reklama
Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně
28.7.2005, Pavel Kovač, článek
Zvažujete koupi nového monitoru? Nechcete již kupovat CRT, ale rovnou LCD panel? Pokud je vaše odpověď "ano", tak neváhejte a čtěte dále. Pro ty co již panel mají a nejsou s nim spokojeni přinášíme exkurzi do oblasti LCD panelů a pokusíme se pomoci s jejich případnou volbou.
Netration | 18.10.200915:27
Zdravim,
vlastním LCD LG, které podle parametrů má 2ms, ovšem je na monitoru vidět jak se snaží těch 2ms dosáhnout, protože při pohledu z blízka monitor zrní. Dá se nějak doba odezvy ručně zvíšit třeba na 8ms? ­(aby to zrnění zmizelo, při práci ve Windows mi to dost vadí­).
Odpovědět0  0
NiXtreme | 20.4.20060:29
jak je to z podanim cerne u ruznych technologii? pri sledovani filmu na 4:3 ci 5:4 monitoru zabiraji cerne pruhy dost mista a je jasne videt jak je cerna podana. ptam se tedy ­- je na mva­/pva technologii cerna opravdu cerna?
Odpovědět0  0
Kamil Korda | 18.2.200615:19
Mimo práce v oblasti grafiky a webu občas postavím i nějaký počítač, LCD panelů mi tedy prošlo rukama mnoho a to od různých výrobců. Ještě jsem ale neviděl a zřejmě nějakou chvíli neuvidím
jediný LCD panel do 20 000,­-, který by dokázal věrně zobrazit odstíny jemných světlých barev. Opak je pravdou, zobrazení těchto barev ­"levnými­" panely lze považovat za více než ostudné. Ať si kdokoliv vytvoří např. HTML dokument a vedle sebe si dá širší svislé pásy na nichž prostřídá barvu pozadí #fffff0 např. s těmito dalšími barvami: #e0ffff; #f0f8ff a #e6e6fa; ­(vybrat si může i jiné­) a na ně pěkně nějaký tmavý text. Předpokládám, že
po shlédnutí výsledku a především porovnání se zobrazením libovolného klasického CRT monitoru ­(třeba i za 3 500,­-­) by si již nikdo normální nikdy nedovolil doporučovat jakýkoliv LCD do cca 20 000,­- pro práci s grafikou či webem. Přenechte tedy tuto kategorii monitorů gamblerům a více než nenáročným uživatelům MS Office a nepište evidentní nesmysly, ty ať si píše Computer s PCWORDem, tam se to ztratí.
KK
Odpovědět0  0
Pavel Kovač (1033) | 18.2.200623:06
To co zde popisujete je typicky neduh temer vsech TN panelu ­(existuji vyjimky jako je EIZO­). Pokud si vsak poridite panel MVA resp. PVA, tak zjistite ze rozlisovaci schopnost i v techto odstinech je velmi dobra. Pokud si proctete par recenzi v nasem magazinu, tak zjistite ze spousta monitoru i pod 15 000,­- dokaze odlisit odstiny RGB ­[254,254,254­] a RGB ­[255,255,255­] popr. obracene RGB ­[0,0,0­] a RGB ­[1,1,1­].
Doporucuji se kouknout prave na nove LCD monitory MVA popr. PVA treba zmenite nazor. Samozrejme ne vsechny MVA, PVA panely jsou toto schopny odlisit a tak doporucuji cist recenze konkretnich modelu.
Odpovědět0  0
Lihel | 20.2.20067:51
Máte na výběr 5tis, bez schánění informací a nebo 15tis. Po čem sáhnete?
Odpovědět0  0
Pavel Kovač (1033) | 20.2.200610:49
Cena je samozrejme stale jeste dosti velka, ale je to dano tim ze je technologie jeste relativne mlada. Za kvalitu je treba platit a ten kdo chces napriklad dokonalou geometrii, malou unavu oci. Nebo treba chcete sirokouhly monitor. Jde o to na cem si zakladate.
Je jasne ze CRT je levne ­(technologie je jiz na vrcholu a vyroba je dost levna­) avsak je docela dost mozne ze do roka a do dne se CRT prestane vyrabet uplne.
