reklama
Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně
17.12.2004, Martin Štěpánek, recenze
Ma SLI cenu? Nebo se vyplatí jedna rychlá karta? Na to vše dnes najdete odpovědi v článku porovnávajícím Asus SLI a MSI SLI řešení, jehož součástí je rovněž podrobný test grafických karet GeForce 6600GT a 6800GT, které jsou pro provoz ve SLI řešení uspůsobeny.
speedko | 23.6.200515:24
Nemate niekto skusenosti so satelitnymi kartami na ASUS A8N Sli Deluxe? Ja som do nej vopchal SkyStar2 od Technisatu a nenainstalovalo mi ju korektne. A asi po pol hodine mi to odpalilo celu dosku. Technisat sa vyjadril, ze ma problemi s kompatibilitou na nForce 4 chipsetoch. Poradte inu internu PCI SAT TV card. Dakujem
Odpovědět0  0
pa3k | 13.6.200513:49
Ako sú na tom testované dosky s podporou 64bit linuxu? Sú nejaké známe problémy s drivermi alebo behom na lin? Ktorú z nich kúpiť do linuxového stroja? Osobne sa mi pozdáva viac riešenie od MSI ­- K8N Platinum vraj behá na 64bit linuxe bezproblémov, ako je to s DIAMOND?
Odpovědět0  0
Rade | 24.3.200518:54
Chtěl bych se zeptat zda by na základní desku A7V880 deluxe šel bez žádného problému procesor AMD ATHLON MOBILNI 2600+XP­-M.
Dik za odpovědˇ
Odpovědět0  0
Xisqo | 23.1.200513:45
ja to moc nechapu podporuje deska od asusu NCQ nebo ne?
Odpovědět0  0
VJ (5) | 23.1.200516:58
Ano. Je to věc chipsetu. Nforce4 jej umí. Takže jej automaticky umí obě desky.
Odpovědět0  0
xmon (7) | 17.1.200515:03
Zdravím.
Chcem sa len opýtať či bude chod karty na MB asus SLi bezproblemový alebo si výrobca dosák pripravil nejaké prekvapenie pre ­"milovníkov­" ATI.
Ďakujem za všetky odpovede
Odpovědět0  0
Shaquille | 17.1.200513:15
MSI neni certifikovana pro SLI. Viz http:­/­/www.nzone.com­/object­/nzone_hardware_certified.html Proc tomu tak je?
Odpovědět0  0
Jerhyn (22) | 17.1.200513:12
Vim, že to do této diskuze nepatří ale nevim kam bych to měl napsat

nepřipravuje se recenze na desku Gigabyte GA­-K8NXP­-9 resp. srovnání této desky např. s MSI K8N Neo4?

Myslím si, že nejen já bych ocenil nějaký článek o desce pro Socket 939 s PCI­-e ­-> nForce 4, non­-SLI

(ne každý si může dovolit 2x 6800Ultra a když má někdo na 2x 6600GT tak udělá líp když si koupí jednu 6800Ultra­)

Díky za odpověd, ikdyž ten dotaz nepatří zrovna sem....
Odpovědět0  0
Radim Zavadil (19) | 17.1.200510:00
Reklamace produktu zakoupeného mimo oficiální distribuční kanál v ČR není možná. V případě poruchy jej tudíž budete muset reklamovat v místě zakoupení, čili v zahraničí.
Odpovědět0  0
bb | 15.1.200521:16
V Německu mají ASUS za 140 Euro, ale údajně je hodně poruchový, musím ho v připadě poruchy reklamovat u prodejce, nebo můžu i někde v ČR? ­(kde?­) Díky
Odpovědět0  0
Ant | 9.1.200512:31
mohl by mi nekdo vysvetlit jak to je u nforce4 s fbs???? procesor jede pokud vim na 200 MHz ­(5×200MHz = 1000 MHz­), Pameti jednou na 200MHz ­(2×200MHz = 400 MHz­)

a ted ty dotazy:

1, muzu pouzit treba pameti ddr 500Mhz nebo 550MHz???? a pojedou na techto frekvencich zatimco procesor bych netaktoval????

2, Kdyz uz bych taktoval a u procesoru zvysil frekvenci treba na 210Mhz ­(5×210MHz = 1050 MHz­), co by se stalo s pametmi???? zustanou na 400Mhz???? nebo pujdou na 420Mhz ??????

