reklama
Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně
9.1.2012, Petr Štefek, recenze
Dnes se podíváme na očekávaný Radeon HD 7970 z produkce Sapphire, který je vybaven zbrusu novým grafickým jádrem Tahiti. Nové GPU se chlubí vysokými výkony a hlavně zcela novou architekturou, která se uplatní nejen ve hrách.
deratizer | 7.2.201210:10
Tak co uz se vam TROCHU vyjasnuje a prestavate slinit a ochachat nad novymi radeony ....................
Odpovědět0  1
febrik (62) | 7.2.201210:54
Imho nedávno se na netu objevily informace o zaplacených volavkách nVidie, asi už si dokážu představit, jak příspěvky takových agentů s teplou vodou mohly vypadat ;)
Odpovědět0  0
deratizer | 7.2.201210:06
GeForce GTX 690
2× GK110 @ 750 MHz
2× 1,75 GB GDDR5 @ 4,5 GHz ~ 2× 252 GB­/s
2× 1024 CUDA cores
2× 448bit sběrnice
Doporučená cena $999
Vydání: 3. kvartál roku 2012 ­(tedy v létě­)
GeForce GTX 680
GK110 @ 850 MHz
2 GB GDDR5 @ 5,5 GHz ~ 352 GB­/s
1024 CUDA cores
512bit sběrnice
Doporučená cena $649
O 45 % rychlejší než Radeon HD 7970
Vydání: 12. dubna­/apríla 2012
GeForce GTX 670
GK110 @ 850 MHz
1,75 GB GDDR5 @ 5 GHz ~ 280 GB­/s
896 CUDA cores
448bit sběrnice
Doporučená cena $499
O 20 % rychlejší než Radeon HD 7970
Vydání: 12. dubna­/apríla 2012
GeForce GTX 660 Ti
GK110 @ 850 MHz
1,5 GB GDDR5 @ 5 GHz ~ 240 GB­/s
768 CUDA cores
384bit sběrnice
Doporučená cena $399
O 10 % rychlejší než Radeon HD 7950
Vydání: druhé nebo třetí čtvrtletí ­(tj. kdykoliv mezi dubnem a srpnem)
Odpovědět0  0
febrik (62) | 7.2.201210:40
Za prvé sem házej zdroj, odkud to bereš a za druhé držím palce, ať to s tím vydáním klapne, protože už teď je nVidia pozadu ­(opět­).
Odpovědět0  0
deratizer | 7.2.20129:56
proc resite co je jednou jasne dany,.AMD je mrtve a nove radeouny se casem ukazi stejne jako shi.ty ,vsichni vite jake mela ATI problemy s x hrami,AMD procesory jsou jen tapani po tme,ja sem se svou GTX 580 Zotac nemel NIKDY problemy v kombinaci s I7 860,predtim jsem mel ati 5870 a jake jsem resil problemy s kompatibilitou ve hrach bylo az na ustav,vsichni si sahnete do svedomi jestli mate stejne problemy s kartami od NVIDIE nebo OD ATI AMD.dejte tu klidne hlasovat,muj nazor je .ze pokud ati dotahne radu 7000 do spravneho konce ,odladi co je treba nastavi cenovu politiku pro normalni lidi,budou FUNKCNI OVLADACE pak zmenim nazor a budu brat obe strany NVIDII a ATI jako rovnocenne,ale jak jsem psal to se netyka destkpovych CPU tam je na vrcholu INTEL a dlouho zustane,nechcni se nikoho kdo ma ATI dotknout to v zadnem pripade ale zamyslete se vsichni nad tim kolik jste museli resit problemu s ati kartami a kolik s nvidia kartami,prosim zadne flame......s pozdrave¨, Chose
Odpovědět0  2
deratizer | 7.2.201210:01
A v zadnem pripade se NECHCI dotknout P Stefka.odvadi tu vybornou praci az na par malickosti ...to co pise ma hlavu a patu,to ze se nekdo nekdy splete je normalni lidska vlastnost.jen tak dal P Stefku,a drzim palce do dalsich clanku
Odpovědět0  1
febrik (62) | 7.2.201210:39
To by mě zajímalo, s čím jsi měl problém na grafické kartě, která byla pravděpodobně nejideálnější řešení pro hráče z té generace obou výrobců? Já jsem z generace HD 5xxx měl jak HD 5870, později dokonce i HD 5970 a ve všech hrách, které jsem měl nainstalované, mi obě jely bez nejmenšího problému.

