reklama
Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně
25.8.2010, Petr Štefek, recenze
Teselace je nejdiskutovanější vlastností nových DirectX 11 a dá se říci, že se také jedná o vlastnost klíčovou pro markantní zlepšení vizuální kvality v nových hrách. Přes všechny teorie o malých nárocích na výkon se ukazuje, že výkon je opravdu potřeba.

michis666 | 11.4.201120:34
a v jaké cenové relaci se tahle technologie pohybuje asi to nebude do 5 000 czk
Odpovědět0  0
vlasec | 6.4.201210:11
Dva roky nazpět jsem koupil Radeon 5770 za 3600 a teselaci zvládá, i když teda zrovna Unigine Heaven je trochu příliš náročné demo ... Samozřejmě, aby karta zvládala teselaci a zároveň měla všude přes 60 fps na plné detaily a s extrémní teselací, asi bys musel hledat něco dražšího.
Odpovědět0  0
Akyra | 7.9.201011:37
Konečně něco nového na poli efektů. Po velmi dloouuuhé době.
1996­- MultiTexturing,Gouraud Shading, Z­-Buffering
1997­- Trilinear texture filtering, Realtime shadow
1997­- Bump Mapping ­(Embossed Bump Mapping­)
1998­- S3TC
1999­- Environment­-Mapped Bump­-mapping
1999­- Full Scene AntiAliasing, Motion Blur, Depth of Field, Soft Shadow
1999­- Transform and Lighting
2001­- Pixel and Vertex shader
2001­- HDR
2009­- Tesalace ­(nebo 2000 prvni Radeony?..:­)..­)

