reklama
Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně

LG D2342P Cinema 3D: neuvěřitelně pasivní

5.9.2011, Jakub Doležal, recenze
LG D2342P Cinema 3D: neuvěřitelně pasivní
Vlna 3D obrazu zasáhla i stolní počítače a nám se pro dnešní test podařilo získat nový 3D monitor od LG. Zapomeňte na těžké a blikající brýle, LG přibalilo lehoučké polarizační brýle. Aktivní 3D je mrtvé, ať žije pasivní 3D, nebo ne?

Pasivní 3D a mýty okolo


U modelů s aktivním 3D je zapotřebí relativně rychlého panelu, který pracuje na frekvenci 120 Hz. Tento předpoklad však u pasivního 3D neplatí, neboť zde se obraz nemění 120krát za sekundu. Tím pádem bohužel odpadá vedlejší efekt, který využívali PC hráči na 120 Hz v 2D režimu pro plynulejší hraní.



120 Hz hledejte u aktivního 3D




Pojďme si vysvětlit, jakým způsobem dosahuje LG Full HD zobrazení. V prvotních verzích pasivního zobrazení se liché řádky využívaly pro jedno oko a sudé pro druhé. V rozlišení obrazu pro každé oko se tak počet řádků snížil o polovinu na 540, což bylo znát.




Řešení 1080p v podání LG (zdroj: flatpanelshd.com)


Jak je vysvětleno v tomto článku, modernější verze pasivního 3D od LG počítá s tím, jak dokáže zrakové ústrojí člověka zaznamenávat obraz (nakolik rozpozná rychlé změny a s jakou přesností – viz tvrzení o zdvojnásobení refreshe a zobrazování 540 lichých i 540 sudých řádků pro každé oko na televizi na stejné pozici v rámci velmi rychlé časové změny).

Tzn. sice není nikdy zobrazeno naráz 1080 řádků pro každé oko, ale člověk vnímá výsledný 3D obraz tak, že má více detailů než klasické pasivní 3D zobrazení.

Polemika, zda jde o plnohodnotné FullHD, se tu míjí účinkem, jelikož neexistuje norma, která by znemožňovala používání označení FullHD v rámci principu, který používá LG. Druhá věc je ta, že zákazníky zajímá primárně výsledek, ne způsob, jakým ho bylo dosaženo.


Odezva


Z výše uvedených předpokladů můžete vytušit určitý fakt, který nevěstí nic dobrého. Pro tento typ stereoskopického zobrazení totiž není zapotřebí žádného superrychlého panelu a tím pádem by to LG mohlo svádět k použití některé pomalejší verze.





No nebudu chodit okolo horké kaše, odezva tohoto panelu často dosahovala kolem 22 ms a to rozhodně není na TN panel dobrá hodnota. I přesto je však panel relativně svižný a z průběhu křivek je viditelná absence Overdrive, o tom ale později.





Naopak vypínání pixelů bylo skoro po celou dobu takřka bleskové. Hodnota se často pohybovala do hranice 4 ms a zklamání dorazilo jen při závěrečných odstínech, kde se vypínání začalo zpomalovat a výsledná odezva často překračovala 10 ms a více.





Celková odezva tak není nikterak zázračná a svým způsobem za to může právě pasivní 3D, které tolik netlačí na „sprinterské“ schopnosti panelu. Pro hráče PC her to jistě není dobrá zpráva a uvidíme, zda LG v budoucnu zrychlí své panely.





Již před několika větami jsem zmínil absenci Overdrive a na tomto průběhu je to velmi dobře viditelné. Zhruba v půlce náběhové hrany díky tomu často dochází ke schodu a tím pádem k prodloužení odezvy. Tak trochu Sofiina volba, buď pomalejší odezva (bez overdrive), nebo přesvícené pixely (monitory s Overdrive).





Velmi obdobně dopadla i hodnota GTG, kdy si naběhnutí barevného odstínu vyžádalo 22,8 ms. LG ve svých materiálech zmiňovalo odezvu 5 ms. Nicméně taktně neřeklo, o kterou změnu obrazu se jedná.