Já mám aktuálně v počítači GTX 580 OC od Gigabyte a taky jsem s ní spokojenej, kupoval jsem jí ale jen proto, že se mi do počítače nechtělo dávat dvoujádro ­(kde by byla celkem snadná volba, viz. nVidia fail s návrhem PCB pro GTX 590­) a teď budu pořizovat HD 7970 opět od Gigabyte ve stejném provedení.

To, co jsi sem napsal, je neobjektivní nenázor zaslepeného fanouška a v podstatě sra*ky, které může napsat jen zoufalec, který nevidí, že je nVidia opět ve skluzu, stejně jako to bylo u generace GTX 4**.

Jestli si myslíš, že máš pravdu, napiš sem seznam těch X her, se kterými mají AMD grafiky problém.

O procesorech se nemá smysl bavit, protože procesorová divize AMD Bulldozer opravdu zfailila, nicméně HD 7*** je hodně našlápnutá a tvoje vejšplechty o nefukčnosti a problémech ­(ať už s ovladači, nebo s kompatibilitou v jednotlivých hrách­), na tom nic nezmění a hlavně nejsou ničím podložené.
Odpovědět1  0
roninko | 18.4.20128:09
Nevim co jsi mel za problem s ATI 5870, podle me je to uzasna karta a kdyby vsechny ATI fungovali stejne jako tento model, je to super. Spise jestli chyba nebude jinde nez v karte a to se zase neuraz Ty.
Odpovědět0  0
TechPaul | 26.1.201210:54
Jen malý skromný dotaz. Proč je tato nová grafická karta s rozhraním PCI Express 3.0 testována na základní desce s rozhranim PCI Express 2.0 ??? O:­)
Odpovědět0  0
Petr Štefek (1098) | 26.1.201211:21
Myslíte, že rychlost PCIe je v případě HD7970 limitujícím faktorem?:­) PCI Express 3.0 bude mít nějaký měřitelný bonus, maximálně u low­-endu s hyper memory atd. Nicméně, mám rozdělaný článek porovnávající LGA2011 vs. LGA 1155 vs. LGA1366 ve hrách.
Odpovědět0  0
TechPaul | 26.1.201212:02
Právě že jsem si nebyl jistý, proto jsem se zeptal. Počkám si na Váš článek a budu zas o něco chytřejší ;­) .Dík za rychlou odpověď :)
Odpovědět0  0
Jouki (2) | 17.1.201217:52
Gratuluji AMD. Povedlo se vám pokořit dvě řady starou grafickou kartu od nVidie, to se mají čím chlubit. Podívejme se až vyjde 700 řada u nVidie.
Odpovědět0  0
febrik (62) | 17.1.201218:15
Možná by to chtělo trošku pozorněji číst ty recenze, imho neřekl bych, že to jsou dvě řady, tobě asi dělá potíže i počítání, viď? ;)
Odpovědět0  0
Jouki (2) | 17.1.201218:54
Řadu 500 beru jako opožděnou odpověď 5000, nebo se ti zdá že ty řady vychází ve stejném období? mezi nimi je rok, nikde není 100% psaný proč nVidia vynechala 600 a chtějí rovnou 700. Možná proto, že vynechali řadu 6000 navíc ať klidně srovnávají tyhle řady mezi sebou, ale nazývat článek jako ­"tvrdou ránou­" mi přijde příliš zaujatě když to není stejná výrobní technologie. Neřekl bych ani slovo kdyby to byla stejná technologie vs stejné technologii ­- v tom případě ať klidně někdo vytasí článek s tvrdou ránou, pokud by nVidie opravdu pokulhávala vzadu. ;)
Odpovědět0  0
febrik (62) | 17.1.201219:51
Tak to to bereš dost zajímavým způsobem. HD 7970 je prostě zástupce nový generace AMD grafik a aktuálně je srovnávaná s GTX 580, protože nic jinýho zatím nVidia nevydala. Tím pádem je to jednogenerační rozdíl, že. O názvu článku se nebavím, je fakt, že je takovej lehce bulvární, nicméně nVidie by si měla dost pospíšit s vydáním nové generace, aby nedopadla stejně, jako při vydání GTX 4xx, kdy už AMD­/ATI mělo dávno v prodeji svoje HD 5xxx grafiky, že.
Odpovědět0  0
Jura2 (184) | 30.1.201219:45
Presne tak, zrovnávať sa má to, čo je na trhu.
Inak to ani nejde.

