reklama
Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně

ESI Prodigy X-Fi NRG: lepší než Creative?

20.10.2011, Petr Štefek, recenze
ESI Prodigy X-Fi NRG: lepší než Creative?
V dnešní recenzi se podíváme, zda ESI umí využít potenciál čipu Creative lépe než jeho samotný výrobce. Testovaná ESI Prodigy X-Fi NRG se na trhu etablovala jako alternativa k běžných zvukových kartám Creative X-Fi.
Srovnávání zvukové kvality v této cenové hladině je ještě poměrně jednoduchou záležitostí, protože se zde nectnosti projevují daleko razantněji než u HiFi komponentů s cenovkou v řádech desítek až stovek tisíc korun. V takové kategorii je to už spíše preference toho či onoho „zvuku“, která rozhoduje. Tak těžké to naštěstí mít nebudeme a vydáme se do vod daleko mělčích.

V našem snažení nám poslouží komponenty NAD C165 jako předzesilovač a NAD C275 jako koncový zesilovač. Jako reproduktory posloužily Xavian 125 Evo a subwoofer Xavian Basso. Jako referenční horní mez kvality máme od minulých testů stanoven NAD C565 jako přehrávač CD, který je schopen fungovat i jako externí DAC. Zvukový materiál představují hudební soubory FLAC z originálních disků, takže je zde zaručena maximální možná kvalita. V následujícím výčtu najdete jména záznamů, jež v testech používáme.


Záznamy FLAC a CD

  • Dream Theater Octavarium
  • Stratovarius Polaris
  • Four Seasons - Vivaldi - Pinnock
  • Bach Concertos - Hilary Hahn
  • Divné století - Jaromír Nohavica
  • King of Blue – Miles Davis
  • Nocturnes - Frederick Chopin - Zimmerman
  • Terra - Mariza


Audio – FLAC


Pokud vyměníme ESI Prodigy X-Fi NRG za levnou Creative Xtreme Audio, tak je ihned patrná jistá ztráta detailů a vzdušnosti reprodukce. Zvuk je spíše agresivnější a chybí mu v podstatně jakýkoli prostor. ESI dokáže, že si připlácíte hlavně za dynamiku a větší detaily. Pokud bychom hodnotili zvuk na AE Aego M, je zde patrné zlepšení, ale zvuk je spíše efektnější a méně analytický. Nicméně, vše je podstatně lepší než „naladění“ Creative Xtreme Audio. Pro Aego M mi zde chybí RCA výstupy, ale je pravděpodobné, že jejich přítomností by zlepšení bylo pouze marginální.





Pokud se rozhodneme připojit zvukovou kartu k zesilovači, začnou se nám hned objevovat jisté nectnosti, jako jsou nezvládnuté sykavky a poněkud agresivnější výšky, než jak je tomu u ESI Prodigy 7.1 HiFi. Při poslechu metalového nářezu je u obou sestav patrné slévání a agresivita. Poslech tvrdších žánrů příliš Prodigy X-Fi NRG nesvědčí. Pokud přesedláme na Jazz, tak se marně snažím pochopit, proč stojí ESI 3x více než Creative. Zkoušel jsem si stejné skladby pouštět na ESI Prodigy HD2 a zde opravdu nelze srovnávat. Pokud máte jen trochu kvalitnější reproduktorový set, pak jsou lepší volby modely ESI Prodgy 7.1 HiFi a HD2 (tato je bohužel momentálně nedostupná).





Celkově je reprodukce ve stereu jen o něco málo lepší, než v případě levné Creative X-Fi Xtreme Audio, ale v žádném ohledu nedosahuje na specializované výše jmenované zvukové karty. Charakter zvuku je podobný Prodigy 7.1 HiFi, ale ta netrpěla tolik na slévání a ztrátu dynamiky v rychlých úderných skladbách. U klasiky je jasně patrné, že kvalitní záznam ukáže absenci doznívání tónů (zvlášť patrné to je u klasické kytary nebo klavíru a čembala). To, co je u Prodigy HD2 alespoň v náznacích, zde chybí. Pro stereo tedy existují lepší volby.


Filmy


Pro otestování možností analogových výstupů jsem si zapůjčil Logitech Z906, které sice nemám příliš v oblibě, ale mají analogové vstupy 5.1 a taktéž digitální vstupy. Zvláštností toho testu byl fakt, že reproduktory hrály o poznání příjemněji na analogových výstupech ESI Prodigy X-Fi NRG, než při zapojení přes digitální optický výstup. To naznačuje nevalnou úroveň vnitřních „orgánů“ Logitechu. Výsledkem celého tohoto pokusu byl podle očekávání efektní zaduněný zvuk, který kazil především subwoofer.





Nelze zde vůbec hovořit o zážitku z filmu či koncertu na Blu-ray či DVD. Nemastný neslaný a hlavně nemá požadovanou prostorovou homogenitu, takže okamžitě víte, který satelit hraje. Jedinou devizou tohoto spojení jsou poměrně solidní dialogy díky samostatnému centrálnímu reproduktoru. Podobným kombinacím se tedy doporučuji vyhnout, protože nejspíše budete zklamáni. Eagles ani Nightwish se této dvojici nepodařilo rozehrát do stavu, kdy by tyto jinak skvělé koncerty chtěl člověk poslouchat.

Pozor na také na fakt, že dekódování multikanálového zvuku probíhá v případě analogových výstupů softwarově. Logitechy mají také hardwarový dekodér, ale patrně budete jeho výkonem zklamáni a zlepšení zde nečekejte. Trn z paty vám vytáhne využití optického digitální výstupu a samostatného AV receiveru se slušným setem reproduktorových soustav. Od karty v této cenové kategorii bych očekával vzhledem k zaměření hardwarové dekódování zvuku, ale buďme vděční za optický výstup.


Hry


ESI Prodigy X-Fi NRG je koncipována jako převážně herní karta, a jak jsme si již říkali, chybí jí podpora novějšího formátu EAX HD 5.0, které je podporováno hrami jako je Battlefield či Modern Warfare. Podporovaný EAX HD 4.0 stačí maximálně na hry okolo roku 2004-2007. Samozřejmě je ale mnoho titulů, které EAX nepodporují, takže je zde těžké soudit. Pro mě zůstává absence novějšího EAX mínusovým bodem a může speciálně mrzet u nových „áčkových“ titulů jako je Battlefield 3, kde si podle všeho dali se zvukovým modelem dostatečnou práci.





Celkově ale nutno podotknout, že EAX 4.0 jde zapnout i pod Windows 7 64bit a nezlobí, jak se to děje v případě jiných karet včetně Creative X-Fi Xtreme Audio. Pokud hra podporuje EAX 4.0, dosáhneme zde určitého zlepšení, ale stejně je model prostředí natolik jednoduchý, že to s materiálovým kouzlením v EAX 5.0 nelze srovnávat. Výkon ve hrách tedy za tři.
reklama