reklama
Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně

Technologie, které nepřežily desetiletí - díl 2.

23.2.2010, Petr Štefek, článek
Technologie, které nepřežily desetiletí - díl 2.
V dnešním druhém díle se podíváme na další várku technologií, kterým se nepodařilo přežít minulé desetiletí. Setkáme se tedy architekturou Intel NetBurst nebo konzolí Sega Dreamcast. Některé skony důležitých technologií ani nelze označit za neúspěchy, ale spíše za jakousi technologickou evoluci.
OpenGL je s námi již více než dvě desítky let a přes jeho nesporné úspěchy na poli profesionální grafiky se nám - běžným uživatelům - vzdálilo, protože jako herní API ho již nevídáme (až jednu výjimku, kterou je konzole Playstation 3). Za vývojem OpenGL alias Open Graphics Library stojí známá společnost Silicon Graphics. Za OpenGL jako celkem stojí Khronos Group, což je sdružení subjektů podporující toto neziskové API, které může využívat prakticky kdokoli. Členy sdružení jsou například AMD, Nvidia, Evans & Sutherland, Intel a mnohé další.



Samotné OpenGL prošlo za léta své existence podobnou evolucí jako DirectX, ovšem s tím rozdílem, že byl veliký důraz kladen na profesionální využití a méně již na ulehčení práce vývojářům her. Samotná Khronos Group se ovšem angažuje také na zbrusu novém OpenCL, které je ovšem nyní tak trošku ve stínu nových DirectX 11. OpenGL vychází z prastarého rozhraní IrisiGL, které bylo vytvořeno už před rokem 1990. Velká škoda pro OpenGL jako takové je, že se přesunuje od PC a grafických konzolí především do telefonů, jako je iPhone nebo další postavené na systémech Symbian a Android.


Doom 3 - OpenGL - iD Tech 4

OpenGL ale zcela mrtvé pro herní účely zdaleka není, což dokladují konzole Nitendo Wii a již výše zmiňovaný Playstation 3. Bohužel z trhu zmizelo dalších několik hráčů, mezi kterými byla třeba konzole Sega Dreamcast. Jeden z posledních OpenGL grafických engine byl kousek pohánějící Doom 3 z dílen iD Software. iD Tech 4 a jeho předchůdci se prosadily v mnohých hrách od legendární série Quake po hry jako Expendable nebo Diablo II.

Výrazný rozdíl mezi DirectX a OpenGL spočívá v tom, že zatímco DirectX je především rozhraní umožňující přístup k 3D hardware, tak OpenGL je redenerovací systém, který může být eventuálně akcelerován skrze 3D hardware, ale nikoli implicitně. V minulosti bylo asi nejznámějším tzv. MiniGL pro karty 3Dfx, které vycházelo právě z plnohodnotného OpenGL. Současné grafické karty samozřejmě OpenGL podporují také a v jeho poslední verzi, ale herní využití je praktický nulové. DirectX vládne PC platformě pevnou rukou a přesto, že ne všichni vývojáři využívají součástí jako Direct 3D, tak stále toto API sjednocuje hardware a vytváří stabilní standard, na který se mohou vývojáři spolehnout. Nikdo už dnes nestojí o války formátů a API, protože čas jsou peníze a co lze vytvářet jednotně, to je pro všechny lepší a snažší.


Expendable - OpenGL

Posledním mohykánem je tedy konzole Playstation 3, která nativně podporuje jako jediné OpenGL, ale s přihlédnutím k relativně malým úspěchům této konzole oproti jejím minulým generacích se dá předpokládat změna ve všech ohledech. Microsoft u svého Xbox 360 využívá mírně modifikovaný DirectX 9 (modifikovaný kvůli grafickému čipu s unifikovanými jednotkami – standardní DirectX 9 práci s USA architekturou nepodporuje). Většina herních vývojářů preferuje nativní API pro každou konzoli, aby docílila maximalizace výkonu na daném (poměrně rychle stárnoucím) hardware.

Jediným polem, kde porovnávání OpenGL a DirectX mělo smysl, byla platforma PC a tam OpenGL prohrálo na plné čáře. Setkávat se tak budeme v příštích letech na našem PC pouze s evolucí API Microsoftu, která pro opravdové vývojářské špičky, jako jsou Carmack (iD Software) nebo Sweeney (Epic), dokáže být pěkně omezující.
reklama