reklama
Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně
13.4.2012, Pavel Kovač, článek
S nástupem LED podsvícení se tloušťka LCD monitorů výrazně zmenšila. Výrazně také ubylo na spotřebě elektrické energie. Je však pro běžnou domácnost nutné řešit spotřebu jednoho či dvou monitorů? Odložte kalkulačku a ponořte se do našich výpočtů.

Hrdlodus (6) | 31.5.201322:27
Podíval jsem se na CZC, jaká je u jednotlivých monitorů roku 2012 uváděna spotřeba. Nenašel jsem EIZO. Ostatní ano, ale mohou se lišit v nějakém tom posledním písmenku v názvu.

První číslo je naměřená hodnota, údaj za lomítkem je hodnota z CZC.

Philips ­- 12,5 ­/ 16,72
NEC ­- 19,5 ­/ 37
yiama ­- 18,9 ­/ 26
yiiama ­- 25,6 ­/ 20
Fujitsu ­- 18,8 ­/ 35
EIZO ­- nenalezen
BenQ ­- 19,4 ­/ 70
AOC ­- 19,1 ­/ 40
Odpovědět0  0
enzo24 (10) | 14.4.201219:27
v clanku sa mi pacia zistene porovnavane udaje spotreby a svetelneho vykona na watt ako i vycislenie rocnych uspor pri prevadzke monitora ako i zaver a ekologicky ciel, ktory autor sleduje..

No niektore predpoklady sa mi zdaju velmi skreslene. Napr. pri precitani nasledovnej vety ma napadli otazky:
"Na světě je odhadem jedna miliarda počítačů, které jsou používané. To znamená i stejný počet monitorů.­"

Jedna sa len o desktopy, alebo i o notebooky a servery v racku?
Co ak su viacere PC pripojene cez KVM switch alebo tam user pristupuje cez remote desktop?

"Pro provoz všech LCD na světě je potřeba 4,559 Temelína. Pokud bychom kompletně přešli na nové monitory, tak je potřeba 3,06 Temelína. To znamená o cca 1,6 jaderné elektrárny méně.­"

Tu mi chyba udaj o uvazovanej celkovej prevadzke 1 monitora za den a o tom ako dlho je monitor v prevadzke a kolko bezi monitor na standby.
A ako uz viaceri diskutery spravne povedali, nie je tu vycislene, ake su naklady na vyrobu novych a likvidaciu starych monitorov..
Odpovědět0  0
Pavel Kovač (1033) | 16.4.20128:03
Uvažovaná doba provozu je v článku napsána. Stačí pozorně číst.
Náklady na likvidaci nejsou rozhodně malé. Každopádně ten, kdo tento článek četl pozorvně, jistě závěr zná. Není třeba měnit LCD s CCFL za LCD s LED. Nevyplatí se to.

To kolik je PC je opravdu pouze orientační. Myslím, že v dnešní době není človek schopen spočítat kolik je přesně v provozu LCD­/CRT apod. Zde může být odchylka docela velká, ale pro ukázku to je jedno. Protože za měsíc to může být jinak ;­-)
Odpovědět0  0
enzo24 (10) | 16.4.20128:29
dakujem za odpoved.. mate pravdu, nejak mi to pri citani uniklo..
Odpovědět0  0
spc | 22.4.201217:17
Pan Autor

Hodnotit spotrebu ako parameter podsvietenia je velmi priblizne, vobec aj hodnotit rozne monitory podla je jedneho cisla je VELMI NEPRESNE....
preco?

napr. moj 30­" ma
v najlepsom pripade ­(cierny obraz, min jas CCFL­) 28W
v najhorsom pripade ­(biely obraz, max jas CCFL­) 55W
z toho ide 13 ­- 14 W na vrub intenzity podsvietenia

u TN monitorov to bude asi presne naopak ­(aktivna farba je cierna­)

zabezpecit OBJEKTIVNU porovnatelnost parametrov je takmer vylucene!!!
a tym nehovorim len o presne rovnakej metodike merania a vyberu vzdy rovnakeho porovnavacieho parametra...

