPG titulů, ale taky miluju post­-apokalyptický žánr, takže Fallout je pro mě bomba.
Odpovědět1  0
pidalin (1478) | 7.10.201212:32
To neni pravda, proč asi lidi stahujou ty hry? Protože by pak před vejplatou neměli co žrát když ta hra stojí litr, kdyby ty hry byly aspoň o polovinu levnější tak si občas ňákou hru koupí i hodně těch stahovačů. Já třeba hry kupuju až po tom co hodně zlevněj, protože prostě nejsem blázen, ani neberu 30 měsíčně abych si mohl dovolit dát litr za něco tak nedůležitýho jako je hra. Teď jsem si třeba koupil v akci Zaklínače a Stalkera a jsem spokojenej. :­-)
Odpovědět1  1
pidalin (1478) | 7.10.201212:35
Je to jenom o supiditě vývojářů, cpou prachy do PR, do reklam, do vývoje nesmyslnejch ochran a pak celá hra musí bejt drahá i když je to sračka, za to si ale můžou sami. Jaktože vývojáři Zaklínače dokázali udělat hru která chvíli po vydávní stála jenom 600 Kč? Je to o hamižnosti, prostě někdo kdo je prachatej nedokáže pochopit že někdo si něco stáhne jenom kvuli tomu že to stojí o 200 Kč víc než je ochotnej za to dát. Vidim to v práci u majitelej, ale to by bylo dlouhý povídání, podnikatelé prostě žijou v jinym světě a vubec ten trh ve skutečnosti nechápou.
Odpovědět1  1
Hadejkoho (25) | 7.10.201219:49
Dnešní herní svět není o vývojářích, ale o vydavatelích. Vývojářů, kteří si sami diktují jak bude hra vypadat, jak se bude prodávat a kolik bude stát, je málo.
Souhlasím s těma ochranama. Je taková dvousečná zbraň. Byl to jeden z důvodů proč jsem sekl s PC jako herní platformou.
Co se postupného snižování hladiny cen týče, to je kapitola sama o sobě.
Odpovědět0  0
pidalin (1478) | 7.10.201220:27
To je pravda, většinou si tu nesmyslnou ochranu prosadí vydavatel nebo PR oddělení. Smysl ochran mi uniká, protože ten kdo si to stáhne tam nahodí crack a ten kdo si to koupí tak ten se musí rozčilovat nad ňákou ochranou takže si tam pak taky dá crack. :­-)
Odpovědět2  0
pidalin (1478) | 7.10.20120:54
Jo s tim Hitmanem máš pravdu, tam taky mužeš dostat mat hned po několika tazích. :­-­) Ještě mě hodně bavil STLAKER, ale to je natolik specofická hra že jsou jenom fanoušci a odpůrci.
Odpovědět0  0
pidalin (1478) | 7.10.20120:54
teda stalker
Odpovědět0  0
JUWARE (489) | 7.10.201214:07
Nebudu si vybírat hru podle DRM apod., ale podle kvality té hry. Nicméně Ubisoft oficiálně před nedávnem upustil od jejich ochrany proti kopírování, kdy bylo nutné být nonstop online. Teď už to je nutné jen při aktivaci a pak už nikdy víc. Pokud jde samozřejmě o single player hru.
Odpovědět0  0
pidalin (1478) | 7.10.201215:01
To já si teda podle toho hru vybírat budu, protože nenažraný a hamižný chování prostě nebudu podporovat. Koupil jsem si oba Zaklínače, hlavně z důvodu že tu firmu chci podpořit v tom o co se snaží.
