reklama
Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně

Širokoúhlý všeuměl - Samsung 215TW

25.9.2006, Pavel Kovač, recenze
Širokoúhlý všeuměl - Samsung 215TW
Tento 21" širokoúhlý monitor je vybaven technologií S-PVA s dobou odezvy 8ms, je to tedy monitor, který se hodí pro hraní her, sledování videa a dokonce občasné zpracování grafiky. Další výhodou je velký počet vstupů, zabudované reproduktory a kvalitní stojan. Zní to jako pohádka? Možná ano, uvidíme však, jak si povede v testech.

Pozorovací úhly



Obrazovky S-PVA jsou osmidoménové, a tak poskytují opravdu dobré pozorovací úhly. Samozřejmě jsou zde stále určitá úskalí v podobě žloutnutí obrazu při pohledu z extrémního úhlu, pokud se tohoto chcete zbavit, musíte se zaměřit na (A)S-IPS panely.


Základní pohled na testovací obrazec (Pro zvětšení klikněte)


Pohled pod úhlem 45° (Pro zvětšení klikněte)

Pětačtyřiceti stupňový pohled prozrazuje perfektní barevné podání bez výrazného žloutnutí a ztráty kontrastu.


Pohled ze strany (Pro zvětšení klikněte)

Při tomto úhlu je sice obraz výrazně tmavší, ale barvy jsou stále dobré. Navíc lidské oko má daleko lepší citlivost, takže i při tomto pohledu uvidíte dostatečně dobře celý obraz.



Pohled pod úhlem 45° zespodu (Pro zvětšení klikněte)



Pohled na testovací obrazec zespodu (Pro zvětšení klikněte)


Není co dodávat, VA technologie zkrátka poskytuje stejné pozorovací úhly v obou směrech.

Barevné podání



Zde jsem byl opravdu velice zvědavý jak si panel poradí s náročným (pro LCD) bílo-černým přechodem. Po důkladném zkoumání jsem narazil na jednu zajímavou věc. Nikde nedochází k proužkování a ani barevnému posunu. Vzpomeňme na Samsung 970P, který v tomto testu propadl díky 6-bit zpracování. Přechod je tak hladký, že se mi tomu až nechtělo věřit. Naposled jsem viděl takto hladký přechod u EIZO S1910/S1931. Pak jsem však zkusil ručně sladit barvy a už se objevil první nedostatek. Dochází k snížení gammutu (pouze 8-bit zpracování obrazu) a objevují se první proužky. Inu, pokud chcete věrné barvy, které si zkalibrujete, musíte se spoléhat na minimálně 10-bit zpracování.


Bílo-černý přechod (ilustrační foto)

Nezmenšené fotografie jsou k dispozici zde: velký výřez (3,6MB), malý výřez (0,5MB).


Duhový přechod (ilustrační foto)

U duhového přechod je situace velice podobná, pokud necháte nativní barvy monitoru, je vše v naprostém pořádku a nic nestojí v cestě plnohodnotnému využití monitoru. Stačí si však ručně seřídit barvy a pozorovat jak se přechod mění k horšímu. Tím však nechci říci, že by byl monitor nějak špatný, je to zkrátka typické chování pro 8-bit panely a to bez ohledu na technologii.

Nezmenšené fotografie jsou k dispozici zde: velký výřez (3,7MB), malý výřez (0,5MB).


Zobrazení fotografie (ilustrační foto)

U reálné fotografie je krásně vidět hloubka obrazu (hlavně levá horní - bitevní vřava). Lehký problém s červenou barvou u řůže kde kdo jistě odpustí. Je to však další drobná vada, která ubírá na drahocenných bodech v hodnocení. Naopak žlutá barva je prokreslena perfektně.

Nezmenšená fotografie je k dispozici zde (3,7MB).


Zobrazení šedé na černé a šedé na bílé



Rozlišení tmavých i světlých odstínů je naprosto ideální (v nativním režimu barev) a dosahuje hodnot 254/255 a 1/0. To jsou nelepší hodnoty kterých lze dosáhnout, díky tomu si panel zlepšuje reputaci.


Podsvícení



Podsvícení je věc, která je velice důležitá pokud chcete profesionálně upravovat fotky. Při hraní her není až tak důležité, ale profi grafici by se měli zaměřit i na tento aspekt.





Na první pohled se může zdát, že podsvícení je celkem nerovnoměrné, ale pokud se podíváte na hodnoty, zjistíte, že rozmezí je však malé. Díky tomu je plocha s intenzitou 85% až 100% poměrně velká (73,8%). To je na širokoúhlý panel velice dobré a při běžné práci si nerovnoměrnosti ani nevšimnete.
reklama