K tomu poznamenám, že moje vyjmenování roků je podpora na herních grafárnách. Jinak některé efekty fungovaly už dříve pod OPENGL na předchozích profi grafikách. Opravdu funkční Bump Mapping měl až Far Cry 2004, opravdový realtime shadows UT2003 a Deus EX 2 nebo Thief3 v roce 2003­-4 ­(dříve než Doom3 nebo Far Cry..:­)..­) Nejvíc nemám rád články o HDR ve hrách. Například slogan ­"Konečně to má HDR, je to o třídu hezčí grafika­". To jsou strašný řeči ­(nejhorší je, že to píšou recenzenti­). U fotografií to znamená, že je vetší rozsach kontrastu. Ano to celkem beru a v některých situacích to bylo efektní v Halflife 2 Lost Coast. Ale jinak kdo se má na to koukat, přidají tomu lesk a hned vyprávějí jak je to užásné. Agrr bolí mě z toho oči. I v HL2 to vypínám, jelikož hry HDR nepotřebují, jen to kazí krásnou grafiku, místo barev vydím jednu barvu bílou. Když se kouknu z tmy do světla, tak nevidím tak příšerný lesk jako při zapnutí HDR ve hrách. Je to jen pouhá reklama. Víc se to leskne, je to tím pádem i hezčí..blaf..nejhorší je že to strkají i do filmů ­(z filmu to slo do her­)..fakt reklamní blaf..Tesalace je tak trochu nahrazka za Environment­-Mapped Bump­-mapping. Ale to tak nevadi, hlavne ze to bude přinášet pěknou grafiku..Ještě mě trošku rozesmálo, že Unigine Heaven udelalo reklamu Radeonum 5000 i když to mělo dělat původně reklamu Geaforce 400..Dneska už to není o nových efektech, ale schopnosti grafika.
Odpovědět0  0
zjs (83) | 3.9.201016:27
Viděl jsem videa a dlouho porovnával, ale nevidím zatím na tom nic úžasného. Rozdíl je sice viditelný, ale zanedbatelný! Alespoň pro mě. V rychlé FPS jestli budu mít objekty s teselací nebo bez, podle mě na kráse zatím moc nepřidává. Když přišly HDR efekty, byl to tedy větší odvaz.
Odpovědět0  0
vlasec | 6.4.201210:13
No, možná po pohledu na Unigine Heaven bys změnil názor, obzvlášť síla je, co to tam dokázalo udělat s kameny a s taškami na střeše ... a možná by se našly i jiné příklady, kde to hodně pomáhá.
Odpovědět0  0
Rainnnnnnn | 27.8.201021:13
Svět hardware má k dispozici hru Aliens Versus Predator 2 ..? Pánové... notak.. ;)
Odpovědět0  0
Petr Štefek (1098) | 28.8.201023:09
njn to ujelo:­) ... opravím
Odpovědět0  0
jakub11 | 26.8.201014:05
mám dotaz, možná hloupý a naivní... jak je řešena kolize teselovaných objektů? co třeba situace, kdy by dva hrají proti sobě. jeden má zapnutou teselaci a náhodou by se kryl za nějakým teslací vytvořeným výběžkem, ale protihráč by měl teselaci vypnutou a žádný takový výběžek by tam neměl? zasáhl by.. nezasáhl..
Odpovědět0  0
instinct_bob (197) | 26.8.201014:15
Toho bych se nebal.Naprogramovane to bude zrejme tak,aby se tak nebo tak dany projektil bud strefil,nebo ne. Nebude to tak ze jeden tam vybezek ma a druhy ne tak se jeden trefi a druhy ani za nic. ;­-­) Kdyby meli programatori rozlisovat jeste toto, tak by se asi zjancili. Alespon si to tak myslim.
Odpovědět0  0
Timt | 27.8.20109:37
Po zkušenostech z M­(ulti­)P­(layeru­) je to jedno. Tam závisí na latency sítě. Při 100ms latenci jste už za rohem budovy a kulka vás stejně dohoní :­) A třeba při střelbě skrz zábradlí, ploty aj ­- prostě je tam pravděpodobnost jestli kulka projde a počítá se jen vektor, a ­"hlavní­" kolize. To se ještě načekám než budou ty 16jádrové mašinka na 5GHz co zvládnou tuhle kolizní logiku na dobré úrovni ;)
Odpovědět0  0
Pavel Kovač (1033) | 29.8.201011:52
Hlavne kolizni objekty jsou daleko jednoduzsi nez samotne objekty i bez teselace. tzn teselace na to nema zadny vliv. ;­-)
Odpovědět0  0
VooDooVooD | 25.8.201022:45
Nevím, jestli se mi to zdá, ale někdy je ten rozdíl naprosto minimální. Těžko říct, ale můj názor je takový,že patrný rozdíl byl vidět pouze v tom posledním testu ­(Unigine Heaven­) => a taková grafika, než bude absolutně běžná :D tak to budu mít dřív děcko...
Odpovědět0  0
Petr Štefek (1098) | 26.8.20108:06
Rozdíl ve výkonu a vizuální kvalitě je u her, kde se to vše dodělávalo patchem poměrně mizivý... proč? Můžeme spekulovat o naryhclo spíchnutém patchi a nebo ještě neochotě vývojářů pustit teselaci naplno ... málo DirectX 11 hardware ... odradí od koupě majitele DirectX 10 hardware?
Odpovědět0  0
Orten | 25.8.201022:37
Nvidia dává Radeonum zabrat? Podívejte se na výkonostní propady na g­-force kartách, jediné v čem dává nvidia radeonum zabrat je Nvidia Stone Giant a Unigine Heaven, což jsou marky vyrobený za učasti nvidie !
Odpovědět0  0
boboe (123) | 25.8.201010:13
1­) V testu mi dost výrazně chybí Radeon HD5970 ­- je to koneckonců výkonový král, takže test, jak si poradí s tesselací by byl minimálně zajímavý. O 4GB verzi ani nemluvě.
2­) Zajímavá by taky bylo srovnání např s 2GB modely Radeonů. Zde májí totiž 1,2GB a 1,5GB nVidie výhodu jednak v šířce sběrnice a hlavně v totální velikosti paměti. Ony totiž ­"vytesselované­" plochy potřebují otexturovat, ­"vytesselované­" hrany vyhladit, což si nežádá jen výkon, ale i pořádnou porci paměti.
Odpovědět0  0
Petr Štefek (1098) | 25.8.201010:19
ad 1­) Ano, nemám v současné době doma ... ale vratí se mi za pár dní. Nemyslím, že v případě teselace má dvojnásobná paměť takový vliv jak říkáš ... proč by měla? pracuje to na principu toho, aby nebylo nutné zpracovávat hned ze startu modely o velikosti desítek MB. Pokud se nepletu tak velikost textury na teselovaný model zůstává stejná a v tom je kouzlo celé této technologie.
Odpovědět0  0
boboe (123) | 25.8.201010:30
Textura se samozřejmě nemění, ovšem s otexturovanými plochami se nadále pracuje ­(různé filtrování, vyhlazovaní, transformace, světlo ­- nedejbože vícenásobné odrazy, stín­), což jsou operace, jejichž paměťová náročnost roste s počtem ploch a hran.