3, u jake fbs cca konci stabilita tohoto chipsetu ­(napr u socket a to vetsinou bylo na cca 225Mhz
Odpovědět0  0
Tomas Hasa | 11.1.200513:14
Pameti by ti mely jet bez problemu na odpovidajici frekvenci. Od FSB se odvozuje frekvence HT a frekvence CPU. Od frekvence CPU se odvozuje frekvence RAM ­(aspon to tak vypada podle CPU­-Z­). Takze napr. moje 3200+ jede na 200*5 ­(HT­), 200*10 ­(CPU­) a 2000­/10 = 200 ­(RAM­). Pri OC na 240MHz mam 240*4 ­(HT­), 240*10 ­(CPU­) a 2400­/12 = 200 ­(RAM­). U Asus A8N­-SLI Deluxe musim nechat koeficient delice pro frekvenci RAM na AUTO, jinak neprobehne ani POST, i kdyz mam nastavene spravne hodnoty. Stabilita zalezi na chlazeni a stabilite Vcore. Moje zkusenost je takova, ze pri OC na 2400 mi Prime95 jede bez problemu, ale HL2 do hodiny spadne ­(a naboura filesystem :­( ­- SATA RAID0 s NCQ je asi hodne haklivy na pady­). Myslim, ze problem je s integrovanym radicem pameti, ktery pri tomto OC a zvysene teplote ­(53st­) vypovida sluzbu. Pri FSB 230Mhz nemam problem ani s HL2. Pozor na C­'n­'Q. Pri aktivnim C­'n­'Q mi AUTO Vcore nastavi 1.52V. Kdyz dam jakekoliv manualni Vcore, tak na to sice kasle, ale nastavi spravnych 1.4V. Manualni Vcore mi funguje jen pri vypnutem C­'n­'Q. Mam bios 1003.005 beta. Ve verzi 1002 to bylo myslim stejne.
Odpovědět0  0
marosh | 23.12.200416:01
Bolo tu vela reci o kvalite MSI dosiek. Chcel by som upozornit tvorcov tohoto webu na vynikajuci live test stability na strankach Tom­'s Hardware, kde prave je aj jedna MSI doska ­(konkretne Neo2 Platinum­).
Intel system dodnes 2x reboot, AMD no reboot a su tam aj dalsie velmi zaujimave cisla.
Odpovědět0  0
chupas | 20.12.200417:29
bude na SLI desce fungovat kdyz tam strcim dve PCIe karty, ale obe bych chtel samostatne. jako vice vystupu na monitory. jde to? kazda karta bude jina ­(obe ale 16x PCIe­). zapina se SLI u takoveho reseni nebo ne? vim ze asus pri vypnuti ma na sekundarnim slotu jen 1x.
nebo snad SLI umi zobrazovat z obou VGA­/DVI vystupu na obou kartach? tezko se hleda karta s 2 DVI za rozumny peniz o vetsim poctu DVI nemluve. a jestli to neumi tak by to teda casem mohli udelat. jednu 6600 s TV tunerem a druhou se SAT tunerem :O
Odpovědět0  0
VJ (5) | 21.12.200422:38
Taky by mne zajímalo, kolik je možno připojit na toto řešení monitorů. Patřím k bláznům co používají 3 monitory na jednom kompu. Myslím si že pro práci je minumum 2 monitory. Na jednom je předloha a na druhém to zpracovávám. Problém je jen v létě. Mám CRT a tak si musím rozmyslet, kolik jich mohu zapnout, abych se neupek. Čekám na chipset od ATI ten by měl umět 3 monitory. Pokud by šli připojit 4 monitory, netuším jak je poskládat aby se na nich dalo pracovat ;­-­) Tam už pomůže snad jen kolečková židle s bezdrátovou myší.
Odpovědět0  0
sm | 3.1.200510:27
Ahoj, myšlenka je to určitě zajímavá, ale bohužel to takhle nefunguje. Pokud chceš pracovat na víc, než dvou monitorech ­( LCD ­), tak si pořiď Matrox.
Odpovědět0  0
usáma husajn | 20.12.20049:37
"Co dodat, dokud nemáte 4GHz AMD64, nepomůže ani dvojice grafických karet GeForce 6600GT.­" Nevím o takovém procu. Možná s tekutým dusíkem??? :­-­) No nic, je to jen drobnmost, jinak dobrý článek. BTW: ten příspěvek výše o změření příkonu je docela in. Myslím, že spoustu lidí by to zajímalo.
Odpovědět0  0
Martin Štěpánek (439) | 20.12.200421:00
Nejedna se o chybu, ty 4GHz jsem napsal zamerne, aby bylo jasne, ze takove CPU momentalne NENI
Odpovědět0  0
lada a ted tu musim neco napsat, aby me | 19.12.20049:50
Super recenze, diky. Jen mam jednu prosbicku. Uvadejte u takovyhle hruz i elektricky prikon sestavy bez monitoru pri plnem zatizeni.
Odpovědět0  0
manstein (10) | 18.12.200420:26
Kup si paměti DDR400 CL 2.5, rozíl oproti CL 2 je směšný. Desku si vyber podle několika testů jak z netu tak z časopisů. Já bych teď rozhodně neutrácel za desku s PCI­-E, protože je příliš drahá a její výkon neodpovídá penězům. Pokud si boháč tak určitě nForce4 SLI MSI K8N Diamond, i když se ani to vlastně nevyplatí. Budiš však boháčům země lehká. Já bych koupil ještě stále AGP 8x nebo bych půl roku počkal na zlevnění PCI­-E. Teď bych asi koupil MSI K8N Neo2 a MSI NX6600GT nebo Leadtek, která je asi tak o 600Kč levnější. Cenu si asi ověříš a musíš si počkat na dostupnost. Ceny by se měly pohybovat u MSI kolem 6800Kč vč. DPH a Leadtek něco nad 6000Kč vč. DPH. Za víc nekupuj! Toť vše. Když budeš chtít nějak komunikovat tak na můj e­-mail: tomasbouzek@centrum.cz.
Odpovědět0  0
speedko | 18.12.200419:53
Chcel by som teraz kupit komplet novy PC, no neviem sa rozhodnut medzi Asus a MSI. Nemam osobne skusenosti ani s jednym vyrobcom, tak vas prosim o radu. Ako pridavne karty by som chcel osadit Satelitny tuner a casom ­(3­-4 mesiace neskor­) Audigy 4 Pro. Obidve su na PCI a obidve su dost narocne na priepustnost. Dilemu mam v tom, ci kupit MSI s lan­-kou a radicom na PCIe a pridat tam SAT tuner a zvukovku na PCI alebo kupit ASUS dat tuner na PCI a zatial vyuzivat integrovany zvukovy kodek, kym nebude nejaka zvukovka na PCIe. Aka je pri takto narocnych pridavnych kartach degradacia vykonu pri zapojeni na PCI? No a ako je to s pridavnymi kartami na PCIe? Zataial nemam este informacie, ze sa vobec nieco pripravuje.

Este mam otazku ohladne 400 MHz a 500MHz a CL2 a CL3. Nakolko je pamatovy radic pri A64 integrovany v procaku, pri taktnuti sa automaticky dvyha aj frekvencia pamati. Je vyrazny rozdiel tych 100 MHz navyse, alebo staci naozaj znizit nominalnu hodnotu? Stale pocuvam ze rozdiel medzi CL2 a CL3 je zanedbatelny z urcitych zdrojova a z dalsich ze nie. Ako to vlastne je?