napr. staci, ze nejaky monitor podporuje aj velmi vysoky jas podsvietenia, ktory je plus pre cloveka, co chce monitor pouzit v nadmerne osvetlenych podmienkach, ale bezne sa bude pouzivat v uplne inom nastaveni ­-> a tento monitor bude uplne nepravom vyhodnoteny ako `pazravy`!!!

alebo naopak vyrobca umozni velmi nizku hodnotu podsvietenia ­- takmer nepouzitelnu v beznych podmienkach ­-> a bude nepravom ohodnoteny ako `usporny` ­(aj ked moznost znizit intenzitu skoro na nulu je urcite plus­)


Odpovědět0  0
Pavel Kovač (1033) | 24.4.201214:28
Ale zde uváděné hodnoty jsou vztaženy vždy na 120cd­/m2 tzn. pro jednotný jas. Tím odpadá jedna vaše připomínka. To že váš monitor má při zobrazení černé a bílé tak rozdílné hodnoty bude dáno nejspíš dynamickým kontrastem. Takto velké rozdíly totiž nedělá samotné natáčení krystalů ­(ty jsou řádově v jednotkách W­).
Další připomínka ohledně TN a neTN monitorů není pravdivá. Sice je aktivní barva černá, ale dnes se jas reguluje pomocí podsvícení, tzn je zcela jedno zda je to TN nebo IPS ;­-­). Tím tedy padá i druhá výtka.
Odpovědět0  0
spc | 24.4.201215:05
Pan Kovac,

Ak su uvedene hodnoty namerane vami rovnakou metodikou pri 120cd­/m, tak samozrejme hodnotnost porovnania radikalne stupa... :o­)

ALE!

1­/ vasa domienka o dynamickom kontraste je absolutne vylucena ­(tento moj kus ma konkretne dokonca manualne ovladanie intenzity podsvietenia mnou dorobenym potenciometrom priamo na vstup invertorov podla specifikacii ­- pretoze vstavane ovladanie opetovne zlyhavalo a uz som nemal nervy na dalsiu reklamaciu­)

Sameho ma prekvapilo zistenie meranim, ze typ zobrazovaneho ­(cisto cierny resp. biely obraz­) ma porovnatelny vplyv na odber ako zmena intenzity podsvietenia max ­(500cd­) resp. min ­(100cd­) 8­-O
Dalo by sa to sice prisudit velkemu mnozstvu ovladanych bodov ­(vyse 12 milionov­) , ale zaroven tak velka obrazovka ma spustu posvetlovacich trubic CCFL...

Takze si mozte trocha poopravit zavedeny nazor, ze tranzistory robia na odbere max. par wattov ­(tak ako som ho zmenil aj ja­) :o­)

2­/ Ako odbornik ste v mojich ociach znacne pokesol po napisani nasledovneho:
`Další připomínka ohledně TN a neTN monitorů není pravdivá. Sice je aktivní barva černá, ale dnes se jas reguluje pomocí podsvícení, tzn je zcela jedno zda je to TN nebo IPS`

Kedze si uvedomujete, ze TN technologia napaja tranzistory aby zmenili strukturu LC na nepriepustnu pre polarizovane svetlo ­(aktivna cierna­), a sam priznavate, ze merania ste prevadzal zakazdym pri 120cd­/m2
(predpokladam metodiku cely obraz biely a intenzita podsvietenia nastavena na 120 podla sondy­), tak akoto ze NEPRIZNATE FAKT, ze sunkovym TN monitorom davate nepravom watty za spotrebu dole a naopak kvalitnym monitorom VA resp IPS, ktore maju aktivnu farbu bielu ­(t.j. v tomto stave su tranzistory napajane­) skodite????

