reklama
Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně
26.4.2002, Štěpán Mrázek, recenze
Do redakce jsme dostali na recenzi jeden z nejlacinějších "sedmnáctipalcových" LCD monitorů na trhu. Klíčovou otázkou, kterou recenze řešila, tedy je: vyplatí se kupovat opravdu laciný výrobek s více než lákavou cenou ?
Marek | 7.5.200315:21

Mám doma 18'' Sony X82 s digitální i analogovým vstupem a mohu tedy srovnávat. DVI vstup má nekompromisní kvalitu, analog závisí na grafické kartě. Kvalitních je opravdu málo (solidní obraz jsem ověřil - a to platí i pro analogový monitor 1280x1024 - pouze se značkovými kartami ATI a GeForce od ASUSu). Misto tohoto 17'' LCD bych buď koupil kvalitní analog a za zbytek koupil manželce dárek, resp. šetřil na DVIcko.

Odpovědět0  0
Mr. Talpo | 5.5.200210:14

Když už si koupit LCD, tak určitě ne od lemplů jako jsou AOC... Mimochodem, například Samsung má perfektní design a kvalita zpracování se nedá vůbec srovnávat. Já v monitorech fandím Samsungu/Samtronu, přinesly do ČR levné a výkonné monitory, ne předražená "krabice od bot".

Odpovědět0  0
lumu | 8.5.200210:34

Minimálně ostrost obrazu, velikost monitoru, hmotnost, spotřeba energie jsou parametry, ve kterých jsou LCD lepší, než CRT.
Ohledně ostrosti:
Dobrá LCD 17" má vyšší ostrost obrazu, než dobrá CRT 21" (v 1280x1024). Větší pracovní plocha u CRT je tedy spíše nutností než výhodou. A možnost vyšších rozlišení u CRT pak spíše teoretická. Mám vedle sebe 17" LCD a 21" CRT a při pohledu na CRT mám pocit, že koukám do SAUNY.

Monitory EIZO excelují kvalitou, nicméně také cenou. Srovnávejte srovnatelné, a zjistíte že LCD je reálná alternativa (i cenová).

Odpovědět0  0
PB | 13.10.200214:48

Blikani bude nejspise zalezitosti analogoveho vstupu. Vysvetleni viz: http://­www4.tomshardware.com/display/99q3/990707/index.html

Odpovědět0  0
Marek | 7.5.200314:59

S tím písmem máš teda pravdu - jsou to blešky.

Odpovědět0  0
Tomáš Kapler | 29.4.200221:46

když už jsme u toho bolení očí, přohlížím si tyhle reakce na 1280x1024 na 19'' monitoru a musím skončit, páč se to nedá vydržet. Ten vůl (nemyslím to zle), který nastavil fixní prťavou velikost písmenek by měl jít buď sedět a nebo se na to za trest hodinu koukat.
plz udělejte s tím něco, každý nemá 800x600

Odpovědět0  0
TFTčko | 30.4.200220:50

kup si LCD ;-))

Odpovědět0  0
Demostenes | 1.5.20021:47
Odpovědět0  0
bart | 16.6.200215:04

souhlas, reklamace 3x do roka kvuli ostrosti obrazu je vypovidajici.

Odpovědět0  0
Webmasterkyne | 29.4.200217:26

Co je To LCD ? Da se po tom psat?

Odpovědět0  0
Anonym | 30.4.200210:49

Pokud Chces brzo OSLEPNOUT klidne si dal pouzivej to svoje AOC.
:-))
EIZO Rulez.

Odpovědět0  0
Tomas | 30.4.200212:09

Omlouvám se, ale na Váš dotaz prostě musím reagovat - ptáte se proč Vám obraz na Vašem AOC 15" LCD neustále bliká ať už jej požíváte s jakoukoli kartou - protože AOC je to nejhorší co existuje !! Za absolutně nejmenší peníz získáte papírově výtečný kus šrotu - proč asi p. Mrázka bolí oči - já bych mu byl ochoten i věřit - myslím, že důvod je zcela jasný. Co se týče prodeje těchto monitorů - jsou samozřejmě nejprodávanější - ale už se neptejte kolik se jich vrátí na reklamaci a kolik jich má v háji geometrii, kvalitu obrazu v rozích, rozzostřenost na standardních frekvencích (neboli pro 17" CRT je standard 1024x768 / 85 Hz - ale už jsem u spousty levných monitorů viděl jak v tomto rozlišení jsou téměř nekoukatelné a pokud to shodíte na 75 Hz je vše v podstatě v pořádku a obraz je koukatelný - akorát vám odcházejí očka :-) Takže AOC produkuje levné výrobky - kdo na to má ať si je koupí, já mu to se srdce přeju !!!