Dakujem
Odpovědět0  0
Vladimir | 18.12.200418:54
prominte ze vas oravuji takovou prkotinou, ale nesly by procentualni hodnoty na grafech psat jinou nezli zlutou barvou? Moje vekem opotrebovane oci uz to nejsou schopny na barevnem podkladu vylustit, diky. Jinak recenze je perfektni, technet se muze jit zahrabat!
Odpovědět0  0
[aMd]Mica | 17.12.200414:19
jo Martine musim ta pochvalit za skvelu recenziu. velmi dobre spraveny test, kopec informacii a vsetko pekne prehladne zotriedene. aj hodnotenie sa mi zda velmi objektivne a fair­-play k obidvom znackam. hmm...takto by mala vyzerat profi praca :­) aj ja musim povedat, ze rozdiely vo vykone su minimalne a tak sa zrejme vacsina bude rozhodovat na zaklade vybavenosti. a prave tu sa vacsina asi prikloni k rieseni MSI a podla mna celkom opravnene. ta doska ma takmer vsetko co si bezny ale aj narocny uzivatel moze zelat a stale ma nejake volne PCI pre napr. TV kartu ci nejaku strihovu kartu. skoda len toho vykonu v SLI. mozno tato technologia ziska na vyzname pri nastupe dualCPU.
a teraz sa chcem spytat na par veci co mi tam v grafoch nesedia ­- graf pre FarCry ­- obidva maju uvedene v nadpise FSAA & AF ale zrejme len pri tom druhom to bolo aktivovane, nie?
potom este graf pre DOOM3 ­- vsade ukazujes rozdiely medzi 6600GT a 6600GT SLI ale v tom jednom grafe su ukazane rozdiely medzi 6600GT a 6800GT.

a este ma zaujima odpoved na tuto otazku ­- pri grafe FarCry po aktivacii FSAA a AF v rozliseniach 1024*768 a 1280*1024 su si SLI a jedna 6600GT velmi podobne, narast je az pri 1600x1200 v prospech SLI => nestiha CPU? keby sa podarilo pretaktovat na model 4000 alebo aj viac tak by boli vacsie rozdiely pri nizsich rozliseniach? alebo by pomohlo dualCPU? som pocul skor teorie, ze ked budu systemy s dualCPU bezne tak sa jedno CPU bude skor venovat AI a druhe bude nadalej krmit GPU datami, takze ani tam by SLI moc neziskalo ­(to zatial zrejme tazi z vyslednej frekvencii­).

Odpovědět0  0
Martin Štěpánek (439) | 17.12.200414:34
Asi nejdrive zacnu Far Cry, samozrejme mate pravdu, ja si toho pri tvoreni nevsiml, kazdopadne jsem to jiz opravil. Stejne tomu tak je i v pripade Doom3, ale zde jiz nemam zdrojove obrazky, takze vysledek nemohu opravit, tvoril jsem to rucne ve Photoshopu, ale na druhou stranu GeForce 6600GT ma plus minus stejne vysledky, takze se moc nemeni.

Ale ted k zajimavejsimu. Ano, domnivam se, ze v pripade Far Cry, ale i ostatnich her, by teprve s dualCPU byl narust vyssi. JInak si nemyslim, ze by pomohlo pretaktovani na 4000+, jelikoz ja pouzivam 3800+, na jinych serverech 3500+ a rozdil je porad stejny, tedy ani onech 300+ neprineslo rozdil, takze by asi neprineslo ani tech 200+ pri zrychleni na 4000+. Problem je, ze v novych hrach je fyzika modelu, postav aut a proste vseho natolik narocna, ze vetsi cast naroku se presouva na CPU. Jinak temer samozrejmosti je, ze pri porizeni SLI karet vyrobce neceka, ze by jste nehrali bez FSAA a AF, a to vetsinou v 1280x1024 nebo podobnem rozliseni, takze narust by tam byt mel, i kdyz ne takovy, jako s pouzitim dualCPU.

Kazdopadne se tesim, az se na trhu objevi dual deska pro Opterony s dvojici PCIe ­- samozrejme mam na mysli s nForce4 Pro, ktera by mela podporovat 40PCIe linek, takze by melo zustat dost prostoru pro vsechno. Pak se presvedcime, zda a jak je CPU dulezite v modernich hrach.
Odpovědět0  0
Petr Štefek | 19.12.200411:16
Dobra recenze,
ale par veci me ASUSU prekvapilo...dodal karty s divnymi takty ­(529­/1060­)...neodpovida zadnemu modelu ­(6600GT TOP ma 550­/1100­) a navic dokud se do desky neflashnul novy bios, tak chodila ponekud divne:­-­). Mozna, ze jste uz meli novejsi BIOS.
Odpovědět0  0
Martin Štěpánek (439) | 19.12.200419:48
Ten bios byl opravdu divny, ale nakonec jsme od Asusu dostali bios novy. Ale jak jsem rikal, problemy s ATi byly porad.

