reklama
Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně

Výkon 31 grafických karet, část II. - mainstream (do 7000Kč)

19.10.2005, Zdeněk Kabát, recenze
Výkon 31 grafických karet, část II. - mainstream (do 7000Kč)
Druhý díl našeho megatestu bude pravděpodobně zajímat nejvíce lidí. Zahrnuje totiž grafické karty v rozmezí ceny od 3000 do 7000Kč a poměr cena/výkon zde bývá suverénně nejlepší. Mezi testovanými kartami najdete jak GeForce 6600GT a 6800, tak Radeon X800, X800GT a GTO a pro srovnání také X1300Pro, který bude otestován tentokrát proti výkonnějším kartám.

Shrnutí výsledků v hrách



Na rozdíl od včerejšího článku o low-endu bude tato část poněkud rozsáhlejší, protože jsme použili "malinko" více herních testů. Celkem jste si na předcházejících stránkách mohli prohlédnout 8 grafů ze syntetických benchmarků a 31 grafů x 3 rozlišení z testů herních. To už je myslím dostatečný materiál na vyhodnocení výkonu.

Nejdříve se podíváme na tabulky, které shrnují průměrný výkon testovaných grafických karet v jednotlivých testech. Přikládám jen náhledy, protože jinak bych musel tabulku rozdělit na několik částí, aby se sem vůbec vešla:


Výkon v hrách bez zapnutého FSAA/AF


Výkon v hrách se zapnutým 4x FSAA / 8x AF

Tyto tabulky uvádím jen proto, abyste měli k dispozici materiál, ze kterého jsem vycházel v následujícím hodnocení. Pochybuji totiž, že se zde najde takový milovník čísel, který by chtěl tato shrnutí přelouskat.

Všechna tato čísla tedy můžeme poměrně elegantně shrnout do jedné tabulky, která nám dá zhuštěnou informaci o výkonu jednotlivých karet. Jen upozorňuji, že ATi a nVidia podávají rozdílný výkon v Direct3D a OpenGL, což z této tabulky samozřejmě není patrné.

Průměr FPS
bez AA/AF
4xAA/8xAF
Dopad
Průměr
v %
Radeon X800GTO
72,51
51,39
-29,1%
61,95
100%
GeForce 6800
72,31
51,10
-29,3%
61,71
99,6%
Radeon X800
67,22
46,34
-31,1%
56,78
91,7%
Radeon X800GT
67,04
44,53
-33,6%
55,78
90,1%
GeForce 6600GT
67,23
42,06
-37,4%
54,64
88,2%
GeForce 6800LE
57,75
40,68
-29,5%
49,22
79,4%
Radeon X700Pro
50,99
31,90
-37,4%
41,45
66,9%
Radeon X1300Pro
42,44
26,59
-37,3%
34,51
55,7%
GeForce 6600
43,05
24,67
-42,7%
33,86
54,7%
Radeon X700
41,37
23,92
-42,2%
32,65
52,7%

Karty jsem rovnou srovnal podle výkonu, takže je jasně vidět, že nejrychlejším modelem v této části je Radeon X800GTO, a to prosím nepřetaktovaný. Zde jsou postřehy, které lze z tabulky vyčíst:
  • Rozdíl nepřetaktovaného Radeonu X800GTO a GeForce 6800 je nepatrný (0,4%).
  • Skvělého výsledku dosáhla GeForce 6600GT, což se vzhledem k ceně odrazí v hodnocení.
  • Radeon X1300Pro se v mainstreamu příliš neprosazuje, a to i přes novou architekturu.
  • Dopad FSAA/AF na výkon se nejméně týká grafických karet s 12 pixel pipelines (pod 30%).
  • Nejvíce na zapnutí optimalizací doplácí Radeon X700 a GeForce 6600, což je vina pomalých pamětí.

Tyto závěry jsou ovšem odvozeny ze zhuštěné verze výsledků, proto zde uvádím ještě grafy, na kterých bude vidět pár dalších zajímavých věcí.

Srovnání v grafech



Zatímco včera bylo součástí těchto grafů 8 her, dnes jich je všech 13. Abych zavedl do spojnic trochu pořádek, omezil jsem počet karet v jednom grafu na 3, resp. 4 a uspořádal hry podle výkonu, takže nyní vidíte jakousi pseudo-rostoucí tendenci. Průměrné výkony jsou převzaty z nastavení bez FSAA/AF i se zapnutými optimalizacemi obrazu.


Na prvním grafu vidíte srovnání Radeonu X700, X1300Pro a GeForce 6600. Výhoda nVidie je jasná v hrách Doom 3, Riddick, UT2004 a Serious Sam, zatímco ve zbylých se o první místo perou oba Radeony.


Další graf uvádí výkon střední části mainstreamu, kde dominuje v OpenGL zelená linka GeForce 6600GT, zatímco v Direct3D se nejlépe daří Radeonu X800GT. Radeon X700Pro zde evidentně nestíhá.


Poslední graf je nejvyšší částí středního proudu a zahrnuje oba favority - Radeon X800GTO a GeForce 6800. Jejich vyhodnocení najdete na další straně.
reklama