Projekt Breakthrough Starshot: malé vesmírné lodě poletí k Alfě Centauri

13.4.2016, Kateřina Hoferková, aktualita
Projekt Breakthrough Starshot: malé vesmírné lodě poletí k Alfě Centauri
Stephen Hawking společně s Yuri Milnerem představili projekt, který má za cíl prozkoumání naší druhé nejbližší hvězdy Alfy Centauri pomocí flotily malých kosmických lodí. Byl by to zásadní pokrok v objevování vesmíru.
Lidstvo poutá svou pozornost k vesmíru víc a víc. A objevování Marsu bledne oproti tomu, co chystá slavný fyzik Stephen Hawking s pomocí ruského miliardáře Yuriho Milnera. Jejich cílem je vyslání malých robotů na Alfu Centauri. Tento svůj vesmírný projekt pojmenovali Breakthrough Starshot.

Alfa Centauri je kromě Slunce naší nejbližší hvězdou. I tak je ale vzdálená přes čtyři světelné roky. Mise na tuto hvězdu by znamenala zásadní pokrok v objevování vesmíru, protože nyní jsme schopni ji jen pozorovat zdálky pomocí teleskopů - je to tak naprosto neprozkoumaná oblast.

Yuri Milner se o vesmírný výzkum zajímal už i dřív a spolupracoval už i se Stephenem Hawkingem. Minulý rok představili projekt na výzkum inteligentních mimozemských civilizací. Podle slavného fyzika Hawkinga je potřeba, aby lidstvo kolonizovalo vesmír, pokud chce přežít.

Projekt Breakthrough Starshot bude vést Pete Worden, bývalý ředitel Ames Research Center od NASA. Dále se bude na projektu kromě Stephena Hawkinga a Yuriho Milnera podílet i CEO Facebooku Mark Zuckerberg.

Pro výzkum Alfy Centauri byli vytvořeny malé robotické lodě, které jsou o něco menší než standardní mobilní telefon. Plánuje se, že bude trvat asi 20 až 30 let, než bude celá flotila těchto kosmických lodí realitou. Na tento projekt je pro začátek uvolněno 100 miliónů dolarů, což je přes dvě miliardy korun, počítá se ale s mnohem většími náklady. V současné době je vyrobený pouze prototyp StarChip.

To, že jsou robotické kosmické lodě tak malé, je velkou výhodou, protože nebude obtížné vyrobit jich opravdu hodně. Tyto lodě nesou název StarChip a k Alfě Centauri jich tak budou vyslány tisíce. Působivá je i jejich rychlost, budou schopné se pohybovat 20 % z rychlosti světla, takže jim cesta k naší druhé nejbližší hvězdě bude trvat přibližně 20 let.

StarChip bude vyrobená z křemíku a bude vybavena kamerami, navigačními a komunikačními zařízeními a solární plachtou. Malé kosmické lodě budou vypuštěny z velké mateřské lodě, která se bude pohybovat po oběžné dráze. Dostat se do rychlosti pětiny z rychlosti světla pomůžou malým lodím výkonné lasery ze Země, které budou tvořit celé laserové pole. Pomocí laserů se poté budou data ze StarChip i posílat zpět na Zem.

I když si na realizaci tohoto projektu budeme muset ještě pár desítek let počkat, může přinést zajímavé poznatky z námi dosud neprobádaných oblastí vesmíru. Dosáhneme hvězd?

Zdroje: techinsider.io (1, 2), forbes.com