Odpovědět0  0
Krevety (106) | 1.2.200621:43
Tvrdit, ze ­"Line Defect­" tezko uvidime, kdyz sem ho osobne u sveho prniho 15­" panelu zazil, je docela odvazne tvrzeni...
Doporucuji to autorovi preformulovat .)
Odpovědět0  0
uzivatel | 1.2.200616:02
Na stole jsem měl všechny typy CRT od roku 1995 všechny velikosti a asi od roku 2002 první LCD 15­" philips až po současný 21,3­" Samsung 213T a upřímě nic jiného než LCD v tuto chvíli nemá cenu. Při práci 10hod na PC jsem u nejlepších CRT monitoru měl oči jak králík a zrak šel do háje. Teď nic, ted u PC můžu sedět 24hod a jediné co mě bolí jsou záda...
Čekat na auto na vodu nemá smysl, člověk žije a pracuje proto aby utrácel a užíval si..
Jinak dobrý typ je ted širokouhlý Benq 20­" cena je asi 15000 včetně DPH, neni to profi, ale napsaní textů to stačí.
Odpovědět0  0
Kkozi | 26.12.200518:34
Taky nevidim zadny zazraky na tech LCD, nevim no, ale mam 100Hz monitor dell a nikdy me z nej nebolely oci a jsem naprosto spokojenej, nevymenil bych ho z LCD. Chce to este trochu vyvoje do tech elcédéček a pak uz to mozna bude ono:­-)
Odpovědět0  0
adg | 29.8.200516:05
Kam patří tento typ lcd panelu?
Máte někdo zkušenost s viewsonic VP201b ?
Odpovědět0  0
Pavel Kovač (1033) | 29.8.200516:27
UXGA neudava technologii ale rozliseni. Active Matrix maji vsechny LCD monitory.
Pokud jde o ten ViewSonic VP01b tak ten pouziva IPS technologii resp S­-IPS.
Odpovědět0  0
adg | 3.9.200511:22
Diky za odpoved
Jakou znacku 20 palcoveho monitor byste volil pro grafiku?
Cena do 20tisic bez DPH
Odpovědět0  0
Pavel Kovač (1033) | 3.9.200511:41
Velmi dobre zkusenosti mam s panely znacky Dell ­(napr model 2001FP ci 2005FP­). Jsou to naprosto stejne panely co jsou pouziti u Mac PC.
Odpovědět0  0
RGB | 8.8.200518:19
Tento článek je úplně beze smyslu. Nechápu proč teď kupovat LCD, když není dokonalé. Já si počkám na tu technologii, nevím od kterého výrobce, která zkloubí přednosti CRT a LCD. A nových technologií pro ploché panely je ohlášeno víc. Kdyby LCD, které jsou teď na trhu byly bez chyby, asi by nikdo nevymýšlel nic lepšího, jako u CRT. CRT je prostě hotová technologie, kterou nikdo nijak moc už nevylepší. Naopak u LCD se dá ještě zlepšit hodně. Doporučuju LCD nekupovat, teď. Sám jsem to tak udělal a koupil si 19 CRT ­- SyncMaster 957MB. Možná do té doby oslepnu, ale počkám si na lepší ploché panely. Pro svojí práci ­(hudební skladatel­), bych dost potřeboval dotykovou obrazovku. Neví někdo o solidní firmě, kde bych si mohl koupit na ten CRT monitor nějaký dotykový filtr? Našel jsem jen jednoho člověka, který to prodává, stojí to asi 6000,­- a to se mi zdá nějak moc a ještě k tomu jeho stránky na mě nepůsobí vůbec solidním dojmem. Víte někdo?
Odpovědět0  0
Ero | 9.8.200515:12
lol
a kdyby CRT byli bez chybi nemuseli by nikdo vymyslet LCD... jak ti zni tohle? Srovnavas kolo a motorku :­)
Zkus si sednout na tyden k poradnymu LCD a na 80% uz se nebudes chtit vratit k CRT... na 20% ti v tom zabrani hrdost...
Odpovědět0  0
Ero | 9.8.200515:17
hehe no v 7 slovech udelat 3 chyby je slusny :­) Ale ja se smal a to neplati...