Odpovědět0  0
luru | 30.4.200218:00

Z popisu plyne, že se jedná o závadu, dejte to do servisu. Předpokládám, že monitor krmíte správnou frekvencí - 60 nebo 75Hz, či jak doporučuje výrobce.

Odpovědět0  0
Frantisek | 29.4.20029:34

Ponechám-li stranou, že 60 Hz se mi zdá prostě málo, pak jsem pociťoval během cca 10 denního používání tohoto monitoru zvýšenou únavu očí.

Dyk u LCD na frekvenci nezalezi. Jak jiz bylo receno "jakmile jednou daný pixel rozsvítíte, již ho nemusíte neustále překreslovat, ale svítí tak dlouho, dokud ho opět nezhasnete."

Odpovědět0  0
Kuba | 28.4.200210:57

Vážený "ŠM", jak je možné, že člověk, který o LCD-čkách viditelně nic NEVÍ (-tím myslím Vás) na ně píše recenze?!? Pokud by jste se alespoň trochu zajímal o tuto problematiku, zjistil by jste, že refresh rate je u LDC monitorů udavaná pouze kvůli spolupráci s graf. kartou! Rozhodující údaj je přeci čas odezvy (50ms u tohoto monitoru - udává přechod bílá-černá)! Protože jakmile jednou daný pixel rozsvítíte, již ho nemusíte neustále překreslovat, ale svítí tak dlouho, dokud ho opět nezhasnete. Doufám, že pro příště si řádně prostuduje testovaná zařízení, než o něm začnete psát, aby jste nesnižoval kvalitu svethardware.cz a nemátl "nevědoucí".

P.S.S.: Ani se nedivím, že jste se nezmínil o tom, že doporučené rozlišení LCD monitorů udává skutečný fyzický počet pixelů a pokud rozlišení snížíte, tak máte 2 možnosti (u kvalitních LCD, např. IIYAMA) - buď se obraz zmenší na skutečný počet pixelů (zůstane ostrý), nebo se roztáhne na fullscreen, ale to je na úkor ostrosti, protože každý pixel se musí "roztáhnout" na okolní (LCD-čko si to "samo" aproximuje)

Omlouvám se ostatním čtenářům za dlouhé kecání, ale fakt mě štve, když recenze píšou ignoranti, kteří o testovaném zařízení nemají ani páru. Pak se nemá věčně polemizovat o "zaplacených" recenzích a testech....

Odpovědět0  0
Štěpán Mrázek | 28.4.200221:33

S ostrostí LCD monitoru jsem neměl žádné problémy, ale to zatím s žádným LCD monitorem, který jsem testoval (samozřejmě to platí pro doporučené rozlišení). Jinak za kvalitu forografií se omlouvám, pokusím se najít jiný způsob jak zprostředkovat obrazový dojem z Nokia testu (přesněji doufám, že se mi podaří nalézt některý vhodnější způsob).

Odpovědět0  0
Štěpán Mrázek | 28.4.200221:35

Věřte mi , že jsem během těch cca 10 až 14 dní "kouzlil" zejména s nastavením jasu a kontrastu, ale bohužel pořád nula bodů. Oči mě bolí mnohem méně na dva roky starém domácím CRT.

Odpovědět0  0
Štěpán Mrázek | 28.4.200221:52

Pravděpodobně se budete divit, ale o technologii LCD toho vím poměrně dost (na toto téma publikoval před mnoha lety ještě na škole). Ovšem vysvětlovat princip LCD by patřilo do zcela jiného článku a předpokládám, že tak již někdo na SHW dávno učinil.

Add vaše P.S.S: ale zmínil, v poznámce pod obrázkem číslo 8. Jen jsem to formuloval jinak než vy.

No a co se týká, řešení aproximace vs. "zmenšení na skutečný počet pixelů", osobně volím raději aproximaci (to je již, ale subjektivní volba, zmenšení obrazu je pro mě nepřijatelné). Myslím, však že většina výrobců (opravte mě, jestli se pletu) dává přednost aproximaci. K použití menšího než doporučeného rozlišení není příliž mnoho důvodů (rozhodně ne v oblasti 2D). Při použití 3D her, může být nutné snížit rozlišení pro vyšší FPS, tam již ale zase není tak nezbytná ostrost.