Odpovědět0  1
Lmx | 6.10.20121:32
Generovanie obsahu je zaujimava cesta, este sa par krat vylepsi speedtree a uz mozno ani nerozozname ci bola vegetacia modelovana rucne alebo generovana. Co sa nastrojou tyka ako je napr 3ds max tak v nejakej takej vzdialenejsej buducnosti dajme romu o 40 rokov by to mohlo fungovat ako take umelo inteligentne vyhladavanie spojene s generovanim, napr. dizajner alebo grafik si oznaci cast priestoru a povie zakomponuj mi sem goticky chram nieco ako tamten na tom obrazku, maxko rozpozna rec grafika a kamerou zisti kam sa pozeral, vyhlada na google dany objekt aj s 3d modelom. V tom case uz bude na google earth zmapovane vsetko v 3d aj s vnutrom a to aj par storoci do minulosti ;­-­) Kedze grafik pouzil neurcite vyjadrenie maxko objekt ponatahuje, pomeni trochu materialy podla aktualne zvolenej atmosfery sceny a na zaklade znalosti o tom co zhruba ludia chcu vidiet prisposobi okolite voxely v scene aby vsetko sedelo tak ako to maxko najcastejsie videlo v podobnych scenach predtym.
Odpovědět0  0
TadeasB | 5.10.201222:05
Autor vychází z vlastní neznalosti :­) Třeba systém pro generování veškerého systému existuje, a určitě ne jenom jeden. Autoři ArmA vyvinuli systém Linda, který tehdy všechny přiváděl v úžas, tehdejší články tomu prorokovali zářivou budoucnost... a? Do hry ho nenasadili, protože tehdejší HW ­(ani dnešní­) nemá šanci se s tím poprat. Podle mě je problém jinde, ale kde, to netuším :­)
Možná se prostě lidé přestali hnát za grafikou. Po dlouhé době skvěle hratelných her, které si vystačili s několika pixely a lákaly na příběh a hratelnost, přišel boom grafiky a technické dokonalosti, který ale znamenal totální úpadek příběhu, možností apod. Hry byly jedna jako druhá, bez nápadu, bez příběhu, dohratelné za 1 den... Možná se už hráči pěkné grafiky nabažili a teď zase na pár let ­"pofrčí­" hry, co jsou promyšlené. Viz třeba minecraft :­) Kdyby vám někdo před dvěma lety řekl o hře, která umí generovat nekonečný svět, každý kousek světa přesunout jinam, budovat cokoliv kdekoliv... Co byste mu řekli? :)
Odpovědět0  0
x3b | 5.10.201218:44
Ten program o kterém mluvíte se jmenuje Maya a byl použit ve filmu Pán prstenů. Je to přesně to o čem sní autor a zde v komentářích se dohadujíc... Nevýhodu to mělo, že to bylo náročný na HW, takže možná na scenérie jako film asi jo. Jinak by to už dávno někdo využil.
Kdybych se vyjádřil ke kvalitám mezi konzolemi a PC, tak konzole mají výkon a je jen na programátorech se stím poprat. GK byla vždy předimenzovaná a její výkon dodnes není využit...
Je to jen na lidech co tvoří hry, porovnání o kvalitě dám příklad simulátor : Rise of Sky versus IL­-2 Cliff of Dowers. Na těchto hrách je vidět, jak se kdo stím popral, tedy s realističností. V RoS máte grafiku s velice pečlivým provedením a vyvážením ve vysokém rozlišení a na dané konfiguraci i plynule hratelný. Bohužel u IL­-2 je vše špatně, textury , modely a nakonec nehratelný a to měl IL velký potenciál jako jediný letecký simulátor z 2. světové. Kdo si zjišťoval, tak ví, že tvůrce ILa jaksi vše chtěl dělat sám a v klidu, jenže studio na něj tlačilo i když jeho vývoj byl už asi přes 5 let, byl vázán smlouvou a taky to dopadlo. Až dnes je to po Patchích jakžtak hratelné ale ta grafika je špatná.
Jinak hry by spíše měly bejt umělecké a ne realistické, měly by to být hry, takže hodně nápady s logikou a nápady s prostředím...hry typu fps jako sou ty střílečky s pohledu osoby sou sice dobře modelovaný ale není to hra, je to simulace, to už tu někdo napsal.
Takže na pěkné hry je výkonu dost na čemkoli, jen se musí vytvořit a to je na těch tvůrcích...
Odpovědět0  1
JanoX | 5.10.201220:53
To je nepravda, prakticky žádná konzole nezvládne průměrnou soudobou hru v solidní kvalitě kvalitě pro nativní rozlišení dnešních televizí 1920*1080*60 Hz, proto se stále hraje na 720.
