reklama
Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně

Vývoj stereoskopického (3D) zobrazení ve hrách

24.7.2015, Jan Pánek, článek
Vývoj stereoskopického (3D) zobrazení ve hrách
V dnešním článku se podíváme do historie stereoskopického zobrazení ve hrách a omrkneme možnosti, jak si zahrát i běžné hry ve 3D. Nakonec se zamyslíme nad tím, kam vlastně stereoskopie míří v souvislosti s headsety virtuální reality.

iZ3D


Kdo by si myslel, že stereoskopické 3D zobrazení je a bylo jen doménou NVIDIE, dost by se pletl. Společnost iZ3D byla, bohužel je třeba použít minulý čas, vskutku velkým konkurentem. Ale pěkně popořadě. Úplně na začátku byla založena společnost NeurOK LLC v roce 1997, z té se v roce 2001 odloupla firma Neurok Optics, jež byla už za pár let známým jménem na poli stereoskopického 3D. K založení samotného iZ3D došlo v roce 2007.

iZ3D vznikla jako podnik Neurok Optics a Chi Mei Optoelectronics, přičemž obě společnosti držely stejný podíl. "iZ3D" jako název nové společnosti vznikl z "I see 3D" neboli "Vidím v 3D". Společnost se sídlem v americké Kalifornii měla snad veškeré nástroje, aby mohla konkurovat NVIDII. Vše ale skončilo fiaskem. iZ3D oznámila, že na konci července 2012 zcela ukončuje svůj provoz. Její ovladače jsou ale stále naživu.

"Za poslední rok se iZ3D přeorganizovalo, aby dokázalo držet krok s měnícím se 3D trhem a aby navázalo obchody s poskytovateli 3D hardwaru. Navzdory spojením s dalšími 3D společnostmi a podpory Open Source projektu bylo iZ3D neschopno zajistit nová partnerství a zdroje..." píše se na stránkách iz3d.com, které jsou ještě v provozu i s funkčním downloadem ovladačů.




iZ3D se už nevyvíjí, ale download je stále funkční


V čem byla síla tohoto projektu, který mohl konkurovat NVIDII? Jednalo se jak o technologie a hardware, tak i o přístupnost. iZ3D za svého funkčního období nabízela nejen software, ale i příslušenství v čele s 3D monitorem a 3D brýlemi. Na druhou stranu byl software zadarmo v základní verzi a nevázal se jen ke grafickým kartám od NVIDIE od řady 8800.

Jako nejzásadnější výhodu proti NVIDII měla společnost ve větší podpoře 3D technologií. S iZ3D se nemusí nutně používat zatmívací 3D brýle, ke kterým je nutno dokoupit i monitor. Vystačí si např. i s anaglyfickými brýlemi, polarizací dvojicí iZ3D panelů nebo s virtuálním headsetem VR920. Považte, že již v roce 2007 existoval headset, který umožňoval hraní her ve virtuální realitě!

iWear VR920 sice nedosahoval ani v nejmenším kvality dnešních VR a AR headsetů, displeje měly rozlišení pouze 640×480 px, podpora zahrnovala pouze několik málo her a cena mířila vysoko, 400 USD, což v dnešním přepočtu dělá cca 10 000 Kč bez DPH. Na druhou stranu byly v brýlích zabudovány reproduktory a na tehdejší dobu se jednalo o malý zázrak. Bylo dokonce možno sledovat pohyby hlavy, což do her přinášelo zajímavé zážitky.




iWear VR920, jeden z prvních VR headsetů


Co se ale týká levného hraní, na řadu přišly anaglyfické brýle. Pokud jste si chtěli vyzkoušet 3D ve vaší oblíbené hře, která byla podporována ze strany iZ3D, stačilo k tomu asi 200 Kč na nákup anaglyfických brýlí, protože v takovém případě si stačilo jen pořídit verzi iZ3D, která byla zadarmo (nejednalo se o trial), a nemuseli jste si ani pořizovat drahý "3D Ready" monitor. Tento způsob zobrazení 3D s sebou nese velká negativa jako nereálné barvy nebo snížení jasu, ale cena hovoří jasně.

iZ3D ale nebylo jen softwarovou firmou, představilo i 2 monitory pro 3D hraní. První pokus se odehrál ještě v roce 2006, kdy monitor vydala ještě společnost Neurok Optics, ale jeho jméno, iZ3D 3D monitor, již napovídal, odkud vane vítr. Tento monitor měl úhlopříčku 17", ale už v lednu 2007 oznámilo iZ3D 22" monitor a v srpnu se dostal do prodeje. Na dnešní dobu nenabídne zajímavé parametry, ale v roce 2007 se jednalo o slušný kousek.