Podle mě tam viditelný rozdíl bude, ovšem konkrétní test jsem zatím neviděl, takže netvrdím, že je můj názor směroplatný :)
Odpovědět0  0
5om | 25.8.201014:39
Ano pre dokonalost testu by tam mala byt 5970. Je to vo svojej triede dvojprocesorovych grafik kral. Toto ale zamerali na jednoprocesorove.
Odpovědět0  0
boboe (123) | 25.8.201015:01
Podle mě je rozlišování grafik na jedno­- a dvouprocesorové naprosto zcestné. Uživatele zajímá cena, výkon a provozní vlastnosti ­- to, jestli je to jedno­- či deseti­-čipová grafika, to je úplně jedno. Pořád je to 1PCB s jedním chladičem co se strká do jednoho slotu.

To už byste mohl rovnou dělit karty podle velikosti čipu. RV870 má plochu 300mm2 zatímco GF100 má 529mm2, čili nVidie mají skoro o 76% větší čip. Dvě RV870 mají plochu rovných 600mm2, čili jenom o 13% větší než single jádro nVidie.

Čili tvrzení, že HD5970 je jiná karta, protože má dva čipy je blbost. Ona totiž celková plocha jádra na jedné GFX480 se blíží ploše dvou jader v HD5970 a na hony vzdálená jednomu jádru v HD5870.

Je to právě naopak ­- co do počtu tranzistorů by se měly karty GTX480 a GTX470 srovnávat právě s HD5970. To se ovšem rozhodně nehodí nVidii do krámu.
Odpovědět0  0
5om | 26.8.20108:06
Mozes zrovnavat vsetko samozrejme. Takisto mozes zrovnavat procesory dvojjadrove s stvorjadrovymi, Takisto mozes porovnavat desktorpy s notebookmi. Vsetko sa da.
Odpovědět0  0
Petr Štefek (1098) | 26.8.20108:07
HD 5970 tam prostě není, protože jsem ji v době testu neměl, jinak bych ji tam dal, nedělám účelové testy:)
Odpovědět0  0
boboe (123) | 26.8.20109:52
Je mi jasné, že pokud karta fyzicky není, tak v testu není ­- tenhle důvod beru.

Moje reakce byla hlavně na to, že HD5970 by neměl být v testu ­"protože je to dvoujádrová grafika­" ­- to je zkrátka blbost, resp. argument používaný nVidioty ­(a PR oddělením nVidie­), kteří nemohou unést, že výkonnový trůn přináleží AMD.
Odpovědět0  0
Hnizdo (441) | 26.8.201013:53
SLI­/CF ma svoje specifika, predevsim problemove ovladace, spatne skalovani vykonu, nutnost profilu atd. Pokud nekdo tvrdi, ze mu vsechno funguje, tak lze, at ma reseni od nvidie nebo ati.
Pokud zahrneme do testu 5970, uz bude treba testovat SLI nvidie atd.
Odpovědět0  0
jimmbo (8) | 25.8.201010:11
až vyjde diablo 3, tak ze současných karet budou krásný veteráni :­)
Filozofie blizzardu je, zpístupnit svoje hry co největšímu počtu hráčů, takže bych se nedivil, kdyby tam tesselace vůbec nebyla.. Koneckonců Blizzard na první místo dává hratelnost a pak až všechno ostatní. A sebelepší grafika hru víc hratelnou neudělá...
Odpovědět0  0
boboe (123) | 25.8.201010:06
1­) Na nástup pořádné tesselace si ještě hodně dlouho počkáme. Důvody jsou dva ­- technická zastaralost konzolí ­(tam si na DX11 ještě hodně počkáme­) a potom nízký výkon současných DX11 grafik ­(při masovén nasazení tesselace půjdou výkonově do jednotek fps­)