Fakt by ma zaujímalo ako sa dá porovnať v súčastnosti najlepšia grafika ­(výkonom aj spotrebou­) s niečím čo ešte nevyšlo :­-­).
Či sa to niekomu páči, alebo nie, momentálne tu kraľuje AMD. Čo bude o pár mesiacov uvidíme.
Kto chce kupovať dnes vie sa rozhodnúť. A myslím, že veľmi ľahko :­-­).

Odpovědět0  0
Koudz | 10.1.201223:32
Bylo by možné ­(třeba v rámci testů CF řešení­) zahrnout výkonové testy při využití více monitorů a srovnání s nejbližší konkurencí ­(tím myslím highend karty obou výrobců­)? Konkrétně 3, třeba?
Odpovědět0  0
driv3r12312312321 | 9.1.201217:09
jo, mate pravdu, alespon domela konkurence bejt musi. Realne tu konkurence nvidia proste nema. Bych chtel videt, kdyby autor testoval nejakou horkou novinku. Vykon by byl kvuli spatnejm ovladacum nekde u pulky a spis by se objevovali artifakty. mam spoustu znamych co maj radeony hd 69xx a proste bida s nouzi. U kazde nove hry patchovani, ovladace.. BF3 jim blblo a porad blbne az hamba. Swtor jim taky dost spatne beha.. na forech spousta lidi nadava jak jim to s ati spatne jde. Nemusi to bejt samozrejme vzdy problem primo ATI­/drivers, mozna je to jen tim, ze se programatorum nechce programovat pod firmu ktera je vecne v dluzich. Takze ne, o konkurenci se skutecne nejedna.
Odpovědět1  19
fja | 9.1.201221:31
"Not sure if troll, or just very stupid­"
Ak maju problem s ovladacami od hocijakej firmy, tak problem je 90% na uzivatelovej strane. Nie vzdy, pravdaze; S BF3 mali ­(podotykam mali­) porovnatelne problemy radeony aj geforce a paradoxne s TORom maju ovela vacsie problemy nvidie
Odpovědět9  0
Marek Vybíral | 9.1.201215:28
není to špatné ale přeci jen při srovnání s kartou minulé generace kterou GTX580 je jsem čekal nárůst tak 25 ­- 30%....třeba takový BF3 FullHD je rozdíl minimální ale u jiných her je to zase lepší...tak jsem hlavně zvědavý s čím vytasí nVidia
Odpovědět2  5
holci | 19.1.201212:32
Naprostá pravda:
1.GTX580 výrobní proces 40nm,7970 28nm ­(trvalo 1 rok než ATI našlo odpověď na 580­)
2.testovalo se na pečlivě vybraných hrách,aby výkon ATI byl vidět ­(u starších her není skoro žádný rozdíl­)
3.tato karta bylo vyvíjena cca 3roky a nárůst výkonu oproti 580 10­-30% tomu opravdu neodpovídá
4. jediné v čem bez dizkuze bodovala je spotřeba,osobně počkám na KEPLERA.
Odpovědět0  0
Petr Štefek (1098) | 19.1.201213:13
Ja fakt nemusím tyhle půtky AMD respektive ATI vs. Nvidia.
ad 1­) Radeon HD 6970 sice nedosahoval stejného výkonu, ale byl levnější ... naopak HD 7970 je podstatně výkonnější a podstatně dražší:­)
2. Testovalo se hrách nových ­- přidám ještě Zaklínače 2 ­(staré hry nejsou podstatné­)
3. Architektura GPU je něco co se několik let prostě vyvíjí ­- u GNC je vidět, že má obrosvký potenciál a náskok 30% na GF110 s ohledem na velkou limitaci ze strany pamětí je úspěch ­(nehledě na fakt, že není problém udělat OC na 1.1GHz u jádra­)
4. Na KEPLERA čekám také:­) ... používal jsem rok GTX 580 a nemám nyní problém ji hodit do šuplíku a nasadit HD 7970 a stejné to bude u Keplera pokud bude lepší.