K tem frekvencim...ja to v clanku zminuji, prisel jsem na to az po napsani recenze, takze je to pouze zmineno, ale Asus podvadi v Biosu polozkou PEG Mode nebo tak nejak, ktera zvysuje frekvenci PCIe, tak proto jsou vyssi i frekvence karty. To buhuzel vedlo k uplne nepouzitelnosti ATi karet. Kdyz se to vypne, sice padaji, ale mene. Bohuzel, sice to tak nevypada, ale pro vypnuti je nutne hodnotu nastavit na slow, nikoliv normal, ovsem podrobneji to pisi v clanku.
Odpovědět0  0
milaluke (9) | 17.12.200413:34
Clanek byl dobre napsany, snazil se ctenare seznamit se vsemi pro i proti obou MB i pripadnych reseni ­(GF6600GT vs. GF6600GT SLI vs. GF6800GT­). Trochu mi chybi jeste porovnani s GF6800GT SLI ­(samozrejme ze cena takoveho reseni bude dosti krvava nehlede na v clanku take zminene nutnosti VELMI vykoneho CPU ­- ale pro uplnost by to bylo jiste zajimave srovnani­).
Jen bych si dovolil doplnit jednu z poslednich casti a sice tykajici se cen grafickych karet: ASUS GF6600GT skutecne stoji 6641 bez DPH ­(7903 s DPH­), ale napr. MSI uz se da koupit za 5158 bez DPH ­(6138 s DPH­) a pokud se poohlednu po ostatnich vyrobcich, tak napr. nejlevnejsi GF6600GT je v tuto chvili od Club3D za 5005 bez DPH ­(5956 s DPH­). Cena GF6800GT od ASUSu jen malicko prevysuje cenu dvou Club3D GF6600GT ­- 9264 bez DPH ­(11024 s DPH­). V tomto pripade bychom ale meli brat verzi do PCIe, kde jsem zatim jako jedinou dostupnou nasel MSI NX6800GT s cenou 11900 bez DPH ­(14161 s DPH­), pripadne MSI NX6800 ­(neni verze GT ­- ma jen 12 pipelines, ale podporuje SLI pro pripadne budouci rozsireni­) s jiz trochu lepsi cenou 9218 bez DPH ­(10969 s DPH­). Vse vychazi z cen jednoho nejmenovaneho prazskeho maloobchodu.
Chtel jsem jen rict, ze GF6800GT je pro GF6600GT SLI urcite velkou konkurenci i v pomeru cena­/vykon, ale pouze v jakemsi neporovnatelnem pripade ­- GF6800GT je v ­"cenove dostupne variante­" pouze na AGP, kdezto GF6600GT SLI je PCIe reseni .. pokud ale budeme chtit vzit srovnatelne na stejne platforme ­(GF6800GT na PCIe­) uz to tak cenove vyhodne nevychazi.
Urcitou moznosti je samozrejme pouziti jedne GF6800GT PCIe a az nam vykon nebude stacit ­(a rozpocet dovoli :­-­) dokoupeni druhe, pripadne stejny scenar ­(nebo rovnou koupeni dvou kusu ­- ale to uz je opet drazsi reseni­(­) GF6800 PCIe neGT.
Odpovědět0  0
milaluke (9) | 17.12.200413:37
"Cena GF6800GT od ASUSu jen malicko prevysuje cenu dvou Club3D GF6600GT ­- 9264 bez DPH ­(11024 s DPH­).­"
Omlouvam se, nejak jsem se prehledl kdyz jsem porovnaval ceny jednotlivych karet ­- mel jsem samozrejme napsat, ze cena GF6800GT AGP od ASUSu je jen nepatrne nizsi nez cena dvou Club3D GF6600GT PCIe ­- 9264 bez DPH ­(11024 s DPH­) vs. 10010 bez DPH ­(11912 s DPH­).
Odpovědět0  0
krusty55 (5) | 17.12.200413:33
Proč do desek s nForce4 všichni cpou SLI? Jeslti to takhle půjde dál, tak si asi budu muset pořídit nForce3, anebo volaaký Via chipset...
Odpovědět0  0
[aMd]Mica | 17.12.200413:59
neni pravda, ze do dosiek s nForce4 davaju SLI. neviem co vsetko ponuka Asus alebo Gigabyte ­(a som si isty, ze ponukaju­) ale MSI ma aj dalsie riesenia s nForce4 a bez SLI ­(rozdiel je v chipsete kedze nVidia vydala 3 typy nForce4 a len ten najdrahsi ponuka SLI­). pozri si napr. tuto krasavice :­) http:­/­/www.msi.com.tw­/program­/products­/mainboard­/mbd­/pro_mbd_detail.php?UID=637
Odpovědět0  0
Bigless | 17.12.200412:56
Cely problem tkvi v tom, ze Asus svou SLi verzi predvedl drive nez MSI.. POtom je tezke srovnavat integrovane cipy.. V kratke dobe proste vypusti revizi tehle desky a bude vymalovano.. MSI napr vyuzil lepsi zvukovky, ale pocitejte s tim ze se to take promitne do ceny oproti Asusu..
Odpovědět0  0
[aMdMica | 17.12.200414:04
aky mas problem? uviedli ju sice neskor ale prave koli integracii novsich chipov. Asus kedze pouzil overene chipy tak nemusel tolko testovat ako MSI, aj to ta mohlo napadnut. a ta cena? je cca o 100 korun drahsia co mi v celkovom sucte vychadza stale lacnejsie na to co vsetko ponuka. K Asuske staci ked si kupis zvukovku a uz jej cena bude vyssia a stale nebude na tom tak dobre ako MSI...

Odpovědět0  0
Bigless | 17.12.200418:08
S tou cenou si to povime az se tu obevi na pultech. Nevim jestli si scital ceny soucastek v ty desce nebo jak.. :­) A pokud jsou z nejakeho serveru v nemecku nebo kdo vi kde tak to snad ani nebudu komentovat... ;)
Odpovědět0  0
Bigless | 20.12.200415:13
A jsme u toho.. MSI=9000kc, Asus=8000kc
Odpovědět0  0
Tonda Jerabek | 17.12.200412:28
Osobne mi je z tabulky parametrov novych dosiek najsympatickejsia Gigabyte GA­-K8NXP­-SLI. Bol by som velmi rad, ak by sa na nej podarilo spachat rovnako podarenu recenziu. Skvele citanie.
Odpovědět0  0
m4sk | 17.12.200412:24
Platinium ­-­-> Platinum
Digitall ­-­-> Digital

Odpovědět0  0
starosta | 28.12.200420:13
Uz je to ponekolikate, co jsem si toho vsiml. Clanek je technicky dobre napsany, ale ta cestina je tragicka ­(i u jinych autoru na tomto webu­). Napr.: které zkončili smazáním MBR při instalaci ovladačů disku. Tedy instalujte verzi 5.10.
Zde napr. ­"problémy zkončili­", patri tam snad ­"problémy skončily­", ne? Dale je dost slaba autorova schopnost vytvorit vetu nebo souveti, tak aby to davalo logicky smysl. Proc je napsano ­"Tedy instalujte verzi 5.10.­" Lepsi a cestinarsky spravnejsi by melo byt ­"Instalujte tedy verzi 5.10.­"
Toto nema byt kritika snizujici praci autoru, ale takove male popichnuti do zlepsovani jejich znalosti cestiny. Preci jen je to verejna prezentace a myslim si, ze je treba davat pozor i na tuto cast projevu.
Odpovědět0  0
scinner (1) | 17.12.200410:23
clanok je velmi zaujimavy a dost vycerpavajuci ale mal by som jednu pripomienku, a to ze by bolo zaujimave dodat hodnotenie s jednou 6800GT aby mohol citatel priamo porovnat narast prip. prepad vykonu. S pozdravom Vaclav
Odpovědět0  0
random | 17.12.20048:16
Nezeptal se náhodou autor jen tak neoficiálně jak to vidí zapůjčitelé případně MSI či ASUS s časem prodeje komponent? Už je opravdu únavné číst skoro dva měsíce recenze na něco co si prostě nemůžu koupit. Bylo by opravdu super kdyby výrobci udali nějaký reálný termín...
Odpovědět0  0
john.don | 17.12.200412:08
Koupit? Ne. Nechat si dovézt ano.
Šel jsem k dodavateli a objednal jsem si ASUSku s NF4.
Za 10 dní jsem jí měl.
Ale v obyčejném obchodě bude určitě problém.
Počkej si po novém roce až se doprodají šroty kterých je potřeba se zbavit.
Odpovědět0  0
Casper (11) | 17.12.200419:50
Dobrej pokus. Co vím, tak do české republiky byly dovezeny jen asi 2­-3 kousky Asus nForce4 a ty šly jen do redakcí na testování . Všechny další i od ostatních distributorů budou k dispozici až v polovině dalšího roku. Na vině je údajně nVidia, která nestíhá dodávat chipsety.
Takže by mě fakt zajímalo, kde si ji, jak říkáš do 10 dnů, koupil.....
Odpovědět0  0
john.don | 17.12.200421:59
Tak nevím kde máš tyhle informace, ale jsou mimo.
Těch desek sem bylo dovezeno několik desítek ­(asi 50­).
A dají se sehnat už teď. Takže nevím kde jsi to vyhrabal.
Mluvím konkréteně o ASUS a o ostatních výrobcích nemám žádné informace.
Ale obecně sem do republiky dováží cca 5 hlavních firem a já mám informace pouze z jedné.
Takže ten počet bude daleko vyšší.