Odpovědět0  0
Navicek | 25.12.200519:25
Ja osobne stale preferuji CRT ­- nejen kvuli kvalite obrazu, ale predevsim kvuli ocim ­- u sveho CRT vydrzim sedet­/pracovat dobre 10­-12 hodin, nez zacnu mit unavene oci. Zatim jsem nepotkal LCD ­(zeby vsichni kupovali ty levne?­), u ktereho by me do dvou hodin oci bolet nezacaly. A za stolem mam mista dost, nemam ho u zdi :­)

Cimz nerikam, ze LCD patri do kose ­- jen se podivuji argumentu, ze je setrnejsi na oci...
Odpovědět0  0
kaso02 (75) | 25.12.200522:11
Konecne niekto za CRT ­- aj ja ich vyuzivam denno­-denne a nemam s nimi problem. A hlavne pri LCD ta zobarzovacia doba, to je hrozne ked tak tak jedine LCD za 15000­-20000 a potom mozno by sa trocha priblizili k CRT. Je sice pravda ze napajanie je mensie ale u mna to nie je velky problem. A oci no ako u koho? Su zase ludia ktorym to skodi viac a niekomu menej.
Odpovědět0  0
eraser (344) | 30.12.20053:26
Z vlastných skúseností môžem potvrdiť, že ostrosť LCD je ďaleko príjemnejšia pre moje oči, najmä pri dlhodobom čítaní z obrazovky. Tomu sa bežné CRT nevyrovná, a keď už som nútený sa na nejaké lacnejšie CRT pozerať, prechod späť na LCD má pre mňa rovnaký efekt, ako ukľuďnujúce kvapky do očí.

A čo sa týka ceny, dostávame sa do obdobia, kedy o nej netreba moc uvažovať. Častokrát sú veľmi kvalitné CRT drhašie, než slušné LCD. A tým mienim skutočné LCDčká. Osobne vlastním EIZO FlexScan L550, iiyama ProLite E431S a E435S. Odkedy som začal tieto LCD používať, mávam po práci menej unavený zrak, kedysi som dokonca po pár hodinách nedokázal poriadne zaostriť do vzdialenosti 5 metrov.
Odpovědět0  0
Lihel | 20.2.20068:01
Bolest očí se odvijí od frekvence zobrazování a na době odezvy monitoru...
Odpovědět0  0
kaso02 (75) | 11.4.200614:55
neviem presne ale co by mala aky vplyv mat doba odozvy... neviem, zeby ba pre niekoho bol problem tzv. blikanie monitora, ale to asi pochybujem zeby niekto videl to blikanie, co to v skutocnosti je... :­-­)­))
Odpovědět0  0
kaso02 (75) | 11.4.200614:52
no ale na kazdeho oci ma CRT monitor inu frekvenciu, preto aj niekomu vadia CRT a nikomu nie... je to podla oci, to iste ako ked si nasadite okuliare ineho cloveka...
Odpovědět0  0
Lihel | 5.2.200613:56
Hlavní výhodou LCD je nízká spotřeba ­(dá se ježtě snížit když nahradí lampy ledkama­) a malé rozměry, jinak je CRC ve všech směrech lepší.

Můžeš mi říct jak třeba uděláš na 19 LCD vyšší rozlišení jak 1280x1024 při aspoň rozumné frekvenci? To není nic o hrdosti pro ty co pracují s grafikou, nebo s plány ještě LCD prostě není...
Odpovědět0  0
Lucky Luke | 4.7.200619:23
1­) Na LCD s rozlišením 1280x1024 nijak, na LCD s rozlišením 1600x1200 snadno.
2­) ­"…aspoň rozumné frekvenci­" – to je žert?
Odpovědět0  0
Dragon666 | 11.8.200511:01
Technologie LCD ani zdaleka není dokonalá, kdoví jestli se ve vývoji po příchodu organických obrazovek bude vůbec pokračovat. Máš pravdu že technologii CRT lze považovat za hotovou. Víš jak dlouho trval její vývoj? Pokud nebereme v úvahu technologii Delta ­(která by na počítači snad ani nebyla použitelná­), musím tě upozornit, že technologie Trinitron byla vynalezena firmou Sony v roce 1968. To bylo asi před 35 lety. Vážně se ti chce tak dlouho čekat na opravdu dobrý LCD panel ­(ovšem za předpokladu že to fyzikální zákony umožní­)?