Odpovědět0  0
x3b | 7.10.201219:04
??? ty asi nemáš konzoli, kdes na tohle přišel... naopak, konzole od začátku mají podporu FullHD a tím začalo PS 3, Xbox 360 se prodával nejdříve v HD verzi tedy 720pi ale pak ihned vyšla verze s BR a podporou FullHD. Takže od odob těchto konzolí tu máš podporu FullHD her a ty hry jsou: GT5 ­- PS3, Xbox ­- Forza 3, to je jen příklad... máš mít FullHD TV a HDMI kabel. Jinak ano, když tyto konzole vyšly, FullHD TV byly drahé ale byly a tyto konzole už tuto možnost měly... takže výkon je.
Odpovědět0  1
Hadejkoho (25) | 7.10.201220:05
Ani GT5 ani Forza 3 nemají nativní rozlišení 1920p. Obě hry nativně běží v 720p při 60FPS a jsou upscalovány na 1920p. Tohle platí prakticky pro všechny AAA tituly ­(až na to že většina má jen 30FPS­).
Xbox nikdy neměl BR, FullHD rozlišení však podporoval vždycky. Jediné, co xbox neměl od začátku, byl HDMI port a optický výstup ­(HDMI přibyl tuším že s PRO verzí konzole a optický port se objevil na nové verzi Xboxu ­- předtím to šlo zapojit jen s tím proprietárním kabelem dodávaným s konzolou­).
Odpovědět0  0
pidalin (1478) | 7.10.201220:25
No hele, zase moc s těma konzolema nemachruj, viděl jsem to vaše konzolistický Full HD a 25 FPS :­-)
Odpovědět1  0
JUWARE (489) | 7.10.201221:33
Nebudu se dohadovat o upscalingu, nebo mizerné kvalitě obrazu, ale je pravda že výkon na opravdu detailní graficky propracované scény v hrách s velkým množstvím textur ve vysokém rozlišení a efektů už prostě opravdu současné konzole nestačí. Uvědomme si, že např. SONY PlayStation 3 používá GPU jenž vychází technologicky z GeForce 7 a je mu i konstrukčně celkem podobné, jen uzpůsobené na danou platformu. Na svou dobu opravdu bylo na úrovni highendu, ale od té doby se ledacos změnilo. I samotná paměť PS3 je malá na to, aby se do ní mohlo vejít takové množství dat, jelikož používá 512MB a z toho 256MB je určeno pro grafiku a zbytek pro ostatní výpočty. To je na dnešní dobu sakra málo. V podstatě to můžeme vidět na všech pokročilejších hrách, jenž se snaží aspoň trochu posunout grafiku o kousek dál a vyšly současně na všechny platformy. Např. na již stařičké GTA IV je rozdíl nezanedbatelný a je vidět takřka všude a na všem a to ani nemluvím o tom, že tato hra zdaleka nevyužije plný potenciál PC. Pokud by mě někdo chtěl nařknout, že jsem viděl konzoli jen z rychlíku, tak by se mýlil. Dokonce jsem prováděl s kamarádem test PC vs. PS3 a v té době jsem ještě neměl současnou i7, ale C2Q. Rozdíl byl opravdu nezanedbatelný a hlavně viditelný prakticky téměř všude.
Jo a ohledně zmíněné GT5 a Forzy, tak druhou jsem nehrál, tedy nemohu soudit, ale GT5 při detailnějším prozkoumání vypadá po grafické stránce s prominutím hnusně. Pro toho kdo se jako já těší na hru MAFIA III, tak ho může těšit že ho jí po grafické stránce nebudou již současné konzole brzdit, protože prostě na X360 a PS3 nevyjde. Doufám, že 2K svému slibu dostojí, že hra bude pouze pro PC, konzole nadcházející generace a hlavně že podle toho také ta hra bude vypadat.
Odpovědět2  0
Hadejkoho (25) | 7.10.201222:01
GPU Xboxu po vydání dokonce výkonnostně přesahovalo GPU na PC... po dobu jednoho celého týdne :D
Dnešní konzole budou mít dlouhou životnost. I za několik let se na ně budou vydávat tituly, stejně jako tomu bylo a je u PS2, ale nová generace je už prostě potřeba jako sůl.