Odpovědět0  0
febrik (62) | 19.1.201218:21
Já to hlavně neberu jako hledání odpovědi AMD na GTX 580, na grafikách stejných generací měla nVidia v posledních třech generacích navrch a AMD to nehrotilo a jako high­-end vydávalo dvoujádrové grafiky, na které zase neměla nVidia ­(popravdě ani GTX 590 neberu jako rovnocennou konkurenci pro HD 6990, sice zase opakovali průser s chladičem, ale mimo to je AMD verze bez diskuze výkonnější v ultravysokých rozlišeních, na nižší jsou +­- na stejno­). Když si projdeš recenze víc webů, stačí jen ty české, tak se testovalo v mnoha hrách a ten rozdíl tam většinou je ve prospěch nové generace, jak píše Petr Štefek, ta architektura má opravdu potenciál, teď musí přijít na řadu ladění, protože tam pár problémů určitě je ­(přišlo se na microstuttering v multi­-GPU řešeních, nefunčkní, nebo horko těžko vynucený Vsync­), ale přidaná hodnota tý karty je už jen v nárůstu hrubýho výkonu po přetaktování a to je zase něco, co by se nemělo přehlížet. Jsem zvědavej, s čím se nVidia vytasí, pro mě je teď taky horkej favorit HD 7970 a ještě chvíli vydržím právě na vydání Keplera, protože budu upgradovat taky z GTX 580 ­(svinskej koníček­), tak se snad nVidia pochlapí. Hlavně jsem zvědavej, jak se AMD popere právě s problémovým multi­-GPU, než vydají HD 7990, buď to bude tentokrát průser, nebo naprostej trhač asfaltu ve všech ohledech ­(samozřejmě až opět a opakovaně na průserový chlazení­) :)
Odpovědět0  0
holci | 19.1.201219:41
Já také neberu 7970 jako odpověď na 580,ale když si na netu přečtu pár recenzí tak všichni chrochtají blahem,že 7970 trhla rok starou kartu s dnes již překonanou architektůrou to snad bylo pro 7970 povinost ne. Jinak ten nárůst jsem opravdu čekal větší. Jinak bych čekal nové monitory které využijí extrémní rozlišení kterého je 7970 schopen.
Jinak osobně bych testoval a posuzoval karty na taktech od výrobce ­(možná se pletu,ale nikdo mě nepřesvědčí, že od ASUSU,MSI,EVGY,Point of Wiev,Saphiru dá 7970 po přetaktování stejný výkon­).
A opravdu nejsem fanatik do NvIDIE jak se my tady někdo nenásilně snaží podsunout měl jsem: Radeon 7500,9700 PRO,9800Pro,NvIDII:7800,8800 GTX a teď GTX580 tak je to plichta.
Odpovědět0  0
Portianko | 9.1.201214:38
Chcem podakovat autorovi za zaradenie Civilizacie 5 do testov, aj ked je to tahova strategia , moja 5850 sa pri 1900x1200 dost zadychava a dost ma to vytaca :­) ...
Odpovědět0  0
Tamoosak | 9.1.201214:16
Clanek pekny, ale ve srovnani mi chybi nvidie 590. Proc neni porovnavane nejlepsi od amd s nejlepsim od nvidie? Protoze by nebyl rozdil tak veliky a nestalo by to za rec?
Odpovědět1  8
Petr Štefek (1098) | 9.1.201214:31