A budou dobře dostupné na konci ledna za vysoké ceny a cena by se měla snížit do konce března.

V březnu si jí bude moci koupit každý blbec. I Ty :o)
Odpovědět0  0
john.don | 17.12.200422:08
Mimochodem ještě doplním. Moje informace: Asus se snaží nejprve rozjet výrobu menší série ­(několik tisíc kusů­) ­- to je poslední fáze několikastupňového testování. Pak se rozjede masová výroba. Mezitím se doprodají kousky u kterých se snižuje výroba. Pokud by se objevila nějaká vada tak se nemusí měnit stovky tisíc kusů. Tahle fáze už naplno probíhá. A v Lednu by se měla rozjet výroba na 100%. Bude trvat tak měsíc než se nasytí trhy Asie a USA. Tak by to v únoru mohlo ve větší míře začít chodit do Evropy. A v březnu už jich bude dost, tak by měla klesnout cena. Navíc na konci února i března tu bude řada desek od výrobců jako Gigabyte, ABIT, Slotek, EPOX. Desky od výrobců jako MSI, DFI, SOHO a podobných tu budou dřív. Protože se je budou snažit na trhy kde je maximální poptávka. Prostě se jich budou snažit prodat jak to půjde.

Tedy tak. Mimochodem kdyby jsi chtěl přesné tabulky poruchovosti a dovozů, tak napiš a já ti je pošlu. BROUKU
Odpovědět0  0
Casper (11) | 17.12.200423:11
50?? tak to se mi opravdu nezdá. Vím o 3 jednomu hlavnímu ditributorovi ­- a z nich šly snad všechny na testy. Možná jsem schopnej připustit, že přišli ještě další 2­-3, redakcí je tady opravdu hodně, ale víc BROUKU jich opravdu nepřišlo. Alespoň ne oficiální cestou ­- a tyhle informace mám z oficiálních zdrojů. MOžná jestli znáš nějakej šedej dovoz, pak asi jo, ale jinak určitě ne. Protože to by se asi daly u těch oficiálních distributorů koupit a schválně, zkus si zavolat, kolik jich kdo má na skladě ­(nebo měly....­) odpověď určitě už sám znáš, akorát ji asi nechceš přiznat. Holt kopeš kolem sebe jak abys ukázal, jak jseš dobrej.....No asi jsi, určitě máš přehled, to se ti musí nechat, ale občas bych taky mohl zapojit mozek.........btw:blbec tu nejsem já..ale díky žes to tam napsal, aspoň si ukázal, že tvá inteligence je na úrovni tvého vyjadřování..... přesně jak jsem předpokládal...
Odpovědět0  0
Casper (11) | 17.12.200423:16
a jinak tabulky poruchovosti mám, takže mi je posílat nemusíš ­- proto jsem to taky zmínil a pořád si za tím stojím ....a nejspíše od toho samého distributora, od kterého ty bereš Asus i MSI, jak si psal v příspěvku výše...ale díky za nabídku :)
Odpovědět0  0
john.don | 18.12.200415:57
To, že né všichni berou desky od stejných evropských distributorů neznamená, že jich se nipřišla hromada přímo. Mnoho firem sem dováží desky přímo. Třeba ALL­-electronics je tahá přímo z Taiwanu­/Číny. Především svoje desky Albatron, ale mohou dovézt i jiné a naše firma také. Takže prostě HROZNĚ MOC KECÁŠ.
Jo a není to žádný šedý dovoz. Je to regulerní dovoz. Šedý dovoz se praktikuje u software ty joudo.
Odpovědět0  0
Casper (11) | 18.12.200416:51
No jasně...Já moc kecám....Akorát že já mám svoje informace přímo od člověka, co s Asusem obchoduje ­(lokálního distributora­). A ten by to asi měl vědět, ne?? Takže být tebou, radši bych zmlknul.....
A k tomu šedýmu dovozu.....že se praktikuje jen u software??? Takovou blbost jsem už dlouho neslyšel. Ty buď vůbec nevíš, jak obchod funguje anebo jseš úplně mimo ­(posouzení nechám na čtenářích... :­) Kdybys ses trochu v obchodě orientoval, nemohl bys napsat takovou blbost....to už jsem vážně dlouho neslyšel....teď si mě opravdu pobavil...:­))
Odpovědět0  0
Spithfire | 18.12.200418:47
Ja se bavim taky, hadate se docela zabavne..:­))
Odpovědět0  0
john.don | 19.12.200419:48
Pokud jich vezmeš alespoň 100, tak je máš ve čtvrtek odpoledne.
Cena 8000 se vším za kus.

To je asi tak vše.
Chudáku.
Odpovědět0  0
john.don | 19.12.200419:52
Jo a každý idiot si spočítá, že když vezme 100 desek tak je musí i prodat.
A protože jich vzít neomezené množství je od minulého týdne tak je jasné, že se do vánoc neprodají.
Takže asi tak. Chudáčku....
Odpovědět0  0
Radim Zavadil (19) | 20.12.20049:20
Nerad vstupuju do této diskuze, ale za oficiálního distributora značky Asus i MSI můžu prohlásit, že vím opravdu jen o cca 6kusech této Asus desky, které byly do České republiky dovezeny přímo přes dovozce. Jestli opravdu víte o dalších deskách, které se tu objevili, pak se s největší pravděpodobností nejedná o přímý dovoz.
Odpovědět0  0
Radim Zavadil (19) | 20.12.200410:32
a pro jistotu ještě tuto informaci doplním ­- v současné době základní desky se SLI nejsou a do konce roku ani nebudou. Skladem se očekávají v pruběhu ledna.
Odpovědět0  0
john.don | 20.12.200412:24
Jistě. Naprosto souhlasím.
Jen to potvrzuje co jsem řekl.


