Británie vyzkouší poloautonomní konvoje trucků v roce 2018
28.8.2017, Milan Šurkala, aktualita
Ve Velké Británii se schyluje k testu poloautonomních nákladních aut, jejichž řízení bylo vyvinuto ve Transport Research Laboratory (TRL). Testy proběhnou na reálných silnicích s reálným nákladem.
Na německých dálnicích se autonomní nákladní vůz Mercedes proháněl už v roce 2015. Tehdy šlo o experiment o délce 14 kilometrů. Ve Velké Británii mají trochu jiné ambice. Míru automatizace znatelně snížili a půjde jen o poloautonomní vozidla, na druhou stranu půjde o reálný provoz s reálným nákladem. Konkrétně za vše může Transport Research Laboratory (TRL) s technologickým partnerem, společností Ricardo. Využijí nákladní vozy DAF a ty budou upraveny pro poloautonomní provoz. Tentokrát ale půjde o skutečnou nákladní přepravu nákladu pro dopravní společnost DHL.
Vozy tedy vedle testování budou rovněž užitečné. Budou jezdit v konvoji až tří vozidel, kdy to první bude stále řízeno člověkem. Další vozy už ale budou řízeny částečně automaticky následováním vedoucího vozidla. Budou tedy samy akcelerovat a brzdit. I když některé zdroje hovoří o přítomnosti řidiče, který bude s poloautonomními vozidla zatáčet (ale nebude kontrolovat rychlost), oficiální tisková zpráva hovoří i o autonomním řízení. Ostatně při malých rozestupech mezi vozidly by lidské řízení vozidla s minimálním výhledem nebylo ani bezpečné ani příjemné.
Testování si vyžádá investici 8,1 milionu britských liber a už bylo schválenost britským ministerstvem dopravy. Cílem testu je zjistit, zda je poloautonomní jízda v konvoji dostatečně bezpečná a jaké přinese pozitiva ve spotřebě paliva a snížení emisí díky výrazně nižšímu odporu vzduchu u dalších vozů v řadě. Také se bude studovat, jak se s těmito vozy poperou samotní řidiči a okolí. Jak již bylo řečeno, test proběhne v příštím roce na klasických trasách, které DHL už dnes provozuje.
Připomeňme, že podobný test konvojů nákladních vozidel chystá i Tesla Motors v Nevadě. Ne všichni jsou ale nové myšlence naklonění. Edmung King z Automobile Association by sice byl rád, kdyby se emise snížily, ale nemyslí se, že poloautonomní jízda v konvoji je správným řešením. Dle něj něco takového může dobře fungovat na takřka prázdných dálnicích v Arizoně či Nevadě, ale v Evropě s mnohem hustším provozem a velkým množstvím exitů to vidí dost problematicky.
Zdroj: trl.co.uk, betanews.com