reklama
Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně

Nová dvaadvacítka od HP - w2207

7.8.2007, Pavel Kovač, recenze
Nová dvaadvacítka od HP - w2207
Kdo zná monitory HP, jistě moc dobře ví, že jejich výrobky patří k těm lepším na našem trhu. Jejich hlavní nevýhodou pro spoustu lidí byl až příliš strohý design. A právě na design se zaměřila nová série pro domácí použití. Doufejme, že výrobce nezapomněl na to nejdůležitější, na kvalitu obrazu.

Odezva


Protože se jedná o monitor pro domácí použití, hledí se hodně na odezvu, která zkrátka v domácím prostředí hraje velkou roli. Slovo hraje je v tomto případě velmi trefné, protože odezva je hlavně důležitá u her. Tento monitor má udávanou odezvu 5 ms což je dnes na herní monitor takový průměr. Samozřejmě teorie je jedna věc a praxe věc druhá. Proto se nezdržujme a pojdmě se společně podívat na samotné testy odezvy pomocí optické sondy a osciloskopu. Z počátku se zdálo, že odezva bude velice dobrá, protože u změny 0-50-0 se neprojevily žádné nežádoucí vlastnosti a vše probíhalo tak, jak má. Poté však přišla odezva 0-75-0 a ideály se rozplynuly. Elektronika starající se o odezvu celkem nepříjemně vyhodnocuje přepětí v pixelech a vznikají tak ony pověstné "schody" v odezvě. Tím se odezva hodně prodlouží až k maximální hodnotě 20,3 ms. Průměrná celková odezva pak činí 17,2 ms, minimální slušných 5,7. Inu je to vcelku typické pro monitor s udávanou odezvou 5 ms.


Odezva v závislosti na změně

Pokud se podíváme na jednu konkrétní odezvu 0-175-0, vidíme celkem dva schody, které prodlužují odezvu rise. Když si změříme jak je dlouhý jeden schod, zjistíme, že to je přesně jeden frame (60^(-1) [Hz] = 16,66 [ms]). Elektronika, tedy nastaví konkrétní napětí, které ovšem neodpovídá dané barvě. Až v dalším framu si "uvědomí", že je třeba nastavit napětí jiné a provede korekturu. V tomto případě se však korektura nepovedla a musela být provedena ještě jednou. Toto je způsob, jak opticky zkrátit odezvu na velmi malé hodnoty. Jak je to možné? Inu pokuď hrajeme hru, co má 60 fps (dnes už to není takový problém), tak se zkrátka odezva zkrátí na cca 6-8 ms, ovšem za cenu zobrazení jiné než požadované barvy. Ve hře si toho ani nevšimnete, maximálně ten, kdo je hodně citlivý na barvy, si pro hry nastaví trochu jiné barevné podání a bude spokojen.

Vraťme se však k naší odezvě 0-175-0, ta má hodnoty rise 18,9 ms a fall 1 ms.


Odezva 0-175-0 (40 ms/div)

U odezvy šedá-šedá se schody projevují stejně, avšak vyskytují se také u dílčí odezvy fall a tím ji prodlužují. Konkrétní hodnoty jsou 16 ms pro rise a 10,8 ms pro fall.


Odezva typu šedá-šedá (40 ms/div)


Inputlag


U monitoru jsem nenaměřil prakticky žádný inputlag. Je to způsobeno hlavně nižším počtem barev, o které se musí elektronika starat (pouze 6-bit panel). Inu jak se tak zdá, všechny monitory s technologií TN a 6-bit barvami nemají inputlag.


Inputlag (4 ms/div)

Pozn.: Tmavě zeleně je na grafu vyobrazen průběh blikání CRT obrazovky a světle zeleně LCD obrazovky.


Sledování videa




U videa jsem si nevšiml žádných negativních vlastností. Naopak velice mě překvapila hloubka obrazu, která je díky lesklému povrchu a opravdu temné černé barvě, perfektní. Upřímně jsem tolik od monitoru s technologií TN ani neočekával a zpočátku jsem si myslel, že špatně vidím. Právě díky takto dobrému podání černých scén jsou filmy hned o třídu lepší. Navíc odezva není až tak špatná, a tak se nikde nesetkáme s rozdvojování hran, či šumem v obraze.

Šum v obraze se vyskytuje pouze v případě, pokud technologie OverDrive způsobí překmity. To se u tohoto monitoru neděje, a tak se není čeho bát. Velkým plusem jsou také velmi dobře podané barvy. Pro klasickou práci je třeba je sice ručně seřídit, ale pro filmy jsou jako stvořené. Zkrátka pokud hledáte monitor na filmy za rozumnou cenu, máte jistě dalšího kandidáta.


Hraní her




Hry jsou opět u monitoru opravdu pěkné. Některé neduhy způsobené schody v odězvě sice přetrvávají, ale jen u her s nižším počtem snímků za sekundu (kolem 30 fps). Tyto neduhy se projevují lehce znatelnými duchy v obrazu a rozdvojováním hran. Není to však nic strašného a určitě to přežijete. Navíc pokud máte velký počet fps, tak se s tímto neduhem vůbec nesetkáte. Již tradičně byla nekritičtější hra Half-Life 2, ostatní hry jsou již velice pěkně podány a není se čeho bát. Opět tedy lze doporučit monitor i na hry.


Stabilita kontrastu


Jas reguluje monitor tím nejlepším způsobem, pomocí podsvětlovacích trubic. Proč je tento způsob nejlepší? Nepřicházíte tak o gamut (rozsah barev) a obraz pouze tmavne. Také kontrast klesá pouze minimálně. Maximální námi naměřený kontrast je 350:1.

reklama