reklama
Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně

nVidia 3D Vision okem pařana

1.10.2009, Martin Kuchař, recenze
nVidia 3D Vision okem pařana
O nVidia 3D Vision se dnes mluví na každém rohu. Všichni výrobci her stále optimalizují své tituly, aby oblíbenou technologickou specialitku mohli přidat i pro své zákazníky. Je ale 3D opravdu 3D a poradí si současné i starší tituly s prostorovým zobrazením?
Jako první se podíváme na zoubek nejnovějším herním počinům, které na nás pomalu začínají útočit z prodejních pultů. Dá se očekávat, že právě nejnovější hry budou tím nejlepším pro 3D Vision, neboť vývojáři již s touto technologií mohou počítat a vědí, co mají kde pozměnit či upravit, aby při 3D vykreslení nedošlo k žádným potížím.


Resident Evil 5


Jedna z opravdu dlouho očekávaných her letošního podzimu je tady. Tradiční zombie střílečka je stále velmi populární a spolu s opravdu skvělou grafikou a fyzikou je pravděpodobné, že ve výsledku tento titul i na PC sklidí stejný úspěch, jako tomu bylo při uvedení pro Xbox 360 a Playstation 3.



Po instalaci a prvním spuštění prakticky hned zjistíte, že tento titul je pro 3D Vision jako dělaný. Už podle výpisu, který nVidia vkládá do každé hry při aktivaci 3D Vision zjistíte, že není potřeba vypínat žádné grafické technologie, které u většiny her činí potíže.

Chválíme hlavně možnost nastavení prakticky maximální hloubky – ani při 90-95 % se nemusíte bát, že by byla scéna nepřehledná a tahala váš zrak nepřiměřeně dozadu. Ani samotná společnost nVidia neuvádí v informacích žádné údaje, které by mělo být potřeba měnit.



Z grafu je jasně vidět, že i při relativně běžném nastavení je hra dost náročná a po zapnutí 3D Vision klesne průměrné FPS až na jednu třetinu. V této pecce podzimu si budete asi muset značně ubrat na detailech, abyste mohli 3D pohledu využít.

Podtrženo shrnuto – počítejte s vysokými nároky na grafiku, ale za to si můžete užít opravdu maximální 3D prostor ve svém monitoru. Plno drobných detailů, žádné špatně referované objekty, žádné potíže se stíny atd.


Batman Arkham Asylum


Další z dlouho očekávaných her na téma známé postavy Batmana z tradičního komiksu (u nás bohužel nemá takovou historii jako v USA, ale to nechme stranou). Ve prospěch hry hovoří i její velmi vysoké hodnocení, které přesahuje 92 %, a staví ji tak dokonce před výše zmíněný Resident Evil 5, který disponuje pouhými 89 % (NFS Shift pak 85 %).



Při našich testech jsme se setkali prakticky s jediným drobným problémem, kterým jsou stíny. nVidia je doporučuje vypnout, což jsme také provedli – na některých místech nejsou správně vykresleny a tím tahají a upoutávají zrak, což je opravdu škoda.

Na druhou stranu lze nastavit prakticky maximální hloubku (je vhodné pak lehce sladit konvergenci), kdy ale u některých textů utrpí jejich čitelnost – jsou prostě příliš vepředu a zrak není schopen na ně správně ostřit.



Stejně jako v případě předchozí hry (a bude tomu tak i nadále) můžete sledovat pokles FPS zhruba na nějakých 60 % původního počtu. Každopádně není ale situace tak hrozná jako v případě Resident Evil 5, kde si na běžném HW hru s vyššími detaily a 3D Vision plynule nezahrajete.

Z pohledu 3D Vision je hra rozhodně zajímavým titulem a když k tomu připočítáte velmi vysoké hodnocení, propracované PhysX a ne až tak vysoké nároky, musíte vynést kladné hodnocení.


Anno 1404


Tato hra sice nepatří k opravdu žhavým novinkám, ale rozhodně svým mládím předčí ostatní sledované tituly, a tak ji zařadíme do první kapitoly k výše zmíněným. Trochu se vzdálíme od FPS akcí a podíváme se na zoubek real-time strategii, která na první pohled není pro 3D Vision až tak atraktivní. Na druhou stranu je ale hra opravdu vynikající z pohledu hratelnosti a celkové "chytlavosti" a rozhodně nadchne mnoho hráčů, kteří si budou chtít vyzkoušet prostorový pohled i při oddechové akci.



Při našich testech jsme samozřejmě hned zkusili nastavit plnou hloubku, která na pevnině byla naprosto v pořádku. Horší situace ale nastává u vodní hladiny a blízkých objektů, které jsou s ní v kontaktu – molo, loděnice, přístav a také lodě samotné. Objekty ve vodě se v 3D nevykreslují zcela korektně a na jejich hranách můžete často sledovat velmi velkou konvergenci, kterou není možné zcela odstranit.

Dalším drobným problémem je kurzor. Ten zůstává stále jako by na povrchu obrazovky a při hlubokém 3D pohledu můžete mít problém kliknout na potřebný objekt. Kvůli problémům s objekty na hladině a s kurzorem je tedy ve výsledku potřeba ponechat hloubku na hranici pohybující se kolem 20 %.



Tato hra je známá svými opravdu vysokými výpočetními nároky a na průměrných sestavách si ji na maximální detaily většinou nezahrajete. O to větší problém je pak se zapnutým 3D Vision, kdy FPS klesá na méně než polovinu, což už je opravdu znatelný rozdíl. Pokud tedy chcete maximální kvalitu obrazu, 3D pohled a chcete si vše užívat hezky plynule, počítejte s investicí do opravdu výkonného hardwaru.

Ve výsledku bychom mohli říct, že z tohoto titulu nejsme až tak nadšeni, jak jsme byli při jeho prvním testu. Hra je sice opravdu příjemná a chytlavá, ale velmi vysoké výpočetní nároky spolu se zmíněnými problémy v 3D Vision režimu celkový dojem trochu pokazily.
reklama