Odpovědět0  0
Paultje | 1.10.200521:07
Taky myslim, ze je nesmysl cekat az bude LCD dokonale, to by si clovek nemohl koupit nikdy nic, protoze potom zase uz bude neco lepsiho, ale zase bude potreba pockat az to bude dokonale a tak porad dokola.
Odpovědět0  0
marod | 27.2.200611:12
Díky za radu, vezmu si pár let dovolenou a potom si koupím dokonalé LCD,......jó až oslepneš, tak Ti bude ­"lepší LCD­" na dvě věci, ale Steve Wonder je taky slepý a jak skládá, máš recht.
Odpovědět0  0
Ero | 8.8.20058:35
Docela dobrej clanek, ale par veci mi tam chybi...
Jak uz tu nekdo psal, tak je to dithering, myslim ze by si urcite aspon odstavec zaslouzil :­)
taky tu neni ani zminka o overdrivu ­(a jeho obdobach­) coz by asi dost lidi taky zajimalo. Taky by nebylo spatny udat aspon nejaky cenovy relace k tem kategoriim, protoze S­-IPS se urcite nesezene za cenu TN. Ale nebudu prudit, jak rikam docela dobrej clanek.
Odpovědět0  0
Simik (356) | 30.7.200513:25
­"ale kdo čte text za ­"chodu­" že?­" ­- asi nikdo, ale pokud se text zmeni na smouhy,
spatne se v nom orientuje natoz tam pak neco hledat :­-(
Odpovědět0  0
5h1nj1 | 31.3.200614:00
Jen bych vas rad vyvedl z omylu. Text za chodu ctu pravidelne, je mnohem pohodlnejsi zapnout trvaly, pomaly scrolling, nez muset cas od casu rucne preskrolovat a ztratit se pritom obcas v textu.
Odpovědět0  0
peslo | 29.7.200510:57
hezký článek a perfektní obrázky, díky
Odpovědět0  0
Win | 29.7.20057:31
Měl jsem vadný pixel modré barvy na LCD, ale stačilo monitorem trochu ­"zahýbat­" a zmizel. Někdy to je jen špatný kontakt, který se dá lehce napravit právě jemným tlakem na ono místo.
Odpovědět0  0
anonym | 28.7.20058:49
odvazne tvrdit ze s carovou vadou se nikdy nesetkame, kdyz me to cca pred rokem u nakeho 15lcd udelalo svisly vadny pruh :)
Odpovědět0  0
Pavel Kovač (1033) | 28.7.200510:04
Taky je v clanku napsano, ze se vada muze projevit po nejakem case. Jde o to ze se tato vada vyskytovala hlavne v pocatcich a dnes jiz prakticky ne.
Odpovědět0  0
Karel Jambor | 28.7.200518:38
Taky se mi na 17¨LCD objevila čárová vada.
JE přez celý monitor tenký, svislý, fialový proužek.
Stáří půl roku.Chci se zeptat jestli se to dá
opravit nebo jestli mi ho vymění kus za kus.
­(vadný bod nemá žádný)
Odpovědět0  0
Rotoped | 29.7.200511:58
Kdypak se už lidi zamyslí a pochopí že na pořekadlu ­"Nejsem tak bohatý, abych si mohl dovolit kupovat levné věci!­" něco je.
Cena sice není měřítkem kvality, ale lze s velkou úspěšností říci, že kvalitní věci bývají většinou ty dražší.
Odpovědět0  0
Kio | 28.7.20058:29
V pocitacove ucebne ve skole z 16 kousku 17­" monitoru uzasne znacky BENQ projevila tato vada ­(prestalo se zobrazovat jedna ci vice vodorovnych, nebo svislych pruhu, popripade tam byl obcas i krizek­) asi tak na 1­/3 kousku ... dva kousky lehly totalne ... a to do cca 1­/4 roku pouzivani.