GTX 590 je dvoujádrová karta a měla by být srovnávána s HD 6990, což je stále nejvýkonnější karta AMD. Důvod je jednoduchý, obě zmiňované karty nemám k dispozici. Zkusíme sehnat a udělat zvlášť test CrossFire.
Odpovědět6  0
Tamoosak | 9.1.201214:40
Jde o to, ze GTX 590 je s cenou nekde u 17 000Kc s dph, lepsi volba nez HD 7970. Rozil v cene neni tak veliky a i spotreba jedne GTX 590 bude asi nizsi nez 2 HD. Jsou to jen spekulace z me strany, ale urcite by me takovy test zajimal. Mam starsi kartu EVGA geforce gtx 460 a uvazuji o koupi nove EVGA gtx 590, ale srovnavacich testu je jako safranu.
Odpovědět1  10
MajklAajl | 9.1.201215:35
Přecházet v roce 2012 z GTX 460 na GTX 590 je blbost na entou. Když nemáš rád radeony tak si počkej na 28nm nvidie ­- mají přijít brzo a věř tomu, že potom o 40nm generaci uvažovat nebudeš.
Odpovědět9  1
febrik (62) | 10.1.201215:15
Nehledě na to, že GTX 590 je šíleně zbastlená, to se nVidii nepovedlo ­(řeč je o návrhu PCB, o napájecí kaskádě­). Imho jedna HD 7970 se dá přetaktovat tak, že na výkony dvoujader ­(GTX 590, HD 6990­) v podstatě dosahuje, takže já už mám asi vyřešeno a budu jí kupovat, jen co se objeví nějaká pěkná nereferenční edice.
Odpovědět1  1
Petrovic (10) | 9.1.201216:49
Proč srovnávat jabka s hruškama?
Odpovědět2  0
Thomassi | 9.1.201213:38
Vzhladom na to, ze je to TOP model AMD­/ATI, na novech architekture, novom vyrobnom procese a je vykonnejsi od GTX580 cca 10­-25% tak to nie je bohvieco. Ocakval som vykon niekde min 25%­-30% a viac !
Odpovědět0  9
Petr Štefek (1098) | 9.1.201213:50
V titulech, kde o to jde, je výkon podstatně vyšší, ale otázka je, jestli to běžný uživatel s 22­-24­" LCD ocení za tuto cenu. Budu se snažit ještě udělat testík ve výpočtech, ať je vidět síla jakou toto GPU má i mimo hry.
Odpovědět2  0
Thomassi | 9.1.201223:20
Prešiel som weby ohľadom 7970­-ky áno, je to niekde viac niekde menej, niekde aj 60% ale ako som písal, v tých TOP hrách je to niekedy málo. Ja sám mám monitor 2560*1440, už nie som ten čo sa hráva, tak často ako voľakedy, ale na to rozlíšenie to aj tak ešte nestačí, a drvivá väčšina má rozlíšenie 1920*1080, ab. 1920*1200, prípadne 1600*1200, tam je ten potenciál karty až bude každá hra podporovať všetky nové fičúrky akurát, ale to ubehne zasa rok či dva, teda tým pádom mi nepríde až tak nutné sa TRHAŤ za touto kartou, vzhľadom na výkon.
Odpovědět0  1
Kutil05 | 9.1.201216:29
Nejedná se o TOP model, dvoujádrová 7990 teprve přijde. Krom toho jsem zaslechl, že si AMD nechává v rukávu 7980 ­- jednojádrovou s vysokým taktem.
Odpovědět1  0
NRX (170) | 10.1.201210:15
No pokiaľ nerátam BF3 ­(13%­), tak ten nárast je od 18% do 30% v 2560x1600 bez OC, čo vzhľadom na spotrebu ­(­-20W idle a ­-50W záťaž­), nižšie teploty a podobne, nie je zlý výsledok oproti GTX 580. A s OC je to 26% až 50% pri stále nižšej spotrebe!