iZ3D H220Z1 nabízel širokoúhlý panel s rozlišením 1680×1050 px, technologii TN s odezvou 5 ms. Jako vstup mohl být použit D-Sub nebo DVI-D, obnovovací frekvence činila 50/60 Hz. Monitor byl dodáván i s brýlemi, takže byla zaručena funkčnost celého setu, čímž se eliminovaly složitosti s podporou, pokud byste se rozhodli pro jiné 3D brýle a jiný 3D monitor. Spotřeba se pohybovala kolem 100 W. Na rozdíl od NVIDIE ale iZ3D vsadilo na pasivní polarizační 3D technologii. NVIDIA v 3D Vision používá aktivní 3D technologii se zatmívacími brýlemi.

Na druhou stranu je pravda, že co iZ3D získalo na podpoře různorodých technologií, to ztratilo při podpoře her. Ve srovnání s NVIDII totiž podporovalo méně her, i když rozdíl nebyl velký. Každopádně společnost měla potenciál vést souboj s NVIDIÍ. Každopádně společnost měla potenciál, aby vedla souboj s NVIDIÍ. Chybělo jí ale hlavně renomé globálního výrobce grafických karet a díky tomu i odpovídající marketingová podpora. Kdo se chtěl plně oddávat 3D, raději přesedlal na kvalitnější aktivní 3D, kde je nutné říct, že NVIDIA měla výhodu.


TriDef


Když se podíváme na společnost TriDef, na rozdíl od iZ3D je stále aktivní. Odlišuje se i marketingem, na vše jde jednoduše. TriDef je "podznačka" původně australské společnosti Dynamic Digital Depth - zkráceně DDD, která existuje již od roku 1993, ale TriDef světlo světa spatřilo až v roce 2003. Předtím se společnost zaměřovala spíše na 3D ve filmové branži. Po roce 2003 se TriDef začal více prosazovat a dnes už má na svém kontě 50 milionů prodaných licencí na svůj software.





Ostatně software je to, oč zde hlavně běží. Společnost sice prodává i hardware v podobě TriDef SmartCam, ale ten se 3D zobrazení netýká. TriDef nevyvíjí jen programy pro 3D hraní her na PC, ale i pro 3D hraní na Androidu nebo software pro televize.

Pokud si zakoupíte TriDef 3D pro váš počítač, licence bude stát 39,99 USD, tedy asi 1 200 Kč s DPH. Za ni dostanete program, který umožní velkou část multimediálního obsahu uloženého v počítači převést do 3D. Zde nemluvíme jen o hrách, ale i o videu, které bylo původně ve 2D, nebo o galerii s obrázky. Zajímavé je, že umožňuje zobrazit ve 3D i Google Earth. Na vyzkoušení je k dispozici 14denní trial verze.

Software podporuje automaticky hry, které používají DirectX 9, 10 a 11 (na webu výrobce je i seznam her, u kterých byla potvrzena bezproblémová podpora). 3D technologie užité u TriDefu jsou buď aktivní zatmívací brýle, nebo pasivní, a to polarizované nebo anaglyfické brýle. Společnost se chlubí vysokou podporou hardwaru i softwaru - Windows. Minimální specifikace nejsou příliš vysoké:

Minimální systémové požadavky
  • Intel Core 2 Duo nebo AMD dual-core CPU nebo lepší
  • 1 GB RAM
  • NVIDIA GeForce 8600 GT nebo ATI X1650 XT nebo lepší
  • Windows XP (SP3; jen 32bitová verze), Windows Vista (jen 32bitová verze) nebo Windows 7 (verze pro 32 i 64 bitů)
  • Internetové připojení

Doporučené systémové požadavky
  • Intel Core i5 nebo 4jádrové AMD CPU nebo lepší
  • 2 GB RAM
  • NVIDIA GeForce GTS 450 nebo AMD Radeon HD5750 nebo lepší
  • Windows XP (SP3; jen 32bitová verze), Windows Vista (jen 32bitová verze) nebo Windows 7 (verze pro 32 i 64 bitů)
  • Internetové připojení

TriDef sice nenabízí software nebo hardware, jako nabízel iZ3D nebo NVIDIA, ale i tak má nástroje, které mu mohou zajistit zajímavou budoucnost. Více ale v další kapitole.
reklama