Inputlag


Ačkoliv jsem si myslel, že výrobci se s tímto problémem již vypořádali, není tomu tak. Často jsem svědkem hrozivého zpoždění elektroniky monitoru. LG D2342P si také neodnáší žádné ocenění, neboť naměřená hodnota patří spíše k těm horším. Pro PC hráče přichází tak další nepříjemnost a na online turnaje tento model příliš neposlouží.





Jako vždy přikládám video se zajíci, kde není pomalá odezva nijak výrazně viditelná. I když bystřejší oči FPS hráčů mohou nějaký ten ghosting zaznamenat, ti by se však měli stejně pohlédnout po nějakém jiném modelu.




Sledování 2D videa


Klasické 2D video se na modelu D2342P přehrává naprosto bez problémů a na rozdíl od monitoru HP 2710m či Samsung T27A750 vás neobtěžují žádné odlesky. LG se však soustředilo spíše na 3D režim, a tak se nedočkáte žádných speciálních režimů. I přesto však není tomuto monitoru příliš co vytknout, tedy za cenu kolem 6500 Kč neočekávejte žádné barevné orgii či dokonalou černou.







Sledování 3D videa


Hlavním tahákem tohoto modelu je bezesporu stereoskopická výbava, která navíc přináší naději, že vám po 2hodinovém filmu nevypadnou oči. Pasivní 3D mělo přinést výrazně větší pohodu do obývacích pokojů a svým způsobem tomuto slibu dostálo.





Z hlediska ergonomie si velké plus odnáší brýle, které prakticky na hlavě necítíte. Rozdíl je markantní zejména pokud máte možnost porovnat s aktivním 3D a zde má tedy LG naprostou pravdu. Samotný obraz se jeví prostorovější a hlavně Vás neotravuje blikání, které někteří z nás zkrátka „vidí“. Další bod pro pasivní technologii.

Jenže ono nic není jen výhodné a současně využívaná generace má jeden poměrně nepříjemný problém. Je jím velmi omezený vertikální pozorovací úhel, který dle specifikačního listu dosahuje kolem 20°. Pokud tedy sedíte předpisově, nemáte problém. Často si však v křesle chcete více odpočinout a při přílišném přesunu směrem dolu se 3D rozpadne.

Má kritika bohužel nekončí a menší pranýřování si LG zaslouží za dodaný software, ten sice nabídne 3D menu, avšak pokud chcete zvolit zdroj, naskočí klasický Windows průzkumník a vy v polarizovaných brýlích vidíte velké kulové. Ostatně podobně jste na tom i v případě, že si během 3D sledování zapnete OSD menu. Do budoucna bych tedy ocenil více propracovaný software či přímou podporu v rámci operačního systému.


Hraní 2D her


Již v úvodu této kapitoly jsem zmínil, že LG D2342P není žádný extra rychlík a pro častější hráče není tou nejvhodnější volbou. Průměrní až občasní hráči však tyto neduhy prakticky nepostřehnou a pro ně by mohl být použitý panel dostačující. Taktéž úhlopříčka 23“ dovolí hrát s přehledem. Jak je na tom interpolace, si povíme v příslušné kapitole.





Hraní 3D her


Hraní her ve stereoskopickém formátu jsem detailně popisoval v článku od 3D technologiích a v přímém srovnání se znovu klaním spíše na stranu pasivního 3D. Hry mění obsah snímku mnohem výrazněji než filmy (zejména FPS tituly) a u aktivně spínaných brýlí tak rychle došlo k únavě očí.





Možná bych ocenil o něco větší hloubku obrazu, ale nejsem si úplně jistý, že by na tom aktivní 3D bylo nějak výrazně lépe. Zmínit musím také spíše osobní pocit z viditelné polarizace během hraní. Pokud nasadíte brýle ve 2D režimu, vidíte zřetelně řádkování a já jsem jej tak trochu viděl i při rychlých scénách, kdy monitor nejspíše nestíhal. U filmů to viditelné nebylo.


reklama