Samozrejme predpokladám, že pokiaľ Nvidia niečo nezorie, tak ich nový jednojadrový high­-end túto HD 7970 predbehne, ale dovtedy ešte veľa vody pretečie a pre nadšenca, ktorý vlastní niečo slabšie ako ako GTX 580 ide o jednoznačnú voľbu, lebo oproti zbytku ten nárast výkonu je ­"brutálny­" ­(ale aj aj oproti samotnej GTX 580 je slušný­) a nad tvojim ­"nie je bohvieco­" sa len pousmeje ;­-)
Odpovědět2  0
Koudz | 10.1.201223:29
Ber to spíše z interního pohledu. Oproti předchozí generaci je to skok o 40% výkonu, což je podstatný skok. Dá se očekávat, že vrcholová řada jednoprocesorové Nvidie bude silnější, ovšem otázkou je, kdy přijde­- odhadem za půl roku­- což je půl sezóny a což mimochodem odpovídá konkurenčnímu mači. Řekněme si to otevřeně, byla by obrovská ostuda, kdyby nová Nvidia byla slabší.

Ostatně nezávislý pozorovatel nezasažený zelenočervenou válkou pozoruje stabilní vývoj trhu, na kterém se taktně v půlsezónových intervalech na pomyslném trůnu střídají oba rivalové pravidelně.
A pronejnáročnější jsou jejich topmost modely ­(dual GPU­) ekvivalentní jak v ceně, tak výkonu.
Odpovědět0  0
Hellraiser666 (25) | 9.1.20129:06
Smím se zeptat, jak jste došli na cenu cca kolem 11.500,­- ?

myslím, že tato grafika bude v průměru tak za 13.000,­- :­-)
Odpovědět1  0
Petr Štefek (1098) | 9.1.201213:49
Opravíme, ještě včera jsem se koukal do e­-shopů, jestli vysvitnou průměrné ceny a máte pravdu dnes je to na cca 13000. Byl jsem příliš optimistický. To je hodně:­). Nicméně, jsem s tím tak trošku počítal, a proto jsem zatraceně váhal s oceněním.
Odpovědět2  0
pepepe | 9.1.20128:20
V grafe telot je uvedena merna jednotka W­-aty.
Inak dobra recenzia.
Odpovědět0  0
Petr Štefek (1098) | 9.1.201213:50
Opravím...děkuju
Odpovědět0  0
JohnyRi (1) | 9.1.201218:32
Neměly by teploty být seřazeny vzestupně od shora? Jakože nižší je lepší? Jinak děkuji za článek, i když jsem příznivce stánku zelených.
Odpovědět0  0
petr.svec (2) | 9.1.20127:25
Zcela mi tu chybí informace či test

kolik dokáže karta zobrazit monitorů najednou, v jakých kombinacích mohou být monitory připojeny ­(HDMI, DVI, Display Port­) a ani taky nebylo napsané maximální rozlišení, jaké karta celkově zvládně, jaké by finálně šlo nastavit rozlišení při používání maximálního počtu monitorů?

To že má karta 2x DP, 1x HDMI, 1 DVI­-I neříká nic o tom, kolik výstupů může být aktivních v jeden okamžik :o­) můžete to tam doplnit?
Odpovědět6  0
Petr Štefek (1098) | 9.1.201213:51
Doplním ... trefná poznámka:)
Odpovědět1  0
Pavel Matějka (1586) | 11.1.20129:40
Měla by zvládat 6 fullHD monitorů najednou. Samozřejmě to bude vyžadovat pár redukcí.
Odpovědět0  0
mirek_sr | 2.2.201218:08
mno..par multi monitorovych sestav uz jsem postavil. Zatim vede a nejpouzitelnejsi se jevi dvojice karet 6970 a musi to byt Saphire s pridomkem FLEX. Pokud totiz nemate displayport monitory, mate smolika a ta slavna redukce na DVI je pomerne nachylna na nefungovani. 3x LCD­/TV 1920x1080 je maximum co tato dvojka zvladne a to jeste s odrenyma usima, vse na sever rozhodne dat nejde. Sestavy jsou s 8 GB pameti a procesorem 2500K coz mi pripada hodne v poradku. Jestli chcete hrat naplno na 3 monitorech ­- 5700x1080 musite dat aspon 20 litriku za grafiky, neverim ze 7970 to da samotna. Mozna dve 7950 budou dokonalost sama.
Odpovědět0  0
macgyver_cz (1) | 9.1.20127:25
Gratuluju AMD, to se jim povedlo takže jen tak dál. Koknurence musí bejt.
Odpovědět7  0
Zajímá Vás tato diskuze? Začněte ji sledovat a když přibude nový komentář, pošleme Vám e-mail.
 
Nový komentář k článku
Pro přidání komentáře se přihlaste (vpravo nahoře). Pokud nemáte profil, zaregistrujte se pro využívání dalších funkcí.