TENTO ROZDIEL MOZE BYT AZ 14 wattov!!! ­(30­" 2560x1600 monitor­)

Ak vasa metodika merania tento rozdiel osetruje ­(napr. zmeranim pri uplne ciernom a uplne bielom obraze a naslednym spriemerovanim­), tak sa vam ospravedlnujem....
Odpovědět0  0
Pavel Kovač (1033) | 24.4.201216:52
ad1­) Ok pokud nemáte dynamický kontrast tak je to potom OK.
ad2­) Ale tady si úplně nerozumíme. Já jsem si totiž myslel, že v původním příspěvku regulujete jas natáčením krystalů ­(v recenzích jsem to uváděl jako ­"softwarovou regulaci jasu­") .

Ja fakt že se spotřeba mění v závislosti na zobrazované barvě ­(bílá černá­) nepopírám. Dokonce jsem to v předchozím příspěvku i psal. Ale obvykle nebývá rozdíl tak markantní jako u vašeho kusu. Například u mého 24­" je rozdíl 2W. V metodice samozřejmě tento fakt zohlednuji. Vždy měřím spotřebu na šachovnicovém poli 8x8 ­(černá­/bílá­). Tzn. nenadržuji ani jedné technologii.

Z mého pohledu si myslím, že jsme si akorát zcela neporozuměli hned na začátku.

btw. váš rozdíl ve spotřebě bílá­/černá je opravdu markantní. Ještě jsem s s tak velkým rozdílem asi nesetkal. O jaký produkt jde?
Odpovědět0  0
Pavel Kovač (1033) | 24.4.201216:58
Ještě ad2­) Věta ­"Další připomínka ohledně TN a neTN monitorů není pravdivá. Sice je aktivní barva černá, ale dnes se jas reguluje pomocí podsvícení, tzn je zcela jedno zda je to TN nebo IPS­" byla myšlena jako regulace jasu u monitorů. Tzn je jedno zda reguluji jas u TN či IPS. Spotřeba bude teoreticky stejná ­(samozřejmě s rozdílem na ovládání krystalů­). Opět si myslím že jsme si zcela neporozuměli.
Odpovědět0  0
spc | 24.4.201218:49
Ano, asi sme sa nepochopili...
Monitory regulujuce jas `softwarovo` bez zmeny intenzity podsvietenia som vobec nebral do uvahy ­- mozno preto ze toto riesenie je technicky udesne a uz dlho som sa s niecim takym nestretol ;o­)
btw. dodnes si pametam ako mi vlasy dupkom vstavali, ked znamy ktoremu tiez odisla regulacia podsvietenia ­(monitor bol stale na max­) tento problem `riesil` citujem `sikovnym programikom` stmavujucim vystup z VGA!!!
To ze parameter kontrastu ide prakticky uplne do prdele ho vobec netrapilo 8­-O

Prepacte mi inak moj trocha ostrejsi ton, ale v poslednej dobe sa stretavam prilis casto s diletantizmom aj v uplne necakanych kruhoch a uz som akosi preventivne `prednasraty` ­- recenzie a testy na SHW byvaju prave dost objektivne a emocionalne nezaujate, co je velmi pozitivne... Je potesujuce ze vasa metodika merania je zda sa naozaj prepracovana a zohladnujete vsetko co je mozne zohladnit...

Ten monitor je takyto:
http:­/­/beyondinfinite.com­/lcd­/Library­/LG­-Philips­/LM300W01.pdf

Kedze aj z PDFka vidno, ze ma 16 CCFL trubic, tak som prave cakal presne to, ze spotreba bude tak na 80% zavisiet od intenzity podsvietenia a hlavne celkovo ze bude ovela vyssia!!!
(staci si pozriet bezne specifikacie 30tiek, kde je max. 130 W nic vynimocne­)
Z mojho som viac ako 55W nevymackal, aj ked priratam este nejaku stratu na napajacom zdroji, tak stale je to velmi malo...

