reklama
Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně

nVidia GeForce 6800GS - protiútok na pozice ATi

8.11.2005, Zdeněk Kabát, recenze
nVidia GeForce 6800GS - protiútok na pozice ATi
Včera nVidia oficiálně uvedla "novou" grafickou kartu s označením GeForce 6800GS, která svými specifikacemi a cenou zapadá do vyššího mainstreamu a měla by tak konkurovat grafikám ATi Radeon X800GTO a X1600XT. Protože jsme dostali kartu přímo od nVidie detailně jsme ji pro vás otestovali. A rozhodně nedopadla špatně.
Přestože se ještě v mainstreamu neobjevily grafické karty nové generace (Radeon X1K nebo GeForce 7), stále to v této oblasti pořádně vře. Ještě do srpna/září bylo vše relativně klidné a v mainstreamu se ohřívaly hlavně GeForce 6600/GT a Radeon X700/Pro. Ovšem po vypuštění nových Radeonů X800GT a X800GTO se nVidia musela začít strachovat o své pozice. Tyto karty postavené na jádrech, která byla původně určena pro high-end, svým výkonem předčily stejně drahé GeForce 6, o čemž se ostatně můžete přesvědčit v našem říjnovém testu.

Vyšší mainstream? Za pět až za osm...



Otázkou nyní může být, jaké karty do vyššího mainstreamu zařadit. Cena GeForce 6600GT již spadla relativně nízko, a tak stále nabízí nejlepší poměr cena/výkon z celého spektra grafických karet na trhu. Ovšem její původní místo zaujala GeForce 6800, jejíž cena ale neklesla natolik nízko, aby rozumně konkurovala novým Radeonům. Z dalších karet by bylo ještě dobré zmínit GeForce 6800LE, která je ovšem pro PCI Express jednou z nejhorších voleb - pokud nejde odemknout, je to ztráta peněz.

Důsledkem této situace ze strany nVidie je to, že se ATi díky dvěma novinkám v podstatě propracovalo na platformě PCI Express na vrchol pomyslného žebříčku úspěšnosti. První novinkou je Radeon X800GT s jádrem R423 nebo R480, který obsahuje na frekvencích 475/490MHz aktivních celkem 8 pixel pipelines, to vše s 256MB 256-bitových pamětí. Ještě lepší poměr cena/výkon pak nabízí X800GTO, který díky svým 12 pixel pipelines a vysokou pravděpodobností použití jádra R423 nebo R480 znamená hlavně skvělou volbu pro overclockery. Smolaři ovšem mohou dostat i GTO s jádrem R430, které zrovna nejlépe přetaktovat nejde.




Když se podíváte na ceny Radeonu X800GTO, které začínají na 5500Kč, nevyznívá to pro nVidii příliš dobře. Této ceny ještě ve svém poklesu GeForce 6800 nedosáhla a navíc by nepřesvědčila ani svým výkonem. Proto se nyní nVidia snaží kontrovat vypuštěním novinky GeForce 6800GS, která je ovšem asi stejně nová, jako zmiňované Radeony. Podívejme se detailněji na její specifikace.

GeForce 6800GS - jádro NV42 revidováno



Přestože GeForce 6800GS ještě stále staví na starší architektuře jádra NV40, je již díky měsícům zkušeností dotažena o stupeň dále. Abych byl přesný - po vydání NV40 následovala verze pro PCI Express s můstkem přímo na čipu, který se jako celek nazýval NV45. Integrace podpory nové sběrnice PCIe přímo jádra nastala u NV41, tedy stále 0,13mikronového čipu, ovšem určeného pro nižší segment, což se projevovalo absencí 4 pixel pipelines (ty nebyly vypnuty, ale přímo chyběly). A na novém respinu tohoto jádra s přechodem na 110nm proces staví nejnovější zástupci série GeForce 6800, a to včetně testované 6800GS.




Zatímco původní NV40 měla velké problémy s dosahováním vyšších frekvencí a dokonce i nejrozšířenější verze GeForce 6800GT končila na 350MHz, nová NV42 je na tom o poznání lépe. Její jádro je totiž taktováno na skvělých 425MHz, tedy rychleji než 6800Ultra (té se ale prodalo jako šafránu). Počet pixel pipelines je samozřejmě dvanáct bez možnosti odemknutí, vertex shaderů byste pod mikroskopem nalezli celkem pět. To jsou klasické parametry GeForce 6800, což znamená, že se jedná prakticky o stejnou grafickou kartu, jen o něco málo přetaktovanou.

Co se týče pamětí, tak ty používají 256-bitovou sběrnici a typ je standardně GDDR3. Znamená to, že musí být použity minimálně 2,0ns paměti, které také na drtivé většině chystaných grafických karet naleznete. Jejich frekvence je tedy 500MHz (1000MHz efektivně) a velikost je 256MB v osmi čipech.

Maximální spotřeba GeForce 6800GS je 70W a nVidia doporučuje alespoň 350W zdroj, pro SLI pak 420W. Z dalších důležitých parametrů je třeba zmínit podporu Shader Modelu 3.0 (nVidia dokonce značí podporu DirectX9.0L pro Windows Vista, rozhraní dříve značené jako WGF1.0), 64-bitových výpočtů v pipeline (FP16, OpenEXR), technologie SLI pro zapojení dvou grafických karet v jednom systému a dalších včetně hardwarové akcelerace videa nazvané PureVideo. Více najdete v našem technologickém preview architektury GeForce 6.

Zde ještě uvádím tabulku srovnávající GeForce 6800GS s ostatními konkurenčním kartami v segmentu:


Ikona Odkaz na databázi
Radeon X800
Radeon X800GTO
GeForce 6800GS
GeForce 6800
Grafické jádro
R430
R423/430/480
NV42
NV41
Výrobní proces
110nm
110nm/130nm
110nm
130nm
Počet tranzistorů
160 milionů
160 milionů
222 milionů (?)
222 milionů
Frekvence jádra
392MHz
400MHz
425MHz
325MHz
Frekvence paměti
350MHz (700MHz DDR)
490MHz (980MHz DDR)
500MHz (1,0GHz DDR)
350MHz (700MHz DDR)
Velikost paměti
128MB
256MB
256MB
256MB
Paměťová sběrnice
256-bit GDDR3
256-bit GDDR3
256-bit GDDR3
256-bit GDDR3
Propustnost pamětí
22,4 GB/s
31,4 GB/s
32,0 GB/s
22,4 GB/s
Pixel fillrate
4,7 Gpixel/s
4,8 Gpixel/s
5,1 Gpixel/s
3,9 Gpixel/s
Pixel pipeline
12
12
12
12
Vertex shadery
6
6
5
5
Podpora DirectX
9.0b SM2
9.0c SM3
Způsob FSAA
2x/4x RGMS, 6x sparse sample MSAA, Temporal AA
2x/4x RGMS, 8x (4xRGMS + 2xOGSS), Transparent AA
Úspora šířky pásma
HyperZ HD
LMA III
Barevná komprese
6:1
?
Z-komprese
8:1 (až 48:1 při 6xFSAA)
?
Optimalizace obrazu
SmoothVision HD
IntelliSample 3.0


Nyní se již můžeme podívat na testovanou grafickou kartu přímo od nVidie.
reklama