2­) O zařazení tesselace do nových her ­(Diablo 3, Crysis 2­) se dá dosti pochybovat. Stačí si vzít třebas takový StarCraft2 ­- čistě DX9 hra, která dokonce nepodporuje ani AA. Crysis 2, pokud vím, také s DX11 nekoketuje a jestli tam nějaká DX11 nástavba pro PC nakonec bude, nebude to nic rozsáhlého. U Diabla 3 si nedovedu představit rozumný důvod, proč se s nějakou tesselací vůbec dělat ­- v tomto typu her je tesselace naprosto zbytečná.
Odpovědět0  0
Petr Štefek (1098) | 25.8.201010:11
Nemyslím si, podle slov vývojářů se objevili nové technologie, které chtějí zapracovat ... je možné, že to nebude teselace, ale dokážu si představit u Crysis 2 ...u Diabla už méně, jak říkáš, ale smysl tam má také, otázkou je jak se uchopí... ja jsem optimista ....rád doufám v lepší:)
Odpovědět0  0
boboe (123) | 25.8.201010:23
Taky bych byl radši, kdyby se nové technologie prosazovaly rychleji. Ovšem máme tu i příklady opačného směru ­- Assasin Creed 1 podporoval i DX10.1, dvojka byla už jen DX9.

U toho Diabla 3 ­(které snad vyjde ještě v tomto desetiletí­) si pořád nedovedu představit smysluplné využití tesselace ­- ovšem DX11 efektů de daleko více. Ovšem u Blizzardu člověk nikdy neví, viz druhý StarCraft, kde mi ale nepřítomnost AA či DX11 efektů vůbec nechyběla.

PS: Teď jsem narazil na článek o DX11 v Crysis 2. Bude tam. Ač nativně bude engine ­(díky konzolím­) podporovat jen DX9, pro PC verzi k němu budou dodělány ­"přílepky­" umožňující využít i DX11 včetně tesselace ­(hurá!­). Ovšem právě díky tomuto postupu ­(ostatně použitém v Dirt2, Stalker CoP, Metro2033­) nečekám žádné větší DX11 orgie.
Odpovědět0  0
Petr Štefek (1098) | 26.8.20108:09
Jasně pecky jayko Diablo nebo Starcraft táhnou něčím úplně jiným ... Diablo III snad příští rok už konečně:­). Ale ¨Crysis 2 chci stále považovat za výlohu technologií a myslím, že tam bude přínos teselace viditelnější než dnes.
Odpovědět0  0
Hnizdo (441) | 25.8.201011:05
1­) Nechapu. v obou tess. benchmarcich je masove nasazena tesselace a vykony nejsou rozhodne v jednotkach fps. To je casto opakovany nesmysl. To ze to v Metru nebo Stalkerovi trochu brzdi je zpusobeno rannou technologii a spatnou optimalizaci.
2­) Crysis 2 bude obsahovat tesselaci.
Odpovědět0  0
Petr Štefek (1098) | 25.8.201011:21
Ad1­) Jenze plynule to zvladaji jen nejdrazsi karty, ze ... a navic opravdu dobra optimalizace. To v beznych hrach cekat nemuzeme aspon ne hned.
Odpovědět0  0
boboe (123) | 25.8.201011:28
Jojo, je veliký rozdíl mezi benchmarkem, resp. tech­-demem a skutečnou hrou. Jednak bývají optimalizované do takové míry, jaká se v herním enginu objeví až po hodně dlouhé době a jednak je jejich vývoj úzce spjat s nějakou hardwarovou firmou a tak nějak preferuje vždy tu či onu značku.
Odpovědět0  0
Hnizdo (441) | 25.8.201013:53
Mam GTX470 a zvlada to plynule. A neni to rozhodne nejdrazsi karta. Co se tyce plynulosti, je treba si uvedomit, ze v obou benchmarcich je tesselace absurdne mnoho, to v praxi nebude zdaleka potreba.
Naopak si mysilm, ze tesselace odlehci zatez na gpu, protoze se nebude. muset pouzivat tolik geometrie a jine pomocne techniky
Odpovědět0  0
Akyra | 25.8.20109:24
Něco neni Ok. Jelikož s dvoujadrovým procesorem AMD ­(4,4GHz­)a grafikou 5670 mám o něco lepší výsledek v rozlišení 1680x1050 v Unigine Heaven na normal 4AA 4AF než Vy na 5850 ­(27 snímků­) Asi to bude tím procesorem..:)
Odpovědět0  0
Petr Štefek (1098) | 25.8.20109:26
To bude tim, ze se jedna vy berete NORMAL jako ­"bez teselace­" :­) ... v grafu je výsledek extrémní a ­"normální­" teselace.
