reklama
Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně

Radeon HD 6950: MSI vs. Sapphire

19.5.2011, Petr Štefek, recenze
Radeon HD 6950: MSI vs. Sapphire
V dnešním článku se soustředíme na dvojici Radeonů HD 6950 ze stájí MSI a Sapphire. Oba dva představují velmi lákavou koupi a oba dva disponují nadstandardními chladiči a více než dostačujícími 2GB paměti.
Radeon HD 6950 představuje v portfoliu AMD cenový střed a také jednu z nejzajímavějších voleb pro hráče. Mezi hlavní devizi Radeonu HD 6950 patří zbrusu nová architektura typu VLIW4 společnosti AMD, která je prozatím vyhrazena pouze high-endu. Nvidia má proti Radeonu HD hned dvě zbraně. První je mírně levnější GeForce GTX 560Ti a druhou o něco dražší je GeForce GTX 570. Zajímavé je především srovnání s GeForce GTX 570, která je také velkým lákadlem pro náročné gamesníky.





Radeon HD 6950 je vybaven čipem Cayman Pro, který je vyráběn ověřeným 40nm procesem a v našem případě pracuje na taktu 800 MHz. Zvláštností grafického čipu Cayman Pro je zbrusu nová architektura VLIW4, která by měla být pro AMD budoucností a lépe vyhovuje současným a budoucím hrám z pohledu efektivity vytěžování jednotlivých výpočetních jednotek. Tato architektura nahradí postupně postarší VLIW5 na všech frontách od low-endu po high-end, kde tato výměna již proběhla. Na rozdíl od Caymanu XT v Radeonu HD 6970 je v osekané verzi aktivních "pouze" 1408 z 1536 stream procesorů. Ke snížení došlo také na straně texturovacích jednotek (88 z 96). Počet renderovacích jednotek zůstal zachován.

Velkou devizou nového čipu je velký surový výkon v oblasti texturování, kde AMD spíše nabízelo postačující výkony a konkurenční Nvidia nabízela podstatně vyšší texel fillrate, což v některých enginech jednoznačně znamenalo výhody. Cayman Pro má také dvojitý grafický engine, což mimo jiné znamená i dvojnásobný geometrický výkon v případě teselace. Současná generace tak již nezaostává za Polymorph Enginem Nvidie v čipech Fermi o třídu, ale spíše jen o pár desítek procent.


Grafická karta
GeForce GTX 570
Radeon HD 6970
Radeon HD 6950
GPU
GF110
Cayman XT
Cayman Pro
Počet tranzistorů
3 mld.
2.7 mld.
2.7 mld.
Výrobní technologie
40 nm
40 nm
40 nm
Frekvence jádra
732 MHz
890 MHz
800 MHz
Frekvence shaderů
1464 MHz
890MHz
800MHz
Počet shaderů
480 (1D)
384 (4D)
352 (4D)
Pixel fillrate
35 100 Mpix/s
28 480Mpix/s
25 600 Mpix/s
Texel fillrate
43 900 Mtex/s
85 440 Mtex/s
70 400 Mtex/s
Počet RBE
40
32
32
Počet TMU
60
96
88
Velikost paměti
1280 MB GDDR5
2048 MB GDDR5
2048 MB GDDR5
Frekvence paměti
3 800 MHz
5 500 MHz
5 000 MHz
Šířka sběrnice
320-bit
256-bit
256-bit
Propustnost sběrnice
152 000 MB/s
176 000 MB/s
160 000 MB/s
Verze DirectX
DirectX 11
DirectX 11
DirectX 11
reklama