Odpovědět0  0
Casper (11) | 20.12.200414:12
uznávám chybu ohledně toho uvedení na trh ...uklepl  jsem se a nenapsal tam měsíc leden ­- moje chyba.
Nicméně to nemění nic na tom, že tou svou odpovědí potvrzuješ něco jiného, než tvrdíš. O pár řádků výše píšeš, že víš, že těch desek sem bylo dovezeno 50 a že není šedý dovoz... Z toho příspěvku od dodavatele je jasný, že těch desek sem oficiálně ani více nepřišlo, takže není ani možné zakoupit těch 100ks, které podle tebe seženeš do čtvrtka odpoledne. Na tohle jsem primárně narážel v tom svém příspěvku výše. Takže přestaň psát nesmysly o tom, jak jseš si jistej, kolik těch desek tady je a bylo a jak je teď klidně můžeš sehnat, byť ve větším množství. Desky prostě nejsou, skoro nebyly ­(až na pár ­- cca 5 kusů­) a letos ani nebudou.
Odpovědět0  0
Casper (11) | 20.12.200414:35
upresnuju
.....z toho příspěvku od dodavatele je jasný, že těch desek sem oficiálně více jak 5­-6 nepřišlo.....
Odpovědět0  0
arny_71 (74) | 21.12.200412:58
"Jistě. Naprosto souhlasím. Jen to potvrzuje co jsem řekl. ­"

Co prosim? Pan Zavadil prave zcela vyvratil vsechny tve reci o tom, ze do CR bylo dovezeno 50 ks zminovanych zakl. desek, a ty tvrdis, ze ti vlastne pritakal? Clovece, kasli na obchod a jdi do politiky, ty se tam neztratis!

Jo, a prestan se uz hadat s Casperem, jen se ztrapnujes. Sedy dovoz samozrejme existuje i u zbozi, tebou uvadene desky ­(pokud exuistuji­) jsou toho zarnym prikladem. Mimochodem, nikdy jsi neslysel o sedem dovozu napriklad v souvislosti s mobilnimi telefony?
Odpovědět0  0
ttst | 17.12.200422:57
Do republiky uz byla prcni dodavka distributorum. Sice mala, ale byla. V lednu bude mozna lip, ale pulrok je hodne prehnany.
Odpovědět0  0
john.don | 19.12.200419:51
Přesně. Naprosto s tebou souhlasím.
Každý dovozce dovezl několik těchto desek. Sice pomálu, ale desky jsou ve větším množství až teď.
Nedokážu si představit, že bych jich vzal 100 a do vánoc je prodal.
Proč bych je bral zbytečně na sklad.

A ten půlrok byl taky super canc.
Pochybuji o svéprávnosti toho kdo to napsal.
Odpovědět0  0
Casper (11) | 20.12.200413:39
Omlouvám se, uklepl jsem se....mělo tam být samozřejmě, že desky budou k dispozici až v polovině ledna, dalšího roku...ta poznámka byla hlavně o reakci no to, že se ta deska dá koupit do 10 dnů...
Odpovědět0  0
Martin Štěpánek (439) | 17.12.20048:12
Jinak jednu opravu, VST je zkratka pro Video Stress Testa nikoliv Visual, jak jsem chybne napsal. Doufam, ze to pri cteni nebude prilis vadit.
Odpovědět0  0
Moas | 17.12.20047:58
docela by me zajimalo, jestli uz se pro PCIe delaji taky jina zarizeni nez jen graficke karty? Momentalne mam obsazeno AGP i 5 PCI slotu a upgrade je tak prakticky vylouceny.
Zajimalo by me, kdy budou na trhu TV tunery, kvalitni zvukovky, rozsirujici porty ­(COM­)... do PCIe...
Odpovědět0  0
john.don | 17.12.200415:07
V ceníku jsem zatím nic neviděl, ale Creative bude mít příští zvukovky už jen na PCIe.
Osobně jsem se zbavil tuneru do PCI ­- pořídil jsem externí co nepotřebuje PC za 1300.
Ostatní různé karty pro PCIe budou následovat brzy.

Ale bez PCI se ještě nějaký čásek neobejdeme.
Odpovědět0  0
John.Don | 17.12.20047:48
Článek je dobrý a je vidět, že se MSI opravdu snaží ale...??
Když vynechám že MSI má Integrovanou zvukovku místo kodeku ­(což je samozřejmě lepší ­- nemusíte kupovat zvukovku­).

Tak mi z toho vycházejí dvě podstatné záležitosti v neprospěch ASUSu.
Nechápu, proč ASUS šáhl po horším diskovém řadiči a i horší síťové kartě.
Připadá mi vhodnější pověsit síťovku na PCIe.
A Použití staršího diskového radiče je také ostuda.
ASUS už to párkrát udělal, vždy když zjistil že technologie ještě nevyzrála tak aby zaručil maximální stabilitu, rozhodl se integrovat starší dobře odzkoušené řešení. Novější chipy pak uváděl v dalších vydáních desky.

Jak už jsem psal. Kdo nepotřebuje vysokou stabilitu, udělá s MSI určitě dobře :o­)

Osobně si myslím, že nejlepším řešením pro domácí uživatele bude často omílaná Abitka a nebo Gigabyte.
Zde je ta Gigabytka: http:­/­/www.gigabyte.com.tw­/MotherBoard­/Products­/Products_Spec_GA­-K8NXP­-SLI.htm#

Ovšem i u Gigabyte šáhli po stejných řešeních jako u ASUS.
Otázka je: PROČ? Proč by ostatní používali starší komponenty, když mohou používat nové.
Osobně podezřívám nový diskový řadič použitý u MSI z nějaké lumpárny.
A moc bych mu nevěřil.
Ale kdo ví :o­)