Odpovědět0  0
Akyra | 26.8.20109:27
Tak tím to opravdu není. Musíte mít chybu v ovladačích. Na tomto webu jsem nikdy nepochopil grafy FPS. Většinou jsou jiné než realita! Opravdu je možné, že spoluprave s procesory AMD je jiná. Měl by se provest test na procesorech AMD..i kdyz by ten výkon neměl hrát s procesory žádnou roli...spíš je něco špatně na Vašich ovladačích..zkoušel jsem to znova a výsledek stejný..
Odpovědět0  0
anywh | 29.8.20107:31
šak tady testy ani nečti.....ještě by se mohli vykroutit, proč nějak pozapomněli na HD5970...nečtu to, možná to tam mají, ale i tak je to neomluvitelné....
Odpovědět0  0
SniperOnTheRoof42 (4) | 24.9.201012:36
Souhlas, nejvýkonější grafickou kartu světa pro PC raději netestovali, poněvadž zelení na ni nemají takovou dobu odpověď.
Odpovědět0  0
HADES (42) | 25.8.20108:51
No tak nevím, v tabulce konfigurace jsou zmiňovány Windows 7 SP1, v textu zas Vista SP2. Předpokládám tedy, vzhledem k absenci DX11 ve Vistách, že se testovalo na Windows 7
Odpovědět0  0
Petr Štefek (1098) | 25.8.20108:54
Jasně na Windows 7 už se výhradně testuje.
Odpovědět0  0
HADES (42) | 25.8.20108:59
No tak v tom případě si opravte text ve druhé kapitole, cituji: ­"Testovací sestava běžela na operačním systému Windows Vista SP2."
Odpovědět0  0
Petr Štefek (1098) | 25.8.20109:08
Ano, tak se stane samozřejmě, děkujeme za upozornění. Chybička se prostě vloudí, snad to bude odpuštěno:)
Odpovědět0  0
HADES (42) | 25.8.20109:18
Chybovat je lidské, odpouštět božské! amen :)
Odpovědět0  0
Ďoďa | 8.9.201020:39
...ale já nejsem bůh!
Odpovědět1  0
instinct_bob (197) | 25.8.20109:14
Musim pouze malinko podotknout ze absence DirectX11 ve Viste neni ... Micro$oft podporuje i Vistu.
Odpovědět0  0
HADES (42) | 25.8.20109:22
Aha, tak to jsem netušil, věděl jsem jen o neoficiálních updatech. Tak to Microsoft překvapil, příjemně
Odpovědět0  0
Petr Štefek (1098) | 25.8.20109:23
Hlavní je ovšem fakt, že na Vistě netestuju:­) ... nad zbytkem přivřem oči:)
Odpovědět0  0
instinct_bob (197) | 25.8.20109:37
To by akorat tak nas*ral,kdyby to tam nepodporoval.Vista a 7 je v podstate stejny OS a stari neni tak velike,aby to nepodporoval.U Micro$oftu ale takovy cin prijde,jako by byl pouze nedopatrenim. ;­-­) Pro mne je to ale +,jelikoz mam Visty­(jako herni OS,jinak pracuji v Linuxe­).
Odpovědět0  0
Krayzie (9) | 27.8.201015:32
Ja len poopravim tvrdenie, ze DX11 je aj pre Windows Vista, takze nie je potreba Windows 7.
Odpovědět0  0
Slovak1 (3) | 25.8.20108:21
Ja som v článku nemohol nikde nájsť, v akom rozlíšení sa to testovalo ...

Našiel som tam len maximálne rozlíšenie toho 30 palcového LCD.
Odpovědět0  0
Petr Štefek (1098) | 25.8.20108:24
Tak tak provozní slepota zapříčinila, že jsem doplňkem neuvedl, že bylo testováno v 1680x1050 a 1920x1200 ... 2560x1600 už běžně neužívám, protože je to poměrně zbytečné a extrémní.
Odpovědět0  0
5om | 25.8.201014:28
Vy mozno nie, ale ja par mojich znamych ideme na 2560x1600.
Za toto mate velke minus. Robite test na high end grafiky a nedate extrem??? Iste to zaujima viacero citatelov ako si poradia top grafiky od konkurentov v extreme. Takto to vypada ko nedokonceny test.
Odpovědět0  0
alcerm (2) | 26.8.20108:07
Jistě. A 64kB paměti musí stačit každému.
Odpovědět0  0
Zajímá Vás tato diskuze? Začněte ji sledovat a když přibude nový komentář, pošleme Vám e-mail.
 
Nový komentář k článku
Pro přidání komentáře se přihlaste (vpravo nahoře). Pokud nemáte profil, zaregistrujte se pro využívání dalších funkcí.