Skuste si pozriet aj to PDFko ­- tiez tam zo specifikacii vyplyva vyrazne vyssi odber pre podsvietenie ako pre LCD,
a aj vypocitany rozdiel medzi uplne ciernym a bielym obrazom by mal byt cca nieco vyse 6W ­-> prakticky je to asi dvojnasobok!
Jedine ak by sa to stracalo este pred LCD modulom, ale zeby bol interny DC­-DC menic ucinny len na asi 50%?
Nato ze je tak malo ucinny, tak ma ale zas monitor dost slusnu spotrebu....

Kebyze to sam nemeram tak asi neverim
Odpovědět0  0
ivosu | 13.4.201219:15
metodika úspory je jak to obvykle bývá příliš zjednodušená.
1­) podniky nemají elektřinu ani zdaleka za 4,26 kč nybrž okolo 2kč­- čím větší tim je menší
2­) i mnoho domácností má tarif nižší , např přímotopy 20 h okolo 2,6 kč
3­) elektřina se 9 měsíců­(topná sezona­) neztrácí neužitečně ,nybrž přeměnuje na teplo ­-pro ty co topí elektřinou je to 1:1, ale i pro plynaře ca 40 % uspory
4­) když se k tomu započte i ztracená úroková míra z úspor nebo naopak z úvěru na pořízení nového monitoru , tak i návratnost změny ze starého CRT na LCD je hodně problematická
5­) o ceně za ekologickou likvidaci nemluvě , a při výrobě nového co se ­"zlikviduje přírody­" ­(lom , nebezpečné látky ,palivo, elektřina, atd­)

