Zlobivý teleskop Kepler je opět plně funkční

12.4.2016, Jan Vítek, aktualita
Zlobivý teleskop Kepler je opět plně funkční
Možná jste zaznamenali, že vesmírný teleskop Kepler nedávno náhle začal fungovat v nouzovém režimu, což jej přímo ohrožovalo. Nyní se objevila dobrá zpráva, že agentuře NASA se podařilo jej opět uvést do provozu.
Vesmírný teleskop Kepler byl vypuštěn v roce 2009 a uveden na heliocentrickou dráhu, na níž následuje pohyb Země. Od ní je ale aktuálně vzdálen asi 75 milionů kilometrů (jeho rok trvá 372,5 dne), takže signálu trvá minuty, než se dostane od nás k němu nebo naopak. Může ale díky tomu nerušeně pracovat a dělat to, co má, čili objevovat exoplanety v cízích systémech. A těch už stačil objevit a potvrdit více než tisíc v nějakých 450 hvězdných systémech, přičemž jeho mise měla trvat jen 3,5 roku, takže dnes už je cca na dvojnásobku své životnosti.

Minulý čtvrtek, na který byl naplánován kontakt, se najednou ukázalo, že Kepler pracuje v nouzovém režimu (EM - Emergency Mode). Jedná se o nejnižší z operačních režimů a problém je ten, že v něm má teleskop vysoké nároky na spotřebu paliva. Hrozilo tak, že pokud se opět neuvede do pracovního režimu, dojde mu palivo, a tak byl operátorům teleskopu v rámci stavu nouze vyhrazen prioritní přístup ke komunkačním zařízením Deep Space Network. Dle prvotních zjištění vstoupil Kepler do EM nějakých 36 hodin před čtvrtečním kontaktem a pouze 14 hodin před jeho plánovaným nasměrováním na střed Mléčné dráhy v rámci mise K2 trvající už od roku 2014.

Včera NASA oznámila, že se jí podařilo úspěšně probudit Keplera z EM, který již v neděli vykazoval plně operační stav a komunikoval se Zemí, kam odeslal telemetrická a diagnostická data. To přitom nebylo zrovna snadné, když signál tam a zpět cestoval 13 minut. Nyní je tedy Kepler v režimu, kdy spotřebovává jen minimum paliva, a funguje tedy tak, jak má.

Nyní se tedy NASA věnuje zaslaným datům, aby mohlo být vyhodnoceno, zda se teleskop může vrátit ke své práci. Jedná se konkrétně o Campaign 9 jako součást mise K2, která může pokračovat do 1. července, do kdy bude Kepler mít příležitost sledovat střed naší galaxie. Předchozí část mise K2 skončila 23. března a poté se podařilo všechna data dostat na Zemi a Kepler byl uveden do klidového stavu PRS (Point Rest State). V něm je jeho anténa namířena k Zemi, aby byla připravena ke komunikaci a jinak je teleskop neaktivní. Nyní se už ví, že za vstup do EM nemůže předchozí manévr nasměrování na střed galaxie, takže nyní je v plánu teleskop co nejdříve zprovoznit, aby mohl plnit své věděcké úkoly a současně s tím budou hledány příčiny předchozích potíží.

Zdroj: NASA