Rozhodně tohle je bod pro MSI........ pokud si to nepodělá řadou problémů s diskovým řadičem, výbuchem kondenzátorů, záhadným chováním půlky desek ze série a podobně :o)
Odpovědět0  0
Martin Štěpánek (439) | 17.12.20048:10
Muzu rict, ze prave kvuli vam jsem se snazil vsechno v zaveru tak pekne rozepsat, aby jste aspon jednou mmusel uznat, ze to MSI je proste dobry :­) ­(nic ve zlem)
Odpovědět0  0
john.don | 17.12.200412:05
Uznávám, že tahle je minimálně papírově dobrá.
Uvidíme, jestli na nich nebude strašit jako na některých jejich sestřičkách.
Mimochodem není to s tím řadičem tak,
že SATA 2 je podporována přímo chipsetem a pouze druhý přídavný řadič má podporu jen SATA 1??
A nejsem si jistý, ale co jsem viděl, tak NF4 má firewall implementovaný pouze pro první sítovou kartu a to přes PCI ne? Tedy ta druhá bude bez FW. Je to tak?
Odpovědět0  0
David97 | 17.12.200414:10
Pokud jsem četl tak je to tak, že FW bude jenom na první síťovce a na druhé ne.
Odpovědět0  0
Martin Štěpánek (439) | 17.12.200414:14
Ja myslel, ze je to z popisu dost jasne. Takze prvni sitova karta je napojena na cipset a obsahuje FW. Druhy sitovy cip je na PCIe a nema FW.
Dale ­- pridavny sata radis Sil 3132 obsahuje SATA­-II.

Ale chĺapy, kurna, dyt to vubec nectete, vsude jsem to jasne psal a kdyz nic, tak na prvni strance jsou odkazy na datasheety, kde to vsechno je!!!!!!!!!!!!!!
Odpovědět0  0
john.don | 17.12.200414:47
No abych pravdu řekl tak jsem to z toho napoprvé nepochopil.

Možná tam mohlo být napsané: NF4 obsahuje SATA2 řadič a druhý řadič přidává výrobce základní desky. ASUS použil starší 311x který podporuje pouze SATA 1 a MSI použilo novější 3xxx. Aby bylo jasné, že obě desky nabízejí SATA 2 s NCQ. Ad síťová karta. Taky to není příliš jasné. mohlo tam být napsané. Chipset NForce 4 přímo podporuje síťovou kartu připojenou přes PCI, kterou vybavuje i firewallem. Druhá síťová karta je bez FW. Asus v případě druhé síťové karty použil PCI řešení a u MSI použili řešení pro PCIe.

Ale to je fuk. Rozhodně článek hodnotím kladně.

Nicméně tím devizi MSI poněkud ztrácejí na lesku.
Druhou síťovou kartu nepotřebuje každý a když tak stejně raději použije tu s FW.
Druhý radič disků taky asi každý nevyužije.
A pokud má i zvukovou kartu z dřívějška tak mu to může být úplně jedno jestli ASUS, ABIT, Gigabyte nebo MSI.
Odpovědět0  0
john.don | 17.12.200414:49
Osobně doufám, že ASUS vyjde s nějakou deskou bez SLI a druhého řadiče disků.
Nějakou o 3 litry levnější :o)
Odpovědět0  0
john.don | 17.12.200414:58
Ta deska je recenzovaná jako ASUS A8N­-SLI jenže to NENÍ A8N­-SLI ale A8N­-SLI DELUXE.

Tedy tato:
http:­/­/www.asus.com­/prog­/spec.asp?m=A8N­-SLI%20Deluxe&langs=01

Pravá A8N­-SLI je zde:
http:­/­/www.asus.com­/prog­/spec.asp?m=A8N­-SLI&langs=01#

Je to levné řešení bez druhého řadiče diské ­- tedy je zde pouze SATA 2 NCQ a žádný druhý SATA 1 raid tam není. Také zmizela druhá síťová karta.

Jedná se o výrazně levnější řešení než je Deluxe :o­)
Je to taková výrazně levnější ,,masovka­" se SLI :o)
Odpovědět0  0
john.don | 17.12.200415:02
Mě osobně udělala ta pravá A8N­-Sli radost, mám zprávy že by její cena měla jít hluboko pod 5 tisí.
Tedy snad by měla startovat na nějakých 3.800 bez DPH. A to už je opravdu zajímavá cena když si uvědomíme, že dostaneme špičkovou desku.
Resp. Desku odladěnou jako highend, trochu očištěnou o nějaké zbytečnosti a výrazně zlevněnou.
Mohla by to být trefa do černého!
Odpovědět0  0
john.don | 17.12.200415:12
Často se stává že si něco objednáte a dostanete úplně něco jiného.
Platí to u všech desek a obzvláště záludné to je u grafických karet.

Vždy si nechte vystavit doklad typu:
Grafická karta s 256mb ram a 256bitovou sběrnicí. Protože pokud nakonec zjistíte že jen jen 128bitová a nebo nedej bože 64bitová tak jí můžete reklamovat. Ale reklamovat kartu která to nemá nikde uvedené a funguje je obvykle velký problém. A na to co je napsaného na krabici se nespoléhejte. Bývá to často univerzální krabice a někde v papírech může být napsané že karta NFD má ořezanou paměťovou sběrnici.
Odpovědět0  0
john.don | 17.12.200415:22
Tady je ukázka jedné zajímavé desky s chipsetem od VIA :o­)

http:­/­/www.asus.com­/prog­/spec.asp?m=A8V­-E%20Deluxe&langs=01#

Vypadá lákavě, hlavně její cena je poměrně lákavá!
Sice budete muset na rozdíl od A8N­-SLI oželit SATA 2 NCQ ­(ta ho má­) Deluxe ho má také + další řadič SATA 1. Také budete muset oželit Firewall, ale rozhodně Vám neudělá průvan v peněžence a ostudu v počítači.

