reklama
Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně

Asus PB278Q: velikán s PLS

5.12.2012, Pavel Kovač, recenze
Asus PB278Q: velikán s PLS
Máte rádi velké monitory? Zaujal vás Dell U2713HM? Pokud je alespoň jedna odpověď "ano", tak zaostřete očko na naši recenzi nového Asusu. Ten slibuje WQHD rozlišení, PLS obrazovku a plné 8bitové barvy. Jaký je? To se dozvíte v naší recenzi!

Odezva


Velmi dobrou zprávou pro uživatele vyžadující rychlou odezvu je fakt, že v OSD menu lze měnit položku TraceFree. Tím vlastně regulujete OverDrive a máte tak pod kontrolou překmit. Pokud překmit nemáte rádi (stejně jako já), tak stačí v OSD snížit TraceFree na hodnotu 20. Při tomto nastavení jsme také odezvu měřili. Při hodnotách vyšších - tedy 40, 60, 80 a 100 se objevuje výrazný překmit. Samozřejmě postupně se zvětšující. Odezva se tím sice v některých případech (hlavně v tmavých tónech) sice urychlí, ale ve výsledku má celkově pohybující se duchy. Proto volíme hodnotu TraceFree na 20, kde se překmit vůbec nevyskytuje. Ve většině případů má odezva prakticky ideální průběh a v obraze nejsou vidět artefakty.


 - odezva tabulka


Z tabulky je však asi všem jasné, že vysloveně hráčský monitor Asus PB278Q nebude. Odezva se zkrátka pohybuje příliš vysoko aby uspokojila choutky profesionálních hráčů. Na druhou stranu pro grafiky je odezva zcela dostačující, a ti ocení hlavně nulový překmit, který při zvětšování a posunu fotky opravdu vadí.

Dost již však bylo obecného popisu odezvy. Nyní se podíváme na konkrétní čísla. Z tabulky a grafu kolem je asi všem jasné, že odezva pohybující se kolem 10 ms (10,3 ms pro rise a 9,1 pro fall v průměru) je opravdu jen průměrná. Připočteme-li si však k tomu absolutní absenci překmitu, tak to tak špatné není. A když říkám absolutní, tak opravdu absolutní absence překmitu. Ani v jediném případě se nestalo, že by se objevil byť minimální překmit. Takže se dá dodat prakticky jen: Bravo!

 - odezva graf

Nyní přistoupíme ke konkrétním odezvám. První je 0-175-0. Tedy z černé do světle šedé a zpět. Vidíte překmit? Určitě ne.


 - odezva 0-175-0

0-175-0 (20 ms na dílek)


Stejně je na tom již praktičtější odezva 50-200-50. Tedy z tmavě šedé do světle šedé a zpět. I zde se odezva ukázala v plné kráse. Pouze by mohla být o něco rychlejší. Průběh je však téměř ideální.


 - odezva 50-200-50

50-200-50 (20 ms na dílek)


Inputlag


Inputlag u monitoru Asus PB278Q byl naměřen 29 ms. To patří k průměru až podprůměru. Oproti rivalovi Dell U2713HM byl o něco delší, ale nebylo to nic tragického.


 - inputlag

Inputlag (20 ms na dílek)


Sledování videa


U velkého monitoru si užijete filmy v plné kráse. Velké monitory mají obvykle také i vyšší jas. Tento poskytuje jas 300 cd/m2, což je lehký nadstandard. Takže filmy mají slušnou dynamiku, která je však trošku kažena samotnou technologií. IPS, resp. v tomto případě PLS asi nikdy nebude mít tak dobré podání černé jako technologie VA, a tak se musíme spokojit u filmů s plošším obrazem. Ten ale trošku vyzdvihuje vyšší jas (vzhledem k tomu, že lidské oko reaguje logaritmicky, tak vyšší jas je pro oko vlastně i kontrastnější obraz). Velmi pozitivní je téměř úplná absence průsvitů na okrajích. Bohužel v předchozí větě je slůvko "téměř". To značí, že přecejen nějaký ten průsvit zde bude. V pravém dolním okraji je zkrátka jas o něco vyšší u černé barvy. V řeči čísel až trojnásobně. Naše měření je však velmi náročné pro monitor, protože měříme v 64 místech. V běžných recenzích se setkáte pouze s měřením v přibližně 16 místech, a tak mohou být tyto rychlé výkyvy v podsvícení zcela ignorovány.





 - průsvity pdosvícení

Fotografie podsvícení


Pokud se podíváme na tabulku podání černé barvy, je zde asi všem jasné že IPS a PLS jsou si v tomto ohledu velmi podobné. Hodnoty 0,3 cd/m2 při jasu 120cd/m2 jsou zcela průměrné. Oproti VA technologii čtyř až pětinásobně jasnější černá.

Celkově jsou však filmy podány docela slušně. Hlavním důvodem je na první pohled slušné podsvícení, které však má po podrobnějším zkoumání své mouchy. U filmů si jich ovšem nevšimnete, a tak se jeví podsvícení jako ideální.


 - jas černé barvy při maximální jasu


 - jas černé barvy při 120cd/m2


Hraní her


Hry jsou v dnešní době zombie/retro stylu docela kontroverzní téma. Často se setkáme s hrami, co mají grafiku z minulého století. Stále tu jsou však hry typu FarCry 3, co mají grafickou stránku ucházející a vysoké rozlišení tohoto monitoru jim vysloveně sluší. Ono vlastně všem 3D akčním hrám toto vysoké rozlišení sluší. Vzhledem k malému bodu (pouze 0,233 mm) často nepotřebujete ani zapínat antialising. Tedy v případě, že máte ve hře nastavené nativní rozlišení monitoru. Díky absolutní absenci překmitů si užijete hry v plné kráse. Jediné, co monitoru u her kazí pověst, je relativně viditelný inputlag. Ten zkrátka profesionální hráče neuspokojí.






reklama