Odpovědět0  0
ijon | 29.4.20028:49

Budu-li srovnávat 17" monitory, pak nevychazi např. AOC 7Glr+ za cca 5.400 Kč bez DPH oproti špičkovému LG Flatron 795FT+ (8.900,-) vůbec špatně. Trochu problémem je kolísání kvality u jednotlivých kusů a delší doba odezvy při přepínaní režimů. Naproti tomu má největší viditelnou plochu a výborné ovládání. Máte-li dobře seřízený kus, je i kvalita obrazu znamenitá. Nevím tedy, proč AOC=Shit.

Odpovědět0  0
Jeff | 29.4.20029:25

AOC = šrot, šrot a zase jenom šrot.
PS: Kuba ze 100megy???

Odpovědět0  0
Kuba | 29.4.200210:55

Nee, se 100Megou nemam nic spolecnyho :)

Odpovědět0  0
Kuba | 29.4.200211:29

>Pravděpodobně se budete divit, ale o technologii LCD toho vím >poměrně dost (na toto téma publikoval před mnoha lety ještě >na škole).

Máte pravdu, divím se. Pokud jste obeznámen s problematikou LCD-ček, jak můžete napsat, že 60Hz je málo a že Vás z toho bolí oči, když tento údaj nemá žádnou souvislost s viditelným obrazem!!! Můžete mi, prosím, poslat na email odkazy na Vaše publikace? Rád bych si je přečetl.....


>Add vaše P.S.S: ale zmínil, v poznámce pod obrázkem číslo 8. >Jen jsem to formuloval jinak než vy.

Ano, máte pravdu, ale pro celkově velice nízkou kvalitu Vaší recenze, jsem předpokládal, že nevíte proč je obraz na jiných rozlišeních rozmazaný. Omluvám se.

>No a co se týká, řešení aproximace vs. "zmenšení na skutečný >počet pixelů", ...

Kvalitní výrobci dávají možnost volby zmenšit/aprox. (již jsem psal v původním příspěvku)
Jinak se zbytkem tohoto odstavce souhlasím.

S pozdravem Kuba D.

Odpovědět0  0
Myláno | 29.4.200216:51

Už skoro rok sedím před LCD AOC LM500 a poslední půl rok pořád bliká ať nastavím cokoli. Spíš to blikání závisí na grafické kartě než na nastavení LCD. Zkoušel jsem ATI Radeon VE od Manli a na ten obraz se nedalo ani dívat, jak to blikalo. Teď je celkem stabilní (málo blikající) na GeForce 2MX od MSI. Nevíte čím by to blikání mohlo být způsobeno?

Díky za odpovědi.

Odpovědět0  0
pixel | 27.4.200211:56

Jak je to s ostrosti obrazu? Dle zveřejněných fotografií mi to připadá jeko dost špatné. Z fialové čáry tam jsou vidět dvě sousedící - červená a modrá.
To mohl autor trochu popsat, protože není jasné, nakolik tyto fotografie odpovídají skutečné (ne)kvalitě monitoru.

Odpovědět0  0
stef | 27.4.20022:32

uz by konecne mali ludia pochopit, (hlavne ti, co pisu taketo recenzie) ze vzhladom k technologii je zobrazovacia frekvencia na LCD absolutne irelevantna. takisto odozva je pocitana ako prechod z bielej na ciernu a zase na bielu, takze napr. prechod z ciernej na sedu je omnoho rychlejsi. => (1000/50=20) je aj orientacne pekna blbost

Odpovědět0  0
lada | 27.4.20024:36

Mohl bych se zeptat na zkusenosti s time 21 EIS(O)em? chtel bych si vyhledove koupit 21 monitor (asi ne trinitron) a hledam ten nejlepsi aby tak 5 let vydrzel, mel 1600x1200 aspon v 85 HZ (lepe 100) a pripadne umel i 2000x1600. A co je nejdulezitejsi, ostrost, zadne vady obrazu. Muzete doporucit?

Odpovědět0  0
fb | 27.4.200211:22

Souhlasím. Mám LCD monitor a minimální (=doporučená) frekvence je 60Hz, maximální 75Hz.
Na obraz to nemá žádný vliv, obraz je zcela NEblikající v obou případech.