PS3 sice má svůj Cell procesor a Xboxu zase nahrává jednoduchá architektura a 10MB eDRAM v multiplatformních titulech, ale jsou to už dinosauři. Pokles FPS je na denním pořádku v téměř každém AAA titulu a grafika už se na tomto HW nikam dál neposune.
Odpovědět1  0
pidalin (1478) | 8.10.201215:01
Já jsem rád že už jsem z hraní trochu vyrostl. Kdyby nebylo her jako je stalker nebo občas ňáký RPGčko tak už bych dávno přešel na integrovanou grafiku. :­-)
Odpovědět0  0
pidalin (1478) | 8.10.201215:03
GTA je hlavně naprosto neoptimalizovaný a seká se to na všem ať je to pc za 50 nebo za 15. Všechny GTAčka to dělaly, od trojky, přes SA až po čtyrku.
Odpovědět0  0
JUWARE (489) | 8.10.201217:29
Tak to si nemyslím. Já se s tímto problémem setkal pouze u trojky a čtyřky. Jenže u třetího dílu se jednalo pouze o problém výkonu grafické karty, kdežto čtyřka měla zprvu hroznou, ba přímo příšernou optimalizaci. Po několika patchích se to však změnilo a nyní to funguje celkem v pohodě skoro na všem co má dostatečný výkon. Osobně jsem třeba na svém PC nezaznamenal za celou dobu hraní žádné snížení FPS. Jinak si dovolím tvrdit, že si tvůrci dali na hře jako takové záležet víc, než na hře MAFIA II.
Odpovědět0  0
pidalin (1478) | 8.10.201217:37
Tak to nemůžu posoudit, nejsem majitel GTA IV a viděl jsem to jenom v době vydání, je to možný že to všechno pravili. Ale když si vzpomenu na SA se svojí grafikou vzor 2001 že se mi to sekalo jak prase na 7600 GT tak to nechápu. Mafia vypadá líp a běží na čemkoliv a má ovládání o několik generací lepší.
Odpovědět0  0
pidalin (1478) | 8.10.201217:39
PS: Mafia 2 mě moc nebavila, na jedno dohrání budiž ale pak už hra nic nenabízí. Vývojáři co to dělali spíš než že by pracovali tak upozorňujou na chybi jinejch her, s tim ať se jdou bodnout. :­-)
Odpovědět0  0
pidalin (1478) | 8.10.201217:47
y
Odpovědět0  0
JUWARE (489) | 8.10.201218:03
MAFIA II je spíš takové hratelné technologické demo. Hra je to neúplná, fyzikální efekty fungují jen tam, kde to mělo dobře vypadat, řízení aut není moc zdařilé ­(Zkuste např. jen trochu popojíždět, nebo zaparkovat do přesně vymezeného prostoru. To vše jde v GTA IV mnohem snáz­). Nechci říct, že by Grand Theft Auto bylo bezchybné. To ani náhodou. Jen že MAFIA II je značně nedotaženou hrou, byť její potenciál byl veliký. Také možnosti v GTA jsou větší, rozmanitější s mnohonásobně vyšší volností pohybu a způsobu udělání mise. GTA IV je diametrálně odlišná od všech předchozích verzí. Fyzika tam funguje všude a ne jen na místech určených ke zničení a věkový rozdíl mezi hrami jsou tuším dva roky, přičemž je GTA IV starší, než MAFIA II. Teď nás čeká za nedlouho vydání GTA V na které se opravdu těším a pevně doufám, že přesáhne kvalit IV dílu. A ještě jedna věc. GTA IV jsem dohrál několikrát a měl jsem důvod to hrát znovu už jen protože je možné se u některé mise rozhodnout zda toho dotyčného zabít, nebo nechat jít, vybrat si zda se jít pomstít, nebo dělat kšeft s drogami atp. Navíc některé činy mají různé důsledky. Kdyby tohle v pátém díle vychytali do dokonalosti a začal se pak příběh odvíjet zcela odlišným směrem a měli jsme tím i jiné mise, tak by to bylo super.
