reklama
Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně

Radeon HD4870 X2: nejrychlejší grafická karta dneška?

4.9.2008, Petr Štefek, recenze
Radeon HD4870 X2: nejrychlejší grafická karta dneška?
Radeon HD4870 X2 je na trhu již několik týdnů a mnoho o něm bylo již napsáno. Dnes se podíváme, jak si vede s čerstvými ovladači ve srovnání s konkurencí v podobě GeForce GTX 280. Nikdo nepochybuje, že nová vlajková loď AMD je nejrychlejší grafickou kartou současnosti. Otázkou ovšem zůstává o kolik.

Úvod – více jader, více ví


Není tajemstvím, že společnost AMD (ATI) dlouhodobě sází v high-endovém segmentu na vícejádrová řešení. První vlaštovkou byl Radeon HD3870 X2, který byl pouze částečným úspěchem a podával často nevyvážené výkony. Na vině byla nepříliš efektivní spolupráce dvou čipů v CrossFire a také samotné čipy RV670. Zlí jazykové tvrdili, že použití dvou méně výkonných čipů je vlastně znouzectnost, jelikož ATI neumí navrhnout a vyrobit velký monolitický čip, který by výkonem mohl konkurovat tehdejšímu high-endu v podobě jádra NVIDIA G92. Toto jádro zmiňuji schválně, jelikož i přes své použití v mainstreamových produktech se následně dostalo do série GeForce 9800GTX+, která dokáže zatopit i takovému Radeonu HD4870 nebo GeForce GTX 260.



Radeon HD4870 X2 byl od začátku označován za jasného aspiranta na královské křeslo v oblasti high-endu. Otázkou ovšem bylo, o kolik dokáže GeForce GTX 280 překonat a jestli bude škálování výkonu dvou čipů RV770 natolik efektivní, aby se nestávaly „nehody“ jako v případě Radeonu HD3870 X2. AMD se výrazně poučilo z předchozího „neúspěchu“ Radeonu HD3870 X2 a osadilo novou vlajkovou loď rovnou 2 GB paměti, aby každý z čipů měl k dispozici 1 GB a nebyl omezován v případě současného využití vyhlazovaní spolu s vysokým rozlišením. Právě tento problém srážel často na kolena jinak velmi výkonnou GeForce 9800 GX2.


Produktová mapa grafických karet AMD

Nvidia uvedla GeForce GTX 280 o hezkých pár týdnů dříve a udržela si své prvenství v nejvýkonnější herní kartě. Společnost si spokojeně mnula ruce nad vynikajícím výsledkem, což ovšem netrvalo dlouho, neboť AMD uvedla novu sérii Radeonů HD 4800, která výkonově byla téměř srovnatelná s high-endovým řešením Nvidie, ovšem za téměř poloviční cenu (Radeon HD 4870). Radeon HD 4870 je v průměru o něco výkonnější než GeForce GTX 260 a naopak o něco málo pod GeForce GTX 280. V nejvyšších rozlišeních se ovšem náskok GeForce GTX 280 díky větší paměti a větší propustnosti zvětšuje. Tak či onak mít podobný výkon za polovinu peněz byl vážný stimul ke koupi jedné z karet nové řady Radeonů. Nvidia snížila ceny pod tlakem, aby její řešení bylo konkurenceschopné.


Radeon HD4850 X2 a jeho specifikace – skutečná propustnost paměťové sběrnice je 64 GB/s

AMD ovšem s příchodem své vlajkové lodi Radeon HD4870 X2 dokázalo opět zatlačit na konkurenci, a ta snižovala ceny již podruhé. Dnes se podíváme, o kolik vede tato nová vlajková loď nad ostatními kartami v tomto segmentu. Samotná recenze přichází poněkud se zpožděním, ale zato bylo využito posledních ovladačů pro všechny akcelerátory. V následující tabulce vidíme nejbližší konkurenci. V rámci testu nebylo sáhnuto po SLI nebo CF se samostatnými kartami, ty najdete v některém z následujících testů.




RV770 – nový čip nebo vylepšené RV670?


Jádro RV770 není jen lehce vylepšeným RV670 ze série Radeon HD3870, ale jedná se v podstatě o nově namixovaný čip z předešlých pokusů, jako byl R600 a RV670. RV770 disponuje 160 stream procesory s 5 výpočetními jednotkami (nově umí počítat i celočíselné operace). Marketing AMD s oblibou udává počet 800 stream procesorů, což je poněkud sporné.

Krom většího počtu stream procesorů došlo také k navýšení počtu texturovacích jednotek (TMU i TAU), a to odstranilo určité limitace v některých hrách, kde bylo limitem přepočítávání 8bitových textur na 16bitové. Nové texturovací jednotky jsou nativně 8bitové a lépe vyhovují požadavkům současných her. Aby nedošlo k propadům výkonu při zpracovávání 16bitových textur, byl počet těchto jednotek více než zdvojnásoben (40).


Struktura stream procesoru v jádru RV770

Změny se týkají také sběrnice ring-bus, jež byla využívána od uvedení čipů R520, která díky redesignu výpočetních jednotek už nemá odpodstatnění a jen by zbytečně zvyšovala komplexnost čipu. RV770 tedy disponuje pouze 256bitovou paměťovou sběrnici, což se zdá jako krok zpět, ale vše napravují velmi rychlé GDDR5 paměťové čipy, takže výsledná paměťová propustnost spíše odpovídá kartě s 512bitovou sběrnici a průměrně rychlými paměťovými čipy GDDR3. Velmi elegantní řešení jak konkurovat hodnotám nad 100 GB/s u karet GeForce GTX 260/280.


Velikost RV770 ve srovnání s procesorem Intel Penryn a jádrem Nvidia GT200

Další pozitivní změnou nebo spíše nutností je podpora programovatelného resolve filtru skrz výpočetní jednotky shaderů (nutnost pro kompatibilitu s DirectX 10.1), kde nedochází k artefaktům při současném využívání HDR a vyhlazování. Komunikace probíhá přímo mezi shadery a RBE (Render Back-End) a není zpomalována cestou do paměti akcelerátoru. RV770 má ovšem mnohem více vylepšení, které by samy o sobě vydaly na samostatný článek. Pro nás je krom výše zmiňovaných věcí důležité, že tento čip není jen RV670 s vyšším počtem stream procesorů.
reklama