Cena výrobku je vždy jen ekvivalent energie do ní při výrobě vložené, takže se z ekologického ­(a tím i ekonomického­) opravdu jen malokdy vyplatí předčasně zkracovat technický život výrobku .
Odpovědět1  0
djthrall (8) | 13.4.201221:57
Nemohu s vami souhlasit a to hned u prvniho bodu,jako podnikatel nemam ani zdaleka cenu 4.26 kc za kWh nybrz nekde kolem 8 kc za kWh.elektrarnam se nevyplaci pro domacnost distribuovat elektrinu obrovske straty na mWh vydelavaji pouze na firmach kde je cena elektriny uplne nekde jinde a take musite dodrzovat odbery pokud nesplnite kvotu nebo prekrocite tak se cena taky zmeni.Tento clanek je spise pro zajimavost a je dosti orientacni.
Odpovědět0  0
Pavel Kovač (1033) | 24.4.201214:31
Článek vznikl hlavně pro přehled jak se změnila spotřeba LCD v průběhu cca 4 let. Ony kalkulace cen jsou uvedeny hlavně pro zajímavost a aby si čtenář uvědomil kolik ročně investuje do provozu monitoru.
Odpovědět0  0
oldrick | 2.5.201212:33
a kde ste prosím vzal tu cenu za energii? Asi vám zašlu výpis od PRE , už sem to chtěl hodit na autora ale když vidím jak se tu pišníte nesmyslama s podnikem.
Myslím, že ten článek měl být o spotřebě v domácnosti a tam si zaplatíte za kWh přes 6 kč!
Jinak k článku není co dodat ....
Odpovědět0  0
Pavel Kovač (1033) | 2.5.201214:44
Prapůvodní cena v článku byla stanovena z mé osobní ceny za enrgii ­(4,61167 Kč za kWh­). Poté jsem přistoupil k průměrné ceně energie. Postupoval jsem jednoduše. Zadat do googlu ­"průměrná cena elektrické energie­". Srovnal s mojí osobní cenou ­(pro kontrolu­) a tu jsem poté použil v článku. Jednoduché, žádná záhada.
Odpovědět1  0
JanoX | 13.4.201215:43
Podobnou úvahu už jsme slyšeli několikrát, byl to přechod ze žárovek na úsporky, pak přechod ze starých ledniček a mražáků na nové, šrotovné na auta a pokaždé se tak nějak zapomene na sešrotování těch starých kousků a vyrobení nových a to jsou ohromné kvanta energie a paliv. Nemám nic proti LED, ale myšlenka že předčasným sešrotováním monitorů s CCFL a jejich nahrazením monitory s LED se něco ušetří, je vzdálená realitě.
Odpovědět3  1
Pavel Kovač (1033) | 13.4.201214:42
Pro přehlednost jsem ještě přidal grafy v €. Nemusíte tedy přepočítávat.
Odpovědět0  0
enzo24 (10) | 14.4.201218:44
chybaju mi tam udaje s cenou monitorov.. Pred 6 rokmi som kupil 19­" LCD monitor za +­- 450­-500 EUR.
Ak mate funkcny monitor a kupujete novy, tak uspora je pre vas nizsia, prave o naklady na kupu noveho monitoru.
Odpovědět0  0
alef.nula | 13.4.201212:24
Kolik Temelínů by bylo potřeba k výrobě jedné miliardy monitorů?
Odpovědět2  1
frys.pavel (21) | 13.4.20129:26
Solidní hodnocení, pěkné čtení. Před pěti léty jsem si ještě ­"přitápěl­" velkým CRT s polarizačním rámečkem. Sice nostalgie, ale ­"sklo­" mělo také něco do sebe. Trochu mi schází v hodnocení nějaký monitor LG. Neprodávají se ? Netestují ?
Odpovědět0  0
kurtd.. | 13.4.201215:43
LG je v podstatě ­"všude­" protože jde o největšího respektive nejvíc trhu ovládajícího trhu výrobce LCD panelů­(obrazovek­) jinými slovy každý LCD monitor od AOC po Eizo který má IPS obrazovku je od divize LCD panelu LG Electronics zvaná LG Display. http:­/­/www.lgdisplay.com­/
Odpovědět0  0
frys.pavel (21) | 13.4.201220:11
Ano, vím to. Spotřebu svých LG monitorů, monitor­-TV i TV znám ­(6 ks­). Proto jsem si dovolil ­"špičku­" na autora. Není to první globální výrobce ­"něčeho­". Blahé paměti jsem vyhrával sázky na výrobce CD­-ROM mechanik. Málo lidí vědělo, že svého času byl u 90% CD­-ROM ­"střev­", výrobce EPSON.
Odpovědět0  0
kurtd.. | 14.4.201213:42
LG Display mělo­/má v Číně problémy se stávkou to proto že je to místo práce placenné otroctví.
http:­/­/www.youtube.com­/watch?v=ssHl_d5fq_w
http:­/­/www.bbc.co.uk­/news­/business­-16343396
http:­/­/www.ft.com­/cms­/s­/0­/04dfd2e4­-3132­-11e1­-a62a­-00144feabdc0.html#axzz1s0tbBD3M
Hlavně že máme levné monitory to nám čínský komunismus nevadí že.
Odpovědět0  3
frys.pavel (21) | 14.4.201215:39
???? Co Vás ­"vyhecovalo­" ? 4 monitory + TV­-monitor + TV potřebuji ke své práci a zábavě. Jsme na stránkách o HW, nejsem ředitelem Zeměkoule, jděte na Novinky. :­) Neexistoval, neexistuje žádný komunismus. Jen několik pokusů o ­"budování­" socialismu. Neúspěšných pokusů.
Odpovědět1  0
tomasjerry (211) | 13.4.20128:45
Tento clanok sa mi velmi paci, jeho odporucanie este viac. Mam iba jedno podoknutie, ak by sme vsetci vymenili nase stare monitory za nove, kto sa potom postara o ten odpad? Hlavne sa zabudo vycislit, kolho by ho bolo!
Odpovědět4  0
Zajímá Vás tato diskuze? Začněte ji sledovat a když přibude nový komentář, pošleme Vám e-mail.
 
Nový komentář k článku
Pro přidání komentáře se přihlaste (vpravo nahoře). Pokud nemáte profil, zaregistrujte se pro využívání dalších funkcí.