A jako poslední věc bych chtěl zmínit jednu věc, která mě obecně u SandBox her vadí. Mnohdy je ve hře rozsáhlá mapa, ale příběh ani mise nevyužijí její možnosti, takže tam jsou mnohdy místa, kam se vlastně za celou kampaň není potřeba podívat a ten prostor je v podstatě nevyužit. Třeba kus města, který sice vypadá pěkně, ale člověk tam za celou hru zajede jen jednou, nebo taky vůbec.
Odpovědět0  0
pidalin (1478) | 8.10.201218:22
Asi to bude pravda, já mam prostě problém stym ­"GTA stylem­" nemam rád hip­-hop, nemam rád rap, nic mi neřiká černošská kultura, drogový kartely, války o území a tak ­(ale to je čistě muj problém, to unávam­). Mafia se mi naproti tomu líbila díky tý ­"klasický­" době, ale to je asi tak všechno. Řízení bylo opravdu prapodivný, zvyknul jsem si sice, ale přechod na jinou hru byl potom hroznej šok, zláště pak přechod na první díl Mafie, kde jsem schopnej s těma autama doslova dělat kouzla, ale to bude možná spíš dáno tim že už se to hraje dlouho a už člověk ví co od tý hry čekat. Mafia 2 byla opravdu ­(souhlasim s tebou­) hra která nepřinesla nic novýho, ani nenabízela něco jako byla v jedničce volní jízda nebo extrémní jízda. Podle mě je to daný dobou, dneska vydavatelé a PR oddělení tlačej na vývojáře a pak to takhle dopadá. S tou mapou je to pravda, opačnej extrém je FarCry 2 kde člověk doslova musel jak trotl jezdit furt sem tam a projet snat každej metr čvereční jenom pro to aby pak mohl zase jet zpět, to je zase opačnej extrém. Osobne mi nevadí menší herní prostor ale musí bejt zajímavej, uvěřitelnej a musí tam bejt co dělat. V GTA mi to vždycky připadalo takový umělý, divný, placatý města, ale co já vim možná to tak v Americe opravdu vypadá :­-­) Chyběly mi tam takový ty zážitky jako skočit do tramvaje a koukat se jak mě sledujou mafiáni nebo tak něco. :­-­) Hodně by se mi líbila například detektivní hra která by se odehrávala těsně před nebo po válce a bylo by k dispozici celý město a nikdo by mě nevodil za ručičku co mam dělat a kam ma zrovna jet, prostě bych to řešil podle sebe. To mi v dnešních hrách vadí nejvíc, ta šipka kudy mam jít, chybí mi to přehrabávání se v mapách, bloudění dungeonama a tak.... Prostě jsem odkojenej na hrách tak 10 let zpět a dneska mě to nebaví.
Odpovědět0  0
JUWARE (489) | 8.10.201219:57
Rozumím Ti. Já osobně vyrůstal na hrách z dob ještě starších. Snad naposled bych se ještě vrátil k tomu GTA. Taky nemám rád HipHop, Rap atp. Přesně proto jsem měl odpor ke GTA SA, ale nakonec jsem ho i tak dohrál a usoudil, že i přes děsivou grafiku má něco do sebe. Naštěstí čtvrtý díl je spíš spjat se zeměmi původního SSSR, byť tam nějací černoští huliči trávy též jsou, ale to je asi Amerika, nebo alespoň taková, jakou nám Rock Star prezentuje. Hlavní hrdina Niko je totiž pokud si dobře vzpomínám někde z Ukrajiny, nebo tak někde. Celkově se mi hra líbila mnohem víc. Jinak ještě též souhlasím s tou Mafií, kde též inklinuji k té době první poloviny 20. stol.
S tím FC2 taktéž souhlasím. To mě tolik odradilo, že jsem hru přestal zcela hrát a dodnes jsem jí nedohrál. Naštěstí stále jsou hry, které stojí za to si zahrát.