Naopak nižší frekvcence jsou výhodné z hlediska grafické karty - některé totiž vykazují nižší ostrost při vyšších frekvencích.

Odpovědět0  0
Radio | 27.4.200211:35

Co je to to EISO :). Ten monitor Ti tam stoji a vidíš na něj, tak jsi analfabet. Ale přesto píšeš :). EIZO bych znal. :o.

Odpovědět0  0
Demostenes | 27.4.200217:55

Jo, je to EIZO, psal jsem to uz pozde v noci :). IMHO Eizo jsou nejlepsi monotory, takze pokud clovek ma dost penez, je to jasny reseni.

Odpovědět0  0
Petr | 27.4.20021:28

Používám 17palcový LCD skoro půl roku a můžu říct, že to je paráda. Parametry jsou podobný jako u toho kusu, pracuju v rozlišení 1280x1024, 60 Hz, obraz jako víno (připomíná to spíš papír než obrazovku, sedím u toho každý den přes 12 hodin. Ten můj má jen papírově rychlejší odezvu, normálně mívám i puštěnou televizi nebo nějaké video, žádný "duchy" jsem nikdy neviděl.
S normálním CRT monitorem se kvalitou obrazu nedá srovnávat (vedle LCD mám kvalitní 19" CRT, občas pracuji současně s oběma obrazovkama). Rozhodně lepší LCD s 60 Hz než CRT se 100. Teď když se podívám na CRT, připadá mi, že je obrazovka potažená nějakou poloprůhlednou blánou, to LCD má barvy mnohem sytější a stejnoměrnější. Je třeba počítat ale s absolutní ostrostí LCD - to může být možná i příčina bolení očí, je třeba si na to zvyknout a příslušně to nastavit.

Odpovědět0  0
j | 27.4.20020:47

nejsem si jist, ale neni u LCD monitoru udavan refresh rate jen pro synchronizaci vstupu s VGA ? ziju v domeni , ze lcd, obzvlaste TFT ma kazdy pixel zvlast adresovatelny, a ten bud sviti nebo ne, nebeha tam jako na CRT zadny paprsek shora dole, ktery by vykresloval obraz ... Takze pixel bud sviti nebo ne, zadny refresh shora dolu o frekvenci napr. 60 Hz se nekona ... a to ze autora bolely oci je spis nastavenim jasu a kontrastu.
Ovsem muzu se mylit, je tu nejaky technik ktery tomu rozumi ?

Odpovědět0  0
Demostenes | 27.4.20020:39

Ja koukal nekolik hodin do 17" lcd Beliney a taky me z toho docela bolely oci. Mozna jsem zhyckany, doma mam 21" EISO a to je uplne jiny kafe. Ale na druhou stranu pokud me u jednoho monitoru oci neboli a u druheho ano, neni co resit....
Lcd monitory jsou pekna hracka, ale imho jeste nejaky rok potrva, nez se dostanou na rozumnou cenu a tedy se stanou plnohodnotnym nastupcem CRT. Dalsim problemem u LCD je cas odezvy, 50 ms se mi zda opravdu malo (1000/50=20). Skuste si na tom pustit nakou rychlou akcni hru, nebo film...). Co jsem cetl paramtery LCD od EISO, tak ti jako jediny maji odezvu myslim 17ms, coz je o dost lepsi, ale zase za tu cenu (17") ma clovek profi 21" crtku stejne znacky a to se naprosto neda srovnavat jak kvalitou obrazu, tak velikosti plochy, nemluve o moznosti VYSOKYCH rozliseni.
Za poslednich par let urazily LCD velkou cestu (jeste nedavno stala 15" kolem 60k), ale jeste zdaleka nejsou schopny poradne konkurovat CRT technologi, ktera je myslim v pate nebo seste generaci a tedy uz poradne "odladena".

Odpovědět0  0
Anonym | 26.4.200219:52

Monitory AOC byli vzdycky SHIT.
:-))

Odpovědět0  0
JoHny | 26.4.200222:18

Byly jsou a budou ale za ty penize jsou bezkonkurencne nejlepsi - jeste horsi je sampo, a navic stoji skoro stejne

Odpovědět0  0
Zajímá Vás tato diskuze? Začněte ji sledovat a když přibude nový komentář, pošleme Vám e-mail.
 
Nový komentář k článku
Pro přidání komentáře se přihlaste (vpravo nahoře). Pokud nemáte profil, zaregistrujte se pro využívání dalších funkcí.