Zde je: http:­/­/www.asus.com­/prog­/spec.asp?m=A8V­-E%20Deluxe&langs=01#
Odpovědět0  0
[aMd]Mica | 17.12.200415:28
johne nespekuluj a kup si tu recenzovanu MSI, aspon konecne zmenis nazor na tuto dynamicku spolocnost :­)­)­)
Odpovědět0  0
john.don | 17.12.200417:18
Podle mě spíš společnost vyrábající desky s dynamicky generovaným portfóliem poruch :o­)
He He
Odpovědět0  0
Casper (11) | 17.12.200419:45
No já nevím jaké máš zkušenosti ty ­(možná špatné, možná ne a jenom se rád navážíš :­), ale měl jsem teď možnost zjistit poruchovost motherboardů značek MSI a Asus u jednoho z distributorů a vycházela plus mínus úplně stejně...dlouhodobě samozřejmě....
Odpovědět0  0
Casper (11) | 17.12.200420:01
osobně bych kvůli ceně šel radši do ATI čipsetu. Třeba tato deska ­- MSI RS480M2 ­- http:­/­/www.msi.com.tw­/program­/newsrelease­/news_page.php?UID=357, na to rozhodně má. Podle prvních testů bude výkon odpovídající nForce4 a i když je to mikro­-ATX, důležitá je cena. Ta se má u nás pohybovat kolem 2500­-3000,­-Kc, což je za desku pro Athlon 64 Socket 939 opravdu minimum. Navíc se bude dělat i model s integrovanou grafikou s podporou DirectX 9.0. Má být uvedená někdy začátkem roku, takže rozohdně je na co se těšit....
Odpovědět0  0
john.don | 17.12.200415:25
To byla ale super rychlost jakou jste opravili ten špatný název desky :o­)
Vždyť to byla ostuda :o)
Odpovědět0  0
Casper (11) | 17.12.200419:39
Tak aby ta MSI zas trochu lesku nabrala ­- ten motherboard je totiž dodáván včetně Wi­-Fi a Bluetooth karty ­(teď nevím, jestli to v tom článku bylo ­- jestli jo, tak jsem to asi přehlídnul­). Za tu cenu je to podle mě velká výhoda ­- máš připojení přes bezdrát i Bluetooth a nepotřebuješ dokupovat nic dalšího ­(třeba já oboje používám dost často..­). Co vím, tak MSI je jedna z mála firem ­(nebál bych se rovnou říct že i JEDINÁ­), co dokázala spojit tyto dvě připojení na jednu kartu ­(kvůli vzájemnému rušení­). A to je další bod pro MSI !
Odpovědět0  0
_Teddy_ | 30.1.200518:51
BTW, neviem ako je na tom ta MSI­-doska, ale ta ASUS­-ka na pridavnom sata radici ­(ten ktory je len sata­-1, 150Mb­/s­) podporuje aj raid5. imho to je ovela zaujimavejsie, nez ci je pridavny radic sata­-1 alebo sata­-2...

Okrem toho, mam ten pocit ze mnohym bude aj tak bohate stacit ten ­"cipsetovy­" radic sata­-2, viac ako 4 SATA­-disky asi nema vela ludi v pocitaci...
Odpovědět0  0
ponk | 17.12.20048:26
Ty, proc tu porad pomlouvas MSI. Vzdyt uz o nich davno neplati to, co pred 2­-3 lety. Jsou to super desky a mam s nema jen pozitivni zkusenosti.
Odpovědět0  0
john.don | 17.12.200412:07
Nepomlouvám MSI. MSI je rozhodně dobrou volbou pro domácí počítač.
A měl jsem v poslední době několik MSI a 5 mimo jedné jsem vyreklamoval všechny.
Strašilo něco v síťi, někdy to tuhlo, některé grafiky to rušilo, na jedné mi mizela data......a podobně
Odpovědět0  0
sim158 | 17.12.200415:36
mozna to neni chyba MSI, ale toho, kdo ti jejich desky dodava. Davaji ti nejake vadne, levnejsi. Kup si prvni jakost a uvidis, jak budou slapat. Nebo si myslis, ze by tahle spolecnost byla tak uspesna, kdyby 5 z 6­-ti desek bylo vadnych? Jsi zbytecne zaujaty proti tehle znacce. MSI je dobra.
Odpovědět0  0
john.don | 17.12.200417:19
Jenže ta samá společnost mi dodává ASUS a jsou OK. :o­)
Jak jsem řekl: MSI jsou dobré pro domaci použití
Odpovědět0  0
Casper (11) | 17.12.200419:33
Tvoje odpor k MSI je více než zřejmý. Asi nedokážeš pochopit, že ta deska od MSI může být skutečně lepší než má Asus. To že použili novější řešení a nesáhli k již osvědčenému, ale méně výkonnému řešení jako Asus nebo GigaByte je podle mě spíše výhoda. Jistě, možná se nějaké problémy na začátku objeví ­(novinky nebo první verze produktů nikdy nejsou dokonalé a představ si, ani Asus je takové nemá. Třeba taková Asus K8N­-E Deluxe ­- slabé kondíky bych prostě u Asusu Deluxe za ty peníze nečekal ­- ale taky to uvedly....na prodejích se jim to teďka pěkně vrací...­) Rozhodně je to krok dopředu, kterým se MSI snaží ukázat, že se aspoň trochu snaží inovovat. Jestli je Asus opravdu tak dobrý, jak se ho zastáváš, proč tohle řešení nepoužil taky? Podle mě se to dá spíše vysvětlit tak, že v tomhle je prostě Asus i GigaByte pozadu, nebo že na to prostě nemá ­- to mi ostatně přijde jako mnohem přesnější, než jednoduše nařknout MSI z nějaké ­"lumpárny­". Ono pomluvit něco je totiž velice jednoduché, než přiznat porážku.... což bude nejspíše i tvůj problém...:)
Odpovědět0  0
john.don | 19.12.200419:53
Ohhh...jak tě lituju :o)
Odpovědět0  0
arny_71 (74) | 21.12.200412:47
"Asi nedokážeš pochopit, že ta deska od MSI může být skutečně lepší než má Asus.­"

Ano, skutečně MSI deska může být lepší než ASUS, bohužel jsem ale ještě takovou neviděl. :­-­/

Nejsem fanda zatiženy na značky, dobrou desku může klidně udělat i Gigabite, Shuttle apod., ale MSI nevěřím.
Odpovědět0  0
wiruz (35) | 17.12.20043:53
"především si všimněte zaplnění case v případě zapojení dvou grafických karet.­" Hmmm zajimave, ale zaplneny case si predstavuji trochu jinak ­(VGA , ZVUK, TUNNER, SITOVKA, PORTY a ne jen 2 karty :­-­)­). Ale jinak pekna recenze, jen tak dal hosi.
Odpovědět0  0
Zajímá Vás tato diskuze? Začněte ji sledovat a když přibude nový komentář, pošleme Vám e-mail.
 
Nový komentář k článku
Pro přidání komentáře se přihlaste (vpravo nahoře). Pokud nemáte profil, zaregistrujte se pro využívání dalších funkcí.