Odpovědět0  0
pidalin (1478) | 8.10.201220:53
FC 2 se rozjel uplně ke konci kdy to byla už klasická střílečka, bez možnosti cestovat po celý planetě a už nešlo se vrátit zpět. ­(jestli si dobře vzpomínam­). Ale kvuli tomu to asi nemá cenu celý přetrpět. Hlavně ty vesnice co se respawnujou za zádama. :­-)
Odpovědět0  0
Luk Skywalker (510) | 5.10.201213:26
Já věřím v nějaký vývoj grafiky, není to tak dávno, kdy jsme hráli ­"kostičkované­" hry, pak se grafika zlepšovala ­(zaoblovala­) a pak přibyli detaily. Takže vývoj bude, dle o to jaký, ale zase si vemte, že to přinese s sebou častější upgrade PC, jinak to prostě nepojede a na nejnižším rozlišení to moc pěkné nebude.
Odpovědět0  0
klydas | 5.10.201212:04
Promiňte, ale ­"fotorealistická­" grafická snaha mi u valné většiny titulů příjde jako kýč. Například masivní užití teseleace, např. v uniHeaven, mi připadá jako dort pejska a kočičky ­(viz konečné otázky­) ­- to samé lze říci o hrách, nabízejících ­"pseudoreal­" výtvarné zpracování. Existují vyjímky, ale je jich jako šafránu...

Osobně si vybírám kusy, které nabízejí svébytné pojetí herního světa ­(např. fyziky­) a grafika je odvislá a podřízená herní mechanice...
Odpovědět0  0
CZipy | 5.10.201214:16
Muzes mi, prosim te ukazat aspon jednu dnesni hru s fotorealistickou grafikou ­(nebo snahou o ni­)? :D ... dost jsi me pobavil.
To same s uniHeaven enginem ­- neni to engine pro hry, ale jen pro demonstaci ­"tehdy­" nove technologie ­(a to ze ve scene byla tesalace prehnana, jen demonstrovalo zase novou technologii ­- klidne sis mohl v nasteveni tesalaci snizit­/vypnout­). Pry ­"pseudoreal­" vytvarne zpracovani .... no comment :D
No a s tim ­- svebytne pojeti herniho sveta ­- fyziky?? No moje nervy .... :D
Radeji jsi tu mel odkazat na ty kusy co si vybiras .... ze by Minecraftak??
Odpovědět0  0
Klydas | 6.10.201212:34
Rád ti vyhovím...
K real pojatým hrám: Arma­/BF3
Pseudoreal např. nový výtvor Dishonored ­- už předchozí záležitost Dark Messiah of Might and Magic byla divná hra... ­- vyloženě ­"dort pejska a kočičky­"
Jinak svébytného zástupce pojetí fyziky jmenovat nebudu ­- je jich hromada obvzláště na casual a indie scéně ­(co takhle hra s cartoon fyzikou???­)...
Odpovědět0  0
Klydas | 6.10.201212:40
Jinak, pokud chceš doporučení na oblíbené hry, které si vždy rád zahraji ­- hry od Amanity, některé práce DigiPenu, Jenovy Chen,a třeba i AAA kusy stavějící na promyšlené mechanice např. Little Big Planet
Odpovědět0  0
Klydas | 6.10.201212:51
A aby to bylo vyčerpávající...
Postižení Minecraftem se mi úspěšně vyhýbá, přestože se mi ­"líbí­" podstatně více něž např WoW a jiné kočkopsí podivnosti...
Odpovědět0  0
Petroman (119) | 5.10.20129:51
Možná je ještě další možnost. A to ta, že ten autorův vytoužený lesík, se prostě automaticky vyrobí dle předlohy. To samé lidi, budovy,... Jako že ten program nebude nic generovat, ale pouze převádět. Protože proč by se měl les generovat, když už ho příroda vygenerovala. To samé lidi, auta, domy,... Vše už je vytvořeno.
Odpovědět0  0
Pavel Kovač (1033) | 5.10.201210:18
To však naráží na jedno velké ale. Asi by nikoho nebavilo jet za questem 4h autem :­-­). Proto se krajina obecně dělá dost odlišná od reality. Kopce sou strmější, všechny cesty jsou kousek od sebe apod. Reálná krajina je zkrátka nezajímavá pro herní svět.
