reklama
Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně

90nm od AMD - Athlon 64 3000+ pro socket 939

27.9.2004, Eagle , recenze
90nm od AMD - Athlon 64 3000+ pro socket 939
Poštěstilo se mi být prvním člověkem v ČR (počítáno včetně lidí z AMD), který měl možnost vyzkoušet nejnovější výrobní technologii 90nm od největšího rivala Intelu. Dnes popisovaným produktem není samozřejmě nic jiného než již přes půl roku očekávaný Athlon 64 3000+ pro socket 939. Ten má přinést podporu dual-channel paměťové konfigurace při přijatelné ceně.
Výkon - Aplikace

Cinema 4D (resp. Cinemabench 2003) je známý optimalizovaný na HyperThreading. Skóre Pentia 4 v případě jednoho threadu není nikterak nadprůměrné - 302 bodů. Při zpracování dvou threadů zároveň se však posouvá do čela, dokonce i před FX53. 18 bodů je při tom tak vysoký rozdíl, že dost pochybuji, že by se vítězství přesunulo do náruče cca. za měsíc uváděného FX55. Oběma s939kovým Athlonům 64 3000+ zde citelně chybí frekvence.

V testu stínování je již FX53 zpět na své pozici výkonnostního lídra. Oběma 3000+ pro socket 939 opět chybí frekvence k překonání jejich s754 bratříčka. Na velmi těsný výsledek k Pentiu 4 to však stačí. Po přetaktování je 90nm čip samozřejmě tak trochu rychlejší.

Přestože Primordia je test závislý především na hrubém výpočetním výkonu (přetaktovaný Mobile Athlon XP-M zde přímo exceluje), cache má také svůj význam. Sempron 3100+ minule vyhrál se skóre 477 sekund. Přetaktovaný 90nm Athlon 64 je toto schopen srazit o zhruba dvě minuty (... proto mám rád testování rychlých procesorů, šetří mi čas).

Test šifrování pomocí AES, který je také součástí ScienceMarku, příliš novým procesorům nesvědčí. Opět zde hraje roli nízká frekvence. Skóre je velmi podobné Sempronu 3100+ z minulého testu (... který nevyhrál).

Grafické testy procesorů pro socket 939 svědčí. Nový procesor zde dosahuje poměrně pěkného výsledku.

Nově jsem do testů zařadit renderování v Animation Shopu 3 (součást Paint Shop Pro 8). Test spočívá v tom, že program má vygenerovat krátkou pětisekundovou sekvenci s 25 snímky za vteřinu, kde hlavním objektem je logo dnes již neexistující firmy 3dfx, přes které se na pozadí zleva doprava posunuje zdroj světla a vytváří tak paprsky procházející logem.


Objekt, přes který se vygenerují paprsky světla.

Test je velmi náročný, i na takto krátkou sekvenci si počkáte. A jak je vidět, prakticky v něm rozhoduje pouze frekvence... samozřejmě ale ne Pentia 4, jehož architektura kvůli frekvencím obětovala výkon, a procesor tak skončil s odstupem poslední.
reklama