Rolls-Royce chce do roku 2020 samořízené lodě

Rolls-Royce chce do roku 2020 samořízené lodě
, , aktualita
Rolls-Royce má v plánu do několika let uvést do běžného provozu dálkově ovládané lodě, které v budoucnu nebudou vůbec potřebovat lidskou posádku. Právě na vývoj tohoto odvětví se chce společnost spolu s dalšími partnery zaměřit.



reklama
Středem pozornosti jsou sice samořízené automobily, ale vědci přitom pracují i na autonomních lodích. Na moři je přitom používání dopravních prostředků bez řidiče v mnoha ohledech jednodušší než na silnicích. Před dvěma lety Rolls-Royce ukázal svou vizi robotických nákladních lodí, minulý týden v rámci konference Autonomous Ship Technology Symposium 2016 v Amsterdamu představil podrobnější plány. Pojďme si proto alespoň stručně shrnout, jak si americký výrobce představuje budoucnost lodní dopravy.




Některé návrhy lodí mají opravdu futuristický design...


Plavidla blízké budoucnosti od těch současných poznáte už na první pohled. Měly by být znatelně nižší a často nejspíš budou postrádat palubu i nástavby, svým vzezřením proto mohou připomínat spíše ponorku. Zvenku budou mnohdy viditelné pouze hladké stěny, náklad i většina technologie by měla být ukryta uvnitř. Počítá se také s využitím ekologických motorů, které budou tišší a ohleduplnější k životnímu prostředí. Tím nejdůležitějším rozdílem oproti současným plavidlům je ovšem absence lidské posádky.

Na lodi tedy nebude nutné budovat nejen paluby, ale také další vybavení určené pro potřeby posádky, díky tomu zbyde více místa pro náklad. Organizace Advanced Autonomous Waterborne Applications (AAWA), v jejímž čele stojí právě Rolls-Royce, počítá s mnoha druhy lodí určenými pro nejrůznější úkoly. Všechny ovšem budou řízeny počítačem, kterému bude sloužit řada senzorů včetně kamer, infračervených systémů, radaru, lidaru (ke měření vzdálenosti pomocí laserového paprsku), mikrofonů, sonaru nebo GPS.




...jiné se tolik neliší od dnešních nákladních lodí


Plavidla budou využívat tzv. dynamickou neboli nastavitelnou autonomii, která zahrnuje několik různých režimů řízení. Od dálkového ovládání, kdy je loď řízena člověkem z pevniny, až po zcela autonomní řízení, do kterého člověk ani nemůže zasahovat. Ideální nastavení je asi někde uprostřed – loď se bude po většinu času řídit sama (především na volném moři), ale v případě problému bude moct do ovládání dálkově zasáhnout lidská ruka. Liší se i možnosti nastavení v případě nenadálé situace – problém se pokusí vyřešit počítač, nebo navrhne řešení, které bude muset být schváleno, případně nechá rozhodnutí na člověku.

Autonomní systém řízení by se měl postupně učit z vlastních zkušeností a také dat, která mu poskytnou jiné lodě. V praxi se ovšem i přes dokonalejší stroj počítá s dohledem člověka, který bude moct zasáhnout například při extrémních projevech počasí, chybě počítače nebo dokonce jeho úmyslného napadení. Loď by proto měla být schopná se vrátit do výchozí či jiné bezpečné pozice. Na pevnině je plánováno zřízení řady kontrolních center, které budou s loděmi obousměrně komunikovat skrze pozemní i satelitní vysílání. Plánuje se v nich také využití virtuální reality.




Vzhled řídících center připomíná sci-fi filmy


Operátoři v centrech budou nejspíš sledovat více lodí najednou, hlavním úkolem přitom bude identifikace a řešení případných problémů v reálném čase. Ačkoliv má Rolls-Royce v plánu zcela nahradit lidskou posádku počítačem, minimálně zpočátku s největší pravděpodobností i na samořízených lodích nalezneme lidi z masa a kostí. Jejich úkolem bude dohlížet na provoz, pomáhat při řešení nenadálých situací a případně i komunikovat s veliteli běžných lodí. Přítomnost posádky by mohla být vyžadována také z právního hlediska. V přístavech budou nadále potřeba dělníci kvůli řádnému zajištění nákladu.

Před tvůrci teď stojí mnoho otázek týkajících se roboticky řízených plavidel, některé z nich jsou stejné jako v případě autonomních vozidel – například kdo bude zodpovídat za případnou nehodu? S nasazením samořízených nákladních lodí se počítá do roku 2020, budoucnost námořní dopravy je tedy opravdu na dosah.


Zdroj: Gizmag.com
Nejpopulárnější tablety
reklama
Nejnovější články
Algoritmus odhalí i skryté projevy nenávisti na Twitteru a umožní zabránit násilnostem Algoritmus odhalí i skryté projevy nenávisti na Twitteru a umožní zabránit násilnostem
Univerzita Cardiff pracuje na algoritmu, který umožní vyhledávání nenávistných příspěvků na Twitteru a především jejich spojování s reálnými trestnými činy. V budoucnu by tak policie mohla snáze předpovědět výbuchy násilí spojené například s rasismem.
Dnes,  aktualita, Jáchym Šlik,  1 komentář
Přelepení webkamery páskou doporučuje i šéf FBI Přelepení webkamery páskou doporučuje i šéf FBI
Sám šéf FBI James Comey se nedávno nechal slyšet, že má webovou kameru na svém notebooku přelepenou kusem pásky. Dělá to prý pro svou bezpečnost a doporučuje stejný krok učinit i všem ostatním.
Včera,  aktualita, Jáchym Šlik,  2 komentáře
První vlak na vodík začne jezdit příští rok v Německu První vlak na vodík začne jezdit příští rok v Německu
Alstom se pochlubil prvním osobním vlakem využívajícím vodíkové palivové články. A nejedná se o žádnou technologii daleké budoucnosti, moderní jednotky začnou brázdit německé koleje už koncem roku 2017.
Včera,  aktualita, Jáchym Šlik
Biostar má svou první myš, levný model AM2 Biostar má svou první myš, levný model AM2
Společnost Biostar známe především jako výrobce základních desek a grafických karet, přičemž v tomto ohledu patří vedle firem Gigabyte a Asus mezi trpaslíky. Nyní se tato firma rozhodla, že zavede výrobu i počítačových myší.
23.9.2016,  aktualita, Jan Vítek
Google otevřel vývojářům VR platformu Daydream, ale zatím chybí smartphony Google otevřel vývojářům VR platformu Daydream, ale zatím chybí smartphony
Tento týden došlo k vydání VR SDK 1.0 pro platformu virtuální reality Google Daydream. Vývoj aplikací tak může naplno začít ještě předtím, než se na trhu objeví více než jeden podporovaný smartphone.
23.9.2016,  aktualita, Jáchym Šlik