Odpovědět0  0
mikeczcom (126) | 5.10.201212:44
kromě o realitu se snažících válečných simulací á la flashpoint ;­) no ale myslím že to co píšete by i tak nebyl takový problém, větší problém byhc viděl v tom převodu reálných věcí co jedniček a nul, to fakt nevim teda....
Odpovědět0  0
CZipy | 5.10.201214:29
hry á la Flashpoint se sice snazi o simulaci, ale ne ohledne graficke stranky ­(samozrejme ze nechteji mit hranate objekty­), ale snazi se ohledne stranky simulace bojiste, AI atd. ­- proste simulator.
Nevidim problem s prevodem realneho sveta do herniho enginu ­- viz serie ARMA atd.­- samozrejme ze je k tomu potreba mnohem vice lidi a prostredku nez pri pouziti generatoru ci scriptu, ale jde to zcela v pohode.
Odpovědět0  0
pidalin (1478) | 12.10.201215:51
Už vidim jak jedu v Oblivionu 2 tejdny na koni do vedlejšího města. :­-­) Ale to by náhodou bylo docela srandovní, aspoň by se cestou vešlo hodně dungeonů, jeskyní, hradů a podobně. :­-­) A hra by se načítala 2 dny. ;­-)
Odpovědět0  0
JanoX | 5.10.20127:01
Algoritmický generátor herního prostředí tolik nevadí, nikdo nečeká že bude každý strom ručně dělaný, navíc ani v reálném světě voják při běhu lesem nepřezkoumává každý strom pravítkem.
Ovšem situace s konzolemi je tristní, je to velká koule na noze současných her a už dávno jsme mohli být o kus dál, například teselace dost chybí.
Odpovědět0  0
Pavel Kovač (1033) | 5.10.20127:17
Tesselace je věc hezká, ale upřímě vidím daleko větší přínos do her v jisté větší rozlehlosti, volnosti prostředí. Tesselace se hodí například na střechy ­(takové bobrovky na střeše je dobré dělat právě pomocí displace­), drobné zvrásnění povrchu obecně. Ale to nám zaručí relativně jednoduchá textura a dostatek výkon na GPU. Problém vidím hlavně v celkovém pojetí, kdy je svět sice krásný z detailu, ale jako celek prostě nesedí.
Odpovědět0  0
CZipy | 5.10.201214:21
Tessalace neni displacement mapa ­- tessalace byla vymyslena, aby prave usetrila pamet GPU
Odpovědět0  0
Pavel Kovač (1033) | 5.10.201216:00
No samotna tesselace by byla docela k ničemu. Pouze s vyuzitim dalsich fci jako je N­-Patches ­(PN­-Triangles­) se da využít tesselace jako samotné. Jinak by pouze zahustila model a nic víc. S využitím displace mapy a již zmiňovaných N­-Patches má tesselace smysl ;­-)
Odpovědět0  0
JanoX | 5.10.201220:51
Samotná tesselace význam samozřejmě má a to v částečném zvýšení výkonu, nemusí se pracovat s tak složitým 3D modelem, GPU si to dopočítá. Samozřejmě s displacement mapou je to mnohem lepší.
Odpovědět0  0
pidalin (1478) | 12.10.201215:53
Škoda že zatim neni hra ­(nebo o ní nevim­) kde by tesselace dělala i něco jinýho než že snižuje FPS. :­-­) Třeba ve Stalkerovi rozdíl nejde skoro poznat, v Metru je to taky sporný, všude je to takový že se to nevyplatí kvuli tomu dávat ten výkon navíc.
Odpovědět0  0
Rafan (336) | 5.10.20122:14
Nebylo by lepší objekty jako jsou právě stromy domy a do určité míry terénní nerovnosti nechat generovat náhodně?Možná by takto vymodelovaný svět byl uvěřitelnější než ten co projde rukama designerů a je cítit určitá sterilita světa?Generování by mělo určité limity aby nedocházelo nesmyslným visuálním úletům.Jinak jak já říkám nechat pracovat binárního boha.