Jinak skvele a uzasne monitory NEOVO mne prekvapily vlastnosti, kterou jsem znal z klasickych CRT monitoru a dala by se nazvat ­"vypalene stinitko­". naprosto jsem nechapal, ale po ani ne mesici provozu jedne aplikace se pri spusteni jine aplikace stale jasove zobrazovaly kontrury te predesle.
Aneb at zijou levny monitory :)
Odpovědět0  0
OMG | 28.7.20058:19
Jeste mozna mohlo byt zmineno neco o ditheringu...hodne panelu trpi timto neduhem a vyrobci­/prodejci uvadi mnohdy fikane poc barev nebo dokonce i klamne :­/ 16.2 vs 16.7 ale ve skutecnosti je to 2^18 + dopocet ditheringem vs 2^24 barev. Na testovacich obrazcich pak jdou velmi znat barevne prechody :(
Odpovědět0  0
Hladik M. | 28.7.20057:35
Jak je to tedy se setricema obrazovky? Predevsim u technologie TN? Neni tmavy setric naopak kontraproduktivni? Nezatěžuje vice tranzistory?
Odpovědět0  0
dd@dd.cz | 28.7.20059:51
Setrice obrazovky nemaji u LCD zadny smysl ­- nic se nesetri. Jedine, co ma smysl nastavit rezim napajeni tak, aby se treba po 30 min. monitor vypnul ­- kdyz jste treba na obede.
Odpovědět0  0
iT | 29.7.20050:19
1­) Proc je sporic zbytecny? Bila barva vyzaduje maximalni napeti a cerna zadne ­(u TN opacne­).

2­) Nerozumim tomu, jak nekteri vyrobci mohou zvysit kontrast tim, ze zvysi jas. Pokud je jas svitivost bile barvy a kontrast jeji pomer s cernou, pak pri zvyseni jasu musi zustat tento pomer zustat zachovan, protoze jas cerne barvy se rovnez zvysuje, jelikoz ­(jak bylo receno­) pri vysokych hodnotach se z cerne stava seda.
Odpovědět0  0
Pavel Kovač (1033) | 29.7.20059:27
Jde ot to, ze kdyz je pixel ma zobrazit cernou barvu tak stale zachytava spoustu svetla, ale kdyz zobrazuje barvu bilou tak je prakticky zcela propustny. Zkratka a jednoduse kdyz zvisite podsviceni tak se hodne zvetsi jas bileho pixelu ale cerneho mene.
Odpovědět0  0
ikarlos | 8.2.200818:02
U starých CRT obrazovek slouzily setrice k tomu, aby se rovnomerne vypaloval luminofor. Mel jsem tady jednu takovou ­"televizi­" od stare SGI stanice a na ni bylo zcela zretelne a citelne vypalene prihlasovaci okno, ktere bylo viditelne dokonce i na vypnute obrazovce!
Jak jsem byl prekvapeny, kdyz jsem podobne ­"vypaleny­" obrazec videl dnes na TFT monitoru u jednoho pristroje, ktery nevypiname. Takze nemate pravdu!
Odpovědět0  0
mech13 | 28.7.20057:30
Reálné hodnoty jsou hluboko pod ???­/!udávanýma!­/??? ­(zhruba v 1­/5 až 1­/4­)

Je to dáno tím, že pixel je v zapnutém stavu tehdy když ???­/!svítí!­/??? ­(přesně naopak oproti TN­). Takže pokud se vyskytne mrtvý pixel u této technologie, tak jde o ???­/!černé!­/??? místo
-MVA
Odpovědět0  0
mech13 | 28.7.20058:12
jj MVA sem si uz vsiml ze je dobre ale porad se mi nezda to udavanyma...
Odpovědět0  0
mech13 | 28.7.20058:33
jeste neco
Tato mírně upravená technologie má velmi ???­/!dobrá výsledky!­/??? jak v odezvě, tak i při podání barev.
Odpovědět0  0
Zajímá Vás tato diskuze? Začněte ji sledovat a když přibude nový komentář, pošleme Vám e-mail.
 
Nový komentář k článku
Pro přidání komentáře se přihlaste (vpravo nahoře). Pokud nemáte profil, zaregistrujte se pro využívání dalších funkcí.