Odpovědět0  0
Pavel Kovač (1033) | 5.10.20126:24
Ano přesně o tom to je. V podstatě řekneme ­"tu udělej les­". A script zkrátka již les vygeneruje dle svého ­"uvážení­". Na kraji budou například keře, drobnější stromy apod. Postupně bude les houstnout a vytvářet shluky například jehličnatých a listnatých stromů. Zkrátka takový český les :­-)
Odpovědět0  0
Usm (78) | 5.10.201211:07
Myslíte, že script v typickém českém lese vygeneruje i pet lahve a jiný bordel? :­-)
Odpovědět1  0
mikeczcom (126) | 5.10.201213:17
to do lesa nepatří, proto to tam skript nedá, takže to tam bude muset dát vývojář ;­-­)­)­) kdy ale kdo v poslední době viděl hru z českých lesů? ;­-)
Odpovědět0  0
mamlasos | 5.10.201211:22
Tohle všechno už je dávno vymyšlené, cca před deseti roky jsem četl o programu který nechává vegetaci růst podle světla, živin, interakce se sebou sama ­(popínavka se oplétá dle rostoucího stromu­) atd... samozřejmě dřív to bylo určené pro offline generování pro scén do filmů ­(na výpočetních farmách­), ovšem dnes je výkon i na PC dostatečný pro offline generování grafikem do hry.
Nevím kde je problém. Možná tohle všechno naráží na americké softwarové patenty kdy všechny tyto technologie mají patentované firmy napojené na filmový průmysl ­(všechno technologicky pokročilé se tam odehraje už z principu dřív­).
Odpovědět0  0
CZipy | 5.10.201214:44
V tom problem nebude. Vsechny 3D graficke programy ve kterych vyvojari vytvari modely, animace atd. maji na dokoupeni mraky pluginu, ktere jsou urcene prave k takovym vecem. viz IVY ­(generator rustu brectanu­), VUE ­(kompletni nastroj pro vegetaci a rozsahle plochy, volumetricke mraky, vodni plochy­), rayfire ­(destrukce­), realflow ­(simulace kapalin­) atd atd. ­- vse jde do enginu implementovat. Ale za jakou cenu?
Vsechno je to ale zavisne na mnozstvi lidi co tvori a vykonu nastavajicich PC­/konzoli a vyvojari to vedi. Uvidime jaky skok prinese nastup novych konzoli. Ale myslim si ze ani tentokrat se takovych promakanych lesiku, mest atd nedockame a to prave kvuli nedostatku vykonu. ­(zalezi zda to bude ciste linearni hra ­- to by uz mohlo zavanet, ci sandbox hra ala GTA­). Uvidime.
Odpovědět0  0
mamlasos | 6.10.20128:29
No ty pluginy sice existují to vím ovšem má to háček. Plugin funguje v rámnci 3D editoru tj. grafik to stejně musí odmakat či vygenerovat celý les ­- výsledkem je mrtvá grafika. Aby např. listí vlálo ve větru nebo větve klátily ve vichřici či se strom věrohodně přelomil po najetí tanku musí být generátor součástí engine hry ­(předá jednotlivé instance a kontrolní body ­(kontrolní body z pluginu nedostanete i když s něma určitě interně pracuje, protažením přez 3D editor typu 3DSMAX zbude holá geometrie s texturou a max. UV mapou­)­).
Ta samá písnička následuje s dalšíma plugina co jste zmínil, něco vygenerují ale výsledek už je ­"zapečený­" ­- nedokáže interagovat s prostředím ve hře, to by ten plugin­(ny­) musel­(y­) existovat i pro engine hry a počítat on­-the­-fly v reálném čase.
Na tohle nebude výkon ještě hodně dlouho, v tom se shodnem. ­(sice existují různé ­"efekty­" hnané přez GPU­/PhysX­/Bullet f. a pod. ovšem to je jen slabá náplast­).
Odpovědět0  0
Zajímá Vás tato diskuze? Začněte ji sledovat a když přibude nový komentář, pošleme Vám e-mail.
 
Nový komentář k článku
Pro přidání komentáře se přihlaste (vpravo nahoře). Pokud nemáte profil, zaregistrujte se pro využívání dalších funkcí.